Det här med streaming och streamers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-12 09:21

Det är nog inget problem då det gäller digital dataöverföring. Man kan säkert hitta någon riktigt dålig eller defekt utrustning som lyckas störa sin omgivning, men då har man nog större problem.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-12 09:47

sprudel skrev:Switchade nätdelar i kedjan.



Sådana (switchade aggregat) sitter i var och varannan apparat dessa dagar (DVD-spelare etc). Huruvida implementationen medför kontamination av känslig elektronik eller ej finns inget generellt svar på, utan man får studera varje apparat enskilt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-12 10:22

Morello skrev:
sprudel skrev:Switchade nätdelar i kedjan.



Sådana (switchade aggregat) sitter i var och varannan apparat dessa dagar (DVD-spelare etc). Huruvida implementationen medför kontamination av känslig elektronik eller ej finns inget generellt svar på, utan man får studera varje apparat enskilt.


Du har väl rejäla doningar av typ linjära nätdelar i dina egna prylar. Varför inte switchade aggregat?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-04-12 10:53

sprudel skrev:
Tangband skrev:
sprudel skrev:
Det vet jag naturligtvis inte. Ska kolla efter mätningar, du får gärna hjälpa till. :)


Här är en intressant tråd :
https://www.computeraudiophile.com/foru ... /?page=158


Ditt urklipp säger väl inget om bitperfect?

Hela tråden handlar ju om vilka olika dsp algoritmer auralic använder i den digitala domänen.
Det finns en massa olika versioner de använder- man kan ju undra om de mixtrar med signalen för att få ljudet att låta subjektivt bättre ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-12 10:54

Sprudel, om du tänker på tex försteget (Sybarite Audio No1622) som du såg en prototyp på hemma hos Jansson, så är det en så pass påkostad konstruktion (massor med reläer och diskreta komponenter etc) i övrigt att de slantar man sparar på ett switchmodeaggregat är helt försumbara. Inte heller verkningsgraden hos ett switchmodeaggregat är intressant då apparat inte drar mer än 30 W och den går ju inte på batteri. Lämpligheten med switchmodeaggregat i samma burk som man har ett ambitiöst RIAA-steg kan ifrågasättas med avseende på störnivå, men det är inte omöjligt att lösa.

I en streamer/PC som skickar digitalt data över USB till en DAC skulle jag resonera annorlunda.

I min egen USB-DAC är det bara USB-mottagaren (XMOS) som drivs av +5V från USB (via linjärregulator till +3,3). XMOS-kretsens utgångar är kopplade till optokopplare och den andra sidan av drivs av "ren" strömming från dedikerat linjäraggregat. USB-sidan är alltså galvaniskt åtskild från DAC-sidan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2018-04-12 12:28

UrSv skrev:
AndersP skrev:Jag tycker Joakimfors tankar låter intressanta. Priserna på utrustning för fibernätverk hemma ä ju sympatiska. Jag kan för lite dock för att välja prylar. Jag har WAN in i lägenheten - router - switch och sedan 3 apparater som ska ha LAN. Förslag på produkter emottages med tacksamhet :)


Fibernätverk hemma är helt onödigt och tämligen vansinnigt i mitt tycke. Åtminstone om man är vanlig användare och skall betala för det.

Priserna tycker jag inte är direkt sympatiska. En fullgod kvalitetsswitch med 8 portar koppar kostar under 400. En switch med ett par portar fiber inklusive ändpunktsutrustning kanske 5-10.000. Förmodligen utan att lösa något faktiskt problem eller fungera bättre än koppar.

Vad är det här för en pryl? Användbar?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natverksfiber/mediakonverter
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2018-04-12 12:59

Altså, sympatiskt pris i sammanhanget. Här i tråden diskuteras faktiskt streamers utan dac för + 20000 kr och ibland det dubbla. Vissa tillverkare har inget under 30000.
Jag tänkte bara på fördelen i att få bort åtminstone ett av jordplanen.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-12 13:09

AndersP skrev:
UrSv skrev:
AndersP skrev:Jag tycker Joakimfors tankar låter intressanta. Priserna på utrustning för fibernätverk hemma ä ju sympatiska. Jag kan för lite dock för att välja prylar. Jag har WAN in i lägenheten - router - switch och sedan 3 apparater som ska ha LAN. Förslag på produkter emottages med tacksamhet :)


Fibernätverk hemma är helt onödigt och tämligen vansinnigt i mitt tycke. Åtminstone om man är vanlig användare och skall betala för det.

Priserna tycker jag inte är direkt sympatiska. En fullgod kvalitetsswitch med 8 portar koppar kostar under 400. En switch med ett par portar fiber inklusive ändpunktsutrustning kanske 5-10.000. Förmodligen utan att lösa något faktiskt problem eller fungera bättre än koppar.

Vad är det här för en pryl? Användbar?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natverksfiber/mediakonverter


Om man behöver en mediaomvandlare är den väl användbar. Annars bara några extra lådor och väggbulor som man ska krångla med till föga nytta.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-12 13:17

AndersP skrev:Altså, sympatiskt pris i sammanhanget. Här i tråden diskuteras faktiskt streamers utan dac för + 20000 kr och ibland det dubbla. Vissa tillverkare har inget under 30000.
Jag tänkte bara på fördelen i att få bort åtminstone ett av jordplanen.


Någon jordning får man inte med Ethernet då det är galvaniskt isolerat med transformatorer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-04-12 13:22

Harryup skrev:
Tangband skrev:
sprudel skrev:
Alltså, du får prova själv om du hör skillnad. Det är ju ett tråkigt svar.
Jag jämförde Airport Express till min Chord2 Qute spelandes Spotify med Spotify via Aries till Chord och Aries är bättre på allt.


Hur vet du vad som är korrekt ?
Är du säker att auralicen inte mixtrar/manipulerar med signalen ?
Jag påstår inte att det är så- men det finns kanske ett behov hos High end tillverkare att sticka ut och vid lyssningar göra en skillnad vid jämförelse. Det kanske upplevs bättre med auralicen ? Men är du säker att den är bitcorrekt som airporten är ? Har du länk till några mätningar till auralicen ?
Du nämner samtidigt att du jämfört med spotify. Det är ju bitreducerad musik med max 320 kbit/sek. Det borde vara enkelt för AirPort express att överföra så små datamängder via AirPlay utan fel.
Naturligtvis ska du använda det som du tycker låter bäst men du kanske föredrar en viss färgning ? ( jag gör det i vissa fall )


Varför inte testa en del själv så märker du hur mycket elände det kan vara med digitala produkter. Att uppfylla populära specar är inget problem, men sen har du ett antal källor till att det är skillnader på produkter ändå uppstår över tiden. Räcker med en firmwareuppgradering så har fel rättats eller nya tillkommit. Som jag ser det så räcker normen för att överföra CD-kvalité med råge. Men ändå så blir WiFi med störningar, gamla nätverksprodukter, firmwares, kan räcka med att släcka en display, uppspelningsprogram, server med dess programvara, dacar som är kopplade via USB eller SP/DIF etc. inblandat och förstås analogt överförbara störningar av diverse slag inblandat inklusive och diverse luftöverförbara störningar av typ radio, magnetiska etc. Om man då bryter ut en viss sak som "bit-correct" så känns det för mig inte relevant, precis som ofärgat inte heller är en gångbar bedömning då skulle allt verkligen bete som tänkt så skulle allt vara helt ofärgat i jämförelse med hur ofärgat samma högtalare låter i olika rum. EN av de enligt mig värsta sakerna man kan skriva på faktiskt är också en väldigt populär sak när man pratar om vad andra föredrar och att det kanske är ett färgat ljud när man inte har någon som helst aning om den andras referenser. Dessutom så ser jag inte ens att nån kan föredra ett ofärgat ljud eftersom det inte finns en sådan referens. Jag har över åren varit hemma hos en hel del folk både ifrån faktiskt och vänner som jag har på andra sätt. Personligen kan jag inte säga att jag hört en enda anläggning som i alla avseenden spelar ofärgat. Däremot så har jag hört många anläggningar med helt olika apparater som spelar väldigt naturligt och tilltalande.

/Harryup


Att en apparat är bitperfekt och en annan inte är det, tror inte du att det kan påverka ljudet mer än störningar från wi-fi ? Det verkar tex som att Auralic aries inte är bitperfect via digital out. Eller också har den blivit det i senaste firmwaren...https://www.computeraudiophile.com/foru ... /?page=157

Jag tycker iofs. inte det är ett problem att grejor ibland förskönar eller ändrar signalen, om det upplevs bättre av flertalet lyssnare så ger det större nöje att lyssna till musik. Kanske har Auralic lagt ned mycket tid på att få ljudet subjektivt bäst ? kanske mer likt vinyl ?
Det jag menar att man bör skilja ( om man nu vill det förstås ) på retorik från företag som vill sälja hifi-saker dyrt och verkligheten.
Ett exempel :

Varför är det tex inte ett problem att streama 4 k upplöst material via Netflix med en Apple TV 4 via wi-fi , fast spelaren kostar under 2000 :- ? Och helt plötsligt ett jätteproblem med både wi-fi och spelaren ( som måste vara dyr ) då vanligt lågupplöst ljud i cd-kvalitet ska streamas, fast datamängden är kanske 40 gånger lägre än Apple TV 4 med film ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-12 13:51

Report post
Posted April 16, 2017
Well, the plot thickens.



Here is what Wang responded to me with:



The filter mode inside Processor setting only effect resampling process, if the original sampling rate and destination sampling rate are the same, the resampling plug-in is bypassed and the output is bit-perfect (without any change).
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-12 23:56

Tangband "Att en apparat är bitperfekt och en annan inte är det, tror inte du att det kan påverka ljudet mer än störningar från wi-fi "

Personligen skulle jag aldrig någonsin komma på idén att köra trådlöst vare sig det gäller musik eller video.
Och nej, om ljudet är bitperfect eller inte visas inne i Roon och mellan olika versioner så kan jag oftast inte höra någon skillnad alls. Ej bitperfect behöver inte betyda samma sak som att pixlar stora som baconbitar får fel färg.
Sen tycker jag inte att det är viktigt vad jag tror om Bitperfect för jag tror ingenting, däremot förstår jag inte varför andra tror en massa.

Ibland tycker en del här inne att en riktigt bra MP3 inte går att skilja på ifrån ett CD-original, ändå är ju inte en MP3 bitperfect alls.
Så varför är plötsligt bitperfect ibland extremt viktigt.

Min åsikt är snarast den omvända, jag tycker inte att jag hört nån MP3 ännu som låtit riktigt bra. Jag gillar enskilda låtar på Spotify men det tar inta många låtar för att jag skall tappa intresset för att lyssna på dom. Men tyvärr har jag väldigt svårt att höra skillnad på bitperfect eller inte genom Roon.

Däremot så är det ju förstås ingen fördel med icke bitperfect men jag anser att det är mycket mer än så som hörs, och vad det är vet jag inte. Inte heller har jag någon rangordning av felens betydelse. Men jag anser inte att en ej bitperfect fil alltid är hörbart sämre genom t.ex. en Auralic.

I övrigt håller jag med UrSv.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-04-13 03:44

Harryup skrev:
Min åsikt är snarast den omvända, jag tycker inte att jag hört nån MP3 ännu som låtit riktigt bra. Jag gillar enskilda låtar på Spotify men det tar inta många låtar för att jag skall tappa intresset för att lyssna på dom. Men tyvärr har jag väldigt svårt att höra skillnad på bitperfect eller inte genom Roon.

Däremot så är det ju förstås ingen fördel med icke bitperfect men jag anser att det är mycket mer än så som hörs, och vad det är vet jag inte. Inte heller har jag någon rangordning av felens betydelse. Men jag anser inte att en ej bitperfect fil alltid är hörbart sämre genom t.ex. en Auralic.

I övrigt håller jag med UrSv.

/Harryup


Jag har inte heller hört en mp 3 som är riktigt lika bra som FLAC alternativet. Precis som du beskriver så tappar jag intresset efter några låtar. En mp 3 är inte bitkorrekt. Jag ser Spotify mer som en källa att hitta ny musik.
Varför är du så rädd för wi-fi överföring ? Det fungerar ju jättebra vid video ?
Med det sagt- jag saknar erfarenhet att vid långlyssningar jämföra trådat med ethernet från en NAS eller NASen via wi-fi till min Yamaha. Jag är nöjd med wi-fi överföringen. Hur blir ljudet sämre med wi-fi ? Är det så att man tappar intresset av att lyssna ?
Det finns en funktion under advancedmenyn i yamahan där man kan stänga av wi-fi- funktionen helt i yamahan då man kör trådat. Jag kanske ska prova :)

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tell » 2018-04-13 09:44

Men vaddå? Det här med bitar har ju alltid handlat om brusgolv o inget annat, så om en spelare är bitperfekt eller inte borde det ju inte skilja nåt i ljud annat än just bruset (som ni antagligen inte hör ändå)?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav goat76 » 2018-04-13 11:27

Det där med bitperfect känns lite som att snöa in på antalet pixlar i en kamera. Det spelar inte så stor roll hur många pixlar man har om kamerans lins och övrig teknik är så dålig att alla pixlarna ändå ser ut som skräp. :wink:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav goat76 » 2018-04-13 11:44

sprudel skrev:
Morello skrev:Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?


Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/35129-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-the-microrendu-ultrarendu/?page=17&tab=comments#comment-738368


I mitten av sidan 22 i den forumtråden talar en användare med namnet jaaptina om en modifiering som gör djupa röster ännu djupare.
Tillåt mig vara aningen skeptisk trots mina begränsade tekniska kunskaper i ämnet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-13 12:01

Tangband skrev:
Harryup skrev:
Min åsikt är snarast den omvända, jag tycker inte att jag hört nån MP3 ännu som låtit riktigt bra. Jag gillar enskilda låtar på Spotify men det tar inta många låtar för att jag skall tappa intresset för att lyssna på dom. Men tyvärr har jag väldigt svårt att höra skillnad på bitperfect eller inte genom Roon.

Däremot så är det ju förstås ingen fördel med icke bitperfect men jag anser att det är mycket mer än så som hörs, och vad det är vet jag inte. Inte heller har jag någon rangordning av felens betydelse. Men jag anser inte att en ej bitperfect fil alltid är hörbart sämre genom t.ex. en Auralic.

I övrigt håller jag med UrSv.

/Harryup


Jag har inte heller hört en mp 3 som är riktigt lika bra som FLAC alternativet. Precis som du beskriver så tappar jag intresset efter några låtar. En mp 3 är inte bitkorrekt. Jag ser Spotify mer som en källa att hitta ny musik.
Varför är du så rädd för wi-fi överföring ? Det fungerar ju jättebra vid video ?
Med det sagt- jag saknar erfarenhet att vid långlyssningar jämföra trådat med ethernet från en NAS eller NASen via wi-fi till min Yamaha. Jag är nöjd med wi-fi överföringen. Hur blir ljudet sämre med wi-fi ? Är det så att man tappar intresset av att lyssna ?
Det finns en funktion under advancedmenyn i yamahan där man kan stänga av wi-fi- funktionen helt i yamahan då man kör trådat. Jag kanske ska prova :)


Jag jobbar som IT-ansvarig och har tillgång till det jag vill använda då det gäller nätverk på våra kontor och i hem.
Trådlöst är bekvämt men synnerligen ostabilt över tiden. Rätt var det är så har grannen skaffat någon radiostyrd leksak, kopplat in en accesspunkt på samma kanal som en själv etc etc. Och i stadsmiljö så finns det ju ibland inga lediga kanaler för en själv. Att det skulle låta sämre då och då men ändå fungera tror jag knappast är ett stort problem. Men det är aldrig stabilt över tiden. Går det att dra en kabel så ser jag absolut ingen fördel i att skaffa sig något som kommer ge en problem, även om det är oklart när.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-05-05 09:46

Ni andra som streamar flacfiler via dedikerad streamer till dac, upplever ni någon skillnad i kvalitet jämfört med att ”streama” från CD-spelare till samma dac?
Auralic låter betydligt mer upplöst Än Oppo när Oppon används som både streamer av flac och som CD-spelare. Den sistnämnda grötar ihop det mer och har inte samma attack i transienter, basen är blötare osv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-05-05 11:08

sprudel skrev:Ni andra som streamar flacfiler via dedikerad streamer till dac, upplever ni någon skillnad i kvalitet jämfört med att ”streama” från CD-spelare till samma dac?
Auralic låter betydligt mer upplöst Än Oppo när Oppon används som både streamer av flac och som CD-spelare. Den sistnämnda grötar ihop det mer och har inte samma attack i transienter, basen är blötare osv.

Detdär låter ju intressant om det stämmer.
Flac är ju flac oavsett från vilken apparat det sänds ifrån.
Teoretiskt skulle kanske störningar kunna påverka de analoga delarna i dacen ? Den dyrare apparaten kanske ändrar på signalen, så det upplevs bättre ? Eller så ändrar Oppo på signalen ? Är både auralic och Oppo bitkorrekta ? Finns det några tester som visar det ?

Vilka förklaringar har du själv ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-05-05 17:46

Tangband skrev:
sprudel skrev:Ni andra som streamar flacfiler via dedikerad streamer till dac, upplever ni någon skillnad i kvalitet jämfört med att ”streama” från CD-spelare till samma dac?
Auralic låter betydligt mer upplöst Än Oppo när Oppon används som både streamer av flac och som CD-spelare. Den sistnämnda grötar ihop det mer och har inte samma attack i transienter, basen är blötare osv.

Detdär låter ju intressant om det stämmer.
Flac är ju flac oavsett från vilken apparat det sänds ifrån.
Teoretiskt skulle kanske störningar kunna påverka de analoga delarna i dacen ? Den dyrare apparaten kanske ändrar på signalen, så det upplevs bättre ? Eller så ändrar Oppo på signalen ? Är både auralic och Oppo bitkorrekta ? Finns det några tester som visar det ?

Vilka förklaringar har du själv ?


Jag haf inga förklaringar. Jag vill veta om andra verkligen lyssnat och upplever skillnader. Streamande av filer verkar verkar vara mycket mer komplext än att alla bitar är med, tror inte du det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-05-10 09:37

Testar streamers i min egen presentation. Häng med. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 8 gäster