Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav olaume » 2018-04-13 18:46

Aftonbladet eller Expressen? Vilket program för rippning anser ni är bäst? Jodå, jag vet att EAC är gratis men har ett lite knöligare gränssnitt och inte finns för Mac, vilket inte gör just mig något. Nu har jag till slut lyckats någorlunda att hantera programmet, men då har friperioden på dbpoweramp löpt ut så jag kan inte göra direktjämförelser. Eftersom jag är en sparsam natur tvekar jag inför att köpa licens om jag kan få lika bra gratis. Priset är dock så lågt att jag absolut väljer det som är bäst även om skillnaden i prestanda är minimal. Jag törs knappt fråga om någon har märkt eller mätt någon ljudmässig skillnad. Antar att båda rippar bitperfekt? Eller finns det någon teknisk/ljudmässig skillnad? Den nackdel jag upplever med EAC är att man bara verkar kunna få med albumomslaget som metadata och inte övriga sidor med skivan. Kan man det med dbpoweramp? Eller finns något knep för att få det också med EAC?

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav olaume » 2018-04-14 22:38

Tydligen en väldigt knepig fråga, att döma av antalet svar...
Eller fullkomligt ointressant :?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav goat76 » 2018-04-15 10:57

Först vill jag säga att jag aldrig testat dbpoweramp så jag har inga jämnförelser att komma med mellan programmen.
Jag kör med EAC för rippningen men använder mp3tag för metadatan.

Om du scrollar ner lite i länken så kan du läsa om mp3tag har de funktionerna du vill ha:
https://www.mp3tag.de/en/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav hifikg » 2018-04-15 11:08

Vad gör programmen?
Något som du inte kan göra med iTunes?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav Bill50x » 2018-04-15 11:15

hifikg skrev:Vad gör programmen?
Något som du inte kan göra med iTunes?

Programmen rippar cd's och sparar dem som wav, flac eller annat önskat format. Själv tycker jag iTunes suger rejält, speciellt hanteringsmässigt. Om jag använt äppelburkar hade jag kanske sett annorlunda på saken. Men just iTunes var den största anledningen till att jag valde en Samsung istället för iPhone när jag köpte min första smart-phone. Senare visade det sig att Samsungs egen motsvarighet till iT bara var en ännu sämre kopia :-)

dBpowerAMP kan förutom rippning konvertera från nästan vilket format som helst till vilket format som önskas. Även batch-konvertering av hela kataloger/diskar. Och detta utan att tala om att man ska köpa annan musik eller uppdatera sin dator :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav hifikg » 2018-04-15 11:31

Det mesta därute är sämre kopior av Apple-innovationer. iTunes fungerar utmärkt för att rippa CD-skivor och köper man filer i "fel" format gör man snabbt och smidigt om dem med gratisprogram som X-act och XLD. Batchvis i tiotusentals filer, sekundsnabbt om allt ligger på SSD-disken, utan att kräva några köp eller uppdatera datorn. Just saying.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav Bill50x » 2018-04-15 12:06

hifikg skrev:Det mesta därute är sämre kopior av Apple-innovationer. iTunes fungerar utmärkt för att rippa CD-skivor och köper man filer i "fel" format gör man snabbt och smidigt om dem med gratisprogram som X-act och XLD. Batchvis i tiotusentals filer, sekundsnabbt om allt ligger på SSD-disken, utan att kräva några köp eller uppdatera datorn. Just saying.

Eftersom jag köper filer i "rätt" format (flac) behövs ingen konvertering :-)

Även Apples innovationer är ofta kopior av annat men ibland bättre än originalen. En anledning till att Apple inte stämt Microsoft för Windows. Ja förutom då att MS lånade ut pengar när Apple höll på att gå i putten...

Nog om krig mellan Windows/IOS/Android... de har alla sina för-och nackdelar och mest handlar det om vad man är van vid.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav hifikg » 2018-04-15 12:12

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Det mesta därute är sämre kopior av Apple-innovationer. iTunes fungerar utmärkt för att rippa CD-skivor och köper man filer i "fel" format gör man snabbt och smidigt om dem med gratisprogram som X-act och XLD. Batchvis i tiotusentals filer, sekundsnabbt om allt ligger på SSD-disken, utan att kräva några köp eller uppdatera datorn. Just saying.

Eftersom jag köper filer i "rätt" format (flac) behövs ingen konvertering :-)


Det gör jag med så klart. HD Tracks levererar i alla möjliga format. Men ibland får jag en sticka från någon polare o då kan det behövas lite handpåläggning. Då är det bra att det tar mindre än tio sekunder att omvandla en vanlig CD från FLAC till något användbart. Och tillbaka igen, om det skulle behövas :)
Frågan är väl inte den, utan om TS klarar sig utan både EAC och dbpoweramp, som jag själv aldrig provat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav goat76 » 2018-04-15 12:14

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Vad gör programmen?
Något som du inte kan göra med iTunes?

Programmen rippar cd's och sparar dem som wav, flac eller annat önskat format. Själv tycker jag iTunes suger rejält, speciellt hanteringsmässigt. Om jag använt äppelburkar hade jag kanske sett annorlunda på saken. Men just iTunes var den största anledningen till att jag valde en Samsung istället för iPhone när jag köpte min första smart-phone. Senare visade det sig att Samsungs egen motsvarighet till iT bara var en ännu sämre kopia :-)

dBpowerAMP kan förutom rippning konvertera från nästan vilket format som helst till vilket format som önskas. Även batch-konvertering av hela kataloger/diskar. Och detta utan att tala om att man ska köpa annan musik eller uppdatera sin dator :-)

/ B


Är dBpowerAmp enligt dig värt sina 28 pund/340 kr över gratis-programmet EAC? Och kan man få med alla sidor från albumets omslag i metadatan som olaume undrar över?

För min egen del så har jag rippat färdigt alla mina cd och köper numera precis som du all min musik i flac.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav olaume » 2018-04-15 16:18

Itunes är inget alternativ för mig eftersom jag varken har Mac eller Iphone. Jag hade Iphone ett tag men är nu övertygad om att Android är bättre på det mesta, inte minst för att man kan få en lur med dubbla sim-kort så man slipper ha två lurar. Itunes blev jag rejält irriterad på eftersom programmet kräver att man lämnar kreditkortsuppgifter. Med Android är världen öppnare och luften lättare att andas. Men detta är dock en annan historia, en helt annan historia. Nu är frågan om rippningsprogram. Och där tycks världen delad mellan dbpoweramp och EAC. Så det vore roligt att höra argumenten för de olika. Priset för betalprogrammet dbpoweramp är så lågt att det inte i sig är skäl att välja bort det, om det nu skulle vara bäst. Så frågan är vilket som är det, bäst alltså. Tacksam för alla inspel.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav jonasp » 2018-04-15 16:24

Nu kanske jag är off-topic - ber om ursäkt isåfall- men har du provat att rippa direkt i foobar2000?

http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?ti ... Foobar2000
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav hifikg » 2018-04-15 17:11

olaume skrev:Itunes är inget alternativ för mig eftersom jag varken har Mac eller Iphone. Jag hade Iphone ett tag men är nu övertygad om att Android är bättre på det mesta, inte minst för att man kan få en lur med dubbla sim-kort så man slipper ha två lurar. Itunes blev jag rejält irriterad på eftersom programmet kräver att man lämnar kreditkortsuppgifter. Med Android är världen öppnare och luften lättare att andas. Men detta är dock en annan historia, en helt annan historia. Nu är frågan om rippningsprogram. Och där tycks världen delad mellan dbpoweramp och EAC. Så det vore roligt att höra argumenten för de olika. Priset för betalprogrammet dbpoweramp är så lågt att det inte i sig är skäl att välja bort det, om det nu skulle vara bäst. Så frågan är vilket som är det, bäst alltså. Tacksam för alla inspel.


Då förstår jag att du inte har så lätt att få hjälp, den mörka sidan vet jag inget om. Men jag vet att man INTE behöver kreditkortsuppgifter för att aktivera iTunes, det går att komma runt. Anledningen att det alls efterfrågas är förstås möjligheten att köpa musik/streama musik den vägen, men då lägger man in sina uppgifter då.

Over and out för min del.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav olaume » 2018-04-15 22:29

hifikg skrev:
olaume skrev:Itunes är inget alternativ för mig eftersom jag varken har Mac eller Iphone. Jag hade Iphone ett tag men är nu övertygad om att Android är bättre på det mesta, inte minst för att man kan få en lur med dubbla sim-kort så man slipper ha två lurar. Itunes blev jag rejält irriterad på eftersom programmet kräver att man lämnar kreditkortsuppgifter. Med Android är världen öppnare och luften lättare att andas. Men detta är dock en annan historia, en helt annan historia. Nu är frågan om rippningsprogram. Och där tycks världen delad mellan dbpoweramp och EAC. Så det vore roligt att höra argumenten för de olika. Priset för betalprogrammet dbpoweramp är så lågt att det inte i sig är skäl att välja bort det, om det nu skulle vara bäst. Så frågan är vilket som är det, bäst alltså. Tacksam för alla inspel.


Då förstår jag att du inte har så lätt att få hjälp, den mörka sidan vet jag inget om. Men jag vet att man INTE behöver kreditkortsuppgifter för att aktivera iTunes, det går att komma runt. Anledningen att det alls efterfrågas är förstås möjligheten att köpa musik/streama musik den vägen, men då lägger man in sina uppgifter då.

Over and out för min del.

Ja, Iphone eller Android kan man diskutera länge utan att bli överens. Min erfarenhet är att många äppelfrälsta aldrig har prövat något annat och därför inte vet att gräset är grönare på andra sidan.
Men det var alltså inte alls det diskussionen skulle handla om... Eller kan man använda Itunes även i PC- och Android-världen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav Bill50x » 2018-04-15 22:53

goat76 skrev:Är dBpowerAmp enligt dig värt sina 28 pund/340 kr över gratis-programmet EAC? Och kan man få med alla sidor från albumets omslag i metadatan som olaume undrar över?

För min egen del så har jag rippat färdigt alla mina cd och köper numera precis som du all min musik i flac.

Ja, jag tycker det bättre gränssnittet och alla möjligheter till konvertering är värt pengen. Det går att lägga in fler bilder i taggen, precis som med Mp3Tag. Jag har dock inget spelarprogram som kan visa flera bilder så jag har ingen koll på hur det fungerar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav Bill50x » 2018-04-15 22:55

olaume skrev:Eller kan man använda Itunes även i PC- och Android-världen?

Ja.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav olaume » 2018-04-15 23:52

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Är dBpowerAmp enligt dig värt sina 28 pund/340 kr över gratis-programmet EAC? Och kan man få med alla sidor från albumets omslag i metadatan som olaume undrar över?

För min egen del så har jag rippat färdigt alla mina cd och köper numera precis som du all min musik i flac.

Ja, jag tycker det bättre gränssnittet och alla möjligheter till konvertering är värt pengen. Det går att lägga in fler bilder i taggen, precis som med Mp3Tag. Jag har dock inget spelarprogram som kan visa flera bilder så jag har ingen koll på hur det fungerar.

/ B

Får du alltså in fler bilder från skivalbumet med metadata? Eller måste man skanna in dem själv och lägga in?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav Bill50x » 2018-04-16 10:46

olaume skrev:
Bill50x skrev:
goat76 skrev:Är dBpowerAmp enligt dig värt sina 28 pund/340 kr över gratis-programmet EAC? Och kan man få med alla sidor från albumets omslag i metadatan som olaume undrar över?

För min egen del så har jag rippat färdigt alla mina cd och köper numera precis som du all min musik i flac.

Ja, jag tycker det bättre gränssnittet och alla möjligheter till konvertering är värt pengen. Det går att lägga in fler bilder i taggen, precis som med Mp3Tag. Jag har dock inget spelarprogram som kan visa flera bilder så jag har ingen koll på hur det fungerar.

Får du alltså in fler bilder från skivalbumet med metadata? Eller måste man skanna in dem själv och lägga in?

Jag använder inte metadatasökning för att lägga in bilder automatiskt. Jag letar upp bilderna på nätet, tankar hem dem och lägger in dem vid taggningen. På så sätt kan jag styra kvaliteten och storleken bättre.
Så jag vet inte hur det fungerar via metadata.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav ottovonkopp » 2018-04-16 15:32

Bill50x skrev:
olaume skrev:
Bill50x skrev:Ja, jag tycker det bättre gränssnittet och alla möjligheter till konvertering är värt pengen. Det går att lägga in fler bilder i taggen, precis som med Mp3Tag. Jag har dock inget spelarprogram som kan visa flera bilder så jag har ingen koll på hur det fungerar.

Får du alltså in fler bilder från skivalbumet med metadata? Eller måste man skanna in dem själv och lägga in?

Jag använder inte metadatasökning för att lägga in bilder automatiskt. Jag letar upp bilderna på nätet, tankar hem dem och lägger in dem vid taggningen. På så sätt kan jag styra kvaliteten och storleken bättre.
Så jag vet inte hur det fungerar via metadata.

/ B


https://www.albumartexchange.com/

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav olaume » 2018-04-16 22:19

Som sagt: Jag vet inte om det är meningsfullt att fråga huruvida någon tror att det är någon ljudmässig skillnad. Jag har läst en del utländska hifi-forum där det faktiskt finns en del som med bestämdhet hävdar att dbpoweramp låter bättre än EAC. Fast några som hävdar motsatsen också...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav Bill50x » 2018-04-16 23:11

ottovonkopp skrev:https://www.albumartexchange.com/

Tack för tipset!
Har reggat mig och har nog en del omslag att bidra med.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav Bill50x » 2018-04-16 23:17

olaume skrev:Som sagt: Jag vet inte om det är meningsfullt att fråga huruvida någon tror att det är någon ljudmässig skillnad. Jag har läst en del utländska hifi-forum där det faktiskt finns en del som med bestämdhet hävdar att dbpoweramp låter bättre än EAC. Fast några som hävdar motsatsen också...

Jag har inte världens mest upplösta återgivning men jag har då inte märkt någon skillnad på ljudet. När jag började rippa för typ 15 år sedan så var det EAC som gällde och då gjorde jag några jämförelser genom lyssning. Då var det mp3 320k som gällde men inte ens då kunde jag höra några skillnader. Än mindre sedan flac dök upp. Det har säkert hänt åtskilligt sedan dess men eftersom mina rippade cd's låter bättre strömmade än direkt från cd-spelaren så har jag inte brytt mig att göra några fler jämförelser utan jag kör på med dB.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav joakimfors » 2018-04-20 15:23

Du kan ju testa https://www.freac.org/index.php

Har stöd för cdparanoia och lite annat jox är inga problem att få informationen korrekt från skivan om inte hunden tuggat sönder den. ;)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav Zzombie » 2018-05-29 19:59

Rippa? Vem rippar nu för tiden? Låter lite 00s :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav Harryup » 2018-05-29 22:27

Tja, har man en skivsamling som består även efter att Spotify och /eller Tidal gått i graven så har man förmodligen rippat.
Dessutom så får man i regel klart högre kvalité på skivorna om man kan välja utgåva själv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilket är bäst? EAC eller dbpoweramp?

Inläggav Bill50x » 2018-05-29 22:34

Harryup skrev:Tja, har man en skivsamling som består även efter att Spotify och /eller Tidal gått i graven så har man förmodligen rippat.
Dessutom så får man i regel klart högre kvalité på skivorna om man kan välja utgåva själv.

+1

För övrigt händer det att jag fortfarande handlar CD, tex när en artist säljer vid sin konsert och man kan få skivan signerad (senast Anna-Lotta Larsson).

Ska man vara krass så gäller det fortfarande att man måste köpa den musik man vill vara säker på att kunna lyssna på när man så önskar. Strömningstjänster kan sluta när som helst med en favve-artist, sajter som säljer filer på nätet kan gå under imorgon. Även i detta år 2018 gäller det att själv lagra den musik man absolut vill ha tillgång till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster