Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav dewpo » 2018-04-14 20:19

Hur mäter ni kanalbalans i lyssningspositionen?
När jag mäter med svep så ligger högerkanal ibland högre än vänster men oftast är det tvärtom,
Ljudet upplevs alltså som vänstervridet, Men hur skall mätningarna vägas för att man skall se upplevd kanalbalans?

edit: Vissa frekvenser är högre i högerkanal än vänster men ljudtycket totalt är högre från vänster om det framgick otydligt.
Senast redigerad av dewpo 2018-04-14 21:19, redigerad totalt 1 gång.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav jansch » 2018-04-14 20:36

hur mäter du?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav dewpo » 2018-04-14 20:56

Jag har bara justerat på känn, Lyssnat på mono inspelningar.
Hur borde jag mäta, med Rosa brus?
Eller menar du med vad? En mick ansluten till datorn i så fall.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav jansch » 2018-04-14 21:47

Det är nog väldigt svårt att MÄTA kanalbalans om man menar eller rättare sagt relaterar till ett stereoperspektiv med rätt/bra balans mellan kanalerna.

Bara lite funderingar
- Man bör nog mäta med brus som signal men A-vägt (dBA) för att någorlunda simulera hörseln riktningskänslighet för olika frekvenser
- Man bör nog ha en mikrofon med lite större diameter än 1/4 tum, lite komplext men hörseln är inte så rundtagande som en 1/4 tums mikron . Mer åt 1/2 tums.
- en viss avskärmning måste ske runt mic:en på vänster sida om man mäter högra högtalaren och vise versa. (Nu börjar det bli riktigt svårt!)

Största problemen:
- Mikrofonen har dock "ingen aning om" vad ljudet kommer ifrån. Direktljud? Reflekterat ljud?
- Mikrofonen kan inte skilja på ljud som UPPFATTAS som direktljud (tid) och vad som örat uppfattar som efterklang.

Därför kan det hända (även om det är lite osannolikt) att du HÖR att ljudet kommer från vänster men mäter att det kommer från höger.
Så jag skulle vilja säga att det är en jättesvår mätning att utföra och komma närma "sanningen". Man måste alltså ha koll på ljudstyrka, riktning och fördröjning och dessutom allt på en gång i en komplex blandning.
Det jag började med, att mäta A-vägt brus är bara en bra början.....

Man bör också väga in att hörseln är som en "målsökande robot" - hörseln "låser" riktning på första hörselintrycket och sedan skall det mycket till att hjärnan väljer att byta riktning. Det är ju i sig bra då i de flesta fall ljud börjar med en transient vilket gör att t.ex bastoner från en enskild subwoofer kan gå relativt högt upp i frekvens utan hjärnan vill byta riktning på ljudet. Det finns i sig ljud som då är undantagna från denna egenskap, exvis gradvis ökande åskmuller (ingen transient och få övertoner)

Jaha... det var mina reflektioner i detta komplicerade ämne

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav goat76 » 2018-04-15 21:37

Jag har ett förslag som helt enkelt går ut på att lyssna på musik vilket jag antar är slutmålet med kanal-balanceringen?

Leta upp skivan Boots med Nancy Sinatra på Tidal eller Spotify, om du inte redan äger den.
Varför just denna skiva kan man kanske undra?
Förutom att den är väldigt tydlig med sparsamt användande av instument, så är den även inspelad under en tid då stereo-inspelningar var ganska nytt. Dom första studio-konsolerna för stereo hade bara möjlighet att panorera i L-C-R. Alla ljud i denna inspelning är alltså antingen fullt panorerat till vänster, till höger eller exakt i mitten.
Nancys röst är hela tiden i mitten av inspelningen och ofta helt ensamt placerad där, så det är också lätt att bedömma om den är mitt mellan högtalarna.

Jag antar att du har placerat dina högtalare optimalt eller där rummet tillåter dom att stå (eller där flickvännen/frun tillåter dom att stå).
Sätt dig på lyssningsplatsen som jag också antar är i mitten rakt framför högtalarna och lyssna.

Kommer Nancys röst från mitten? Är hennes röst ofokuserad eller låter den onaturligt tunt? Detta justerar du med invinklingen av högtalarna. Om den låter ofokuserat är det för lite invinkling och tvärtom om rösten låter tunt. En helt symetrisk invinkling av högtalarna kanske inte fungerar i ditt rum för att få rösten exakt i mitten?

Förlåt om detta inte låter tillräckligt tekniskt, men låt dina öron vara mätinstrumenten. Målet är väl att du ska kunna njuta av musiken, inte skjuta upp en människa till månen. :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav jansch » 2018-04-16 23:27

Goat76 - Jag tycker att du är helt rätt ute!

I detta fall tror jag inte man kan göra MÄTNINGAR som ger bättre resultat, även om dom ligger på "doktorsavhandling nivå"

Jag "nördade in" på mättekniska problem med mätmikrofoner, bara för att det är så jäkla kul!
Din lösning är perfekt, fast Nancy Sinatra känns trist.....OK, man får offra sig

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav Almen » 2018-04-17 10:05

En riktig stereotestskiva funkar ju bra.

"Min röst kommer nu från höger sida."

"Min röst kommer nu från vänster sida."

"Min röst kommer nu från en plats mitt emellan högtalarna."

"Min röst kommer nu från en obestämd plats i rummet."
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav dewpo » 2018-04-17 13:09

Jag tackar för alla förslag, Jag har testat både att mäta och lyssna enligt recepten.
Tyvärr är inte mikrofon och öron överens, Micken mätte ingen skillnad på vid A-vägning av brus.
Medans öronen tydligt placerar Nancy en bit åt vänster :roll:
Antagligen skiljer det mängd direktljud/reflektioner på ett sätt som öronen uppfattar men inte micken,
Eller så håller jag på att bli lomhörd på höger öra, Jag får skaffa en test lyssnare till.

Jag har hur som helst fastnat för en justering -0.7 dB vänster och +0.7 dB höger totalt 1.4 dB och det verkar fungera fint :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav goat76 » 2018-04-17 13:11

Almen skrev:En riktig stereotestskiva funkar ju bra.

"Min röst kommer nu från höger sida."

"Min röst kommer nu från vänster sida."

"Min röst kommer nu från en plats mitt emellan högtalarna."

"Min röst kommer nu från en obestämd plats i rummet."


Det kan nog funka med en testskiva men ganska enerverande att lyssna på "Min röst kommer nu från en plats mitt emellan högtalarna." på repeat i 40 minuter, medans man finjusterar högtalarplaceringen. :)

"Mina högtalare flyger nu ut genom fönstret."

"Oj! Testskivan träffade damen på balkongen mittemot!"

"Ånej, hon ramlar ner från balkongen!"

"Hoppas högtalar-spillrorna dämpar fallet."

"Nästa gång tar jag Nancy Sinatra!"

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav Kralle » 2018-04-17 14:39

Almen skrev:"Min röst kommer nu från en obestämd plats i rummet."


http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2072773

har för mig att det fanns en längre variant oxo.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kanalbalans hur mäts den bäst i lyssningspositionen?

Inläggav E » 2018-04-17 14:44

Almen skrev:En riktig stereotestskiva funkar ju bra.

"Min röst kommer nu från höger sida."

"Min röst kommer nu från vänster sida."

"Min röst kommer nu från en plats mitt emellan högtalarna."

"Min röst kommer nu från en obestämd plats i rummet."

I mina öron är du alltid på en obestämd plats. Gjorde jag nåt fel?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster