Varför är W121 så bra?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav IngOehman » 2018-04-24 15:35

Det finns inte någonting hos elementet, UTOM möjligen distorsion och spridning, som gör att jag vill använda det över 400 Hz!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav DVD-ai » 2018-04-26 06:06

Ja det är ju nästan så man kunde tro att du främst stör dig på att basen inte är ”snabb” nog för att användas högre upp i frekvens, men det har ju många tillverkare redan hittat lösningen på!
Världens snabbaste bas har jag hört på flera mässor och dessutom från olika tillverkare, det har i och försig varit ganska små element <8” varje gång, men jag förhåller mig ändå skeptisk till att påståendet stämt i någo av fallen pga andra val i konstruktionen som gör det otroligt med en sådan dimensionering. :)

Så w121(x) är då i sammanhanget en ganska långsam bas, en bas som ”bara” kan spela bas kanske till och med ? :D
Är det/vist är det bla så det förhåller sig, att elementet har för fallande/avtagande amplitud mot frevenser över det område du angivit?
Men finns det något mer som gör att du inte vill använda detta element över ca400Hz som du angav?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav Morello » 2018-04-26 07:58

Räcker det inte med att riktverkan samt distorsion blir för hög över cirka 400 Hz?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-26 08:18

Tycker det är spännande nog att man skulle kunna nyttja det så pass högt som säg 300-350Hz.. Skulle kunna bli en spännande trevägare... NHT 3.3 rullar ju av sin andra lill-bas vid 320Hz t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav paa » 2018-04-26 08:23

Nattlorden skrev:Tycker det är spännande nog att man skulle kunna nyttja det så pass högt som säg 300-350Hz.. Skulle kunna bli en spännande trevägare... NHT 3.3 rullar ju av sin andra lill-bas vid 320Hz t.ex.

Jo, men det är ju en fyrvägare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav IngOehman » 2018-04-26 09:12

Morello skrev:Räcker det inte med att riktverkan samt distorsion blir för hög över cirka 400 Hz?

Fast det blir de ju inte. Riktverkan är ju inte problemet, ej heller distorsionen. Så vad menas med "räcker det inte"?

"Snabbheten" är också problemfri (bortsett ifrån att det är ett hitteppord för dem som inte förstår hur högtalare fungerar man ändå vill säga något om dem).

Så jag uppmanar alla att läsa mitt inlägg högst upp på denna sida upprepade gånger med målet att förstå vad jag skriver. :)

Har man en stark förutfattad mening om vad jag antagligen kommer att säga (innan man läser det) är det antagligen lätt att denna vinner över att se det jag faktiskt skriver. Så läs långsamt och noga. ;)



Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-26 09:19

paa skrev:
Nattlorden skrev:Tycker det är spännande nog att man skulle kunna nyttja det så pass högt som säg 300-350Hz.. Skulle kunna bli en spännande trevägare... NHT 3.3 rullar ju av sin andra lill-bas vid 320Hz t.ex.

Jo, men det är ju en fyrvägare.


Ja, jag sade ju att den kunde ersätta två av elementen- då blir det ju bara en trevägare kvar. Kanske pyramidalt likt en Wijk Wizard?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav Morello » 2018-04-26 09:30

IngOehman skrev:
Vh, iö



Jag läste ett "inte" som inte stod i texten. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav IngOehman » 2018-04-26 10:11

Misstänkte att det kunde vara något sådant. Förutsåg flera olika potentiella misstolkningar redan när jag skrev det faktiskt. ;)

Hur som helst - huvudskälet till att jag bara tycker elementet är bra upp till 300-400 Hz är tonkurvan över 500 Hz. Den är dock dippig snarare än toppig, så problemet skall inte överdrivas. Men jag har avsiktigt valt att ge elementet så låg distorsion som möjligt, vilket man får betala med tonkurvan - vilket gör elementet perfekt för det jag använder det till!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav DVD-ai » 2018-04-26 11:11

IngOehman skrev:
Morello skrev:Räcker det inte med att riktverkan samt distorsion blir för hög över cirka 400 Hz?

Fast det blir de ju inte. Riktverkan är ju inte problemet, ej heller distorsionen. Så vad menas med "räcker det inte"?

"Snabbheten" är också problemfri (bortsett ifrån att det är ett hitteppord för dem som inte förstår hur högtalare fungerar man ändå vill säga något om dem).

Så jag uppmanar alla att läsa mitt inlägg högst upp på denna sida upprepade gånger med målet att förstå vad jag skriver. :)

Har man en stark förutfattad mening om vad jag antagligen kommer att säga (innan man läser det) är det antagligen lätt att denna vinner över att se det jag faktiskt skriver. Så läs långsamt och noga. ;)



Vh, iö


Ja jag höll mest på och larvade mig med typiska "sälja ljud på mässa vokabulär" ;) (hoppades att det skulle framgå)

Det du skrev var ju att dom enda egenskaperna som du kan se talar för att använda elementet över 400Hz är just spridning och disst, det borde ju kunna ge att allt annat antingen talar emot eller är oviktigt?!
Med allt annat så är ju t.ex. just fallande eller ojämn återgivning mot högre frekvenser en faktor av många möjliga. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav IngOehman » 2018-04-26 17:15

Stämmer. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav Fostex » 2018-04-27 14:06

Kraniet skrev:
IngOehman skrev:50 mm är max användbar slaglängd. När man överskrider 50 mm låter det inte lika bra längre.

Byggde faktiskt några prototyper baserade på 32W när jag jobbade på mkII-versionen av W121. Men de föll inte alls väl ut, från min synvinkel sett skall sägas, det gick inte att ge det egenskaper som var i närheten av mina mål. Det är inte en kritik mot 32W/4878T00, inte alls!

Det är bara ett element med totalt väsensskilda egenskaper.

W121 är på många sätt dimensionerat som ett normalt baselement, inte som ett element för "subwoofers".

Om jag minns rätt så ger W121 i det linjära området ifrån sig flera gånger högre akustisk uteffekt för en given elektrisk ineffekt är det 32W-baserade alternativet.


Vh, iö


Intressant. Men 50mm är det p-p du menar då?

Vad säger egentligen folket på Scan-Speak om dina element? Du verkar ju kunna få ut mer kapacitet än vad högtalarelement vanligtvis mäktar med. Blir de inte förvånade på Scan-Speak?
Hjälper du dom i deras utveckling också, (känns som att de borde vara intresserade av det)?

Den optimering du gör som du upplever ger sådana kvalitéer. Har du någon uppfattning om hur stor andel lyssnare som hör den förbättringen? Vi har ju några här i tråden(forumet) som upplever skillnaden. Är det så uppenbart eller är det nåt som mer liknar tex regnbågseffekten från DLP-chip. Dvs har andra svårare att uppfatta "felen" med andra element? Du kanske inte gjort någon sådan undersökning?


De här frågorna tycker jag var intressanta. Något du vill svara på, IÖ?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 14:11

Tycker nog vi lite smått börjar se resultaten av att de kikat på beställningarna och försökt bygga egna... vi börjar ju se voicecoil formers i titan, t.ex... men mellan att de ser att IÖ vill ha det så till att de förstår varför är ett stort steg... och det kanske inte är i Ino's bästa intresse att berätta det.... Lite trade secrets behöver ett företag ha...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav Morello » 2018-04-27 14:19

Du menar att vi börjar se bobiner i titan?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav PerStromgren » 2018-04-27 14:22

Nattlorden skrev:Tycker nog vi lite smått börjar se resultaten av att de kikat på beställningarna och försökt bygga egna... vi börjar ju se voicecoil formers i titan, t.ex... men mellan att de ser att IÖ vill ha det så till att de förstår varför är ett stort steg... och det kanske inte är i Ino's bästa intresse att berätta det.... Lite trade secrets behöver ett företag ha...


Är det verkligen troligt att en tillverkare av högtalarelement får en beställning på ett element de inte förstår storheten med? Jag tillåter mig att tvivla. Eller finns det patenterbara konstruktioner i elementen som tillverkaren inte får kopiera? Jag har inte hört talas om några Ino-patent; finns det sådana?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav IngOehman » 2018-04-27 14:48

Finns det något skäl att tro något om saken (/misstro)?

Sanningen är att svaret inte är svartvitt. Det är mjuka frågor. Vissa saker förstås, andra förstås inte, men viktigast - endast få egenskaper finns på en dålig/bra-skala! De flesta egenskaper är ju parametrars storlek vars optimum beror på applikationen.

När jag konstruerar ett högtalarelement så är det inte humanistbeskrivningar (t ex redovisning av material eller liknande) som är grunden, utan de önskade fysikaliska egenskaperna. Så idén "titan är bra" är lika korkad som idén "titan är dåligt". Det beror på och det beror på mycket.

Jag var först i värden med att konstrura ett högtalarelement med voice coil former* i titan, men skälet var att det är "bättre" utan var rätt lösning på det elementet. Har användt det på många element, men även avstått för många element konstruerade efter det. Jag konstruerar ju alltid för att ge elementen rätt egenskaper - för den tänkte applikationen, inte för att få använda det ena eller andra materialet.


Vh, iö

- - - - -

*Denna är en sorts bobin (vilket även en kabeltrumma eller en trådrulle är) och jag kallar den även oftast för bobin (något som håller något som är upprullat på det) men "voice coil former" är ett mycket noggrannare sätt att beskriva exakt vad man menar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav E » 2018-04-27 14:54

Talspolebobin, alltså.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav Morello » 2018-04-27 17:30

E skrev:Talspolebobin, alltså.

Mvh E*


Ganz genau!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav PJo » 2018-07-13 14:16

Kraniet skrev:Har utsagor från DVDai och Chrisss som båda menar att w121 gör något "speciellt" som andra baselement inte gör. Dvs att de helt enkelt låter bättre, oberoende av ljudvolymen.
DVDai har ju tex tidigare haft massor med w104, men det lät inte lika bra helt enkelt. Som jag förstår det verkar det inte heller vara så mycket applikationen (slutet/basreflex) utan elementet som sådant som är speciellt.
Det verkar inte heller vara en fråga om ren pumpförmåga utan elementet verkar ha "kvalitéer" som andra element inte har.
Hade varit kul och få en liten insikt om vad som är speciellt med w121.


Själv har jag hört/upplevt(!) ett Y-4 system hos Hassesolo och det lät helt sjukt bra. Men jag har ingen aning om det kan tillskrivas bassystemet, rummet eller installationen som helhet. Jag har inte så mycket att jämföra med själv då jag inte hört något annat system med liknande kapacitet.

Är det fler som delar DVDai och Chriss upplevelser ang w121?


En orsak är väl att bara lacken väger närmare 20 Kg
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav IngOehman » 2018-07-19 14:28

Jag anar att det är meningen att man skall fatta vad det där betyder, men jag tror jag saknar någon fundamental ledtråd... Lacken på vaddå?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav Nattlorden » 2018-07-19 19:04

IngOehman skrev:Jag anar att det är meningen att man skall fatta vad det där betyder, men jag tror jag saknar någon fundamental ledtråd... Lacken på vaddå?


Jag tolkade det som att det är någon extremt fin finish på högtalare/basmoduler med många lager... och att lacken därför skulle göra det tyngre... och därför stabilare... Och jag tolkade det inte som en allvarlig kommentar, utan lätt humoristisk.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav landa » 2018-07-19 23:27

W121 är också en klassisk Mercedes. Misstänker att det var den Pjo syftade på.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav DVD-ai » 2018-08-01 06:42

Intrycket består gällande w121x, mina 4st har som planerat vuxit till 6st och det gjorde (som väntat) nytta på höjden i rummet att bygga bastornen högre.
Jag har genom akustiska åtgärder fått bättre ordning på mitt nya rum och nu börjar det att låta riktigt bra även i basen :)

InfraY6 är sannerligen en angenäm bekantskap :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Varför är W121 så bra?

Inläggav DVD-ai » 2019-05-03 11:29

Fostex skrev:
Kraniet skrev:
IngOehman skrev:50 mm är max användbar slaglängd. När man överskrider 50 mm låter det inte lika bra längre.

Byggde faktiskt några prototyper baserade på 32W när jag jobbade på mkII-versionen av W121. Men de föll inte alls väl ut, från min synvinkel sett skall sägas, det gick inte att ge det egenskaper som var i närheten av mina mål. Det är inte en kritik mot 32W/4878T00, inte alls!

Det är bara ett element med totalt väsensskilda egenskaper.

W121 är på många sätt dimensionerat som ett normalt baselement, inte som ett element för "subwoofers".

Om jag minns rätt så ger W121 i det linjära området ifrån sig flera gånger högre akustisk uteffekt för en given elektrisk ineffekt är det 32W-baserade alternativet.


Vh, iö


Intressant. Men 50mm är det p-p du menar då?

Vad säger egentligen folket på Scan-Speak om dina element? Du verkar ju kunna få ut mer kapacitet än vad högtalarelement vanligtvis mäktar med. Blir de inte förvånade på Scan-Speak?
Hjälper du dom i deras utveckling också, (känns som att de borde vara intresserade av det)?

Den optimering du gör som du upplever ger sådana kvalitéer. Har du någon uppfattning om hur stor andel lyssnare som hör den förbättringen? Vi har ju några här i tråden(forumet) som upplever skillnaden. Är det så uppenbart eller är det nåt som mer liknar tex regnbågseffekten från DLP-chip. Dvs har andra svårare att uppfatta "felen" med andra element? Du kanske inte gjort någon sådan undersökning?


De här frågorna tycker jag var intressanta. Något du vill svara på, IÖ?


Jag bumpar denna igen, i all rimlighet så är det P-P som avses, alltså +/- 2,5cm.
Men konstruktören själv kan ju får skriva det här i tråden så är informationen komplett från rätt håll :)

Jag kan tillägga att jag är övertygad om att denna siffra är i P-P inte bara genom logik utan även då jag faktiskt spelat w121x till sitt absoluta max/innan dom börjar att låta hörbart sämre.
Och jag är förvånad över hur bra dom låter vid sådana stora konutslag som 2,5cm enkel väg, det är rent och obesvärat på alla vis.
Det är en härlig egenskap detta, att kunna nyttja deras slaglängd på riktigt/kapaciteten att flytta luft vill man använda då den ej tycks inverkar nämnvärt negativt på väljudet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster