RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-26 12:35

Snubblade in på en sida som säljer REL. Reagerade då jag läste:

REL´s grundläggande principer • Dela aldrig av Dina högtalare. De låter bäst när de får spela hela sitt register. Beskär man dem tappar man stereobas. • Dela subben med ett flackt delningsfilter (12 dB/oktav) för jämnare övergång till högtalarna. För detta krävs det att man kan göra en låg delning. Notera att i REL´s modeller är lägsta brytpunkt mellan 20 och 30 Hz, beroende på serie! Ställs delningen på t.ex 30 Hz så har man full styrka där och nedåt (så långt subbasen orkar) och sedan finns information med högre upp men avtagande i styrka. Högtalare fungerar precis tvärtom och faller av nedåt i frekvens. Summan blir en perfekt integration när båda kurvorna möts! • Koppla optimalt för musik via högnivå för bäst integration. Då får subbasen exakt samma information som högtalarna i timing samt får samma "färgning" från förstärkaren. • Två subbasar ger bättre rumsspridning än en, men samtidigt kan man konstatera att en bra integrerad subbas gör ett mycket bra jobb!
https://www.akkelisaudio.com/hogtalare/ ... -zero.html

Phil Budd ( exakt högtalar-konstruktör hos Linn products ) har samma filosofi. Men han rekommenderar dessutom att topparna inverteras i fasen ( stativhögtalarna spelas fullrange och med sluten låda- faller därmed naturligt med 12 db okt ) medan subbasarna spelas i korrekt fas och med elektriskt delat 12 db/okt uppåt.

12 db filter åt båda hållen ( det ena elektriskt och det andra akustiskt ) innebär enligt honom att ett register bör inverteras. Eftersom baskaggen sätter rummet i pressure mode så bör subbasarna kopplas i korrekt fas, topparna inverterat.

Har ni testat och provat detta ? Fungerar det ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-26 12:59

Phil Budd angående integration mellan majik 109 ( stativare ) och majik 126 ( subwoofer )
https://forums.linn.co.uk/bb/showthread ... 667&page=2

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav joakimfors » 2018-04-26 13:41

Går knappast att gå efter så enkla regler. Beror ju helt på vad man har för prylar, rum, placering etc. Iofs råkar jag för tillfället köra med just 12 dB/okt (både LP och HP) för tillfället samt lite annat hittepå. Dock har jag bara pipor/horn som ska försöka samsas med lite knepiga faser, frekvensgångar, och fördröjningar. :mrgreen:

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav gopnik » 2018-04-26 13:55

Tangband skrev:Fungerar det ?

Självklart inte.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Nattlorden » 2018-04-26 14:30

Du uppnår ingen vinst i renhet hos topparna genom att avlasta i nedre regionen. och normal sett är det svårt att integrera en subbas man bara lägger till.

MEN, kan man dela av så pass lågt som 20-30Hz så kan det väl iofs börja bli småintressant igen, för då kan man försöka integrera den mot högtalarnas naturliga avrullning. Men det kommer inte att bli värst mycket signal som man avdelar till en så pass dyr extra investering. Och du kommer inte att tjäna en endaste lite dB i ökad effekttålighet eller effektbehov hos högtalarna..
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-26 16:45

gopnik skrev:
Tangband skrev:Fungerar det ?

Självklart inte.

Kan/vill du utveckla ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-26 16:48

Nattlorden skrev:Du uppnår ingen vinst i renhet hos topparna genom att avlasta i nedre regionen. och normal sett är det svårt att integrera en subbas man bara lägger till.

MEN, kan man dela av så pass lågt som 20-30Hz så kan det väl iofs börja bli småintressant igen, för då kan man försöka integrera den mot högtalarnas naturliga avrullning. Men det kommer inte att bli värst mycket signal som man avdelar till en så pass dyr extra investering. Och du kommer inte att tjäna en endaste lite dB i ökad effekttålighet eller effektbehov hos högtalarna..


Som jag fattar det så blir det väl som ett slags bas stöd eller bass-filler med RELs lösning som förstärker basljudet som redan kommer från topparna . Linns lösning med inverterade pluggade toppar ska jag ivartfall prova. Fasen och integreringen kanske inte blir så illa ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-26 16:50

joakimfors skrev:Går knappast att gå efter så enkla regler. Beror ju helt på vad man har för prylar, rum, placering etc. Iofs råkar jag för tillfället köra med just 12 dB/okt (både LP och HP) för tillfället samt lite annat hittepå. Dock har jag bara pipor/horn som ska försöka samsas med lite knepiga faser, frekvensgångar, och fördröjningar. :mrgreen:

Tänker du testa inverterade toppar ?

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav joakimfors » 2018-04-26 17:20

Behöver inte testa när jag kan mäta om det behövs eller inte. Har en Najda så har lite mer kontroll än på en REL minisub.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-26 17:41

joakimfors skrev:Behöver inte testa när jag kan mäta om det behövs eller inte. Har en Najda så har lite mer kontroll än på en REL minisub.


Nejvisst, dsp filter innebär ju stora friheter att testa olika saker.
Här förklarar Phil Budd varför topparna bör inverteras och inte subwoofrarna:
Stämmer detta ?

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav joakimfors » 2018-04-26 20:24

Inte i mitt fall iaf. Har kvartvågspipor som huvudhögtalare och hybrid tappade horn/pipor som basar. ;)

Väldigt luddiga begrepp de använder i alla fall och mycket utrymme för misstolkning. Ännu värre är ju den där Akkelis reklamen om en liten pluttsub som är -6 dB redan vid 38 Hz. Enda elementen i min anläggning som är mindre än basen i den är diskanterna (och knappt det Audax TW034 på 1,3" :D).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav goat76 » 2018-04-27 12:22

joakimfors skrev:Inte i mitt fall iaf. Har kvartvågspipor som huvudhögtalare och hybrid tappade horn/pipor som basar. ;)

Väldigt luddiga begrepp de använder i alla fall och mycket utrymme för misstolkning. Ännu värre är ju den där Akkelis reklamen om en liten pluttsub som är -6 dB redan vid 38 Hz. Enda elementen i min anläggning som är mindre än basen i den är diskanterna (och knappt det Audax TW034 på 1,3" :D).


Fast det är väl ändå ganska uppenbart att RELs minsta sub inte kommer vara ett komplement till dina högtalare. :)

Så länge man inte sitter och lyssnar i sin man-cave med feta högtalare spridda i hela rummet, alltså för oss som vill implementera ett någorlunda baskapabelt system under normala vardagsrums-förhållanden så är RELs musiksubbar riktigt bra.
Min REL går definitivt djupare än mina golvhögtalare och eftersom den bara tar vid succesivt där frontarna ger upp (omkring 40Hz) så känns inte behovet av 2 subbar lika stort, det är ändå ganska svårt att riktningsbedömma ljud i så låga frekvenser och frontarna sköter "stereo-basen". Subben är kopplad med högnivå från samma utgångar som frontarna och får exakt samma signal.

Riktigt enkelt att installera och förstå RELs principer när man läser "REL Set-Up Made Simple" i manualen (sidan 12).
https://www.avcenter.cz/fotky5592/fotov ... Manual.pdf

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav joakimfors » 2018-04-27 12:45

Säkert finns det fall där de fungerar bra. Men det inledande inlägget tolkade jag som att delning med 12 dB/okt vid någon ospecificerad frekvens och invertering skulle fungera som någon generell princip, vilket inte stämmer.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Kraniet » 2018-04-27 13:03

Bestämma riktningen går ju inte under 80 Hz så eventuella problem har knappast med riktning att göra. Stereosub är kanske inte helt smart heller (argumenten för monosub tycker jag överväger).

Jag tror inte ett dyft på den typen av rekommendationer som tex REL ger. Det känns väldigt bortkastat att göra på det viset som de förespråkar. Självaste vitsen med att använda en baslåda är ju delvis för att avlasta frontarna. Man vinner både ljudtrycksförmåga (innan det låter illa) och i många fall renhet (lägre dist).
Är baslådan bra och integreringen görs korrekt så är det omöjligt att "höra" att det är ett delat system. En brant delning vid 80-120 Hz fungerar väldigt bra. Men det viktiga är ju att få till integreringen av filterflankerna.

Inte för att blåsa mitt eget horn men jag hör då inte att mitt system är delat alls. Med mina förra basar (Peerless SLS10) kunde jag höra basarna om de delades över 80 Hz och inte stod i närheten av frontarna.

Tycker återigen att den typen av resonemang som REL eller Linn för drar mer åt det "mystiska" hållet. En ren vetenskapsbaserad approach verkar helt enkelt vara "för tråkig".
Det som jag tycker är väldigt förbryllande är att exakt samma bas med exakt samma dimensionering är okej att dela högre om den sitter i samma låda som "topparna" (dvs om det är en tre- eller fyrvägare) men bara för att basen placeras i en egen låda ska den helt plötsligt hanteras på något "speciellt" sätt för att det ska "låta musikaliskt".
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 13:13

Enda anledningen till monosub är om signalen är fullt utstyrd till ena sidan och man inte har kapacitet nog att spela ut den på den halvan... då är det vettigt att få den delad. Men när nästan all lågbas är inspelad i mono, så gör det liten skillnad på att ha en mono och en stereo-setup..... men i det senare fallet har du en möjlighet att faktiskt utföra det i de få fall materialet finns....

Ta det sällsynta faller att basen i kanalerna är fasvända... men mono-bas är du garanterad att inte höra något... men stereobas så är det upptill hur det summerar rent rumsligt... och något lite borde märkas av rent geometiska skäl i vilket fall som... (sen finns det specialalgoritmer som fixar det bättre än bara ren summering, men de finns inte överrallt....)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 13:22

Kraniet skrev:Bestämma riktningen går ju inte under 80 Hz


Hade du sagt 50, så hade jag kanske inte reagerat... nu sade du 80 och då vill jag ha referenser... jag har sett folk blint peka ut en sub delad vid 80Hz trots ovanlig placering...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-27 13:25

Vill försiktigt påpeka att identifiera en sub delad vid 80Hz är inte samma sak som att identifiera frekvenser under 80Hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 14:02

AndreasArvidsson skrev:Vill försiktigt påpeka att identifiera en sub delad vid 80Hz är inte samma sak som att identifiera frekvenser under 80Hz.


Det var jag, så jag hoppas det var riktat till posten innan mig. (naturligtvis med undantaget om filtrereringen är en ideal brickwall ;-) )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav jansch » 2018-04-27 14:56

Att dela en sub vid 80Hz och 12dB/oktav resulterar ju i att man hör 160Hz ungefär lika bra som 80Hz. Och i praktiken ända upp till 250Hz med några decibels tapp vid normala lyssningsnivåer (dock inte peakar).
Som nämnts är det ju då inte 80Hz som "avslöjar" sub:en. Tom distorsionen från sub:en kan ju bidra till att man kan lokalisera den

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Kraniet » 2018-04-27 15:18

AndreasArvidsson skrev:Vill försiktigt påpeka att identifiera en sub delad vid 80Hz är inte samma sak som att identifiera frekvenser under 80Hz.


Precis. Jag menar att en sub som fungerar som den borde, beteer sig såpass civiliserat att den inte hörs när den delas vid 80 Hz. Förutsatt att den är väl integrerad i systemet/rummet.
Mina basar delas närmare 120 Hz utan problem. Men de står också väldigt nära frontarna, vilket förstås underlättar.

Då jag hade sls-basarna provade jag ställa en i hörnet bredvid soffan, den hördes även vid 80 Hz delning, men inte supertydligt. Man hörde att nåt "var fel" och det gick att lokalisera felet till den lådan. Delning vid 120 Hz var dock helt uteslutet.

Men jag använder ju mätmick och minidsp. Det är nog ett måste att mäta för att få till det rätt. parametrisk eq är också väldigt bra att ha. Synd bara att det är digitalt.
Skulle vart trevligt med en analog minidsp (dvs med samma funktioner och användargränssnitt). :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 16:48

MIna basar lät bra även vid (av misstag - 10x knapp intryckt) 800Hz....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav NADifierad » 2018-04-27 21:57

Jag överväger starkt att testa med mono till subbarna.
Jag håller på att införliva ytterligare två basmoduler i anläggningen. Att välja mono passar dessutom bäst med med de slutsteg jag har tillgängliga.
Kommer inte på något annat än fördelar.
Dessutom mäts och justeras de ju redan som mono med DSP och mitt mätprogram.
What could go wrong ? :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-28 07:55

goat76 skrev:
joakimfors skrev:Inte i mitt fall iaf. Har kvartvågspipor som huvudhögtalare och hybrid tappade horn/pipor som basar. ;)

Väldigt luddiga begrepp de använder i alla fall och mycket utrymme för misstolkning. Ännu värre är ju den där Akkelis reklamen om en liten pluttsub som är -6 dB redan vid 38 Hz. Enda elementen i min anläggning som är mindre än basen i den är diskanterna (och knappt det Audax TW034 på 1,3" :D).


Fast det är väl ändå ganska uppenbart att RELs minsta sub inte kommer vara ett komplement till dina högtalare. :)

Så länge man inte sitter och lyssnar i sin man-cave med feta högtalare spridda i hela rummet, alltså för oss som vill implementera ett någorlunda baskapabelt system under normala vardagsrums-förhållanden så är RELs musiksubbar riktigt bra.
Min REL går definitivt djupare än mina golvhögtalare och eftersom den bara tar vid succesivt där frontarna ger upp (omkring 40Hz) så känns inte behovet av 2 subbar lika stort, det är ändå ganska svårt att riktningsbedömma ljud i så låga frekvenser och frontarna sköter "stereo-basen". Subben är kopplad med högnivå från samma utgångar som frontarna och får exakt samma signal.

Riktigt enkelt att installera och förstå RELs principer när man läser "REL Set-Up Made Simple" i manualen (sidan 12).
https://www.avcenter.cz/fotky5592/fotov ... Manual.pdf

Det där att subbasen får samma sorts signal som frontarna då man kopplar via högnivå är väl en sanning med modifikation ? Du har ju fortfarande ett slutsteg i Rel subben som kan tillföra färgning ? Som jag ser det så riskeras det tvärtom att bli extra färgning från två slutsteg efter varandra ?
Med det sagt- blir det en bättre integration så skulle jag ändå köra på det viset och låta öronen avgöra.
Vill tillägga att det bästa basljud jag hört var från två Rel subbar, Rel s5. Men de var inkopplade via lågnivå. I stereo.
Senast redigerad av Tangband 2018-04-28 08:12, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-28 07:59

NADifierad skrev:Jag överväger starkt att testa med mono till subbarna.
Jag håller på att införliva ytterligare två basmoduler i anläggningen. Att välja mono passar dessutom bäst med med de slutsteg jag har tillgängliga.
Kommer inte på något annat än fördelar.
Dessutom mäts och justeras de ju redan som mono med DSP och mitt mätprogram.
What could go wrong ? :)

Ingenting kan väl gå fel . :) det blir till att lyssna och kolla vad som låter bättre .
Jag har testat mono- inställda dubbla subwoofers i mitt Dbx där jag delar vid 75 hz 24 db okt.
Jag provade olika brantheter men stereokoppling blev i mitt fall alltid bättre. (Jag delar av mina jbl 530 nedåt vid 75 hz )

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-28 08:18

jansch skrev:Att dela en sub vid 80Hz och 12dB/oktav resulterar ju i att man hör 160Hz ungefär lika bra som 80Hz. Och i praktiken ända upp till 250Hz med några decibels tapp vid normala lyssningsnivåer (dock inte peakar).
Som nämnts är det ju då inte 80Hz som "avslöjar" sub:en. Tom distorsionen från sub:en kan ju bidra till att man kan lokalisera den

Som jag fattat det vill Rel köra sina subbasar som ett slags " fillers" , dvs de fyller i och spelar ljudet tillsammans med frontarna och ger mer bas där det behövs . Frontarna blir inte avlastade men integrationen (enligt Rel ) blir bättre med musik. Enligt RELs manual så ska man börja att ställa subwoofern så lågt som 25 hz och spela med frontarna och sedan gradvis öka delningsfrekvens och nivå för att med örat kolla när det låter bäst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-28 09:09

Tangband skrev:Som jag fattat det vill Rel köra sina subbasar som ett slags " fillers" , dvs de fyller i och spelar ljudet tillsammans med frontarna och ger mer bas där det behövs . Frontarna blir inte avlastade men integrationen (enligt Rel ) blir bättre med musik. Enligt RELs manual så ska man börja att ställa subwoofern så lågt som 25 hz och spela med frontarna och sedan gradvis öka delningsfrekvens och nivå för att med örat kolla när det låter bäst.


"Fillers" med godtyckliga fronthögtalare och rum? Lycka till!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav jansch » 2018-04-28 10:03

tagband - Så uppfattar jag också REL. Men mitt inlägg handlar mer om att en delning på 80Hz (uppåt i registret) är i praktiken delning över 200 Hz. Alltså om man tänker på hörseln och uppleva riktning.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav goat76 » 2018-04-28 11:40

Tangband skrev:Det där att subbasen får samma sorts signal som frontarna då man kopplar via högnivå är väl en sanning med modifikation ? Du har ju fortfarande ett slutsteg i Rel subben som kan tillföra färgning ? Som jag ser det så riskeras det tvärtom att bli extra färgning från två slutsteg efter varandra ?
Med det sagt- blir det en bättre integration så skulle jag ändå köra på det viset och låta öronen avgöra.
Vill tillägga att det bästa basljud jag hört var från två Rel subbar, Rel s5. Men de var inkopplade via lågnivå. I stereo.


Jag tror det blir svårt att höra en eventuell färgning i så låga frekvenser som runt <40Hz> där REL-subben börjar arbeta.

Jag tycker man ofta hör när subbar går igång när dom har en ganska tvär delning högre upp i frekvenserna och det stör mig när jag lyssnar på musik. I filmer där det är en plötslig explosion så gör det inget, men i musik där basen ofta kommer krypande beroende på hur musikerna spelar så är det mer kritiskt läge.
Det är där REL-subben är så bra integrerad, man märker bara om den är avstängd.

Jag mäter sällan något, jag lyssnar och avgör om jag gillar något. Jag är inte heller någon expert på subwoofers och det finns otroligt duktiga tekniska personer här på faktiskt som kan mycket mer än mig.
Men, låter det bra så låter det bra. :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav NADifierad » 2018-04-28 11:41

Tangband skrev:
NADifierad skrev:Jag överväger starkt att testa med mono till subbarna.
Jag håller på att införliva ytterligare två basmoduler i anläggningen. Att välja mono passar dessutom bäst med med de slutsteg jag har tillgängliga.
Kommer inte på något annat än fördelar.
Dessutom mäts och justeras de ju redan som mono med DSP och mitt mätprogram.
What could go wrong ? :)

Ingenting kan väl gå fel . :) det blir till att lyssna och kolla vad som låter bättre .
Jag har testat mono- inställda dubbla subwoofers i mitt Dbx där jag delar vid 75 hz 24 db okt.
Jag provade olika brantheter men stereokoppling blev i mitt fall alltid bättre. (Jag delar av mina jbl 530 nedåt vid 75 hz )

Vad var det som blev bättre med stereokopplingen?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-28 13:05

NADifierad skrev:
Tangband skrev:
NADifierad skrev:Jag överväger starkt att testa med mono till subbarna.
Jag håller på att införliva ytterligare två basmoduler i anläggningen. Att välja mono passar dessutom bäst med med de slutsteg jag har tillgängliga.
Kommer inte på något annat än fördelar.
Dessutom mäts och justeras de ju redan som mono med DSP och mitt mätprogram.
What could go wrong ? :)

Ingenting kan väl gå fel . :) det blir till att lyssna och kolla vad som låter bättre .
Jag har testat mono- inställda dubbla subwoofers i mitt Dbx där jag delar vid 75 hz 24 db okt.
Jag provade olika brantheter men stereokoppling blev i mitt fall alltid bättre. (Jag delar av mina jbl 530 nedåt vid 75 hz )

Vad var det som blev bättre med stereokopplingen?


Svårt att förklara subjektiva intryck men jag upplevde det som att det lät aningen mer naturligt med subbasarna kopplade i stereo. Kanske har placeringen av mina grejor större betydelse för vad som låter bättre ( om subbasarna stod på annat ställe kanske det skulle låta bättre med mono- har inte provat )

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster