Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav juanth » 2018-05-02 12:01

Bilagor
9F24C622-D202-4C0A-8795-640CFF6487D8.jpeg
9F24C622-D202-4C0A-8795-640CFF6487D8.jpeg (420.11 KiB) Visad 4124 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav hifikg » 2018-05-02 12:10

Prydligt! En gul tonarm kan nästan få mig analog igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav Morello » 2018-05-02 13:04

Är det verkligen ännu mer slit-och-släng vi behöver?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav Nattlorden » 2018-05-02 13:10

Morello skrev:Är det verkligen ännu mer slit-och-släng vi behöver?


Du skall inte bygga en förstärkarmodul som passar ihop med dem då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav Tangband » 2018-05-02 13:17

juanth skrev:https://www.insidehook.com/nation/ikea-teenage-engineering-frekvens-audio-lighting-equipment


Pris?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav petersteindl » 2018-05-02 13:21

Morello skrev:Är det verkligen ännu mer slit-och-släng vi behöver?

Japp.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav juanth » 2018-05-02 15:24

Tangband skrev:
juanth skrev:https://www.insidehook.com/nation/ikea-teenage-engineering-frekvens-audio-lighting-equipment


Pris?


Står inget exakt pris i artikeln, mellan $5-$99 dollar anges,men inte exakt för vad.

Slit och släng är väl vad IKEA står för...och många andra företag. Kommersialism helt enkelt.

Jag såg tidigare vetenskapens värld, handlade om varför neandertalmänniskorna plötsligt försvann för en så där 39000 år sedan...
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav paa » 2018-05-02 17:05

juanth skrev:Jag såg tidigare vetenskapens värld, handlade om varför neandertalmänniskorna plötsligt försvann för en så där 39000 år sedan...

Det kan gå plötsligt för oss också, men det kommer att gå till musik!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav juanth » 2018-05-02 17:42

paa skrev:
juanth skrev:Jag såg tidigare vetenskapens värld, handlade om varför neandertalmänniskorna plötsligt försvann för en så där 39000 år sedan...

Det kan gå plötsligt för oss också, men det kommer att gå till musik!


Bara att börja på en domedagsspellista. 8O
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav i » 2018-05-02 17:54

juanth skrev:
Tangband skrev:
juanth skrev:https://www.insidehook.com/nation/ikea-teenage-engineering-frekvens-audio-lighting-equipment


Pris?


Står inget exakt pris i artikeln, mellan $5-$99 dollar anges,men inte exakt för vad.

Slit och släng är väl vad IKEA står för...och många andra företag. Kommersialism helt enkelt.

Jag såg tidigare vetenskapens värld, handlade om varför neandertalmänniskorna plötsligt försvann för en så där 39000 år sedan...


Släng? Jag har bokhyllor (Billy) som jag köpte 1978... :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav DVD-ai » 2018-05-03 05:52

i skrev:
juanth skrev:
Tangband skrev:
Pris?


Står inget exakt pris i artikeln, mellan $5-$99 dollar anges,men inte exakt för vad.

Slit och släng är väl vad IKEA står för...och många andra företag. Kommersialism helt enkelt.

Jag såg tidigare vetenskapens värld, handlade om varför neandertalmänniskorna plötsligt försvann för en så där 39000 år sedan...


Släng? Jag har bokhyllor (Billy) som jag köpte 1978... :)


Ja alltså... Man MÅSTE inte slänga saker bara för att dom är från IKEA :D
Jag har inte någonting från IKEA för dom har jag slängt, (Ne sålt eller givit bort snarare)
Lite småprylar därifrån har jag, dom fungerar bra och stannar tills vidare.
Möbler är jag tveksam till att köpa där igen pga erfarenheter som kass kvalitet, kommer nog aldrig att köpa en mödel där igen om jag inte kan konstatera att kvaliteten är god på objektet ifråga.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-03 07:50

Nu tycker jag kvalitén på olika produkter från IKEA varierar rejält, precis som prisnivån, allt är verkligen inte slit-och-släng.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav i » 2018-05-03 11:34

DVD-ai skrev:
i skrev:
juanth skrev:
Står inget exakt pris i artikeln, mellan $5-$99 dollar anges,men inte exakt för vad.

Slit och släng är väl vad IKEA står för...och många andra företag. Kommersialism helt enkelt.

Jag såg tidigare vetenskapens värld, handlade om varför neandertalmänniskorna plötsligt försvann för en så där 39000 år sedan...


Släng? Jag har bokhyllor (Billy) som jag köpte 1978... :)


Ja alltså... Man MÅSTE inte slänga saker bara för att dom är från IKEA :D
Jag har inte någonting från IKEA för dom har jag slängt, (Ne sålt eller givit bort snarare)
Lite småprylar därifrån har jag, dom fungerar bra och stannar tills vidare.
Möbler är jag tveksam till att köpa där igen pga erfarenheter som kass kvalitet, kommer nog aldrig att köpa en mödel där igen om jag inte kan konstatera att kvaliteten är god på objektet ifråga.


Numera köper jag helst möbler tillverkade under perioden åren 1600 - 1930. Bl a pga kvaliteten.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav hifikg » 2018-05-03 12:28

i skrev:Numera köper jag helst möbler tillverkade under perioden åren 1600 - 1930. Bl a pga kvaliteten.


Så gör jag när det gäller hifi, än har jag inte hittat något så jag kör på slit o slänget som jag har. Har inte lyckats byta något på snart tre decennier.
För övrigt tycker jag ikea-prylarna är läckert designade och tillverkas de i en tillräckligt liten upplaga kan det bli samlarföremål. Kom ihåg var ni läste det först.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav Svenn3SaataN » 2018-05-03 15:04

Nu är jag väldigt färgad men IKEA jobbar stenhårt med kvalité och har gjort det i många år, just för att tvätta bort stämpeln att IKEA är synonymt med dålig kvalité och billiga produkter. Ambitionen är att IKEA ska förknippas med prisvärt istället.

Jobbar själv på en IKEA Industry fabrik i Älmhult där vi producerar köksluckor. Pratar vi med våra underleverantörer så finns det INGEN annan på marknaden som har så hårda kvar som IKEA koncernen har. Det finns till och med de underleverantörer som avböjer att leverera till oss just för att vi har så pass hårda krav. Åker vi på besök hos våra konkurrenter så släpper de igenom massor av defekter som vi skrotar direkt.

När det kommer till just specifikationer och kravställningar så hörde jag senast för någon vecka sedan att de vill ta en standard som IKEA har arbetat fram under många år och göra den till en global ISO standard, detta bör verkligen vara ett tecken på att IKEA jobbar med rätt saker när det kommer att ta fram en tydlig kravställning.

Precis som många nämner ovan, håller jag med om att man får lite vad man betalar för. Jag har själv, precis som många av er andra, köpt något på IKEA som man tycker "fan detta var fan ingen höjdare" kvalitetsmässigt. Däremot, varje gång man går och kikar på konkurrenternas utbud så drar jag i stort sett alltid slutsatsen att kvalitén är ännu sämre i samma prisklass. Går man däremot upp i prisklass är det en helt annan sak.

IKEA har produkter i olika priskategorier och detta i sin tur bidrar till olika nivåer av kvalité. Likaså behöver man inte använda IKEAs produkter som "slit och släng" men pga priset blir det ofta så. Detta är i sin tur också en av anledningarna till att IKEA jobbar mycket med sustainability och nu på senare tid närmare bestämt "circular economy".

Hoppas jag kan bidra med något i diskussionen med mitt perspektiv från "insidan" av organisationen :)

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav bomellberg » 2018-05-03 15:48

hifikg skrev:
i skrev:Numera köper jag helst möbler tillverkade under perioden åren 1600 - 1930. Bl a pga kvaliteten.


Så gör jag när det gäller hifi, än har jag inte hittat något så jag kör på slit o slänget som jag har. Har inte lyckats byta något på snart tre decennier.
För övrigt tycker jag ikea-prylarna är läckert designade och tillverkas de i en tillräckligt liten upplaga kan det bli samlarföremål. Kom ihåg var ni läste det först.

Vilken är din favorit-hifi-pryl från 1600-talet?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav Morello » 2018-05-03 15:55

Svenn3SaataN skrev:
Jobbar själv på en IKEA Industry fabrik i Älmhult där vi producerar köksluckor. Pratar vi med våra underleverantörer så finns det INGEN annan på marknaden som har så hårda kvar som IKEA koncernen har.



Lik förbaskat har IKEA ungefär marknadens sämsta lack på luckor för kök och badrum.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav i » 2018-05-03 16:23

bomellberg skrev:
hifikg skrev:
i skrev:Numera köper jag helst möbler tillverkade under perioden åren 1600 - 1930. Bl a pga kvaliteten.


Så gör jag när det gäller hifi, än har jag inte hittat något så jag kör på slit o slänget som jag har. Har inte lyckats byta något på snart tre decennier.
För övrigt tycker jag ikea-prylarna är läckert designade och tillverkas de i en tillräckligt liten upplaga kan det bli samlarföremål. Kom ihåg var ni läste det först.

Vilken är din favorit-hifi-pryl från 1600-talet?


Trumpeten från Jeriko.
Skämt åsido så har jag ropat in barockskåp för klädförvaring. Då får man ett (har två) stort (typ 230x180x60) skåp som vi har för textilier och kläder. Det lustiga är att de är - likt IKEA - isärtagbara (sätts samman med järnhaspar). Det senaste gäller främst "äkta" barockskåp, 1800-talskopior fuskar på den punkten och är inte lika stilenliga s a s.
Och man får 100% rent trä, ofta i ek eller importerade träslag.

Apropå hifi- möbler så har jag ett skåp typ 1920-tal (?) för apparaterna med glasdörr. (Mått 210x70x50)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav hifikg » 2018-05-03 17:18

bomellberg skrev:
hifikg skrev:
i skrev:Numera köper jag helst möbler tillverkade under perioden åren 1600 - 1930. Bl a pga kvaliteten.


Så gör jag när det gäller hifi, än har jag inte hittat något så jag kör på slit o slänget som jag har. Har inte lyckats byta något på snart tre decennier.
För övrigt tycker jag ikea-prylarna är läckert designade och tillverkas de i en tillräckligt liten upplaga kan det bli samlarföremål. Kom ihåg var ni läste det först.

Vilken är din favorit-hifi-pryl från 1600-talet?

Letar. Men för att kunna lyssna på spottan o söndermastrade cd har jag en slit o slänganläggning :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav paa » 2018-05-03 17:31

Morello skrev:
Svenn3SaataN skrev:
Jobbar själv på en IKEA Industry fabrik i Älmhult där vi producerar köksluckor. Pratar vi med våra underleverantörer så finns det INGEN annan på marknaden som har så hårda kvar som IKEA koncernen har.



Lik förbaskat har IKEA ungefär marknadens sämsta lack på luckor för kök och badrum.

Men om man köper vita hyllplan på brädgården så ser dom ut som skit jämfört med Ikeas folie och lack, såatte..
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav juanth » 2018-05-03 18:01

IKEAs köksskåp och köksdelar håller bra kvalité enligt min uppfattning. Jag har flera ggr hört talas om folk som köper stommar/skåp på IKEA och luckor i dyrare utförande från andra tillverkare. (Kanske för att utbudet med exklusivare utförande saknas på IKEA?)
Det är knappast köken som gör att jag tycker att IKEA är miljöovänligt, utan alla småsaker som säljs och byts ut i ett rasande tempo. Det är dessutom där IKEAs vinst plockas hem, småprylarna.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav Maarten » 2018-05-03 18:53

Morello skrev:
Svenn3SaataN skrev:
Jobbar själv på en IKEA Industry fabrik i Älmhult där vi producerar köksluckor. Pratar vi med våra underleverantörer så finns det INGEN annan på marknaden som har så hårda kvar som IKEA koncernen har.



Lik förbaskat har IKEA ungefär marknadens sämsta lack på luckor för kök och badrum.


Exakt! Jämförde IKEA mot Vedum för ca 10 år sen och IKEA var rena månlandskapet i jämförelse. Hur de är idag har jag inte koll på men kolade återkommande för ett antal år sen och mitt intryck bestod.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav phon » 2018-05-03 21:33

juanth skrev:

Jag såg tidigare vetenskapens värld, handlade om varför neandertalmänniskorna plötsligt försvann för en så där 39000 år sedan...

Det var ju när förra istiden var som värst. Dom frös väl ihjäl. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav juanth » 2018-05-03 22:29

phon skrev:
juanth skrev:

Jag såg tidigare vetenskapens värld, handlade om varför neandertalmänniskorna plötsligt försvann för en så där 39000 år sedan...

Det var ju när förra istiden var som värst. Dom frös väl ihjäl. :)


Forskarna tror att mötet med Homo Sapiens blev början till slutet, infektioner som vi bjöd på samt ett för dåligt/litet genetiskt urval, för liten variation i genuppsättningar, helt enkelt för lika varandra.
De flesta av oss har neandertal i oss efter det mötet. Afrikaner undantaget.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav jonasp » 2018-05-04 12:37

Från skivspelare till köksluckor till neanderthalare. Här svänger det snabbt! :D

/Homos Ap-Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav Kralle » 2018-05-04 16:13

Underhållande tråd. Trodde det skulle dra i väg mot en tävling i vem som har äldsta hifi-prylen.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav jonasp » 2018-05-04 16:21

Killen med prylar från 17:e århundradet har redan vunnit den tävlingen.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav Thomas_A » 2018-05-04 19:19

Troligen blir priset på skivspelaren ganska lågt och den budget som TE har för att göra spelaren är nog inte särskilt hög. Vore dock kul med en spin-off, kan TE göra en skivspelare som är lite mer påkostad månne? Jag tänker högt: B&Os bästa spelare?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav Laila » 2018-05-05 00:13

Om inte annat så verkar tonarmen(i Bambu?) intressant* . . . typ.

*Borde med lite "Teenage engeneering" kanske gå att göra högst gångbar, för inte alltförmöcke penningar ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mer på gång hos IKEA med Teenage engineering

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-05 12:55

Var hittar man att tonarmen är gjord av bambu? Produkterna i serien sägs ska kosta från 5 till 99 $. Är väl knappast aktuella för nördar som på detta forum?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster