Elementkonfigurationer.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Elementkonfigurationer.

Inläggav Goldfinger » 2018-05-03 17:57

Bild

Ämnet intresserar, storlekar, placering och antal element för att åstadkomma det ena eller andra på bekostnad av något annat, håller på med DIY själv och där finns åtminstone en bild av vad som är rimligt designmässigt för att uppfylla mina egna huvudsakliga kriterier.

Tittar jag däremot på andra konstruktioner där ute är jag inte alltid med på hur konstruktören har tänkt, kanske finns det nåt bra där man kan ta med sig om man blev invigd i tanken bakom.

Tex ovanstående diskantkonfiguration, oanvändbart hög effektålighet i toppen tänker jag, men kanske den delas lågt och flackt?
Högtalaren känns tveksam att sy ihop någon punktformighet inom måtten av normala lyssningsrum.
Hade varit intressant att se energiresponsen.

Idéer runt den i bild först och främst!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Tangband » 2018-05-03 18:03

Goldfinger skrev:[ Bild ]

Ämnet intresserar, storlekar, placering och antal element för att åstadkomma det ena eller andra på bekostnad av något annat, håller på med DIY själv och där finns åtminstone en bild av vad som är rimligt designmässigt för att uppfylla mina egna huvudsakliga kriterier.

Tittar jag däremot på andra konstruktioner där ute är jag inte alltid med på hur konstruktören har tänkt, kanske finns det nåt bra där man kan ta med sig om man blev invigd i tanken bakom.

Tex ovanstående diskantkonfiguration, oanvändbart hög effektålighet i toppen tänker jag, men kanske den delas lågt och flackt?
Högtalaren känns tveksam att sy ihop någon punktformighet inom måtten av normala lyssningsrum.
Hade varit intressant att se energiresponsen.

Idéer runt den i bild först och främst!

Intressant tråd :) .
Jo, ovanstående högtalare har ju många element och hur punktformigheten blir med dessa kan man väl fundera över. Men vissa saker kanske istället blir bättre än med färre element, jag tänker på dynamik och ljudtrycksförmåga i de övre registren ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Max_Headroom » 2018-05-04 10:25

Om du skall göra något själv börjar du i fel ände. Tänk istället igenom vilket resultat du vill ha. Sedan väljer du en elementkonfiguration som ger det önskade resultatet (ofta finns flera möjligheter att komma fram till samma, eller "likvärdiga" resultat).

När det gäller andras lösningar så är det nog så många gånger att någon dupare analys inte ligger bakom, utan man har antingen en fix idé om "hur det skall vara" eller utgår ifrån ett rent kosmetiskt ideal.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Kraniet » 2018-05-04 10:42

Max_Headroom skrev:Om du skall göra något själv börjar du i fel ände. Tänk istället igenom vilket resultat du vill ha. Sedan väljer du en elementkonfiguration som ger det önskade resultatet (ofta finns flera möjligheter att komma fram till samma, eller "likvärdiga" resultat).

När det gäller andras lösningar så är det nog så många gånger att någon dupare analys inte ligger bakom, utan man har antingen en fix idé om "hur det skall vara" eller utgår ifrån ett rent kosmetiskt ideal.


Sen får man inte glömma att de ska vara "säljbart". Coolt, fräckt och häftigt och gärna annorlunda är bra om man ska sälja. Sen kan det får vara hur dum lösning som helst verkar det som..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-04 10:45

Kraniet skrev:
Max_Headroom skrev:Om du skall göra något själv börjar du i fel ände. Tänk istället igenom vilket resultat du vill ha. Sedan väljer du en elementkonfiguration som ger det önskade resultatet (ofta finns flera möjligheter att komma fram till samma, eller "likvärdiga" resultat).

När det gäller andras lösningar så är det nog så många gånger att någon dupare analys inte ligger bakom, utan man har antingen en fix idé om "hur det skall vara" eller utgår ifrån ett rent kosmetiskt ideal.


Sen får man inte glömma att de ska vara "säljbart". Coolt och fräckt och häftigt är bra om man ska sälja. Sen kan det får vara hur dum lösning som helst verkar det som..

DETTA! Alla argument som lyder "Men om x gör det så måste det vara bra" faller helt på att företag primärt vill sälja så mycket som möjligt. Att produkterna är designade för att vara så objektivt bra som möjligt tvivlar jag på.
Finns alltid undantag, men generellt så måste man tänka på att många fler bolag skulle sälja ormolja om de kom undan med det.

Förlåt att jag är cynisk. Elementkonfigurationer är ett intressant ämne så ignorera gärna mig och kör vidare :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Kraniet » 2018-05-04 10:59

Visst är det väl lite intressant men det är ju bra om det funkar också.
Ett exempel är tex CBT av Don Keele

http://www.linkwitzlab.com/Keele%20-%20 ... Arrays.pdf
https://www.parts-express.com/cbt36k-li ... t--301-980

Eller Naqrefs högtalare med dubbla diskanter

viewtopic.php?f=21&t=11362

Två exempel där det finns en klar tanke bakom och ett tekniskt sunt genomförande för att uppnå i förhand bestämda önskvärda egenskaper.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Tangband » 2018-05-04 12:02

Goldfinger skrev:[ Bild ]

Ämnet intresserar, storlekar, placering och antal element för att åstadkomma det ena eller andra på bekostnad av något annat, håller på med DIY själv och där finns åtminstone en bild av vad som är rimligt designmässigt för att uppfylla mina egna huvudsakliga kriterier.

Tittar jag däremot på andra konstruktioner där ute är jag inte alltid med på hur konstruktören har tänkt, kanske finns det nåt bra där man kan ta med sig om man blev invigd i tanken bakom.

Tex ovanstående diskantkonfiguration, oanvändbart hög effektålighet i toppen tänker jag, men kanske den delas lågt och flackt?
Högtalaren känns tveksam att sy ihop någon punktformighet inom måtten av normala lyssningsrum.
Hade varit intressant att se energiresponsen.

Idéer runt den i bild först och främst!

Det kanske finns många goda tankar bakom denna konstruktion också ? Det vet vi inget om. De kanske låter fantastiskt :) ?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav distad » 2018-05-04 17:42

Tangband skrev:
Goldfinger skrev:[ Bild ]

Ämnet intresserar, storlekar, placering och antal element för att åstadkomma det ena eller andra på bekostnad av något annat, håller på med DIY själv och där finns åtminstone en bild av vad som är rimligt designmässigt för att uppfylla mina egna huvudsakliga kriterier.

Tittar jag däremot på andra konstruktioner där ute är jag inte alltid med på hur konstruktören har tänkt, kanske finns det nåt bra där man kan ta med sig om man blev invigd i tanken bakom.

Tex ovanstående diskantkonfiguration, oanvändbart hög effektålighet i toppen tänker jag, men kanske den delas lågt och flackt?
Högtalaren känns tveksam att sy ihop någon punktformighet inom måtten av normala lyssningsrum.
Hade varit intressant att se energiresponsen.

Idéer runt den i bild först och främst!

Det kanske finns många goda tankar bakom denna konstruktion också ? Det vet vi inget om. De kanske låter fantastiskt :) ?

Ja det får se hur konstigt som helst så länge det låter bra, dvs jag dömer inte något efter hur det ser ut.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Goldfinger » 2018-05-04 20:52

Intressanta länkar Kraniet, precis det jag hade i tanken när jag skrev trådämnet.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav jansch » 2018-05-04 21:28

Don Keeles föredrag är stämmer ju utmärkt med Stig Carlssons konstruktioner och de större Bang Olufsen högtalarna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Tangband » 2018-05-05 08:49

Kraniet skrev:Visst är det väl lite intressant men det är ju bra om det funkar också.
Ett exempel är tex CBT av Don Keele

http://www.linkwitzlab.com/Keele%20-%20 ... Arrays.pdf
https://www.parts-express.com/cbt36k-li ... t--301-980

Eller Naqrefs högtalare med dubbla diskanter

viewtopic.php?f=21&t=11362

Två exempel där det finns en klar tanke bakom och ett tekniskt sunt genomförande för att uppnå i förhand bestämda önskvärda egenskaper.

Lägger in lite bilder från Naqrefs högtalare med diskant filler. Det verkar intressant. Hur lät dessa, någon som hört dem ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Tangband » 2018-05-05 09:10

Här har vi en genomtänkt högtalare med annorlunda konfiguration.
Xtz cinema m6
Kanske undviker man att diskanten låter pressat med många diskanter ? ( inte bara direktivitet ?)
"Lösningen är vår unika quattro array med 4st kraftfulla diskanter. För att klara höga ljudtryck konstant räcker det inte med 1st diskant. Vår lösning med 4st gör det inte bara möjligt att nå extrema ljudtryck, de spelar även rent och dynamiskt och utan risk att de överhettas. Med fyra diskanter kan även riktningen på ljudet styras med hjälp av "line-array" effekten som skapas med fyra element som sitter tätt. Det gör att man får ett mer riktat ljud vilket har flera fördelar som högre verkningsgrad, högre SPL, lägre distorsion och minskad påverkan av rummet. En traditionell högtalare med ett diskantelement riskerar att ge en för bred spridning, detta kan leda till oönskade ljudreflexer från väggar, golv och tak som stör upplevelsen. Sammantaget är M6 en mycket unik högtalare!"
Senast redigerad av Tangband 2018-05-05 09:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Nattlorden » 2018-05-05 09:14

( Har hört, glömt vad jag tyckte :oops: )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav DVD-ai » 2018-05-05 17:30

Har hört, tyckte att energikurvan upplevdes ojämn :)

Edit: I övrigt så lyssnade jag även till lite film via dessa men mest via deras center, det var mest den som hördes för hela filmen hände inne i centerhögtalaren... Fattar inte hur man kan dema något liknande...
Det var garanterat delvis högtalarnas fel, men även nivåjusteringen.
Neee deras demo med film var inget vidare, då lät det betydligt bättre och rimligare med frontarna till musik bara. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav gopnik » 2018-05-05 20:51

Tangband skrev:Här har vi en genomtänkt högtalare med annorlunda konfiguration.
Xtz cinema m6

Jag håller inte med. Ett par väldigt mycket bättre sätt att hantera ljudtryckskraven eller spridningsproblemet, om man har ett, är en flackare delning mot en mer bredspridande bas, en större diskant, en trevägare, eller någon form av WG för diskanten. Att bara smälla på med fler diskanter ger på tok för snäv lob vid riktigt höga frekvenser och dessutom kamfiltereffekter. Man hade kunnat uppnå samma spridning, högre ljudtryck, lägre distorsion och termisk kompression men utan kamfiltereffekterna, med en stor bredbandare i toppen i stället för fyra diskanter.

Jag tycker det är ett typexempel på att någon som haft otur när de tänkte försökt förvandla det till en USP® i stället. Riktigt fult gjort mot de stackars konsumenterna.
Att det ligger några särskilt djupa insikter bakom högtalaren i förstainlägget är också i det närmaste uteslutet.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav jonasp » 2018-05-05 20:57

Notera att på åtminstone någon av de där XTZ Cinema-modellerna så spelar samtliga diskanter ner till 950 Hz, medan bara en av dem spelar den allra högsta diskanten. Jag känner inte till delningen där emellan. Personligen tycker jag att den väldigt låga delningsfrekvensen uppväger en del av fördelarna man hade kunnat få. Jag är också lite tveksam till att sätta diskanter på bredden. Man kan absolut få det att fungera, men fråga är vad syftet är. Det låter i reklammaterialet som att syftet primärt är effekttålighet. Då hade undertecknad gjort annorlunda på en ganska lång rad punkter. Man kan givetvis skräddarsy spridningsegenskaperna också. Jag är tveksam till om detta är den prmära drivkraften.

Det går att få till väldigt, väldigt bra lösningar med multipla diskanter men då ser lösningen en smula annorlunda ut. 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav jonasp » 2018-05-05 20:58

gopnik skrev:Att det ligger några särskilt djupa insikter bakom högtalaren i förstainlägget är också i det närmaste uteslutet.


Till 100% enig.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Nattlorden » 2018-05-05 21:45

Nattlorden skrev:( Har hört, glömt vad jag tyckte :oops: )


Kanske behöver förtydliga att det var Naq's burkar jag syftade på här...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Max_Headroom » 2018-05-05 21:49

jonasp skrev:Notera att på åtminstone någon av de där XTZ Cinema-modellerna så spelar samtliga diskanter ner till 950 Hz, medan bara en av dem spelar den allra högsta diskanten. Jag känner inte till delningen där emellan. Personligen tycker jag att den väldigt låga delningsfrekvensen uppväger en del av fördelarna man hade kunnat få. Jag är också lite tveksam till att sätta diskanter på bredden. Man kan absolut få det att fungera, men fråga är vad syftet är. Det låter i reklammaterialet som att syftet primärt är effekttålighet. Då hade undertecknad gjort annorlunda på en ganska lång rad punkter. Man kan givetvis skräddarsy spridningsegenskaperna också. Jag är tveksam till om detta är den prmära drivkraften.

Det går att få till väldigt, väldigt bra lösningar med multipla diskanter men då ser lösningen en smula annorlunda ut. 8)


JAMO hade en period högtalare med 5 diskaner i bredd. Syftet här var (bortsett från det visuella i reklamsyfte) att påverka just spridningen. Elementen var tidskorrigerade och nivåjusterade så utstrålningen blev (enligt reklamen) cylindrisk. Mindre med reflex i golvet, om det nu skulle vara ett problem. Som jag förstår så såg utstrålningen ut ungefär som om man haft en rektangulär waveguide. Inte så jävla tokigt egentligen. Högtalarna var gjorde för att spela mer starkt än fint, och diskantarrangemanget kan kanske ha gjort att ljudet blev lite tydligare (mindre spridning med påföljande reflexer).
Här är dom:

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Goldfinger » 2018-05-05 22:24

Medveten passiv fasvridning alltså?
Hade varit kul att se filterarrangemanget, och framförallt lyssna, både med och utan tillskott från de 5 översta.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav Griff » 2018-05-05 23:35

DVD-ai skrev:Har hört, tyckte att energikurvan upplevdes ojämn :)

Hur upplever man en energikurva?

/Anders

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav i » 2018-05-06 02:49

Apropå placering av diskantelement har det ju funnits resonemang om att placera diskanten asymmetriskt på baffeln för att undvika ogynsamma kantdiffraktionseffekter, eller vad man nu kallade det. Finns ju ett antal högtalare med den placeringen. Men det finns ännu fler högtalare utan asymmetrisk placering med (i vissa fall åtminstone) utmärkt resultat.
Hur kommer det sig att det verkar som att bägge placeringarna tycks kunna fungera väl - med tanke på det förstnämnda resonemanget?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav DVD-ai » 2018-05-06 11:17

Griff skrev:
DVD-ai skrev:Har hört, tyckte att energikurvan upplevdes ojämn :)

Hur upplever man en energikurva?

/Anders


Stor variation i den tonnala balansen beroende på hur man rörde sig i höjd och sidled, spridningen är alltså ojämn i olika vinklar och olika frekvensområden. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav paa » 2018-05-06 12:40

Vad heter högtalaren i första inlägget, man skulle ju vilja läsa om hur dom kommit fram till den elementkonfigurationen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav darkg » 2018-05-06 13:09

i skrev:Apropå placering av diskantelement har det ju funnits resonemang om att placera diskanten asymmetriskt på baffeln för att undvika ogynsamma kantdiffraktionseffekter, eller vad man nu kallade det. Finns ju ett antal högtalare med den placeringen. Men det finns ännu fler högtalare utan asymmetrisk placering med (i vissa fall åtminstone) utmärkt resultat.
Hur kommer det sig att det verkar som att bägge placeringarna tycks kunna fungera väl - med tanke på det förstnämnda resonemanget?


Kantdiffraktionen är annorlunda vid symmetrisk placering. Risken är att det blir sämre, men skillnaden i sig är inte entydigt till det sämre. Olika egenheter kan ju tas hänsyn till, utnyttjas rent av. Så folk som vet vad de gör kan med fördel göra vad som i händerna på okunniga oftast blir fel.

Med Svantes program Edge kan man leka fram en viss förståelse; det är inte bara symmetri vs assymmetri man kan behöva begrunda. Till det kommer kantens eventuella radie eller fas :)

(När jag gjorde mina högtalare slutade det i och för sig med att jag mer eller mindre struntade i baffelns idiosynkrasier)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Elementkonfigurationer.

Inläggav i » 2018-05-06 16:34

darkg skrev:
i skrev:Apropå placering av diskantelement har det ju funnits resonemang om att placera diskanten asymmetriskt på baffeln för att undvika ogynsamma kantdiffraktionseffekter, eller vad man nu kallade det. Finns ju ett antal högtalare med den placeringen. Men det finns ännu fler högtalare utan asymmetrisk placering med (i vissa fall åtminstone) utmärkt resultat.
Hur kommer det sig att det verkar som att bägge placeringarna tycks kunna fungera väl - med tanke på det förstnämnda resonemanget?


Kantdiffraktionen är annorlunda vid symmetrisk placering. Risken är att det blir sämre, men skillnaden i sig är inte entydigt till det sämre. Olika egenheter kan ju tas hänsyn till, utnyttjas rent av. Så folk som vet vad de gör kan med fördel göra vad som i händerna på okunniga oftast blir fel.

Med Svantes program Edge kan man leka fram en viss förståelse; det är inte bara symmetri vs assymmetri man kan behöva begrunda. Till det kommer kantens eventuella radie eller fas :)

(När jag gjorde mina högtalare slutade det i och för sig med att jag mer eller mindre struntade i baffelns idiosynkrasier)


Så svaret är: det beror på. :D

(Ser jag på vissa onämnda exempel så kan man välja mellan symmetri och fasad kant på baffeln eller asymmetri och rak kant på baffeln... ..tumregel? :mrgreen: )
Mundus Vult Decipi


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster