Streaming

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-14 10:48

En streamer är ju en dator dedikerad just för streaming av musik, inget annan uppgift. Bara den aspekten skiljer sig ju från en vanlig PC med allt vad det innebär. Rimligtvis borde man kunna konfigurera en PC till en dedikerad streamer om man besitter kunskapen.
Antagligen är det få enskilda privatpersoner som gör det och kan konkurrera med den kunskapsbank som tex Buffalo besitter, tillverkare av Melco streamers.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-14 11:04

Tangband skrev:
Sprudel: det finns intressant läsning här för dig.
http://archimago.blogspot.se/2017/09/mu ... layer.html


Tack Tangband :)

Har läst. Han har ju relevant kritik till de grafer han väljer att visa, men spekulerar kanske lite extra mycket. Min kritik mot honom är att han inte själv lyssnat, i vanlig ordning, utan resonerar utifrån den bästa av världar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streaming

Inläggav Harryup » 2018-05-14 11:08

AndreasArvidsson skrev:
Harryup skrev:SÅ att det skulle vara helt enkelt och nollor är nollor och ettor är ettor och om det är bitperfect så finns det inga ljudmässiga skillnader är absolut inget jag tar för givet eller ens tror på.

Och ni verifierade att samtliga enheter var bitperfekta antar jag?

Att en uppdatering av mjukvaran kan påverka ljudet är ju givet, men man måste skilja på vad det är man pratar om anser jag.

1) Kan vi höra skillnad på riktigt? Dvs blindtest krävs.
2) Är transporten bitperfekt? Detta måste mätas på mottagarsidan. Inte helt lätt att göra.

Dessutom i ert fall så använde ni ju dacarna i klämboxen vilket betyder att det inte är en transport vi pratar om utan en komplett källa. Att ökad belastning/strömdragning kan störa mindre bra skärmade analoga kretsar är inget konstigt alls. Analoga kretsar är känsliga saker. Även digitala kretsar kan störas och orsaka bitfel om störningen är stor nog.

Gällande bufferstorlek. Om denna är för liten så får man ju bitfel vilket såklart kan påverka ljudet, men då är ju spelaren inte bitperfekt längre. Det är ju ett grundkrav för att kunna jämnföra transporter. Dvs att de faktiskt skickar samma digitala signal till dac.

Skall man göra någon som helst vettig jämförelse av dator vs streamer som transport så behöver man använda samma externa dac med samma ingång. Utöver då att verifiera att bägge enheterna är bitperfekta.

ps.
Dessutom så bevisade ni ju precis hur känsliga nätverksspelare kan vara för påverkan vilket lite tar bort argumentet att de är så lätta att få bäst ljud med. Hur vet du vilken firmware som är bäst? De flesta lär bara köra med den som apparaten kom med.

pps.
Att en nätverkssspelare är mycket lättare att använda för gemene man är vi helt överens om.


Vi använde även Roon som uppspelning och den kan visa om signalen är bitperfect eller inte. OM nu det inte skulle gå att lita på är ju möjligt men har inte sett någonstans att nån märkt att så skulle vara fallet. Vi hade volymen bortkopplad i Squeezeboxarna.

Nej, vi använde inte den inbyggda DACen eftersom den inte låter något vidare. Vi körde både Toslink och COAX ut men inte USB.

Ja, fast jag skulle säga att vi bevisade att när en så enkelt grunka som en streamer är så känslig så kan man ju bara mardrömma om hur känslig en dator är.

Och det är efter egna och dessa grupptester som jag aldrig skulle få för mig att tro att något med digitaluppspelning är statiskt när man blandar in uppgraderingsbar programvara. Jag ser bara resultatet som gällande testuppställningen som en ögonblicksbild. Att andra kan få annat resultat är inte bara möjligt utan också troligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streaming

Inläggav Harryup » 2018-05-14 11:12

sprudel skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Harryup skrev:SÅ att det skulle vara helt enkelt och nollor är nollor och ettor är ettor och om det är bitperfect så finns det inga ljudmässiga skillnader är absolut inget jag tar för givet eller ens tror på.

Och ni verifierade att samtliga enheter var bitperfekta antar jag?

Att en uppdatering av mjukvaran kan påverka ljudet är ju givet, men man måste skilja på vad det är man pratar om anser jag.

1) Kan vi höra skillnad på riktigt? Dvs blindtest krävs.
2) Är transporten bitperfekt? Detta måste mätas på mottagarsidan. Inte helt lätt att göra.

Dessutom i ert fall så använde ni ju dacarna i klämboxen vilket betyder att det inte är en transport vi pratar om utan en komplett källa. Att ökad belastning/strömdragning kan störa mindre bra skärmade analoga kretsar är inget konstigt alls. Analoga kretsar är känsliga saker.

Gällande bufferstorlek. Om denna är för liten så får man ju bitfel vilket såklart kan påverka ljudet, men då är ju spelaren inte bitperfekt längre. Det är ju ett grunndkrav för att kunna jämnföra transporter. Dvs att de faktiskt skickar samma digitala signal till dac.

Skall man göra någon som helst vettig jämförelse av dator vs streamer som transport så behöver man använda samma externa dac med samma ingång. Utöver då att verifiera att bägge enheterna är bitperfekta.

ps.
Dessutom så bevisade ni ju precis hur känsliga nätverksspelare kan vara för påverkan vilket lite tar bort argumentet att de är så lätta att få bäst ljud med. Hur vet du vilken firmware som är bäst? De flesta lär bara köra med den som apparaten kom med.

pps.
Att en nätverkssspelare är mycket lättare att använda för normalt folk är vi helt överens om.


Testade ni inte med separat dac Harryup? Jag har för mig att ni gjorde det.
Hur man vet vilken firmware som är bäst är ju lätt. Låter det bättre eller sämre.
Helt överens med dig Andreas att en separat streamer är enklare för gemene man.


Jopp, vi hade min Weiss DAC. Vi testade ju faktiskt kablage och fiber och hade möjlighet att höra skillnad på 6 m sunkfiber mot 1 meter lyxfiber också.

Kan säga att under testerna med oftast 5-7 personer så var det väldigt få gånger som folk var oeniga om resultatet och vi kopplade lite fram och åter och oftast var vi prestigelöst eniga om resultatet. Även gällande cidern.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Streaming

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-14 11:16

Harryup skrev:
Vi använde även Roon som uppspelning och den kan visa om signalen är bitperfect eller inte. OM nu det inte skulle gå att lita på är ju möjligt men har inte sett någonstans att nån märkt att så skulle vara fallet. Vi hade volymen bortkopplad i Squeezeboxarna.

Nej, vi använde inte den inbyggda DACen eftersom den inte låter något vidare. Vi körde både Toslink och COAX ut men inte USB.

Ja, fast jag skulle säga att vi bevisade att när en så enkelt grunka som en streamer är så känslig så kan man ju bara mardrömma om hur känslig en dator är.

Och det är efter egna och dessa grupptester som jag aldrig skulle få för mig att tro att något med digitaluppspelning är statiskt när man blandar in uppgraderingsbar programvara. Jag ser bara resultatet som gällande testuppställningen som en ögonblicksbild. Att andra kan få annat resultat är inte bara möjligt utan också troligt.

mvh/Harryup

Det enda roon säger är ju att roon inte gör något med signalen. Dvs den är bitperfekt ut ur roon. Att den når dacen bitperfekt är nödvändigtvis inte samma sak. Vill även påpeka att om ändringar i servermjukvara eller buffer storlek påverkar ljudet så har vi en bitförändring. Det är det ingen tvekan om.

Ok det förstod jag inte. Det är ju helt klart bättre. Testade ni dem med samma ingång eller körde ni den ena på coax och den andra på toslink? Anledningen till att jag frågar är att det kan var en eventuell felkälla isf.

Ja en dator har ju fler variabler sas. Inget snack om saken.

Jag håller med. Det går ju dock att stäng av uppdateringar så man slipper det problemet. Det finns också specifica htpc OS så man kör bara en enda skäddarsydd mjukvara på maskinen och inte ett helt "skrivbords OS". Möjligheterna (och utmaningarna) på en dator är många. Jag motsäger mig dock att en nätverksspelare alltid skulle låta bättre än en dator. En dator har alla möjligheter att låta lika bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streaming

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-14 11:59

sprudel skrev:Allt lika förutom streamern. Ett par veckors lyssnande i en för mig väl känd anläggning. Har du lyssnat på olika streamers Roger?

Vem f-n har sagt att det ska vara roligt, det ska låta bra :D


Vad har du strömmat för "filer"? Trådat eller trådlöst? Om vi utgår från att originalet är CD eller en rippad fil från en CD. Vad lägger du den på? Hårddisk, NAS eller vad? Ändrar streamern då återgivningen i förhållande till CD? Samma DAC antar jag.

Jag har inte testat streamers. Jag är uppvuxen med radio-vinyl-CD och höll mig länge till det. Musik via dator kom långt senare. Något mp3 har aldrig varit aktuellt. Sedan några år kör jag även Spotify Premium och Wimp/Tidal Hifi. Dock är det alldeles för ofta sämre utgåvor på de strömmande tjänsterna. Blir till att hitta tidiga utgivningar på CD. Nu börjar det smyga sig in köpta wav/flac i samlingen... Streaming sker tillsvidare med 16/44.1 via iPad-Airport Express-Audiolab 8200 CDQ (= CD/försteg/DAC) eller via PC-Airfoil-Airport Express-Audiolab 8200 CDQ. Fördrar den sistnämnda hur handhavandesynpunkt, blir oftast Tablet-PC. Kör även trådbundet direkt från iPad eller PC till Audiolab:en. Det där med trådlöst verkar inte helt hundra alla gånger. Det där med dator (PC, iOS etc.) och audio är antagligen inte helt problemfritt eftersom datorn ska användas till en massa annat, om man nu inte har en dedikerad dator för audio. Tror att det finns en del att vinna på det.

Det där med "låta bra" är lite förrädiskt, allt låter inte bra i verkligheten... Jag lyssnar alltmer på akustisk musik och där finns en referens till hur det kan låta i verkligheten. Är trött på hur mycket ny musik som känns "syntetisk". Var nyligen på Sweetspot-mässan och där spelades en del musik av "demotyp". Ibland är det riktig trevlig musik men som känns tillrättalagd på något vis, förryckta balanser mellan sång och instrument och så på med lite "ihoptryckning" för att snygga till. Ibland spelas det för högt, ståbas så att halva kvarteret hör är inte så trovärdigt men det imponerar på en del.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streaming

Inläggav Harryup » 2018-05-14 15:31

AndreasArvidsson skrev:
Harryup skrev:
Vi använde även Roon som uppspelning och den kan visa om signalen är bitperfect eller inte. OM nu det inte skulle gå att lita på är ju möjligt men har inte sett någonstans att nån märkt att så skulle vara fallet. Vi hade volymen bortkopplad i Squeezeboxarna.

Nej, vi använde inte den inbyggda DACen eftersom den inte låter något vidare. Vi körde både Toslink och COAX ut men inte USB.

Ja, fast jag skulle säga att vi bevisade att när en så enkelt grunka som en streamer är så känslig så kan man ju bara mardrömma om hur känslig en dator är.

Och det är efter egna och dessa grupptester som jag aldrig skulle få för mig att tro att något med digitaluppspelning är statiskt när man blandar in uppgraderingsbar programvara. Jag ser bara resultatet som gällande testuppställningen som en ögonblicksbild. Att andra kan få annat resultat är inte bara möjligt utan också troligt.

mvh/Harryup

Det enda roon säger är ju att roon inte gör något med signalen. Dvs den är bitperfekt ut ur roon. Att den når dacen bitperfekt är nödvändigtvis inte samma sak. Vill även påpeka att om ändringar i servermjukvara eller buffer storlek påverkar ljudet så har vi en bitförändring. Det är det ingen tvekan om.

Ok det förstod jag inte. Det är ju helt klart bättre. Testade ni dem med samma ingång eller körde ni den ena på coax och den andra på toslink? Anledningen till att jag frågar är att det kan var en eventuell felkälla isf.

Ja en dator har ju fler variabler sas. Inget snack om saken.

Jag håller med. Det går ju dock att stäng av uppdateringar så man slipper det problemet. Det finns också specifica htpc OS så man kör bara en enda skäddarsydd mjukvara på maskinen och inte ett helt "skrivbords OS". Möjligheterna (och utmaningarna) på en dator är många. Jag motsäger mig dock att en nätverksspelare alltid skulle låta bättre än en dator. En dator har alla möjligheter att låta lika bra.



Jag skulle nog se lite längre än bitperfect och ta med känslighet för luftburna störningar och störningar ifrån nätdel som kan överföras även till analoga delar. Weiss är väldigt noga med att inte bara se till bitperfect utan även timing. Över nätverk kan det också komma en del störningar och det finns ju också filter för USB.
När det gäller att datorer kan låta lika bra så är det väl ingen tvekan då originalen är inspelade till hårddisk.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-14 15:51

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Allt lika förutom streamern. Ett par veckors lyssnande i en för mig väl känd anläggning. Har du lyssnat på olika streamers Roger?

Vem f-n har sagt att det ska vara roligt, det ska låta bra :D


Vad har du strömmat för "filer"? Trådat eller trådlöst? Om vi utgår från att originalet är CD eller en rippad fil från en CD. Vad lägger du den på? Hårddisk, NAS eller vad? Ändrar streamern då återgivningen i förhållande till CD? Samma DAC antar jag.

Jag har inte testat streamers. Jag är uppvuxen med radio-vinyl-CD och höll mig länge till det. Musik via dator kom långt senare. Något mp3 har aldrig varit aktuellt. Sedan några år kör jag även Spotify Premium och Wimp/Tidal Hifi. Dock är det alldeles för ofta sämre utgåvor på de strömmande tjänsterna. Blir till att hitta tidiga utgivningar på CD. Nu börjar det smyga sig in köpta wav/flac i samlingen... Streaming sker tillsvidare med 16/44.1 via iPad-Airport Express-Audiolab 8200 CDQ (= CD/försteg/DAC) eller via PC-Airfoil-Airport Express-Audiolab 8200 CDQ. Fördrar den sistnämnda hur handhavandesynpunkt, blir oftast Tablet-PC. Kör även trådbundet direkt från iPad eller PC till Audiolab:en. Det där med trådlöst verkar inte helt hundra alla gånger. Det där med dator (PC, iOS etc.) och audio är antagligen inte helt problemfritt eftersom datorn ska användas till en massa annat, om man nu inte har en dedikerad dator för audio. Tror att det finns en del att vinna på det.

Det där med "låta bra" är lite förrädiskt, allt låter inte bra i verkligheten... Jag lyssnar alltmer på akustisk musik och där finns en referens till hur det kan låta i verkligheten. Är trött på hur mycket ny musik som känns "syntetisk". Var nyligen på Sweetspot-mässan och där spelades en del musik av "demotyp". Ibland är det riktig trevlig musik men som känns tillrättalagd på något vis, förryckta balanser mellan sång och instrument och så på med lite "ihoptryckning" för att snygga till. Ibland spelas det för högt, ståbas så att halva kvarteret hör är inte så trovärdigt men det imponerar på en del.


Flac 16/44 lagrat på samma hårddisk, ej jämfört med CD, enbart streamers. Enda som skiljer är olika streamers.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Streaming

Inläggav Kraniet » 2018-05-14 16:06

Jag skulle nog vilja ha en riktig teknisk förklaring till varför två stycken bitperfecta streams skulle kunna låta olika genom samma DAC. Om ingen information förlorats i överföringen kan det väl omöjligen låta olika? :?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-14 16:10

Klart två bitperfekta strömmar kan låta olika om data överförs störningsfritt i det ena fallet och våldsamt smutsigt och jitterdrabbat i det andra om DACen inte förmår undertrycka störningar och jitter tillräckligt. Sen kan man ju tycka att en högvärdig DAC skall vara hyggligt immun mot den typen av problem så att de flesta rimligt anständiga strömmar kommer att låta lika.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Streaming

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-14 17:23

Ja har man en synkron dac så kan jitter påverka och en "smutsig" galvanisk överföring kan störa dacen. Det finns ju dock asynkrona dacar och optiska överföringar.

Man kanske kan säga att under rätt omständigheter så är transporten opåverkande, men under fel så kan den påverka trots att den är bitkorrekt. Som vanligt så beror det på omständigheterna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streaming

Inläggav Harryup » 2018-05-15 09:29

När LTS har testat DACar har man någonsin kunnat härleda skillnader till att bero på att en dac inte processar signalen bitperfect? Kanske inte testat hur man nu skulle kunna göra det.

/Harryup

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-15 09:45

Vad menar du med att processa signalen bitperfekt? Det är ju dataströmmen som är bitperfekt. Allt efter det är nåt helt annat.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Streaming

Inläggav Tell » 2018-05-15 09:52

O hur ofta är det som en dataström blir så pass våldsamt smutsig så jitter osv är ett faktiskt hörbart problem? För själv har jag iaf aldrig hört nån direkt nämnvärd skillnad mellan någon dator, nätverksspelare, mobil osv osv när allt annat är lika.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streaming

Inläggav Harryup » 2018-05-15 10:09

UrSv skrev:Vad menar du med att processa signalen bitperfekt? Det är ju dataströmmen som är bitperfekt. Allt efter det är nåt helt annat.


Daccar kan ju innehålla olika filter. På en del av dessa så är de ju manuellt ställbara. Är alla dessa bitperfecta?

/Harryup

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-15 10:33

Harryup skrev:
UrSv skrev:Vad menar du med att processa signalen bitperfekt? Det är ju dataströmmen som är bitperfekt. Allt efter det är nåt helt annat.


Daccar kan ju innehålla olika filter. På en del av dessa så är de ju manuellt ställbara. Är alla dessa bitperfecta?

/Harryup


Precis som jag nämnde är det ju bara dataströmmen som är bitperfekt. I samma ögonblick signalen behandlas är begreppet inte applicerbart. Bitperfekt betyder bara att det som finns i ursprungsdatat skickas utan manipulation dvs om ursprungsdata är 1010101010101010 skall det vara 1010101010101010 som kommer ut ur den sändande enheten. Vad som sker när datat anlänt har inte med bitperfekt att göra. Det är alltså inte en frågeställning om DACen processar nåt bitperfekt eftersom begreppet inte är applicerbart där utan det handlar endast om huruvida den sändande enheten sänder exakt det som fanns i ursprungsdatat.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Streaming

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-15 10:35

Ja ett bitperfekt filter skulle ju per definition vara ett filter som inte gör någonting med bitströmmen. Dvs helt verkningslös.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Streaming

Inläggav Morello » 2018-05-15 11:04

Pratar vi asynkron överföring via USB från streamer till DAC?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-15 11:08

USB från valfri källa, både synkront och asynkront. Bitperfekt gäller båda naturligtvis.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streaming

Inläggav Harryup » 2018-05-15 11:46

AndreasArvidsson skrev:Ja ett bitperfekt filter skulle ju per definition vara ett filter som inte gör någonting med bitströmmen. Dvs helt verkningslös.


Så har jag förstått det oxå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-15 13:10

Harryup skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja ett bitperfekt filter skulle ju per definition vara ett filter som inte gör någonting med bitströmmen. Dvs helt verkningslös.


Så har jag förstått det oxå.

mvh/Harryup


Då är det ju ännu svårare att förstå vad du menar med din fråga. Hur menar du?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Streaming

Inläggav gopnik » 2018-05-15 14:23

Harryup skrev:
UrSv skrev:Vad menar du med att processa signalen bitperfekt? Det är ju dataströmmen som är bitperfekt. Allt efter det är nåt helt annat.


Daccar kan ju innehålla olika filter. På en del av dessa så är de ju manuellt ställbara. Är alla dessa bitperfecta?

/Harryup

Filtren sitter på den analoga sidan. Alltså efter själva D/A-omvandlingen. I det skedet finns inga bit. Bara en massa högfrekvent skräp som man vill filtrera bort.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-15 14:27

gopnik skrev:Filtren sitter på den analoga sidan. Alltså efter själva D/A-omvandlingen. I det skedet finns inga bit. Bara en massa högfrekvent skräp som man vill filtrera bort.


Nä, det gör de verkligen inte endast. De sitter i huvudsak i den digitala domänen och är många gångar valbara direkt från frontpanelen. Sen finns det även ett enkelt filter på den analoga utgången på många DACar men inte alla.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Streaming

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-15 14:31

Ja alla dacar vars namn är värt att nämna har ju ett analogt rekonstruktionsfilter, men de olika filtervalen du kan göra i diverse menyer lär vara digitala. I de flesta fall iaf.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Streaming

Inläggav gopnik » 2018-05-15 14:33

Ja, i översamlande omvandlare menar du? Där man översamplar för att kunna filtrera brant, digitalt. Men tanken är ju att bli av med skräpet över halva samplingsfrekvensen. Vad jag for efter är att det alltså inte är ett filter som appliceras på den inkommande bitströmmen utan på den utgående signalen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-15 15:41

Men nu diskuterar ni DA-länken i kedjan och olika typer av filter i den som kan påverka ljudet.
Jag är ute efter olika streamers påverkan på det slutgiltiga resultatet. Chord 2 Qute ska enligt tiilverkarenvara väl isolerad galvaniskt på usb-ingången och ändå låter olika streamers olika.
Senast redigerad av sprudel 2018-05-15 15:49, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-15 15:45

Javisst. (Som svar på din ursprungliga fråga om huruvida de digitala filtrena kan påverka ljudet. Du hade nu ändrat ditt inlägg).
Senast redigerad av UrSv 2018-05-15 15:58, redigerad totalt 3 gånger.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-15 15:52

UrSv skrev:Javisst.


Ja, vem har sagt att det ska vara lätt? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-15 16:02

sprudel skrev:Men nu diskuterar ni DA-länken i kedjan och olika typer av filter i den som kan påverka ljudet.
Jag är ute efter olika streamers påverkan på det slutgiltiga resultatet. Chord 2 Qute ska enligt tiilverkarenvara väl isolerad galvaniskt på usb-ingången och ändå låter olika streamers olika.


2 Qute är ju ingen streamer utan en DAC så hur menar du? En streamer är en DAC med nätverkskoppling i någon form dvs det vi diskuterar påverkar ljudet i allra högsta grad. Det bör väl vara självklart att olika nätverksspelare kan låta olika?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-15 17:33

UrSv skrev:
sprudel skrev:Men nu diskuterar ni DA-länken i kedjan och olika typer av filter i den som kan påverka ljudet.
Jag är ute efter olika streamers påverkan på det slutgiltiga resultatet. Chord 2 Qute ska enligt tiilverkarenvara väl isolerad galvaniskt på usb-ingången och ändå låter olika streamers olika.


2 Qute är ju ingen streamer utan en DAC så hur menar du? En streamer är en DAC med nätverkskoppling i någon form dvs det vi diskuterar påverkar ljudet i allra högsta grad. Det bör väl vara självklart att olika nätverksspelare kan låta olika?


Nätverksspelare är ett bättre uttryck för det jag menar när jag skriver streamer. Bra där.
Jag menar att Chorden enligt uppgift ska vara tämligen okänslig för jitter samt galvaniskt isolerad och då borde skillnader mellan nätverksspelare vara liten.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster