Streaming

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-15 18:05

@Ursv. Du är ju mer hemma på konstruktioner än jag. Kan man, om man är en klippa på sådana här grejer medvetet designa en påverkan på dacen så att den får en viss ljudsignatur trots bitperfect?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-15 18:11

Nä, det tror jag är svårt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming

Inläggav Tangband » 2018-05-15 20:30

UrSv skrev:Nä, det tror jag är svårt.


Du menar att för att få en dac att låta annorlunda så krävs det att man frångår bitperfekt och inför förändringar i det digitala flödet ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming

Inläggav Tangband » 2018-05-15 20:37

sprudel skrev:@Ursv. Du är ju mer hemma på konstruktioner än jag. Kan man, om man är en klippa på sådana här grejer medvetet designa en påverkan på dacen så att den får en viss ljudsignatur trots bitperfect?


Sprudel- har du testat regas dac ? Jag vet många som blivit väldigt nöjda med denna. Det låter väldigt ”analogt” och fint de gånger jag lyssnat och regas dac varit inkopplad.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Streaming

Inläggav Bill50x » 2018-05-15 20:42

Tangband skrev:
UrSv skrev:Nä, det tror jag är svårt.

Du menar att för att få en dac att låta annorlunda så krävs det att man frångår bitperfekt och inför förändringar i det digitala flödet ?

Mjae. En DAC är ju en digital-analog-converter. Även om hanteringen av den digitala signalen är perfekt kan ju en färgning tillföras i analogdelen, eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming

Inläggav Tangband » 2018-05-15 20:43

Bill50x skrev:
Tangband skrev:
UrSv skrev:Nä, det tror jag är svårt.

Du menar att för att få en dac att låta annorlunda så krävs det att man frångår bitperfekt och inför förändringar i det digitala flödet ?

Mjae. En DAC är ju en digital-analog-converter. Även om hanteringen av den digitala signalen är perfekt kan ju en färgning tillföras i analogdelen, eller?

/ B


Jovisst, men färgningen kanske inte kan införas i den digitala domänen om dataströmmen behålls bitperfekt ?

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-15 20:48

Tangband skrev:
UrSv skrev:Nä, det tror jag är svårt.


Du menar att för att få en dac att låta annorlunda så krävs det att man frångår bitperfekt och inför förändringar i det digitala flödet ?


Nej verkligen inte. Vad i hela friden skulle bitperfekt ha för koppling till hur själva DACen låter?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming

Inläggav Tangband » 2018-05-15 21:01

Harryup skrev:När LTS har testat DACar har man någonsin kunnat härleda skillnader till att bero på att en dac inte processar signalen bitperfect? Kanske inte testat hur man nu skulle kunna göra det.

/Harryup


Då LTS nyligen testade Yamaha wxc 50 så var det via den optiska digitalingången de inte kunde höra någon detektering.
Dvs- kör man en dator med optisk kabel till yamahan så finns chansen att ljudet låter bra. Men med Windows finns det som alla vet fallgropar i vilken player man använder. Då spelar det ingen roll om dacen är bra.
Används yamahan som streamer , dvs att den hanterar kodningen av tex FLAC från en NAS så finns en risk för försämring om DEN firmwaren är felskriven av Yamaha. Likaså kan volymkontrollen som hos Yamaha arbetar digitalt med 48 bit upplösning försämra OM den firmwaren är felskriven.
Det hade varit väldigt kul om LTS testat yamahan som komplett streamer, gärna med FLAC. Då hade man vetat mer om absolut prestanda. Det enda vi egentligen vet är att dacen är bra via optisk kabel.

Då LTS testade oppo-dacen så befanns den vara svagt hörbart färgande och de skrev även att en ny firmware till den skulle kanske kunna förbättra den Dacen.

Jag tolkar det som så att det KAN införas onödiga färgningar med dålig firmware i den digitala domänen.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Streaming

Inläggav UrSv » 2018-05-15 21:52

Ja, visst kan man försämra ljudet med kass firmware.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Streaming

Inläggav AndersP » 2018-05-16 11:55

Jag läste nån test i molt förra året med några dacar och av668 eller hur det var och det samband mellan mätdata och lyssning jag kunde se var frekvensgången i översta diskanten. Ingen av dacarna verkade dista så pass att det hördes. Kan vara en tillfällighet förstås.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming

Inläggav Tangband » 2018-05-16 21:19

AndersP skrev:Jag läste nån test i molt förra året med några dacar och av668 eller hur det var och det samband mellan mätdata och lyssning jag kunde se var frekvensgången i översta diskanten. Ingen av dacarna verkade dista så pass att det hördes. Kan vara en tillfällighet förstås.


Det där gäller nog inte alla deras tester. Oppon var lika rak i diskanten som yamahan om jag inte minns helt fel.
Mätningarna var bra på oppon. Ändå detekterades den.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Streaming

Inläggav AndersP » 2018-05-17 02:43

Nu är mitt minne inte det bästa så du har säkert rätt, men det var flera nummer med tester på dacar i cd-spelare (668 och Audiolab), blurayspelare (oppo) och rena dacar/streamers (tex Chord, Benchmark och Mytek). Kan ha varit flera säsonger av MOLT tom.
Som sagt såg jag (vid ett antal olika mätningar, även svantes serie mätningar på äldre/intressanta dacar i cd-spelare) en frånvaro av samband mellan lyssningsintryck och distmätning/spektrum vid en majoritet av testerna. Vid det övervägande antalet mätningar/lyssningar såg jag samband med frekvensgången/tonkurvan. Såvitt jag minns då altså.
En stark känsla av att betydelsefulla saker för återgivningen inte mätts med den mätmetod som användes infann sig efter hand. Möjligtvis kan frekvensgången vara endast ett symptom på nåt som kunde ha mätts om man ska spekulera. Jag är en varm anhängare av att allt kan mätas, men att välja rätt mätmetod/objekt är grannlaga.
Mest intressanta konstruktionen var Chord. Den hade inte dedikerat dac-chip utan en microdator som programmerats till att vara dac. Imponerande mätning minns jag. Kanske tom spektakulär. Den billiga modellen mätte bäst :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streaming

Inläggav joakimfors » 2018-05-17 10:31

Har inte brytt mig så mycket om "nätverksspelare" och "streamers" då de inte gör något som jag inte kan bygga själv. Men var tvungen att kolla lite vad de dillar om när vissa menar att det är så stor skillnad på dom. Snubblade över Melcos "reklam" över hur det fungerar och visste inte hur många händer jag skull ta mig för pannan med. Ett gott skratt fick man sig dock.

image.png
image.png (146.53 KiB) Visad 4257 gånger


Har man så kass switch så den förstör "music data" så är det nog inget annat som fungerar tillfredsställande heller. :roll: :lol:

Vill man verkligen krångla till det så kan man ju göra som jag gjorde för över 10 år sedan och spela musik från en NFS mount exporterad från en server på 10 Mbit lina i Åbo när jag själv satt i Lund genom egen OpenVPN tunnel på öppet 802.11b nät, utan att ha några problem med uppspelningen. Att köra musik på ett lokalt 1 GbE nät är ju lättare än trivialt i jämförelse.
Senast redigerad av joakimfors 2018-05-17 10:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Streaming

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-17 10:36

Ja det där kan man bara skratta åt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-17 12:22

joakimfors skrev:Har inte brytt mig så mycket om "nätverksspelare" och "streamers" då de inte gör något som jag inte kan bygga själv. Men var tvungen att kolla lite vad de dillar om när vissa menar att det är så stor skillnad på dom. Snubblade över Melcos "reklam" över hur det fungerar och visste inte hur många händer jag skull ta mig för pannan med. Ett gott skratt fick man sig dock.

image.png


Har man så kass switch så den förstör "music data" så är det nog inget annat som fungerar tillfredsställande heller. :roll: :lol:

Vill man verkligen krångla till det så kan man ju göra som jag gjorde för över 10 år sedan och spela musik från en NFS mount exporterad från en server på 10 Mbit lina i Åbo när jag själv satt i Lund genom egen OpenVPN tunnel på öppet 802.11b nät, utan att ha några problem med uppspelningen. Att köra musik på ett lokalt 1 GbE nät är ju lättare än trivialt i jämförelse.


Jag tror säkert att du fick fram ljud! :)

Lyssna gärna själv på olika alternativ.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streaming

Inläggav joakimfors » 2018-05-17 13:27

Känns inte som det är värt mödan. Speciellt med tanke på att en sån där (high end) apparat kostar mer än hela min anläggning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-17 13:32

joakimfors skrev:Känns inte som det är värt mödan. Speciellt med tanke på att en sån där (high end) apparat kostar mer än hela min anläggning.


Är det bättre att tala om hur det är utan att prova?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streaming

Inläggav joakimfors » 2018-05-17 13:58

Behöver inte prova något för att veta att "Music Data damaged by switch" och "Ethernet Purifier" är skitsnack av högsta graden.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streaming

Inläggav Harryup » 2018-05-17 14:12

Min gissning är att sprudel menade olika streamers.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streaming

Inläggav joakimfors » 2018-05-17 15:30

Harryup skrev:Min gissning är att sprudel menade olika streamers.


Det menade han säkert. Men eftersom jag personligen inte har något behov av en streamer så känns det lite onödigt att jag ska pröva några. Det jag belyste var struntpratet i apparattillverkarens marknadsföring. Om jag var i behov av en streamer hade jag direkt valt bort de som kom med så pass osanna påståenden.

Sen finns det säker apparater som möjliggör enklare handhavande och har snyggare utseende än det jag kokat ihop hemma så är man i behov av det så är det ju bra att det finns alternativ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-17 19:35

joakimfors skrev:
Harryup skrev:Min gissning är att sprudel menade olika streamers.


Det menade han säkert. Men eftersom jag personligen inte har något behov av en streamer så känns det lite onödigt att jag ska pröva några. Det jag belyste var struntpratet i apparattillverkarens marknadsföring. Om jag var i behov av en streamer hade jag direkt valt bort de som kom med så pass osanna påståenden.

Sen finns det säker apparater som möjliggör enklare handhavande och har snyggare utseende än det jag kokat ihop hemma så är man i behov av det så är det ju bra att det finns alternativ.


Tänket är nog att switchar är skitiga generellt avseende på hur de strömförsörjs och det är detta man vill undvika.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streaming

Inläggav joakimfors » 2018-05-17 20:19

Men Base-T Ethernet är ju galvaniskt avskilt med transformatorer och om en switch har så dålig strömförsörjning att den skulle börja flippa bitar så är det nog inte bara precis audio-data som drabbas utan allt och då kan man nog klassa den switchen, eller i alla fall PSUn, som defekt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-17 20:37

joakimfors skrev:Men Base-T Ethernet är ju galvaniskt avskilt med transformatorer och om en switch har så dålig strömförsörjning att den skulle börja flippa bitar så är det nog inte bara precis audio-data som drabbas utan allt och då kan man nog klassa den switchen, eller i alla fall PSUn, som defekt.


Bitarna finns där nog, det är annan påverkan av smutsig ström från switchade nätdelar. Jag kan försöka leta upp mätningar redovisade på ComputerAudiophile om du verkligen är intresserad.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streaming

Inläggav joakimfors » 2018-05-17 20:54

Det är jag intresserad av att se. Vilka nätdelsstörningar som letar sig genom minst två transformatorer och en mass integrerade kretsar ända in i analoga delen av DACen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-17 21:03

Hittade tråden, kommer nedan. I inledningen snackar de i samma banor som Melco redovisar i sitt ”skämt”.
Har för mig att det redovisas mätningar någonstans i tråden men den är gigantiak så det orkar jag inte leta upp.

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/30376-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-computer-audio-streaming/
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streaming

Inläggav joakimfors » 2018-05-17 21:41

Finns inte en chans att jag ska idas läsa genom den där massiva tråden när den börjar på den nivå den börjar för att fiska fram några mätningar.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Streaming

Inläggav 30Hzbone » 2020-11-03 20:01

Sedan ungefär en månad har jag också börjat använda mig av streamingtjänster i mitt fall
IDAGIO (Premium+, lossless) och TIDAL(HiFi, 3 mån prova på för 30 skr).

Jag lyssnar (men inte samtidigt) i två rum, "pojkrummet" och vardagsrummet.
Det är möjligt att en eventuell framtida användning av Roon (kan för lite, vet inte om jag behöver Roon)
kanske gör att mina konfigurationer måste ändras men fram tills nu så har jag använt mig av "enkla" lösningar.

Pojkrummet:
Trådlöst från Router/switch till stationär dator med wifi usb adapter.
IDAGIO- och TIDAL-appar för windows 10 installerade på datorn.
Usbkabel från dator till Hegelförstärkare med inbyggd dac och
slutligen kablar till högtalarna Guru Junior.

Vardagsrummet:
I vardagsrummet har jag förstärkaren Primare I25 Prisma som har både DACmodul (chip ak4497eq)
och streamingmodul installerat. Förstärkaren är via Streamingmodulen är uppkopplad till WiFi.
Apparna, IDAGIO och TIDAL, är installerade på phonen (android) och från denna
är det med hjälp av Chrome Cast som musik når streamingmodulen på Primare I25.
Slutligen kablar, de enda externa i denna konfiguration, till mina högtalare Dynaudio Evoke 30.

Jag har testat med samma inspelning från CD och IDAGIO och hör ingen skillnad så jag sitter nöjd, jussssst nu. :roll:

Kunde va intressant att ta del av hur ni andra implementerat streaming i era anläggningar. :?:
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Streaming

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 09:24

janixa skrev:Får man bättre ljud att streama från en nätverksspelare eller blir det bättre från en dator? :? :?


Det beror säkert på jättemycket, men mitt Spotify lät aldrig riktigt bra via PC. Numera när jag streamar Spotify via NVIdia Shield, så tycker jag det låter riktigt bra.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Streaming

Inläggav STDI » 2020-11-05 09:29

MichaelG skrev:
janixa skrev:Får man bättre ljud att streama från en nätverksspelare eller blir det bättre från en dator? :? :?


Det beror säkert på jättemycket, men mitt Spotify lät aldrig riktigt bra via PC. Numera när jag streamar Spotify via NVIdia Shield, så tycker jag det låter riktigt bra.

Jag kan visserligen inte så mycket om det här. Men jag vet att det finns många möjligheter att "knappa bort sig" i olika inställningar. Så jag tror det är stor risk det är det du råkade ut för på PCn. Jag påstår inte att det gäller dig men jag har t o m läst om personer som tycker Spotify låter illa och som senare har "erkänt" att de körde med gratisversionen, som alltså inte tillåter högsta kvalitet.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Streaming

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 09:41

STDI skrev:Jag kan visserligen inte så mycket om det här. Men jag vet att det finns många möjligheter att "knappa bort sig" i olika inställningar. [...]


Jag utesluter inte att det kan vara så. Jag försökte ställa in rätt och jag tror jag gjorde det, men det är ju inte detsamma som att jag verkligen lyckades. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles och 10 gäster