Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Inläggav Fostex » 2018-05-16 22:22

För något år sedan köpte jag ett exemplar av det fina försteget Sentec SCA-1, då jag sprang på ett som låg ute till ett riktigt bra pris. Jag som är lite apparattokig, och är kär i designen på just SCA1, ringde såklart och stämde träff med säljaren redan samma dag.

Utdrag ur originalbroschyren:
Sentec SCA-1
"straight line" förförstärkare

Under fem år har Sentec arbetat med utveckligen av "straight line"-förstärkaren SCA-1. Vi har under utvecklingsarbetet använt oss av de senaste rönen inom ljudteknologin. Under realistiska former har vi testat och utkristalliserat de komponenter och detaljer som givit SCA-1 egenskaper, dynamiska såväl som mättekniska, utöver det normala.


Låter ju som allt man behöver! :)

När jag kom för att hämta skönheten framgick det att den inte fungerade ordentligt, lysdioden tändes inte, och ljudet var väldigt distat med massor av brum. Säljaren blev lite generad, och gick ned ytterligare i pris, så det blev affär trots allt. Det mesta går ju att fixa tänkte jag, så det blev till att åka hem direkt och skruva isär mitt "nya" försteg.

Upp med locket. Det är verkligen en trevlig uppbyggnad på SCA1. Ett stort moderkort inhyser nätdel, volympot med dämpkrets och ingångsväljare. På det sitter höger och vänster kanals linjesteg, och höger och vänster kanals RIAA-steg.
Bild

Undersidan har ett stort jordplan och samtliga ledarbanor.
Bild

Switcharna och potarna förtjänar nästan ett kapitel för sig, Japanska Noble utav bästa kvalité. Den stegade volympoten är ett riktigt mästerverk med lasertrimmade, försilvrade motståndsbanor, som möjliggör en kanalseparation som heter duga. Enligt vad som skrevs i MOLT när denna testades på 80-talet stod volym- och balanspot 500 kr av utpriset, en inte helt obetydlig del av de 3500 kr den såldes för. Det betyder ungefär det dubbla i dagens penningvärde.

Nåväl, varför fungerade den inte då?
Jo, en liten speciell grej med SCA-1 är att den behöver drivas av den medföljande transformatorn PFS-15, en 15-0-15-trafo från Tufvassons, alltså en 30 V med mittapp. Den har uppenbarligen försvunnit någon gång, och var ersatt med en vanlig 24 V väggbula som antagligen kommer från en julgransbelysning eller liknande. Fel spänning, och ingen mittapp såklart. Inte konstigt att den hade en del hyss för sig! Monteringen var dessutom rätt så ovärdigt gjord, en kabel var lödd på de avklippta kontaktpinnarna från orignalkontakten. Dessutom var den fastlimmad med någonting som liknar epoxy.

Som tur var gick det att få bort limmet utan åverkan med en stabil plastskrapa och lite lätt våld, och TME hade exakt den typ av kontakt som sitter i originalet.
Bild
Bild lånad ur MOLT-testet av SCA-1
Senast redigerad av Fostex 2018-07-02 22:36, redigerad totalt 4 gånger.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Renovering av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-05-16 22:34

Bild
Sådärja! Rätt kontakt på plats igen.

Att försöka hitta en ny originaltrafo är nog att glömma tänkte jag, så det blev till att improvisera istället. Tufvassons har slutat med transformatorer med mittapp i väggbuleutförande, så det närmsta jag kom var en kretskortstrafo med rätt specifikation.

Med en fiffig liten transformatorlåda, en säkringshållare, en nätkabel och en mjuk, flerkardelig, treledare kan man bygga en sån här manick:
Bild

Detta visade sig vara helt rätt medicin för SCA-1'an! Nu tändes lysdioden, och den lät oändligt mycket bättre. Låt oss fira genombrottet, och den förhållandevis enkla fixen, med en stilig bild på skönheten. Lysdioden lyser varmt i sin smakfullt gul/orangea färg. :)
Bild

Några veckor senare åkte jag hem till DVD-ai, och vi avsatte en kväll för att ta reda på om tiden stått still på förstegsfronten, eller om det är så att min "nya" SCA-1 är hopplöst daterad. Jag tog min erkänt välljudande Audiolab 8200 DQ med mig, och så lät vi SCA-1'an gå ronder mot den och DVD-ai's Holographic Audio Pre 25. Vad tror ni lät bäst? :)
Mycket kul - lite tid

magnus2
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2004-01-18
Ort: Trollhättan

Re: Renovering av Sentec SCA-1

Inläggav magnus2 » 2018-05-17 13:24

Några veckor senare åkte jag hem till DVD-ai, och vi avsatte en kväll för att ta reda på om tiden stått still på förstegsfronten, eller om det är så att min "nya" SCA-1 är hopplöst daterad. Jag tog min erkänt välljudande Audiolab 8200 DQ med mig, och så lät vi SCA-1'an gå ronder mot den och DVD-ai's Holographic Audio Pre 25. Vad tror ni lät bäst? :)


Förmodligen Bernströms skapelse!

/Magnus
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Renovering av Sentec SCA-1

Inläggav Perfector » 2018-05-17 13:36

Välkommen till händiga hörnet.
Jag älskar folk som inte backar för en utmaning.
Du är värd varenda klangnot som du spelar.
Jag byggde en gång om en Inertia 1230 som kretskortet spruckit på (pertinax) och fick ett i glasfiber.
1 timme om dan i en vecka och jag brände bara en liten keramisk konding som kostade 80:- att laga hos inertia i Kristinehamn inklusive returfrakt.
Dom sa att om dom kunde maskinlöda så fint skulle dom sälja världens bästa förstärkare
Jag rodnade då och även nu när jag skriver det igen :oops:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Lyssningstest av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-05-17 15:48

Tack för den fina responsen! :)

Att löda är kul, och jag är också rätt duktig på det, trots att jag är ganska darrhänt. I det här projektet har jag verkligen försökt att finslipa det sista för att få riktigt bra lödningar. Rekonditionerad spets med tenn och fluss, en del labbande med temperatur och Kjell & Co's lödtenn visade sig vara ett vinnande koncept. Jag har också varit noga att gå igenom alla lödytor med lödfläta innan, vilket gör stor skillnad. Gammalt fluss förstör en hel del.

Jag trodde som magnus2, eller egentligen att vi inte skulle höra någon skillnad mellan någon av kombattanterna.

8200DQ vs Pre 25
Efter en del testande mellan Audiolab och Pre 25 kom vi fram till att skillnadena som eventuellt fanns var för små för att höras. Kul, då är även analogdelen i mitt 8200DQ av hög klass, precis som Pre 25. Den lite amatörmässiga slutsatsen säger alltså att vi hade två snarlikt transparenta försteg på bänken.

SCA-1 vs Pre 25
Därav förenklade vi proceduren lite och lär SCA-1 gå ronder mot Pre 25 fortsättningsvis. Nivåmatchningsdags igen, och sedan på med musiken. Här framträdde en skillnad, inte mycket, men den fanns. Det lät trevligt med SCA-1 tyckte vi båda, lite (med betoning) mustigare i det lägre mellanregistret att på något sätt sticka ut och låta färgat. Basen satt lika välartikulerat mellan de båda förstegen, och dom små skillnadena vi hörde varierate från låt till låt. Vi fastnade på David Bowie - Lazarus, där skillnaderna var tydligast. Det händer något med stereobilden när SCA-1 är inkopplat. Perspektivet smalnade av en aning, och precisionen mellan var olika ljud hamnar mellan högtalarna var lite mer diffus. Detta märktes först genom blind lyssning, och intrycken bestod såklart när vi lyssnade öppet.

Kontentan blev alltså att mitt nya fina försteg färgar, om än lite, ljudåtergivningen på ett märkbart sätt. Inget allvarligt, som sagt lät det angenämnt på ett sätt som fick oss att associera lite till rörljud - vad nu det betyder. Egentligen borde jag släppa det och sitta nöjd med min Audiolab, men jag börjar få lite relation med min SCA-1'a. Samtidigt lägger jag stor vikt vid att elektronik inte ska lägga sig i på något sätt. Jag vill höra det som är på skivan, no more, no less.

Som sagt, det mesta går ju att fixa, även detta tänkte jag. Upp med SCA-1 på labbänken igen (alltså soffbordet)...
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Renovering av Sentec SCA-1

Inläggav jonasp » 2018-05-17 19:12

Kul! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-05-21 22:24

Bild
Som jag nämnde, SCA-1 är ju otroligt fiffigt uppbyggd. Bort med åtta skruvar, sen får man enkelt och smidigt ut de små linjestegskorten, och står med all världens möjligheter framför sig. Vad ska jag sätta i nu då... något med OP-ampar kanske? Första tanken var N5mD, men en diskret lösning känns lite ballare på något sätt. Nåväl, en början är ju att måtta av korten så att det går att få en idé om vad som ryms. Det finns 120 x 50 mm per kanal att leka med, och +/- 12 V att driva med.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-05-21 22:41

Som av en händelse lyckades jag lägga vantarna på en uppsättning makalöst fina transistorer. Med dem blev det självklart hur projektet skulle fortskrida. Efter några kvällars caddande, dubbelkollande och funderande tryckte jag iväg beställningen av mina två nya linjestegskort. Eller mina tio rättare sagt, det var visst minsta antalet som gick att beställa. Ihop med lite motstånd, kondingar, molex-kontakter och andra smågrejer var det bara att börja mecka.

Okej, jag ljög. Några kvällar gick det inte på, det tog mycket längre tid än så. Jobbet och allt möjligt annat i livet trängde sig före, så några månader är närmre sanningen...

Bild
Hur som helst, en trevlig dag i april så ramlade de sista komponenterna hem i brevlådan. Dags att sätta igång med andra ord!
Bland bråten finns: två kretskort, 42 motstånd, tolv kondensatorer, tio transistorer, fyra molex-honor och två trimpottar.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav avr7000 » 2018-05-30 23:28

Grymt kul!

Jag har haft 2 st och tyckte väl då att de var riktigt bra (speciellt volympot)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-06-08 16:45

Verkligen! Volympotten är en riktigt fin historia i dessa steg. :)

Bild
Här är de nya kretskorten, som en liten hommage till sin förebild har jag valt att kalla dessa för SCA9. Det borde vara ledtråd nog tror jag... ;)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-06-11 23:42

Bild
Löda löda löda. Först det lägsta på korten, ett gäng motstånd.

Bild
Sen lite dioder, de fina transistorerna, några kondingar och en trimpot. DC-offset är ju inte så roligt att ha på utgångarna.

Bild
Klart! Ett par lite kralligare drivtrissor, ett par fina Suncon-kondingar och Molex praktiska bottom entry-kontakt.

Bild
Och allt en gång till.

Bild
Här syns ett nytt linjesteg bredvid ett av de gamla. Lite kompaktare, och lite modernare. Förhoppningsvis lite bättre också 8)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-06-11 23:44

Bild
De sitter ju som en smäck!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-06-18 15:40

I en komponentbeställning till ett annat projekt behövde jag nå upp i lite högre kostnad för att få fri frakt. Lika bra att beställa lite nya kondensatorer, jag tror inte det är något direkt fel på de fina ROE-kondingarna som sitter i, men det känns bra att veta att kondensatorerna som sitter i inte är på upphällningen.

För att det inte ska bli sämre så jag kostade jag på mig ett tjugotal Panasonic FC-elektrolyter, och ett par fina Epcos med lågt ESR till nätdelen. Det gjorde att frakten blev gratis, eller så blev kondingarna gratis. Trevligt oavsett.

Bild
På med lödstationen igen, och ett femtiotal lödningar senare är det klart.
Bild
De här var lurigast att hitta, alternativen blir rätt få när det bara finns 30 mm att tillgå på höjden.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Morello » 2018-06-18 15:49

Härligt projekt. Har du några mätdata att dela med dig av? :)

Hur ser schemat till originalmodulerna ut?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-06-18 16:46

Tack ska du ha! Några mätningar kommer så småning om hoppas jag. Min kunskap om att mäta elektronik är begränsad, men jag tror jag har grundförståelse nog och hyfsad utrustning för att mäta dist, linjäritet och kanalseparation åtminstone.

Det här är schemat för SCA-1'ans linjeförstärkare. Kan skicka det fullständiga per PM om du är intresserad.

Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Renovering: Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-06-23 18:36

Resan fortsätter. En fiffig grej med SCA-1 är att den gick att anpassa ganska fritt efter ens behov vid köp. Du kunde välja mellan svart eller silverfärgat chassie, svarta eller silverfärgade rattar och knappar, MM eller MC RIAA och guldpläterade eller nickelpläterade kontakter. Jag tycker att min prickar rätt på det mesta här, Svart chassie med silverfärgade detaljer på fronten är ju bara helrätt utseendemässigt. MM-RIAA är såklart det enda rätta till min Ortofon 2M Blue, men nickelpläterade kontakter är ju inte helt audiofilt.

Sanning att säga finns det faktiskt en tanke om vilken kontakttyp som rekommenderas, som beskrivs så här i MOLT:
Alla anslutningskontakter kan fås i guldpläterad utformning eller i nickel. Johan Bernström är noga med att påpeka att man kan få galvaniska strömmar och andra distorsionsfenomen om Du använder kontakter med olika material för anslutningen. Om du talar om för Sentec vad Dina anslutningskablar har för material vid beställningen får Du Din Sentec SCA-1 med de RCA/Phono-kontakter som passar Dina kablar.


Denna är väl köpt av någon som inte trodde på guldpläterade kablar då, eftersom alla kontakter är i nickel. Jag som uteslutande använder kablage med guldpläterade kontakter kan alltså få galvaniska strömmar och andra distorsionsfenomen som stör ljudåtergivningen, så kan vi inte ha det!

Det finns ju en hel uppsjö av olika RCA-kontakter, eftersom jag vill vara originalet trogen, och respekterar de noggrant utvalda komponenter man valt att använda, började jakten. Kjell & Co hade en modell som såg rätt ut på bild, men när jag fick hem dem så var många mått olika, och kvalitén på deras kontakter var katastrofal. Till slut hittade jag att Elfa saluför de kontakter av fabrikat Lumberg som sitter i originalet. Både i nickel och guld, kanon! Med mängdrabatt kostade det knappt 200 kronor, ett lågt pris för lite extra feelgood.

Bild
Ut med de gamla, och in med de nya.

Bild
Många lödningar och mycket skruvande blir det. Med hjälp av lödflätan, min nya bästa vän, fick jag bort de gamla ledarna från mellan kontakt och kretskort, och kunde återanvända dem.

Bild
Guld glänser bäst i solen! Se så fint det blev. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav darkg » 2018-06-23 18:47

Ansluter jord bara i panelen?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-06-24 16:02

Stämmer, lite märkligt tycker jag, men det sitter fjäderbrickor som ser till att det ger kontakt mot en grund försänkning som är gjord runt borrhålet. Det borde således fungera utan problem.

PCB-standoffsen är skruvade i bakplåten på samma sätt, och ansluter mot kretskortets jordplan, så hela bakplåten har "direkt" kontakt mot jord.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav landa » 2018-06-25 19:36

Ditt engagemang är inspirerande. Keep up the good work.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Figge77 » 2018-06-26 01:53

ja verkligen! mycket kul att följa dessa trådar där gammal hifi blir som nya igen.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav bassman » 2018-06-26 11:00

Händigt.. mycket händigt! Hatten av :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Morello » 2018-06-26 11:21

darkg skrev:Ansluter jord bara i panelen?


Det fungerar då apparaten i fråga inte har någon skyddsjord. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-06-26 17:32

Tack för den fina responsen hörni, det gör mig väldigt glad! :)

Nu är vi framme vid nutid, och både renovering och upphottning är klar. Min fina SCA-1 är nu i stort sett en SC-9 på insidan, men i elegantare förpackning. 8) Har lyssnat en hel del på den, och jag tycker att den låter bra! En direkt jämförelse är svår, eftersom det kräver lite skruvande, men det blev inte sämre i alla fall.

Bild

Snart hoppas jag kunna publicera lite mätningar, jag har REW och ett Focusrite-ljudkort med > 0.001 % THD+N på ingångarna, och 0.0025 % THD+N på utgångarna. Borde väl fungera hyfsat att mäta dist och brus med va?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Griff » 2018-06-26 19:45

Fostex skrev:Tack för den fina responsen hörni, det gör mig väldigt glad! :)

Nu är vi framme vid nutid, och både renovering och upphottning är klar. Min fina SCA-1 är nu i stort sett en SC-9 på insidan, men i elegantare förpackning. 8) Har lyssnat en hel del på den, och jag tycker att den låter bra! En direkt jämförelse är svår, eftersom det kräver lite skruvande, men det blev inte sämre i alla fall.

[ Bild ]

Snart hoppas jag kunna publicera lite mätningar, jag har REW och ett Focusrite-ljudkort med > 0.001 % THD+N på ingångarna, och 0.0025 % THD+N på utgångarna. Borde väl fungera hyfsat att mäta dist och brus med va?

Fantastiskt fint och bra redovisat Fostex.
Tidigare har jag själv använt både SCA-1 såväl som SC-9 och varit oerhört nöjd med vad jag hörde.
Jag tro t.o.m att SCA-1:an finns någonstans i gömmorna o skräpar. Senare så tog min lättja över och jag skaffade mig någonting volymfjärrmanövrerat i stället.

Bernström är en klurig kille som jag träffade vid många tillfällen, han hade många förnuftiga idéer vad beträffar ljudåtergivning och elektronikdesign, se bara på symmetrin i konstruktionerna... nästan i klass med Morellos nya skapelser.

/Anders

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-06-27 15:40

Tack så mycket Griff :)

Ja det är inte för inte de har lite kultstatus i HiFi-Sverige! SC-9 är ju lite utav min måttstock på ett bra försteg, men det är även där synd med avsaknaden av fjärr som du säger. Det går ju som tur är att lösa genom att ställa försteget nära soffan istället.

Håller med, det jag har sett från honom har varit riktigt eleganta lösningar, och det är mycket intressant att prata med honom och få höra hur han tänkt när han utvecklade grejerna. SCA-1'an är ju så nära 100 % symmetrisk den kan bli, och den fina moduluppbyggnaden är ju hela anledningen till att det här projektet gick att få till. Framtidssäkert liksom. Speciellt imponerad är jag av PP-9, kretskortslayouten är ett konstverk i sig :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Laila » 2018-06-30 00:57

Hej Fostex, har själv en SCA-1 som jag kört, lätt modifierad, sedan mer än 30 bast utan
annat problem än att jag nödgats att byta nätkondingar + ett relä. Volymkontrollen är,
som du skriver, helt superb(testade byte med en Burns plastfilm som snart gick bort . . .).

Har versionen med nickel RCA-honor och har inte lyckats att finna passande ersättare varken i nickel eller "guld" . . . har du möjligtvis Elfa:s beställningsnummer på "guldhonorna`?

Härligt projekt btw . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-07-01 19:36

Härligt att den fortfarande är vid liv! Vad är det för modifieringar du gjort, förutom att testa med Bourns-pot? :)

Kontakterna heter 300-68-466 (svart) och 300-68-465 (röd) på Elfa. Det kostade mig strax under 200 kr att byta ut allihop.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Laila » 2018-07-02 20:26

Tack Fostex!

De förändringar som jag gjort är främst en gammal "Svalandermod" med
ett par "bättre" spänningsstabbar(vågar inte påstå att det blev bättre) + div småkondingar(samma sak där :D ). Fixat bort en viss basavskärning både i RIAA å
linjesteg efter tips av Bernström. Bytte då några motstånd men kommer tyvärr inte
ihåg vilka. R6 i linjesteget är bytt till 5.75K för att få bättre prestanda/arbetsvillkor
på Q1(även det enligt Bernström).

I övrigt så kommer jag inte ihåg allt testande å försöksbytande förutom ett par relativt
exklusiva å dyra lastmotstånd på RIAA-ingången som jag inte mins vad de heter.(Var
någon välkänd ljudguru med butik på Hägerstensåsen, har jag för mig, som krängde dem).
Om de medförde någon ljudlig skillnad vetefan , , , typ. :wink: :D

Ps. Höll på att glömma att jag bytt "väggbulan" mot en något mer strömstark trafo.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Fostex » 2018-07-02 22:07

Var också lite inne på att byta spänningsregulatorerna, men har svårt att tro att det är värt mödan. :roll: Det får räcka med nya fräscha kondingar.

Ah, det var intressant information! Det verkar stämma väl överrens med komponentlistan jag har, där vissa komponentplaceringar har värden för v.2 och v.3, min verkar vara bestyckad enligt den senare. Mycket riktigt är R6 på ca 5,75 K. En induktans vid ingångsfiltret är utbytt till ett motstånd vilket tar bort en högpassavskärning, och några andra komponenter har justerade värden. Tack för informationen!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Inläggav Fostex » 2018-07-02 22:35

Edit: Mätningarna flyttade till nästa sida för att lättare kunna hittas.
Senast redigerad av Fostex 2018-07-02 23:22, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster