Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-08-04 14:16

PekkaJohansson skrev:Jo, under alla mina år som redaktör har tidningen utkommit enligt schema. Tror att ett julnummer som kom i mellandagarna något år är undantaget. För mig och övriga styrelseledamöter är det högprioriterat att medlemmarna får sin tidning som förutsett även om det handlar om frivilliga arbetsinsatser från alla inblandade.

Med vänlig hälsning

Pekka


Ja, det gör du bra, och det är en trygghet även för oss som skriver att veta att stoppdatumen är rimligt hårda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-08-04 18:58

Instämmer i hyllningskören "tummeupp"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Fostex » 2018-03-15 17:34

Jag skulle vilja att LTS testade XTZ's Edge-förstärkare: https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

Billiga, små och svala. Hoppas bara att de kompletterar den nuvarande A2-300 med en kralligare variant. 8)

De verkar innehålla ICEpower-modulerna 300AS1 (en kanal + nätdel) och 300A1 (en kanal).
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav sprudel » 2018-03-15 18:32

Fostex skrev:Jag skulle vilja att LTS testade XTZ's Edge-förstärkare: https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

Billiga, små och svala. Hoppas bara att de kompletterar den nuvarande A2-300 med en kralligare variant. 8)

De verkar innehålla ICEpower-modulerna 300AS1 (en kanal + nätdel) och 300A1 (en kanal).


Bra förslag och kan gärna kompletteras med hur mycket eller lite skräp den skickar tillbaka ut i nätet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Harryup » 2018-03-15 20:51

Skulle gärna se lyssningstester typ A/B/X mellan förstärkare som har funnits vara ohörbart färgande med olika typer av högtalare som last typ.
Typ lättdrivet, tungdrivet, elektrostat osv. För min egen del så ser jag det som mindre intressant att veta att en viss panel som använder en helt annan anläggning än jag inte har inte har hört nån skillnad vid tester.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav sprudel » 2018-03-26 14:52

Streamers av olika kvalitet, med sk femticlock reps utan. Har en Auralic Aries och leker med nu. Någonting händer definitivt med ljudet. 8O
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav genstruktur » 2018-04-02 17:02

Fostex skrev:Jag skulle vilja att LTS testade XTZ's Edge-förstärkare: https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

Billiga, små och svala. Hoppas bara att de kompletterar den nuvarande A2-300 med en kralligare variant. 8)

De verkar innehålla ICEpower-modulerna 300AS1 (en kanal + nätdel) och 300A1 (en kanal).


Utlovas en hel del där 8).

Konstruktionen och hög komponentkvalitet resulterar i ett dynamiskt ljud och en låg förstärkarutgångsimpedans vilket resulterar i exakt baskontroll och mycket låg distorsion, som är överlägsen klass AB.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav HenrikTornquist » 2018-04-02 22:00

Det har varit på gång att testa brusreducerande hörlurar i flera år, jag skulle gärna se att det blir av.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Morello » 2018-04-03 08:38


Konstruktionen och hög komponentkvalitet resulterar i ett dynamiskt ljud och en låg förstärkarutgångsimpedans vilket resulterar i exakt baskontroll och mycket låg distorsion, som är överlägsen klass AB.



:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-03 15:31

genstruktur skrev:
Fostex skrev:Jag skulle vilja att LTS testade XTZ's Edge-förstärkare: https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

Billiga, små och svala. Hoppas bara att de kompletterar den nuvarande A2-300 med en kralligare variant. 8)

De verkar innehålla ICEpower-modulerna 300AS1 (en kanal + nätdel) och 300A1 (en kanal).


Utlovas en hel del där 8).

Konstruktionen och hög komponentkvalitet resulterar i ett dynamiskt ljud och en låg förstärkarutgångsimpedans vilket resulterar i exakt baskontroll och mycket låg distorsion, som är överlägsen klass AB.


Lite pantentläsning kanske för de intresserade (fastnade för ordet HCOM ): https://patents.google.com/patent/US8013678B2/en
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav genstruktur » 2018-05-08 14:24

Uj uj uj!

IÖ kommer till Hufvudstaden - LTS Göteborg fick jag mejl om precis 8O .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav sprudel » 2018-05-10 09:30

genstruktur skrev:Uj uj uj!

IÖ kommer till Hufvudstaden - LTS Göteborg fick jag mejl om precis 8O .


Japp! Mycket trevligt, ska försöka ta mig dit.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav genstruktur » 2018-05-10 15:56

sprudel skrev:
genstruktur skrev:Uj uj uj!

IÖ kommer till Hufvudstaden - LTS Göteborg fick jag mejl om precis 8O .


Japp! Mycket trevligt, ska försöka ta mig dit.


Japp, jag med!

Får ickemedlemmar komma, någon som vet?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Alexi » 2018-05-10 19:52

genstruktur skrev:
sprudel skrev:
genstruktur skrev:Uj uj uj!

IÖ kommer till Hufvudstaden - LTS Göteborg fick jag mejl om precis 8O .


Japp! Mycket trevligt, ska försöka ta mig dit.


Japp, jag med!

Får ickemedlemmar komma, någon som vet?

Det vanliga är att man då får teckna medlemskap på plats.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav genstruktur » 2018-05-10 19:56

Alexi skrev:
genstruktur skrev:
sprudel skrev:
Japp! Mycket trevligt, ska försöka ta mig dit.



Japp, jag med!

Får ickemedlemmar komma, någon som vet?

Det vanliga är att man då får teckna medlemskap på plats.


Ok, tack! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav genstruktur » 2018-05-18 14:08

Är Göteborgsvarvet imorgon men hoppas kunna ta mig dit ändå på smidigt sätt (och hem igen). :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav nuffe » 2018-05-18 14:16

NAD M51 DAC (går bra med C510 också, har samma innehåll) Det vore kul att se hur de står sig mot de som testats den senaste tiden, 1-2 år, då de kan köpas ganska billigt.

Henrik

PS Jag har en som kan vara test objekt.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav rajapruk » 2018-05-18 14:39

nuffe skrev:NAD M51 DAC (går bra med C510 också, har samma innehåll) Det vore kul att se hur de står sig mot de som testats den senaste tiden, 1-2 år, då de kan köpas ganska billigt.

Henrik

PS Jag har en som kan vara test objekt.


+1
Vad går de för ungefär begagnat?
Blir lite sugen, mäter ju väldigt fint i Stereophile-testet.

Test mot Benchmarks nuvarande dacar hade varit kul.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Tell » 2018-05-18 17:10

Har LTS testat olika sk snålkodningar (typ 128-320kbps mp3, ogg osv) mot lossless? Vore kul o veta vilken hitrate era guldöron har mot formaten som alla hatar.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Laila » 2018-05-18 17:26

Tell skrev:Har LTS testat olika sk snålkodningar (typ 128-320kbps mp3, ogg osv) mot lossless? Vore kul o veta vilken hitrate era guldöron har mot formaten som alla hatar.

Trolleritrollera, nu får du ta mej fan ge dig . . . typ. :x
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Tell » 2018-05-18 18:32

Laila skrev:
Tell skrev:Har LTS testat olika sk snålkodningar (typ 128-320kbps mp3, ogg osv) mot lossless? Vore kul o veta vilken hitrate era guldöron har mot formaten som alla hatar.

Trolleritrollera, nu får du ta mej fan ge dig . . . typ. :x


Haha va? Det var ju uppe på tavlan o jag är genuint intresserad då folk gärna klagar på det, men att det samtidigt är rätt sparsamt med folk som har nåt bevis på att dom faktiskt hör nån skillnad. Gogglar man runt på blindtester så är det rätt klent på vettig statistik, men brukar ibland hitta att dom allra flesta faktiskt inte hör nån skillnad alls på högre bitrates. Tänkte alltså att det vore kul med lite upp till bevis!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav jonasp » 2018-05-18 20:08

Tell skrev:Har LTS testat olika sk snålkodningar (typ 128-320kbps mp3, ogg osv) mot lossless? Vore kul o veta vilken hitrate era guldöron har mot formaten som alla hatar.


Jag tror - med viss osäkerhet - att LTS var inblandat när det gällde att undersöka kvaliteten på snålkodning i samband med introduktionen av digitalradio. Reserverar mig för att det var längesedan och att jag kan ha fått allt om bakfoten.

Ännu mer risk för att jag kommer ihåg fel: jag tror att mp3 under 160-256 kbit blir detekterbart beroende på programmaterial. Ogg Vorbis minns jag inga tester av. Jag har för mig (mycket svammel från min sida här nu...) att Ogg Vorbis står sig bra mot mp3 vid samma bitrate.

För egen del förstår jag inte alls varför man ska snålkoda idag när det finns både FLAC och bandbredd. Förlustfri kompression är det som gäller enligt undertecknad.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Tangband » 2018-05-18 21:33

jonasp skrev:
Tell skrev:Har LTS testat olika sk snålkodningar (typ 128-320kbps mp3, ogg osv) mot lossless? Vore kul o veta vilken hitrate era guldöron har mot formaten som alla hatar.


Jag tror - med viss osäkerhet - att LTS var inblandat när det gällde att undersöka kvaliteten på snålkodning i samband med introduktionen av digitalradio. Reserverar mig för att det var längesedan och att jag kan ha fått allt om bakfoten.

Ännu mer risk för att jag kommer ihåg fel: jag tror att mp3 under 160-256 kbit blir detekterbart beroende på programmaterial. Ogg Vorbis minns jag inga tester av. Jag har för mig (mycket svammel från min sida här nu...) att Ogg Vorbis står sig bra mot mp3 vid samma bitrate.

För egen del förstår jag inte alls varför man ska snålkoda idag när det finns både FLAC och bandbredd. Förlustfri kompression är det som gäller enligt undertecknad.


+1

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav nuffe » 2018-05-19 10:35

rajapruk skrev:
nuffe skrev:NAD M51 DAC (går bra med C510 också, har samma innehåll) Det vore kul att se hur de står sig mot de som testats den senaste tiden, 1-2 år, då de kan köpas ganska billigt.

Henrik

PS Jag har en som kan vara test objekt.


+1
Vad går de för ungefär begagnat?
Blir lite sugen, mäter ju väldigt fint i Stereophile-testet.

Test mot Benchmarks nuvarande dacar hade varit kul.


Jag gav 9000 för mitt.

Henrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Bill50x » 2018-05-19 10:59

jonasp skrev:För egen del förstår jag inte alls varför man ska snålkoda idag när det finns både FLAC och bandbredd. Förlustfri kompression är det som gäller enligt undertecknad.

Håller med, tom mobiltelefoner har ju idag kapacitet för några hundra album i lossless. För lossy format innebär ju en förstörelse som inte går att återställa - oavsett om man hör den eller inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav jonasp » 2018-05-19 11:05

Bill50x skrev:
jonasp skrev:För egen del förstår jag inte alls varför man ska snålkoda idag när det finns både FLAC och bandbredd. Förlustfri kompression är det som gäller enligt undertecknad.

Håller med, tom mobiltelefoner har ju idag kapacitet för några hundra album i lossless. För lossy format innebär ju en förstörelse som inte går att återställa - oavsett om man hör den eller inte.

/ B

Precis så! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-19 11:21

Jag håller inte med. Min telefon har bara 16GB lagring. Det behövs inte många ljudböcker i flac för att fylla den. Även med 32GB hade det inte vart mycket bättre.

Jag skulle aldrig lagra snålkodat på min stationära dator med vilje, men för strömning och mobila enheter så behövs absolut snålkodning. Att majoriteten av befolkningen dessutom inte hör någon skillnad är ju ännu mer anledning till att inte slösa resurser i onödan.

Nu menar jag dock inte 64kbps mp3. Alltid när disskussionen om snålkodning kommer upp så dras det upp en massa horribla exempel. Musik och framförallt tal i 320kbps ogg vorbis är inget jag har några problem med alls även om jag såklart föredrar förlustfritt av ren princip.

LTS får gärna testa detta för min del.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav jonasp » 2018-05-19 12:30

Hur mycket plats FLAC tar betor ju på källmaterialet. Nu har jag inte provat att packa en talbok, men det är inte omöjligt att den blir betydligt mindre än normal musik. Då kan det vara så att skillnaden blir rätt liten mellan 320 kbit/s och FLAC. Normal musik packad från CD blir väl typ 800-900 kbit/s.

Men jag håller med om att det är slöseri att koda talböcker förlustfritt. Håller också med om att 320 kbit Ogg Vorbis förefaller räcka långt.

Med det sagt vidhåller jag ändå att jag tycker man kan lagra allt i lossless idag. En lågpris smartphone kan utan vidare ha 64 GB lagring idag. Toppmodeller har 256 GB. SD-kort är billiga.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Tell » 2018-05-19 13:15

jonasp skrev:
Tell skrev:Har LTS testat olika sk snålkodningar (typ 128-320kbps mp3, ogg osv) mot lossless? Vore kul o veta vilken hitrate era guldöron har mot formaten som alla hatar.


Jag tror - med viss osäkerhet - att LTS var inblandat när det gällde att undersöka kvaliteten på snålkodning i samband med introduktionen av digitalradio. Reserverar mig för att det var längesedan och att jag kan ha fått allt om bakfoten.

Ännu mer risk för att jag kommer ihåg fel: jag tror att mp3 under 160-256 kbit blir detekterbart beroende på programmaterial. Ogg Vorbis minns jag inga tester av. Jag har för mig (mycket svammel från min sida här nu...) att Ogg Vorbis står sig bra mot mp3 vid samma bitrate.

För egen del förstår jag inte alls varför man ska snålkoda idag när det finns både FLAC och bandbredd. Förlustfri kompression är det som gäller enligt undertecknad.


Tack, det där var alltid nåt, o det är väl lite i samma nivå jag läst till mig på andra ställen också.


Bandbredd o utrymme kanske finns, men jag tycker det ändå är dumt att slösa på det när det inte behövs. Jorden o dess resurser är tillräckligt pressade som det är så går det att spara in nånstans så tycker jag inte det är fel (även om musik kanske är en fis i rymden i sammanhanget). Sen är inte alla gjorda av pengar att dom faktiskt kan strömma saker över nätet hela tiden eller köpa stora SD-kort till telefonen.

Appropå ljudböcker så tycker jag att opus är rätt imponerande, redan vid 32kbps så låter det riktigt bra. Tänk vad mycket ljudböcker man skulle få plats med på typ vilket minneskort som helst!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Belker » 2018-05-19 13:28

Jag knoppar av tråden med en relaterad fråga: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=67562

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: brebakker och 18 gäster