Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav bomellberg » 2018-05-18 10:23

IngOehman skrev:Kör repris på ett av mina svar från härovan (med några små tillägg/justeringar), eftersom det kom ett inlägg emellan så det ser ut som om jag kommenterar ett annat inlägg än det jag kommenterar, och när jag upptäckte det så var det för sent, inlägget var låst och jag kunde inte rätta till det genom att lägga in det jag kommenterade, som ett citat. :(

Det skulle verkligen vara väldigt bra om admin fixade detta så man fick dagen på sig att rätta fel i inlägg. Man har lite längre tid på sig än innan det justerades, men det är fortfarande för kort tid.


Redan när du lade inlägget så fick du besked om att ett annat inlägg gjorts i tråden, medan du formulerade ditt eget. Att två timmar inte skulle räcka då är för mig en gåta. Det är ju ännu större anledning att dubbelkolla sitt inlägg direkt då detta besked ges.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Harryup » 2018-05-18 11:13

Jag ser det som att det är en fin balansgång när man sätter ett förstoringsglas på ett fel. Endera så tycker folk att så där illa har jag aldrig hört något, jösses vilka nördar vad pratar dom om. Eller så intresserar man sig för felet och börjar höra det på ställen man aldrig tänkt på det tidigare.
En parallell är ju diskussionen om F/E-tester där förstärkare avslöjas som färgande och det vill man ju absolut inte köpa, visste man dock att förstärkaren ifråga hade fallit 0,5dB vid 15Hz eller 0,5 dB 20kHz och den gick att höra av en testmedlem på speciellt material så kanske man ändå skulle klassa felet som ohörbart i sin egen anläggning på den musik man själv spelar.
Så det finns väl inget rätt eller fel men ett behov av att vara tydlig med hur man visar problemet för folk så dom kan sätta sig in i hur mycket bättre det kunde bli för alla om problemet togs bort.

/Harryup

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Tell » 2018-05-18 11:56

Ogjort skrev:Jag tycker det är utmärkt att våra poddar återkopplas här på Faktiskt där det finns många kunniga personer. Även om vi försöker vara noga kan ett eller annat faktafel smyga sig in, och det är mycket välkommet om/att ev. sådana påpekas. Även otydligheter och förklaringsbrister.
Sådant är konstruktivt och gör att vi hela tiden kan bli bättre.

Men jag kan inte förstå reaktioner som t.ex. Tells. Sådana gör mig både ledsen och förundrad.
De handlar ju inte om felaktigheter. Snarare en reaktion MOT sakers riktighet.
Typ: Sluta tala om hur det är, för det skiter jag fullständigt i. Jag är så nöjd med världen ändå.
Fine - så kan man ju tycka. Det är helt i sin ordning.

Men i vad ligger det negativa med att tillhandahålla information för den som ÄR intresserad?
Varför är de som bryr sig en nagel i ögat för dem som inte gör det?

Det är som att bli förbannad på att andra människor får rättigheter som varken inskränker eller påverkar mina egna eller andra som redan har dem.

Så Tell - påpeka gärna när det är fel.
Men lägg ner irritationen över att du helst struntar i korrekt information enbart för att DU tycker den är oviktig.

Precis som när någon annan säger att det inte finns felaktig information på nätet.
Så visar man med länkar att det visst finns galen info på nätet.
Reaktionen blir då: Jamen det där var ju dåliga nätsidor - jag menade att det på bra sidor finns bra information.

Då undrar jag: Var vi egentligen oense?

Mvh

Anders O.


Vet inte om jag skulle kalla faktan helt korrekt när du ÖVERDRIVER den. O igen, du är verkligen inte tydlig nånstans i dina program med när o var som du överdriver o inte överdriver, o inte heller när du är seriös eller inte. Så för folk utifrån som inte har speciellt mycket koll på det här med sk "snålkodning" så tror jag inte det det är speciellt hjälpsamt att lyssna på det utan bara skapar förvirring. Att dom i programmet hör problem dom inte hört tidigare, o antagligen inte kommer höra senare heller.

Harryup skrev:En parallell är ju diskussionen om F/E-tester där förstärkare avslöjas som färgande och det vill man ju absolut inte köpa, visste man dock att förstärkaren ifråga hade fallit 0,5dB vid 15Hz eller 0,5 dB 20kHz och den gick att höra av en testmedlem på speciellt material så kanske man ändå skulle klassa felet som ohörbart i sin egen anläggning på den musik man själv spelar.

This. Det är lite så jag tänker om hifinördar (o tänker mer o mer ju mer jag läser här på faktiskt), att nästan allt handlar om små små skillnader som bara hörs i rena A/B-tester vilket i slutändan är totalt onödigt.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-18 14:15

Tell skrev:Vet inte om jag skulle kalla faktan helt korrekt när du ÖVERDRIVER den. O igen, du är verkligen inte tydlig nånstans i dina program med när o var som du överdriver o inte överdriver, o inte heller när du är seriös eller inte.


Kan du vara mer precis och nämna åtminstone ett konkret exempel på när, som du säger "faktan är överdriven"?
(Att t.ex. Jonas Sjöstedt säger att socialstyrelsen borde ingripa, borde vara övertydlig "icke fakta" )

Tell skrev: Så för folk utifrån som inte har speciellt mycket koll på det här med sk "snålkodning" så tror jag inte det det är speciellt hjälpsamt att lyssna på det utan bara skapar förvirring.


Från P2:s hemsida:

Det har formligen dråsat ner beröm för vår miniserie om digitala ljud och oljud, här är några exempel:

Toppendokumentär! :-)
"Äter en sen lunch, lyssnar samtidigt på P2 Dokumentär och blir bara så glad! Ni har precis kommit till den mer tekniskt informativa och intressanta delen av programmet, vilket en ju förstås kan bli rätt ledsen av. Men, jag måste verkligen berömma er för musik- och ljudläggningen, med de politiska topprösterna t ex. Och tajmingen, som är suverän!
Stort tack från Lena Thermænius, ljudkänslig och lyhörd musiker med mer än 50 års erfarenhet av såväl lyssnande som musicerande, inom allt från klassiskt till folkmusik"

"Tack på förhand och för en oerhört intressant dokumentärserie!" (Pelle)

"Programmen "Vad är det som låter?" var nog de bästa faktaprogram jag hört i radio på mycket länge. Det de tog upp är oerhört viktigt när det gäller att förmedla musik, och det är nästan ingen som vet detta, förutom de som redan är frälsta och har stora krav på musikåtergivning, och de flesta som lyssnar på P2 har det. Därför borde dessa program sändas i de kanaler som spelar mera populärmusik där problemen är större, t ex 3:an och 4:an (affärsidé...). Mera av den varan!!" (Lars)

"Synd bara att det inte går på alla radiokanaler samtidigt. Och att apparaterna inte går att stänga av. Och att alla som är av slås på automagiskt" (Signaturen Ostmaccan)



"Mycket bra dokumentär! Funderar på hur många som varit nöjda eller mycket nöjda med SRs ljudkvalitet om de fått höra ljudklippen från detta program före. Förslag: Följ upp hur det går, tex med införandet av EBU R128" (Jörgen)

"Bra grejor. Funkade fin fint med FLAC filen. Nu kommer mitt gamla vinyl-system att dammas av och plockas ner från vinden. Jag har nästan slutat att lyssna på musik privat utan att tänka på varför men ni påminde mig att det har berott på att det låter för jävligt milt utryckt, på dessa nya medier. Jag jobbade med nattklubbar under 10 års tid och under den tiden var jag så trött på musik med rytm så på min ledighet blev det på sin höjd film-/kammarmusik. Men efter jag slutade med det så började suget komma tillbaka men då blev det ju Spotify och dyl. och det lät ju så "2D" så då tänkte jag att mitt musikintresse var förstört för gott. Att höra John Williams - Adventure on Earth introt från den gamla upplagan av E.T. - O.S.T på grammofonen igen gav ståpäls. Så som avslutning måste jag tacka er för att ni påminde mig om det dåliga ljudet" (Jonas)

"Det var trevligt och inte minst lärorikt att lyssna till dokumentären om "Loudness War". Jag kommer ihåg att jag lyssnade till första delen av "Vad är det som låter" i våras och tyckte att det var bra att ni satte fokus på hur ljudkvaliten försämras. Jag kommer åter att lyssna på första delen på webben. Det är otroligt att musikindustrin inte gör det bättre och ställer krav på hög kvalite. Som föräldrar måste vi lära våra barn att det ljud som finns på mobilen, youtube och övriga webtjänster inte är det samma som ljudet från en bra FM stereo. Men då krävs det också att det finns musik/ljud tillgängligt i hög kvalitet. Tack för ett väldigt bra program". (Svend Poulsen, Köpenhamn, Danmark)

"Är ljudkvalitet inte något väsentligt för SR? Det är ju inte klokt! Som konsument finner man det upprörande och som aktör i branschen frustrerande, då man tvingas argumentera med musiker och inspelningstekniker med agendan att det skall vara så starkt som möjligt. Med stöd från t.ex. radio hade det med stor säkerhet varit mycket enklare att argumentera för bättre inspelningar" (Stefan Eriksson, Rocred Production AB)
---

Med detta vill jag bara påpeka att folk tycker olika.
Detta är bara några få av alla de mail vi fick - och endast ETT var negativt. Lyssnarservice fick också väldigt många tel-samtal. Inget negativt.
(vilket är ganska ovanligt då det brukar vara "enklare" för folk att höra av sig när de blir förbannade än när de blir glada.)

Mvh

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-05-18 16:35

Hear hear

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Tell » 2018-05-18 16:58

Ogjort skrev:Kan du vara mer precis och nämna åtminstone ett konkret exempel på när, som du säger "faktan är överdriven"?

... jag har ju redan skrivit det femtioelva gånger. Dina ljudexempel motsvarar inte verkligheten.
Alltså jag ska nog inte skriva nåt mer, känner mig redan tillräckligt dryg som det är. Var ju inte tänkt att jag skulle ta riktigt så stor plats med min åsikt om ditt mp3-program, men det blir ju lite frustrerande när folk inte verkar fatta det som jag tycker är rätt uppenbart.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-05-18 17:10

Nu får du ta mig tusan ge dig. Detta är ju löjligt.

Ljudexempel från verkligheten motsvarar inte verkligheten... :roll:

Var skall detta sluta?

- - -

Om DU inte bryr sig, om du inte ser några väsentliga problem, vad får dig i så fall att ens skriva i tråden?

Om du tycker att allt är bra, tillräckligt bra, så behöver du inte engagera dig! De allra flesta människor med normal hörsel och som är gamla nog att ha följt utveckligen de senaste 30 åren och som verkligen älskar musik, är förtvivlade över utvecklingen.

Om du inte är en av dem som märkt något så grattis! Då är inte input från dig användbar.

Då behöver DU inte bry dig, DU behöver inte engagera dig. De musikproduktioner som görs duger för dig! Toppen! Du kan luta dig tillbaka och njuta av alla enligt dig välljudande musikproduktioner - och lämna en debatt där du inte har något att tillföra.

Att du inte hör problemen har framgått, du behöver inte förtydliga det. Och jag säger bara Grattis!

Men sen arbetar jag gärna vidare, för alla dem med högre krav. Att du är nöjd är liksom utan betydelse. Det gär inte situationen ett dugg bättre för dem som har högre krav än du. Ok?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Tell » 2018-05-18 17:27

Jamen langa några exempel ifrån verkligheten då? Nån SR-pod, nån musik från soundcloud, spotify eller youtube?
Kan iofs gå med på att det finns en del väldigt gamla uppladdningar från Youtube som kan låta mindre bra, men vet inte om det låter så illa som exemplerna i programmet. Så utöver dom gamla uppladdningarna så har jag ALDRIG stött på nånting som låter så illa som i programmet. För ja jag hör hur illa det låter, men inte ens mina 20 år gamla 128kbps-mp3or låter ens i närheten lika dåligt.
Lust att berätta vilken bitrate ni körde på era exempel btw? Eller det kanske finns en anledning till att det inte ens nämns?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-05-18 17:29

IngOehman skrev:De allra flesta människor med normal hörsel och som är gamla nog att ha följt utveckligen de senaste 30 åren och som verkligen älskar musik, är förtvivlade över utvecklingen.


Det betvivlar jag. Om du inte med "[de som] följt utvecklingen" menar tekniskt insatt folk som du själv och Mossberg.

Har du några belägg annat än kommentarer från personer du pratat om saken med? De är säkert förtvivlade, men hur representativ är den delen av "människorna"?

Jag menar inte att förminska problemet, men jag tror med förlov sagt att vi tillmäter återgivningen större vikt än den har, utanför vår krets.
... tycker jag!

Per

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-05-18 17:33

Jag är rätt förtvivlad, det finns nästan ingen musik som går att lyssna på numera. Den är söndermastrad.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-05-18 17:42

beyond skrev:Jag är rätt förtvivlad, det finns nästan ingen musik som går att lyssna på numera. Den är söndermastrad.


Vilken typ av musik lyssnade du på, innan den blev "söndermastrad"?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav philipbtz » 2018-05-18 17:59

För mig är problemet uppenbart. Nästan allt jag lyssnar på kan man inte höja volymen speciellt mycket. Helt platt och tråkigt. Blir väldigt tydligt i kapablare system.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Laila » 2018-05-18 18:05

Lyssnar inte du mest på klassisk musik Per? Den genren är nog en av de få om inte den enda, förutom en del Jazz å konstmusik, som fortfarande inte regelmässigt "söndermastras" numer.
Det mesta av nyproducerad populärmusik är ju nästintill olyssningsbart, tycker jag . . . typ. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-05-18 18:07

philipbtz skrev:För mig är problemet uppenbart. Nästan allt jag lyssnar på kan man inte höja volymen speciellt mycket. Helt platt och tråkigt. Blir väldigt tydligt i kapablare system.


Observera att jag INTE menar någon här på faktiskt, vi är ju både insatta i, och intresserade av, problemet allihop! Det jag invände emot var det svepande uttalandet att alla med hörseln intakt, älskar musik och är gamla nog, är förtvivlade.

Vi har nog mycket få medlemmar som bara älskar musik, de flesta är också intresserade av tekniken. Inget ont i det, jag är sådan själv.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-05-18 18:08

Laila skrev:Lyssnar inte du mest på klassisk musik Per? Den genren är nog en av de få om inte den enda, förutom en del Jazz å konstmusik, som fortfarande inte regelmässigt "söndermastras" numer.


Japp, helt rätt. Så de förtvivalde kanske inskränker sig till de som lyssnar till modern populärmusik?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Laila » 2018-05-18 18:42

PerStromgren skrev:
Laila skrev:Lyssnar inte du mest på klassisk musik Per? Den genren är nog en av de få om inte den enda, förutom en del Jazz å konstmusik, som fortfarande inte regelmässigt "söndermastras" numer.


Japp, helt rätt. Så de förtvivalde kanske inskränker sig till de som lyssnar till modern populärmusik?

Eller kanske även till de som har en bred(are) musiksmak . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-18 19:30

Tell skrev:Jamen langa några exempel ifrån verkligheten då? Nån SR-pod, nån musik från soundcloud, spotify eller youtube?
Kan iofs gå med på att det finns en del väldigt gamla uppladdningar från Youtube som kan låta mindre bra, men vet inte om det låter så illa som exemplerna i programmet. Så utöver dom gamla uppladdningarna så har jag ALDRIG stött på nånting som låter så illa som i programmet. För ja jag hör hur illa det låter, men inte ens mina 20 år gamla 128kbps-mp3or låter ens i närheten lika dåligt.
Lust att berätta vilken bitrate ni körde på era exempel btw? Eller det kanske finns en anledning till att det inte ens nämns?


Vad jag vet så finns det bara ett exempel på snålkodad musik i programmet.
Det är dessutom exempel på sannolik kaskadkodning. (vilket sägs i programmet) Och det ÄR hämtat från verkligheten. YouTube.
Och - det är inte ett dugg "överdrivet". Det visar precis vad som händer vid kaskadkodning. Det ÄR verkligt!
Det blir dessutom extra tydligt då originalet är en MYCKET högkvalitativ inspelning.
Just det finns inte kvar, sannolikt av upphovsrättsskäl. Kontrollen av dessa har skärpts av YouTube, så det finns färre o färre "piratinlagda" musiksnuttar idag.
Det är dock mycket vanligt att tv-klipp etc. inlagda av tredjepart har mycket dålig ljudkvalitet huvudsakligen pga. snålkodning. Och de har oftast kodats
minst två gånger. Det är kodat minst en gång när någon ser o spelar in, och en till när de sedan lägger upp den. (ibland långt fler gånger)
Det som motsvarar "cymbalsvirret" i mitt exempel i programmet, hörs ofta väldigt tydligt i t.ex. applådljud.

Jag ids inte sitta och leta efter de värsta exemplen, men på bara 4 minuter hittade jag dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=uwnVv_3i974
https://www.youtube.com/watch?v=0mtptb02snk
https://www.youtube.com/watch?v=q5BBq9ZNlcU
https://www.youtube.com/watch?v=gZ_kez7WVUU
https://www.youtube.com/watch?v=RnDZ3a1WoQw

Jag gick också in å kollade på min egen produktion Klassiska Podden, som nu även ligger på Spotify.
Där vet jag hur verklighetens röster låter.
Där vet jag hur min egen produktion låter som PCM 16/48
Där vet jag att den försämras av att SR endast erbjuder den som mp3 128kpbs (främst konsonantljuden, särskilt s:en blir skitiga)
Men den låter ännu sämre på Spotify för att SR sannolikt (som i många fall) migrerar materialet till Spotify som mp3 istället för den urspringliga wave-filen. (idiotiskt) troligen för att det är IT-folket som sköter migreringen, inte ljudtekniker.
Och att de därför kodas en gång till när de blir till en Spotify-fil. Som då - beroende på val kan avlyssnas i olika bithastigheter o kodningar.
(dvs det som du säger inte finns - händer oavbrutet hela tiden)

Kunskap hos dem som står för migreringen skulle i så fall åtminstone förhindra ett försämringssteg i kedjan.

Jag menar att det vore väldigt bra om man genom kunskap undvek onödiga försämringar.
Du menar att det inte spelar någon roll.

Vi tycker helt enkelt olika på den punkten.
Men jag förstår fortfarande inte vad det är som är dåligt med att försöka bibehålla så god kvalitet som möjligt?

Så jag upprepar frågan: Varför är det dåligt?


/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-05-18 19:49

PerStromgren skrev:
beyond skrev:Jag är rätt förtvivlad, det finns nästan ingen musik som går att lyssna på numera. Den är söndermastrad.


Vilken typ av musik lyssnade du på, innan den blev "söndermastrad"?


Musik som inte var söndermastrad, som den är numera. Tycker inte du att musik nuförtiden är söndermastrad? (Utan citationstecken märk väl).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-05-18 20:21

beyond skrev:
PerStromgren skrev:
beyond skrev:Jag är rätt förtvivlad, det finns nästan ingen musik som går att lyssna på numera. Den är söndermastrad.


Vilken typ av musik lyssnade du på, innan den blev "söndermastrad"?


Musik som inte var söndermastrad, som den är numera. Tycker inte du att musik nuförtiden är söndermastrad? (Utan citationstecken märk väl).


Nej, inte den jag lyssnar på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-05-18 20:31

Fast det är den. Oftast. Det betyder inte att det stör dig eller ens att du hör det. Du vet det uppenbart inte. Det är faktiskt ganska ovanligt med inspelningar även av klassisk musik som inte har dynamikreducerats signifikant.

PerStromgren skrev:
philipbtz skrev:För mig är problemet uppenbart. Nästan allt jag lyssnar på kan man inte höja volymen speciellt mycket. Helt platt och tråkigt. Blir väldigt tydligt i kapablare system.


Observera att jag INTE menar någon här på faktiskt, vi är ju både insatta i, och intresserade av, problemet allihop! Det jag invände emot var det svepande uttalandet att alla med hörseln intakt, älskar musik och är gamla nog, är förtvivlade.

Skapligt uselt beteende att förfalska ett citat och sedan kritisera det. Jag står för det jag skrivit, inte för vad du lögnaktigt påstår att jag skrivit.

Kan dock klargöra att det är MIN uppfattning att även klassisk musik oftast är illa misshandlad.

När vem som helst kan ställa upp ett par elektreter för några tior framför en orkester och spela in det, och resultatet typiskt blir avsevärt bättre än 95% av köpbara inspelningar av sådan musik, är något väldigt fel. :?

Jag säger inte att du delar den uppfattningen, eller ens att du uppfattar kvalitetsskillnaden mellan olika inspelningar du äger.

Jag säger heller inte att du är musikintresserad, att du hör bra eller minns 30 år tillbaka i tiden och reflekterar över vad som hänt. Eller när det gäller klassisk musik behöver man nästan gå tillbaka 60 år för att den period då det gick utför (sent 50-tal till sent 80-tal) värst skall komma med.

Det får du bedöma själv.

Men vad du än kommer fram till så behöver du inte vara en representant för dem jag talar om. Hoppas du förstår det.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-05-18 20:35

IngOehman skrev:
Men vad du än kommer fram till så behöver du inte vara en representant för dem jag talar om. Hoppas du förstår det.


Vh, iö


Visst. Men jag tror fortfarande att du har fel i ditt ursprungliga uttalande. Du har inte givit mig något belägg för att tro något annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav thiel » 2018-05-18 20:36

https://open.spotify.com/album/0vqjbSMs ... YEz9-8HliA Lyssna och säg vad ni tycker om detta "mästerverk"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-05-18 20:37

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:
Men vad du än kommer fram till så behöver du inte vara en representant för dem jag talar om. Hoppas du förstår det.


Vh, iö

Visst. Men jag tror fortfarande att du har fel i ditt ursprungliga uttalande. Du har inte givit mig något belägg för att tro något annat.

Vad du tror intresserar mig inte.

Du har ju inte ens lyckats visa att du förstått vad jag skrev. Du har bara visat att du missförstått det illa.

Och sen kritiserade du det. Riktigt dålig stil. :(

Inte ens när jag berättar för dig att du missrepresenterar det jag skrev så gör du någon anstränging för att titta igen, försöka förstå vad du missförstått och sen förvränger. Och sen kan du rätta det du felaktiskt påstått.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-05-18 20:41, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-05-18 20:40

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:
Men vad du än kommer fram till så behöver du inte vara en representant för dem jag talar om. Hoppas du förstår det.


Vh, iö

Visst. Men jag tror fortfarande att du har fel i ditt ursprungliga uttalande. Du har inte givit mig något belägg för att tro något annat.

Vad du tror intresserar mig inte.

Du har ju inte ens lyckats visa att du förstått vad jag skrev. Du har bara visat att du missförstått det illa.

Och sen kritiserade du det. Riktigt dålig stil. :(


Vh, iö


Puss på dig också! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-05-18 20:43

Ditt beteende är under all kritik.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav joakimfors » 2018-05-18 20:44

thiel skrev:https://open.spotify.com/album/0vqjbSMsOSoXnVLCGvfhpp?si=eSJI4FAJSVGYYEz9-8HliA Lyssna och säg vad ni tycker om detta "mästerverk"


Måste man lyssna? Ser att mina öron inte skulle må bra av det iaf.

Bild

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav thiel » 2018-05-18 21:02

Ja mina öron och anläggning klarar inte att göra det njutbart eller lyssningsbart för den delen. Här talar Eric Valentine om vilket bra arbete dom gjort med albumet i hans studio https://youtu.be/Q5m4xsU9EQ4 :(

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-05-18 21:32

PerStromgren skrev:
beyond skrev:
PerStromgren skrev:
Vilken typ av musik lyssnade du på, innan den blev "söndermastrad"?


Musik som inte var söndermastrad, som den är numera. Tycker inte du att musik nuförtiden är söndermastrad? (Utan citationstecken märk väl).


Nej, inte den jag lyssnar på.


Goddag yxskaft. :mrgreen:

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-05-18 21:33

En admin som beter sig som en korkad 5-åring. Käkar du några roliga piller du köpt på nätet eller?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav music4ever » 2018-05-18 22:24

thiel skrev:https://open.spotify.com/album/0vqjbSMsOSoXnVLCGvfhpp?si=eSJI4FAJSVGYYEz9-8HliA Lyssna och säg vad ni tycker om detta "mästerverk"


Bra skiva, bedrövlig ljudkvalite.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster