Ogjort skrev:
Precis som när någon annan säger att det inte finns felaktig information på nätet.
Så visar man med länkar att det visst finns galen info på nätet.
Reaktionen blir då: Jamen det där var ju dåliga nätsidor - jag menade att det på bra sidor finns bra information.
Då undrar jag: Var vi egentligen oense?
Mvh
Anders O.
Det där är riktat till mig så jag ska försöka vara ännu tydligare med vad jag sa och menade.
Jag gillar inte att du förvrider det jag har sagt och förenklar det på ett sånt sätt så att det låter dumt. Försök hålla en seriösare nivå än så.
Vadå oense? Att det finns konstig information på nätet? Våran diskussion har aldrig handlat om det, allt konstigt finns att hitta på nätet om man gräver nog djupt eller som i det här fallet då du har grävt väldigt ytligt.
Det har hela tiden handlat om ditt påstående att folk spelar in och mixar sin musik med målet att det främst ska låta bra på medeldåliga anläggningar.
Med det påståendet så menar du att det alltså är en utbredd skara människor som siktar in sig på en medioker nivå medvetet och att samma utbredda skara människor inte bryr sig hur det låter på en bra anläggning. Det är det jag motsätter mig mot.
Min syn på det hela är att alla siktar in sig på att skapa ett så bra material som möjligt, däremot är det kunnandet som i många fall brister men det är som med allt annat här i världen, alla är helt enkelt inte lika duktiga som de bästa.
Jag har hela tiden hävdat att om detta var ett riktigt utbrett problem som du påstår så hade det funnits tydligare trender på nätet än den typen av sidor du länkade till och ja, det var DÅLIGA exempel på sidor inriktade till nybörjare vars mixar och inspelningar knappast kommer möta våra öron.
Om man tar den första länken som exempel. Det är uppenbart att den killen försöker locka så många subscribers som möjligt och han stryker allt och alla medhårs. Det passar bra för honom att berätta att det är oviktigt med bra högtalare och att det fungerar lika bra med billiga, det är precis vad hans läsarkrets vill höra, -vad bra, jag slipper köpa dyra högtalare!
Här är relativt kortfattat några grundläggande steg i en inspelning och mixning som jag har lärt mig och tycker är viktigt:
Att spela in musik är jättesvårt, det handlar egentligen om en lång räcka problemlösningar i alla steg under inspelning och mixning och det tar extremt mycket tid och energi att lära sig allt. När jag säger allt så menar jag egentligen bara de mest grundläggande sakerna.
Först måste man veta vad man ska spela in och vad det slutgiltiga målet är genom att lyssna på musiken och även prata med musikerna och förstå vad deras önskade mål är (i min värld vill de förhoppningsvis att det ska låta så nära hur deras musik låter vid ett live-framträdande eller i replokalen).
Nästa steg är att försäkra sig om att ljudet från alla instrumenten har det sound som artisterna önskar. Ett exempel kan vara att en gitarrförstärkare har precis det ljud som gitarristen önskar. Om han/hon inte är nöjd så bör det rättas till med rattarna på förstärkaren eller byta ut den mot en annat.
När ett band har kommit så långt att de har bestämt sig för att spela in sin musik så vet de själva hur det ska låta. Som studioingenjör bör man aldrig försöka applicera sina personliga preferenser, jobbet bör endast vara att dokumentera.
För att få till en så naturlig inspelning som möjligt så bör man rätta till fel så tidigt i kedjan som möjligt och inte tro att man ska fixa till det i mixningsskedet. En mixning med minmalt användande av EQ blir i de flesta fall mest naturlig.
Nästa steg är uppriggandet av rätt typ av mikrofon, på rätt plats och rätt avstånd till ljudkällan som ska spelas in.
Detta kräver erfarenhet och goda kunskaper om mikrofonerna man har till sitt befogande och vad dessa har för styrkor och svagheter. I många fall räcker det inte ens med en mikrofon per ljudkälla för att få med hela ljudbilden av ett instrument så nära man uppfattar det i rummet.
Om så är fallet kan man rigga upp två mikrofoner med olika egenskaper, en kan vara bra på att ta upp lågfrekvent och den andra mer högfrekvent ljud som man i kontrollrummet sedan sammanfogar. Det är väldigt viktigt att dessa två mikrofoner är uppriggade på exakt lika avstånd från ljudkällan, annars uppstår det fasfel.
För att ytterligare få till det sista i helhetsljudet av instrumentet så kan det krävas att man även använder sig av en tredje mikrofon för att ta upp ett naturligt rumsljud. Avståndet mellan rumsmikrofonen och ljudkällan bör vara på minst en fjärdedels våglängd av den lägsta genererade tonen det aktuella instrumentet når, för att inte ställa till det allt för mycket för direktljudet (ni experter får gärna rätta till detta om jag har missförstått detta om våglängden).
Om ljudet i kontrollrummet inte är tillräckligt likt ljudet i inspelningsrummet så ändrar man placeringen av mikrofonerna eller byter ut dessa mot bättre passande. Alltså än en gång, rätta till ljudet så tidigt i kedjan som möjligt och minimera behovet av EQ.
Nu är man framme vid diverse val av mikrofonförstärkare och övrig utrustning i inspelningskedjan som passar bäst till de olika ljudkällorna.
Vissa saker som sång och basgitarr kan ibland må bra av försiktigt användande av kompression då dessa källor ofta är väldigt svårkontrollerade. Att använda en kompressor är inte alltid av ondo så länge man använder det minimalt och varsamt, t ex 2-4dB reducering på en elbas.
Om man ska använda en kompressor så är det oftast en fördel att den används redan vid inspelningen. Om den används i ett senare skede så kommer även oönskade hissljud och dylikt att även de bli förstärkta.
Nu när alla är nöjda med hur det låter, främst bandet då det är deras konstverk man enbart hjälper dem att skapa (jag har sett flera här på faktiskt som verkar tycka att producenten har det sista ordet, bisarr tanke!), så kan inspelningen börja.
Vad jag tycker är de bästa inspelningarna är när det mesta spelas in samtidigt i en och samma tagning (inte nödvändigtvis sången som med många fördelar kan spelas in i efterhand). Det blir mer naturligt i timingen mellan musikerna och hur hårt instrumenten spelas när de får se, höra och känna allt som händer samtidigt. Trummor bör vara i ett separat rum med insyn från övriga bandmedlemmar för om man både ser och hör trummisens takt så blir slutresultatet mycket bättre.
Slutgiltigen så är man framme vid mixningsskedet. Där är det viktigaste att man skapar en god balans och få till det med alla panoreringarna. Man kan t ex. med små smarta fördröjningar på olika element manipulera fram ett djup i inspelningen och så vidare men jag fördjupar mig inte så mycket mer i det.
Det är aldrig bra att anpassa inspelningen till ett dåligt ljudsystem men däremot kan det gagna både bra och dåliga anläggningar att någon gång kontrollera sin mix i ett begränsat system. Det kan ibland visa på problem som inte framhäver sig lika tydligt i ett system med ett bredare register.
Ett exempel på det är att vissa ibland lägger en "siluett" runt endel instrument med hög- och lågpassfilter för att undvika att de stör andra instrument som delar samma frekvenser. Om man har lagt ett lågpassfiter för lågt på baskaggen så kan den i värsta fall inte höras alls på ett begränsat system. (Detta är endast ett exempel).
Så varför skrev jag allt detta, var det för att imponera?
Absolut inte, jag är bara en novis på området och om ni upptäcker några fel får ni gärna påpeka det. Jag tar emot nya kunskaper med glädje.
Jag vill bara påpeka hur svårt det är och hur mycket tid det tar att bara lära sig grunderna. Att någon som lagt så mycket energi på att lära sig skulle nöja sig med att göra medioker ljudkvalitet för mediokra ljudsystem ser jag inga tecken på. Iallafall inte på några nätsidor för seriöst folk i branchen som skapar 98% av skivorna som når våra öron.