Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-18 23:37

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:De allra flesta människor med normal hörsel och som är gamla nog att ha följt utveckligen de senaste 30 åren och som verkligen älskar musik, är förtvivlade över utvecklingen.


Det betvivlar jag. Om du inte med "[de som] följt utvecklingen" menar tekniskt insatt folk som du själv och Mossberg.

Har du några belägg annat än kommentarer från personer du pratat om saken med? De är säkert förtvivlade, men hur representativ är den delen av "människorna"?

Jag menar inte att förminska problemet, men jag tror med förlov sagt att vi tillmäter återgivningen större vikt än den har, utanför vår krets.


Jag tror man måste beakta yttrandet "verkligen älskar musik".
Det är INTE den "breda massan" eller vad man nu bör kalla den. Den breda massan lyssnar nästan aldrig på musik, även om de kanske har musik på hela tiden.
Det är också en del av problemet. Den kommersiellt framgångsrika musiken riktar sig huvudsakligen till människor som inte är särskilt musikintresserade.
För det är ju just den "breda massan" som genererar stålars.
Det här är möjligen hårda ord, som lätt kan missförstås. Men jag vill nog hävda att så är fallet. Och då noterar man förmodligen inte ljudkvalitet medvetet.
Men även där - OM man väl sätter sig och LYSSNAR gemensamt, så reagerar dessa väldigt positivt på god ljudkvalitet.
Medan "de som verkligen älskar musik" ganska ofta påtalar att det låter allt sämre.

Jag har också hjälpt ett 15-tal musikintresserade (som verkligen älskar musik), mest tjejer - att fixa till deras musikanläggningar.
Efter det uttrycker många att de inte begriper hur de stod ut innan.
Väldigt mycket av det här med vad någon tycker om ljudkvalitet har, som sagts här på många ställen, med referens att göra.
När man väl "utsatts" för god lyssning, blir man plötsligt medveten om när det låter sämre.
Innan visste man inte om något annat.

En viss besvikelse inträder också när de inser att stora delar av skivsamlingen faktiskt låter påtagligt illa.

Så.. jag tror inte alls att man måste vara det minsta tekniskt intresserad eller intresserad av ljudkvalitet i sig, för att både notera och uppskatta välljud.
Det räcker med att "verkligen älska musik". (tror jag alltså - eller snarare en kvalificerad gissning).

Mvh

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Frisk
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Frisk » 2018-05-19 00:34

IngOehman skrev: klipp

Tror det ligger närmare till hands att köra på R128 och särskilt noggranna musikskapare (typ Pink Floyd?) kan sen berätta om vilket ljudtryck full utstyrning skall motsvara. Dock är R128 ett potentiellt problem för album-musik. Nu skall jag avslöja min okunskap - finns det färdiga lösningar för den som vill göra ett riktigt album och vill att olika låtar skall vara olika starka medelvärdesmässigt? Kanske är det bara att ställa in som att det ÄR ett symfoniskt verk? Men om man vill slippa? Det borde finnas möjlighet att välja "låt för låt" eller "album".


Vh, iö


Vet inte om någon kanske redan svarat, men använder man replygain finns det både track och album vilket ju innebär att man kan variera volymen mellan olika låtar eller ha en ökning av ljudstyrka från låt till låt eller vad man önskar göra.
Personligen lyssnar jag ofta på hela album när jag lyssnar hemma och använder då album gain. Lyssnar jag i bilen eller har bakgrundsmusik på jobbet blandar jag ofta låtarna och då tycker jag det passar bättre spår för spår, en dramatisk nästan tyst stegring inför kommande låt tappar lite dramatiken när det ändå inte är tänkt låt som kommer efter.

Ursäkta mitt lite brutala klipp i citatet, men tyckte det blev tydligare så då det bara är denna del jag hade något att säga om.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-05-19 03:50

Ogjort skrev:
Precis som när någon annan säger att det inte finns felaktig information på nätet.
Så visar man med länkar att det visst finns galen info på nätet.
Reaktionen blir då: Jamen det där var ju dåliga nätsidor - jag menade att det på bra sidor finns bra information.

Då undrar jag: Var vi egentligen oense?

Mvh

Anders O.


Det där är riktat till mig så jag ska försöka vara ännu tydligare med vad jag sa och menade.
Jag gillar inte att du förvrider det jag har sagt och förenklar det på ett sånt sätt så att det låter dumt. Försök hålla en seriösare nivå än så.

Vadå oense? Att det finns konstig information på nätet? Våran diskussion har aldrig handlat om det, allt konstigt finns att hitta på nätet om man gräver nog djupt eller som i det här fallet då du har grävt väldigt ytligt.

Det har hela tiden handlat om ditt påstående att folk spelar in och mixar sin musik med målet att det främst ska låta bra på medeldåliga anläggningar.
Med det påståendet så menar du att det alltså är en utbredd skara människor som siktar in sig på en medioker nivå medvetet och att samma utbredda skara människor inte bryr sig hur det låter på en bra anläggning. Det är det jag motsätter mig mot.
Min syn på det hela är att alla siktar in sig på att skapa ett så bra material som möjligt, däremot är det kunnandet som i många fall brister men det är som med allt annat här i världen, alla är helt enkelt inte lika duktiga som de bästa.

Jag har hela tiden hävdat att om detta var ett riktigt utbrett problem som du påstår så hade det funnits tydligare trender på nätet än den typen av sidor du länkade till och ja, det var DÅLIGA exempel på sidor inriktade till nybörjare vars mixar och inspelningar knappast kommer möta våra öron.
Om man tar den första länken som exempel. Det är uppenbart att den killen försöker locka så många subscribers som möjligt och han stryker allt och alla medhårs. Det passar bra för honom att berätta att det är oviktigt med bra högtalare och att det fungerar lika bra med billiga, det är precis vad hans läsarkrets vill höra, -vad bra, jag slipper köpa dyra högtalare!


Här är relativt kortfattat några grundläggande steg i en inspelning och mixning som jag har lärt mig och tycker är viktigt:

Att spela in musik är jättesvårt, det handlar egentligen om en lång räcka problemlösningar i alla steg under inspelning och mixning och det tar extremt mycket tid och energi att lära sig allt. När jag säger allt så menar jag egentligen bara de mest grundläggande sakerna.

Först måste man veta vad man ska spela in och vad det slutgiltiga målet är genom att lyssna på musiken och även prata med musikerna och förstå vad deras önskade mål är (i min värld vill de förhoppningsvis att det ska låta så nära hur deras musik låter vid ett live-framträdande eller i replokalen).

Nästa steg är att försäkra sig om att ljudet från alla instrumenten har det sound som artisterna önskar. Ett exempel kan vara att en gitarrförstärkare har precis det ljud som gitarristen önskar. Om han/hon inte är nöjd så bör det rättas till med rattarna på förstärkaren eller byta ut den mot en annat.
När ett band har kommit så långt att de har bestämt sig för att spela in sin musik så vet de själva hur det ska låta. Som studioingenjör bör man aldrig försöka applicera sina personliga preferenser, jobbet bör endast vara att dokumentera.
För att få till en så naturlig inspelning som möjligt så bör man rätta till fel så tidigt i kedjan som möjligt och inte tro att man ska fixa till det i mixningsskedet. En mixning med minmalt användande av EQ blir i de flesta fall mest naturlig.

Nästa steg är uppriggandet av rätt typ av mikrofon, på rätt plats och rätt avstånd till ljudkällan som ska spelas in.
Detta kräver erfarenhet och goda kunskaper om mikrofonerna man har till sitt befogande och vad dessa har för styrkor och svagheter. I många fall räcker det inte ens med en mikrofon per ljudkälla för att få med hela ljudbilden av ett instrument så nära man uppfattar det i rummet.
Om så är fallet kan man rigga upp två mikrofoner med olika egenskaper, en kan vara bra på att ta upp lågfrekvent och den andra mer högfrekvent ljud som man i kontrollrummet sedan sammanfogar. Det är väldigt viktigt att dessa två mikrofoner är uppriggade på exakt lika avstånd från ljudkällan, annars uppstår det fasfel.
För att ytterligare få till det sista i helhetsljudet av instrumentet så kan det krävas att man även använder sig av en tredje mikrofon för att ta upp ett naturligt rumsljud. Avståndet mellan rumsmikrofonen och ljudkällan bör vara på minst en fjärdedels våglängd av den lägsta genererade tonen det aktuella instrumentet når, för att inte ställa till det allt för mycket för direktljudet (ni experter får gärna rätta till detta om jag har missförstått detta om våglängden).
Om ljudet i kontrollrummet inte är tillräckligt likt ljudet i inspelningsrummet så ändrar man placeringen av mikrofonerna eller byter ut dessa mot bättre passande. Alltså än en gång, rätta till ljudet så tidigt i kedjan som möjligt och minimera behovet av EQ.

Nu är man framme vid diverse val av mikrofonförstärkare och övrig utrustning i inspelningskedjan som passar bäst till de olika ljudkällorna.
Vissa saker som sång och basgitarr kan ibland må bra av försiktigt användande av kompression då dessa källor ofta är väldigt svårkontrollerade. Att använda en kompressor är inte alltid av ondo så länge man använder det minimalt och varsamt, t ex 2-4dB reducering på en elbas.
Om man ska använda en kompressor så är det oftast en fördel att den används redan vid inspelningen. Om den används i ett senare skede så kommer även oönskade hissljud och dylikt att även de bli förstärkta.

Nu när alla är nöjda med hur det låter, främst bandet då det är deras konstverk man enbart hjälper dem att skapa (jag har sett flera här på faktiskt som verkar tycka att producenten har det sista ordet, bisarr tanke!), så kan inspelningen börja.

Vad jag tycker är de bästa inspelningarna är när det mesta spelas in samtidigt i en och samma tagning (inte nödvändigtvis sången som med många fördelar kan spelas in i efterhand). Det blir mer naturligt i timingen mellan musikerna och hur hårt instrumenten spelas när de får se, höra och känna allt som händer samtidigt. Trummor bör vara i ett separat rum med insyn från övriga bandmedlemmar för om man både ser och hör trummisens takt så blir slutresultatet mycket bättre.

Slutgiltigen så är man framme vid mixningsskedet. Där är det viktigaste att man skapar en god balans och få till det med alla panoreringarna. Man kan t ex. med små smarta fördröjningar på olika element manipulera fram ett djup i inspelningen och så vidare men jag fördjupar mig inte så mycket mer i det.

Det är aldrig bra att anpassa inspelningen till ett dåligt ljudsystem men däremot kan det gagna både bra och dåliga anläggningar att någon gång kontrollera sin mix i ett begränsat system. Det kan ibland visa på problem som inte framhäver sig lika tydligt i ett system med ett bredare register.
Ett exempel på det är att vissa ibland lägger en "siluett" runt endel instrument med hög- och lågpassfilter för att undvika att de stör andra instrument som delar samma frekvenser. Om man har lagt ett lågpassfiter för lågt på baskaggen så kan den i värsta fall inte höras alls på ett begränsat system. (Detta är endast ett exempel).


Så varför skrev jag allt detta, var det för att imponera?
Absolut inte, jag är bara en novis på området och om ni upptäcker några fel får ni gärna påpeka det. Jag tar emot nya kunskaper med glädje.

Jag vill bara påpeka hur svårt det är och hur mycket tid det tar att bara lära sig grunderna. Att någon som lagt så mycket energi på att lära sig skulle nöja sig med att göra medioker ljudkvalitet för mediokra ljudsystem ser jag inga tecken på. Iallafall inte på några nätsidor för seriöst folk i branchen som skapar 98% av skivorna som når våra öron.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48454
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-05-19 06:38

Du har snarare med stor tydlighet visat att du är helt oemottaglig för nya kunskaper.

Men lev du vidare i din övertygelse om att det mesta är okej. Upplever du det så så är det ju det - för dig!

- - -

Din åsikt saknar dock allt värde för dem som faktiskt upplever problemen som du försöker förneka.

Men nu vet vi - du tycker allt eller det mesta är väl. Bra!

Då kanske vi kan återgå till att diskutera de problem som stör dem med högre krav/bättre anläggningar/som hör bättre/... Eller ännu hellre återgå till trådfrågan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2018-05-19 08:04

:?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav shifts » 2018-05-19 11:25

Tycker det finns en hel del exempel på kaskadkodat tal i flera av SR:s sändningar, men då de oftast lyssnas på live är det lite svårt att visa på dem. Oftast hör jag det i bandade intervjuer, ibland gjorda via Skype eller liknande tjänster. De digitala samtalstjänsterna har inte direkt bra ljud i sig själva, men med lite datakomprimering på det blir det extra härligt uselt. Så tycker man det saknas exempel på kaskadkodat material i riktiga exempel, rekommenderar jag mer lyssning på SR. De finns där.
2021 maj på Spotify

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Tell » 2018-05-19 13:04

Ogjort skrev:Vad jag vet så finns det bara ett exempel på snålkodad musik i programmet.
Det är dessutom exempel på sannolik kaskadkodning. (vilket sägs i programmet) Och det ÄR hämtat från verkligheten. YouTube.
Och - det är inte ett dugg "överdrivet". Det visar precis vad som händer vid kaskadkodning. Det ÄR verkligt!
Det blir dessutom extra tydligt då originalet är en MYCKET högkvalitativ inspelning.
Just det finns inte kvar, sannolikt av upphovsrättsskäl. Kontrollen av dessa har skärpts av YouTube, så det finns färre o färre "piratinlagda" musiksnuttar idag.
Det är dock mycket vanligt att tv-klipp etc. inlagda av tredjepart har mycket dålig ljudkvalitet huvudsakligen pga. snålkodning. Och de har oftast kodats
minst två gånger. Det är kodat minst en gång när någon ser o spelar in, och en till när de sedan lägger upp den. (ibland långt fler gånger)
Det som motsvarar "cymbalsvirret" i mitt exempel i programmet, hörs ofta väldigt tydligt i t.ex. applådljud.

Jag ids inte sitta och leta efter de värsta exemplen, men på bara 4 minuter hittade jag dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=uwnVv_3i974
https://www.youtube.com/watch?v=0mtptb02snk
https://www.youtube.com/watch?v=q5BBq9ZNlcU
https://www.youtube.com/watch?v=gZ_kez7WVUU
https://www.youtube.com/watch?v=RnDZ3a1WoQw

Jag gick också in å kollade på min egen produktion Klassiska Podden, som nu även ligger på Spotify.
Där vet jag hur verklighetens röster låter.
Där vet jag hur min egen produktion låter som PCM 16/48
Där vet jag att den försämras av att SR endast erbjuder den som mp3 128kpbs (främst konsonantljuden, särskilt s:en blir skitiga)
Men den låter ännu sämre på Spotify för att SR sannolikt (som i många fall) migrerar materialet till Spotify som mp3 istället för den urspringliga wave-filen. (idiotiskt) troligen för att det är IT-folket som sköter migreringen, inte ljudtekniker.
Och att de därför kodas en gång till när de blir till en Spotify-fil. Som då - beroende på val kan avlyssnas i olika bithastigheter o kodningar.
(dvs det som du säger inte finns - händer oavbrutet hela tiden)

Kunskap hos dem som står för migreringen skulle i så fall åtminstone förhindra ett försämringssteg i kedjan.

Jag menar att det vore väldigt bra om man genom kunskap undvek onödiga försämringar.
Du menar att det inte spelar någon roll.

Vi tycker helt enkelt olika på den punkten.
Men jag förstår fortfarande inte vad det är som är dåligt med att försöka bibehålla så god kvalitet som möjligt?

Så jag upprepar frågan: Varför är det dåligt?


/Anders O.

Ja där hade du ju några dåliga exempel, men dom flesta är ju GAMLA klipp som även är gamla på youtube, o inga av dom låter lika illa som det du visar i podden. Inte heller dina spotify-exempel låter så dåligt (även om s-ljuden kanske skär lite lite).
För ja visst är det såklart najs med så god kvalitet som möjligt, min poäng är ju dock fortfarande att du ÖVERDRIVER problemen. Varför är det så svårt att förstå? Det är ju väldigt lite på internet som låter dåligt enbart pga låg bitrate, utan om något så är det typ dynamikkomprimering o bara dåliga skills som sätter krokben för bra ljud.

O visst att jag har tur att jag nästan enbart lyssnar på elektronisk musik där folk har lite koll o där det bara finns en enda master (som oftast är bra), så Spotify och mina lokala mp3or (oftast V0 eller 320kbps) ger mig allt jag behöver. Men jag bara tycker att om ni ska klaga på nåt så gör det på rätt sätt, bara ogillar när folk överdriven helt enkelt.
Nu lämnar jag den här diskussionen, att argumentera med folk på internet har jag ju egentligen tröttnat på för flera år sen.. :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-19 16:01

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
Precis som när någon annan säger att det inte finns felaktig information på nätet.
Så visar man med länkar att det visst finns galen info på nätet.
Reaktionen blir då: Jamen det där var ju dåliga nätsidor - jag menade att det på bra sidor finns bra information.

Då undrar jag: Var vi egentligen oense?

Mvh

Anders O.


Det där är riktat till mig så jag ska försöka vara ännu tydligare med vad jag sa och menade.
Jag gillar inte att du förvrider det jag har sagt och förenklar det på ett sånt sätt så att det låter dumt. Försök hålla en seriösare nivå än så.

Vadå oense? Att det finns konstig information på nätet? Våran diskussion har aldrig handlat om det, allt konstigt finns att hitta på nätet om man gräver nog djupt eller som i det här fallet då du har grävt väldigt ytligt.

Det har hela tiden handlat om ditt påstående att folk spelar in och mixar sin musik med målet att det främst ska låta bra på medeldåliga anläggningar.
Med det påståendet så menar du att det alltså är en utbredd skara människor som siktar in sig på en medioker nivå medvetet och att samma utbredda skara människor inte bryr sig hur det låter på en bra anläggning. Det är det jag motsätter mig mot.
Min syn på det hela är att alla siktar in sig på att skapa ett så bra material som möjligt, däremot är det kunnandet som i många fall brister men det är som med allt annat här i världen, alla är helt enkelt inte lika duktiga som de bästa.

Jag har hela tiden hävdat att om detta var ett riktigt utbrett problem som du påstår så hade det funnits tydligare trender på nätet än den typen av sidor du länkade till och ja, det var DÅLIGA exempel på sidor inriktade till nybörjare vars mixar och inspelningar knappast kommer möta våra öron.
Om man tar den första länken som exempel. Det är uppenbart att den killen försöker locka så många subscribers som möjligt och han stryker allt och alla medhårs. Det passar bra för honom att berätta att det är oviktigt med bra högtalare och att det fungerar lika bra med billiga, det är precis vad hans läsarkrets vill höra, -vad bra, jag slipper köpa dyra högtalare!


Jag försöker nog alltid vara seriös - sen kan man ju misslyckas ibland... (eller, mottagaren kan tycka att jag misslyckas) 8)

Men jag har knappast påstått att någon med avsikt mixar så det ska bli dåligt.
Självklart mixar man i förhoppning och övertygelse om att det ska bli bra. Alltså även om man försöker anpassa till andras "usla" manicker.
Det är för att det ska bli bra. (även om man gör helt knasigt - egentligen)

Men invändningen handlade ju om huruvida informationen på nätet är relevant. Och jag påpekade att det beror allt på var man tittar.
Och specifikt handlade det om det här med 85 dB-rekommendationen. Som alltid är helt tossig, oavsett hur "seriösa" aktörerna som påstår detta är.
Plus det här med att du pekade på att ungefär: på bra sidor finns bra information.
Det suddar ju inte ut helt knäpp info från andra ställen.

Det blir lite som "Tell", när han säger att det inte finns kaskadkodningar på YouTube. Och man då visar att det vimlar av sådan.
Så blir invändningen att : det där var ju exempel på videor med dåligt ljud - jag menade att videor med bra ljud har bra ljud.
Typ: Kan du visa mig ett enda exempel där en video med BRA ljud har dåligt ljud.

Är du med på hur jag tolkade ditt inlägg.
Det kanske är en feltolkning från min sida - i så fall ber jag om ursäkt.
Men tolkningen är nog inte så väldans långsökt.

Mvh

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-19 16:16

shifts skrev:Tycker det finns en hel del exempel på kaskadkodat tal i flera av SR:s sändningar, men då de oftast lyssnas på live är det lite svårt att visa på dem. Oftast hör jag det i bandade intervjuer, ibland gjorda via Skype eller liknande tjänster. De digitala samtalstjänsterna har inte direkt bra ljud i sig själva, men med lite datakomprimering på det blir det extra härligt uselt. Så tycker man det saknas exempel på kaskadkodat material i riktiga exempel, rekommenderar jag mer lyssning på SR. De finns där.


I princip allt från SR (undantaget P2, och delar av P1 som dokumentär o drama) är vid efterlyssning kodat minst två gånger.
I normalfallet blir det inga dramatiska försämringar eftersom det i grundproduktion används mycket hög bitrate.
Men går man till efterlyssning bortom en månad från originalsändning, så blir oftast materialet till en mp3 128kbps. Alltså ytterligare en kodning.
(som i normalfallet inte hämtas från grundfilen utan från den AAC-kodade "efterlyssningsfilen")

Men det kan bli tydlig kaskad om t.ex. grundintervjun eller ev använt musik- eller ljudmaterial är lågbitrate-kodat från början.
När sådant material genomgår ytterligare två kodningar kan det bli illa.
Och jag instämmer - ibland hörs det väldigt tydligt. Ibland - med lite tur - inte särskilt tydligt.
Men som du säger - om man hade möjlighet att jämföra med originalmaterialet - så skulle skillnaden oftast bli tydlig.

Men det ser ut just nu som om SR rör sig mot att i framtiden köra all produktion i PCM 24/48.
Vi är inte där än - men det finns ett litet hopp :)

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-19 16:22

Man kan ju tolka det som att SR bör överge snålkodning, men man kan också tolka det som att SR bör sluta kaskadkoda 8)
Vid sändning dvs. källan bör alltid vara förlustfri anser jag!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-19 16:25

Tell skrev:
Ogjort skrev:Vad jag vet så finns det bara ett exempel på snålkodad musik i programmet.
Det är dessutom exempel på sannolik kaskadkodning. (vilket sägs i programmet) Och det ÄR hämtat från verkligheten. YouTube.
Och - det är inte ett dugg "överdrivet". Det visar precis vad som händer vid kaskadkodning. Det ÄR verkligt!
Det blir dessutom extra tydligt då originalet är en MYCKET högkvalitativ inspelning.
Just det finns inte kvar, sannolikt av upphovsrättsskäl. Kontrollen av dessa har skärpts av YouTube, så det finns färre o färre "piratinlagda" musiksnuttar idag.
Det är dock mycket vanligt att tv-klipp etc. inlagda av tredjepart har mycket dålig ljudkvalitet huvudsakligen pga. snålkodning. Och de har oftast kodats
minst två gånger. Det är kodat minst en gång när någon ser o spelar in, och en till när de sedan lägger upp den. (ibland långt fler gånger)
Det som motsvarar "cymbalsvirret" i mitt exempel i programmet, hörs ofta väldigt tydligt i t.ex. applådljud.

Jag ids inte sitta och leta efter de värsta exemplen, men på bara 4 minuter hittade jag dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=uwnVv_3i974
https://www.youtube.com/watch?v=0mtptb02snk
https://www.youtube.com/watch?v=q5BBq9ZNlcU
https://www.youtube.com/watch?v=gZ_kez7WVUU
https://www.youtube.com/watch?v=RnDZ3a1WoQw

Jag gick också in å kollade på min egen produktion Klassiska Podden, som nu även ligger på Spotify.
Där vet jag hur verklighetens röster låter.
Där vet jag hur min egen produktion låter som PCM 16/48
Där vet jag att den försämras av att SR endast erbjuder den som mp3 128kpbs (främst konsonantljuden, särskilt s:en blir skitiga)
Men den låter ännu sämre på Spotify för att SR sannolikt (som i många fall) migrerar materialet till Spotify som mp3 istället för den urspringliga wave-filen. (idiotiskt) troligen för att det är IT-folket som sköter migreringen, inte ljudtekniker.
Och att de därför kodas en gång till när de blir till en Spotify-fil. Som då - beroende på val kan avlyssnas i olika bithastigheter o kodningar.
(dvs det som du säger inte finns - händer oavbrutet hela tiden)

Kunskap hos dem som står för migreringen skulle i så fall åtminstone förhindra ett försämringssteg i kedjan.

Jag menar att det vore väldigt bra om man genom kunskap undvek onödiga försämringar.
Du menar att det inte spelar någon roll.

Vi tycker helt enkelt olika på den punkten.
Men jag förstår fortfarande inte vad det är som är dåligt med att försöka bibehålla så god kvalitet som möjligt?

Så jag upprepar frågan: Varför är det dåligt?


/Anders O.

Ja där hade du ju några dåliga exempel, men dom flesta är ju GAMLA klipp som även är gamla på youtube, o inga av dom låter lika illa som det du visar i podden. Inte heller dina spotify-exempel låter så dåligt (även om s-ljuden kanske skär lite lite).
För ja visst är det såklart najs med så god kvalitet som möjligt, min poäng är ju dock fortfarande att du ÖVERDRIVER problemen. Varför är det så svårt att förstå? Det är ju väldigt lite på internet som låter dåligt enbart pga låg bitrate, utan om något så är det typ dynamikkomprimering o bara dåliga skills som sätter krokben för bra ljud.

O visst att jag har tur att jag nästan enbart lyssnar på elektronisk musik där folk har lite koll o där det bara finns en enda master (som oftast är bra), så Spotify och mina lokala mp3or (oftast V0 eller 320kbps) ger mig allt jag behöver. Men jag bara tycker att om ni ska klaga på nåt så gör det på rätt sätt, bara ogillar när folk överdriven helt enkelt.
Nu lämnar jag den här diskussionen, att argumentera med folk på internet har jag ju egentligen tröttnat på för flera år sen.. :)


Bra :) För jag överdriver ingenting.
Jag visar på hur illa det kan bli om material utsätts för kaskadkodning.
Gör det det - så blir det precis så illa.

Att invända mot detta genom att peka på att sådant som INTE är kaskadkodat låter långtifrån så dåligt, har liksom ingen poäng.
Om du ska invända och mena att det är överdrivet så får du i så fall visa på en långt gången kaskadkodning som inte låter illa.
Det är ju resultat av kaskad som jag vill visa på - inte effekten av inte kaskad.

Att motargumentera med att annat material som INTE är kaskadkodat - inte låter kaskadkodat, blir ju bara märkligt.
Vem skulle ha en invändning mot det?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-05-19 17:35

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Ogjort skrev:
Precis som när någon annan säger att det inte finns felaktig information på nätet.
Så visar man med länkar att det visst finns galen info på nätet.
Reaktionen blir då: Jamen det där var ju dåliga nätsidor - jag menade att det på bra sidor finns bra information.

Då undrar jag: Var vi egentligen oense?

Mvh

Anders O.


Det där är riktat till mig så jag ska försöka vara ännu tydligare med vad jag sa och menade.
Jag gillar inte att du förvrider det jag har sagt och förenklar det på ett sånt sätt så att det låter dumt. Försök hålla en seriösare nivå än så.

Vadå oense? Att det finns konstig information på nätet? Våran diskussion har aldrig handlat om det, allt konstigt finns att hitta på nätet om man gräver nog djupt eller som i det här fallet då du har grävt väldigt ytligt.

Det har hela tiden handlat om ditt påstående att folk spelar in och mixar sin musik med målet att det främst ska låta bra på medeldåliga anläggningar.
Med det påståendet så menar du att det alltså är en utbredd skara människor som siktar in sig på en medioker nivå medvetet och att samma utbredda skara människor inte bryr sig hur det låter på en bra anläggning. Det är det jag motsätter mig mot.
Min syn på det hela är att alla siktar in sig på att skapa ett så bra material som möjligt, däremot är det kunnandet som i många fall brister men det är som med allt annat här i världen, alla är helt enkelt inte lika duktiga som de bästa.

Jag har hela tiden hävdat att om detta var ett riktigt utbrett problem som du påstår så hade det funnits tydligare trender på nätet än den typen av sidor du länkade till och ja, det var DÅLIGA exempel på sidor inriktade till nybörjare vars mixar och inspelningar knappast kommer möta våra öron.
Om man tar den första länken som exempel. Det är uppenbart att den killen försöker locka så många subscribers som möjligt och han stryker allt och alla medhårs. Det passar bra för honom att berätta att det är oviktigt med bra högtalare och att det fungerar lika bra med billiga, det är precis vad hans läsarkrets vill höra, -vad bra, jag slipper köpa dyra högtalare!


Jag försöker nog alltid vara seriös - sen kan man ju misslyckas ibland... (eller, mottagaren kan tycka att jag misslyckas) 8)

Men jag har knappast påstått att någon med avsikt mixar så det ska bli dåligt.
Självklart mixar man i förhoppning och övertygelse om att det ska bli bra. Alltså även om man försöker anpassa till andras "usla" manicker.
Det är för att det ska bli bra. (även om man gör helt knasigt - egentligen)

Men invändningen handlade ju om huruvida informationen på nätet är relevant. Och jag påpekade att det beror allt på var man tittar.
Och specifikt handlade det om det här med 85 dB-rekommendationen. Som alltid är helt tossig, oavsett hur "seriösa" aktörerna som påstår detta är.
Plus det här med att du pekade på att ungefär: på bra sidor finns bra information.
Det suddar ju inte ut helt knäpp info från andra ställen.

Det blir lite som "Tell", när han säger att det inte finns kaskadkodningar på YouTube. Och man då visar att det vimlar av sådan.
Så blir invändningen att : det där var ju exempel på videor med dåligt ljud - jag menade att videor med bra ljud har bra ljud.
Typ: Kan du visa mig ett enda exempel där en video med BRA ljud har dåligt ljud.

Är du med på hur jag tolkade ditt inlägg.
Det kanske är en feltolkning från min sida - i så fall ber jag om ursäkt.
Men tolkningen är nog inte så väldans långsökt.

Mvh

Anders O.


Du misstolkar mina inlägg.

Om du läser allt här ovan, dina kommentarer och mina och sen även mitt inlägg som du refererar till längre bak i tråden så kan väl även du se att du har vridit diskussionen till frågeställningen ”går det att hitta dålig information på nätet?”.

Min inställning till det är att det självklart ”går att hitta dålig information på nätet” men det pekar knappast på ett utbrett problem när 99% av informationen på nätet i samma ämne är korrekt vilket är samma syn som både du och jag har, nämnligen ”låter det fantastiskt på ett bra ljudsystem så låter även som bäst möjligt på ett sämre”.

I ditt inlägg här ovan är du även motsägelsefull för om man anpassar sin mixning till ”usla” manicker så innebär det per automatik att man har kompromissat mixen för ett bättre ljudsystem. Den enda man bör göra är att ”real world”- testa materialet som Ingvar beskrev tidigare i tråden och som även påpekades i min länk från gearslutz (högpassfilter vid 400Hz).

Frågan om 85dB vid mixning är redan utredd. Ingvar redde ut mitt missförstånd på den frågan och jag vet nu att det inte finns någon fast referensljudnivå, detta varierar berornde på materialet som ska spelas in.
Men vikten av att ha en referensnivå vid mixning av ett album kvarstår. Du kan ju tänka dig själv vilka problem som uppstår om man har mixat några av låtarna på för FÖR låg nivå vilket lätt kan hända när man mixar i en veckas tid och varje dag har olika ljudnivåer.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav JB » 2018-05-19 19:33

När jag mixar så brukar jag mixa på ganska låg volym nuförtiden, för om mixen låter fylligt och tydligt på låg volym så kommer den mest troligt att låta bra på hög volym också (men man får ju såklart provspela mixen på lite högre volym några gånger också så det inte är något som sticker i öronen när man drar på)

Jag upplever iaf att om jag mixar på för hög volym så låter mixen oftast väldigt tunt på låg volym efteråt (men det kanske bara är för mig det blir så), kanske för att man tröttar ut öronen fortare på hög volym och örat därmed börjar sänka dom jobbigaste frekvenserna vilket resulterar i en ljusare mix när man börjar kompensera med EQn?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57268
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Nattlorden » 2018-05-19 20:19

goat76 skrev:Det har hela tiden handlat om ditt påstående att folk spelar in och mixar sin musik med målet att det främst ska låta bra på medeldåliga anläggningar.
Med det påståendet så menar du att det alltså är en utbredd skara människor som siktar in sig på en medioker nivå medvetet och att samma utbredda skara människor inte bryr sig hur det låter på en bra anläggning. Det är det jag motsätter mig mot.


Michael B. Tretow, Björn&Benny körde ut sina mixar på tape och provlyssnade i bil... redan i mitten av 70-talet. Redan då tänkte man att det var viktigt att folk tyckte det var bra genom så enkelt system som bilradion för att de sedan skulle gå iväg och köpa skivan.... Tror inte det blivit FÄRRE som tänkt så sedan dess....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-05-19 23:23

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Det har hela tiden handlat om ditt påstående att folk spelar in och mixar sin musik med målet att det främst ska låta bra på medeldåliga anläggningar.
Med det påståendet så menar du att det alltså är en utbredd skara människor som siktar in sig på en medioker nivå medvetet och att samma utbredda skara människor inte bryr sig hur det låter på en bra anläggning. Det är det jag motsätter mig mot.


Michael B. Tretow, Björn&Benny körde ut sina mixar på tape och provlyssnade i bil... redan i mitten av 70-talet. Redan då tänkte man att det var viktigt att folk tyckte det var bra genom så enkelt system som bilradion för att de sedan skulle gå iväg och köpa skivan.... Tror inte det blivit FÄRRE som tänkt så sedan dess....


Absolut, jag tror det är väldigt vanligt och orsakerna kan vara många varför de gör så. För endel är det säkert ett sätt att kolla om musiken fungerar i ett medel-bra system och för andra är det det bästa ljud de har.
I jämnförelse med många personers ljudsystem de har i sina hem så är väl bilkupén den bästa akustikbehandlade miljön de har. De vet bara inte varför det låter bäst just där, kanske för att det är ett äkta Bose-system? :)

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Laila » 2018-05-20 00:23

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Det har hela tiden handlat om ditt påstående att folk spelar in och mixar sin musik med målet att det främst ska låta bra på medeldåliga anläggningar.
Med det påståendet så menar du att det alltså är en utbredd skara människor som siktar in sig på en medioker nivå medvetet och att samma utbredda skara människor inte bryr sig hur det låter på en bra anläggning. Det är det jag motsätter mig mot.


Michael B. Tretow, Björn&Benny körde ut sina mixar på tape och provlyssnade i bil... redan i mitten av 70-talet. Redan då tänkte man att det var viktigt att folk tyckte det var bra genom så enkelt system som bilradion för att de sedan skulle gå iväg och köpa skivan.... Tror inte det blivit FÄRRE som tänkt så sedan dess....

Har för maj att det tex "uppskattande" skrevs, här på faktiskt, att Robin under framtagandet av sin då senaste skiva, va noga mä att dä skulle låta bra i bilen å därför
testade ordentligt i flera bilar innan slutmix/släpp . . . typ ? (Vilket inte på något sätt
förhindrar att slutresultatet kan vara/bli bra . . . vilket ja inte tyckte att dä blev) . . .
gissningsvis beroende på tokdynamikkomprimering/tokmastring för att vinna några dB i
output enligt devisen: Störst å starkast ä bäst . . . inte alltid är med allas "sanning" överensstämmande . . . typ. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-20 09:12

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Det har hela tiden handlat om ditt påstående att folk spelar in och mixar sin musik med målet att det främst ska låta bra på medeldåliga anläggningar.
Med det påståendet så menar du att det alltså är en utbredd skara människor som siktar in sig på en medioker nivå medvetet och att samma utbredda skara människor inte bryr sig hur det låter på en bra anläggning. Det är det jag motsätter mig mot.


Michael B. Tretow, Björn&Benny körde ut sina mixar på tape och provlyssnade i bil... redan i mitten av 70-talet. Redan då tänkte man att det var viktigt att folk tyckte det var bra genom så enkelt system som bilradion för att de sedan skulle gå iväg och köpa skivan.... Tror inte det blivit FÄRRE som tänkt så sedan dess....



Dessutom gjordes väl olika mixar för radio, i stereo, i mono, för mellanvåg etc?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-05-20 10:32

Nattlorden skrev:
Michael B. Tretow, Björn&Benny körde ut sina mixar på tape och provlyssnade i bil... redan i mitten av 70-talet. Redan då tänkte man att det var viktigt att folk tyckte det var bra genom så enkelt system som bilradion för att de sedan skulle gå iväg och köpa skivan.... Tror inte det blivit FÄRRE som tänkt så sedan dess....


Kanske gick snacket i studion till så här:

- Det här låter ju skitbra! Säger Benny.

- Ja, men allt låter ju bra här i studion, säger Björn.

- Jag får kramp i röven av att sitta på de här hårda stolarna, säger Agnetha och Anni-Frid håller med, - hur länge ska det här ta?!

- S.O.S!!! Skriker Michael B. Tretow. - Mamma Mia! Jag vet inte om det här tjatet är värt alla dessa Money, Money, Money?
- Gimme! Gimme! Gimme! a break! Ta med er skivan och tävla om vem som kommer först till bilen, The Winner Takes It All!
- Lyssna på skivan i bilen och kör tills ni ser en skylt som säger Waterloo!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48454
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-05-20 11:47

:lol: :lol: :lol:

Men på allvar - den som inte känner till att och hur praktiskt taget alla produktioner som görs optimeras för resultatet i enkla anläggningar, har helt enkelt ingen koll, ingen insyn i den världen. Det hindrar ju inte att personen arbetar i någon studio, men då uppenbart utan koll på hur det brukar se ut med sådana här saker.

Det finns skäl till att studior för det mesta har flera alternativa lyssningar, och till att en av de sämsta högtalarna (om målet är att ge en sann bild av inspelningarna) för studiobruk som finns, har blivit världen i störst antal tillverkade högtalare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-20 20:20

goat76 skrev:Frågan om 85dB vid mixning är redan utredd. Ingvar redde ut mitt missförstånd på den frågan och jag vet nu att det inte finns någon fast referensljudnivå, detta varierar berornde på materialet som ska spelas in.
Men vikten av att ha en referensnivå vid mixning av ett album kvarstår. Du kan ju tänka dig själv vilka problem som uppstår om man har mixat några av låtarna på för FÖR låg nivå vilket lätt kan hända när man mixar i en veckas tid och varje dag har olika ljudnivåer.


Det är sånt här jag har så väldigt svårt att förstå.
Alltså:

"jag vet nu att det inte finns någon fast referensnivå ... men vikten av att ha en referensnivå kvarstår"

8O
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-05-20 20:55

IngOehman skrev::lol: :lol: :lol:

Men på allvar - den som inte känner till att och hur praktiskt taget alla produktioner som görs optimeras för resultatet i enkla anläggningar, har helt enkelt ingen koll, ingen insyn i den världen. Det hindrar ju inte att personen arbetar i någon studio, men då uppenbart utan koll på hur det brukar se ut med sådana här saker.

Det finns skäl till att studior för det mesta har flera alternativa lyssningar, och till att en av de sämsta högtalarna (om målet är att ge en sann bild av inspelningarna) för studiobruk som finns, har blivit världen i störst antal tillverkade högtalare.


Vh, iö


Men...

Jag har aldig påstått att man inte kontrollerar sin mix i begränsade högtalare.
Det jag hela tiden har sagt är att det inte finns en utbredd skara studioingenjörer som reducerar och begränsar slutresultat till dåliga ljudsystem. Tvärtom så jobbar alla (klart att det finns några rötägg även i denna bransch) för att det ska låta så bra som möjligt på de bästa ljudsystemen, men det hindrar inte att de kan använda sig av ickeförstörande åtgärder för att det inte ska låta kasst på de mer begränsade systemen.

Nu är det säkert några som inte håller med mig men jag säger det ändå. De flesta av oss genuint musikintresserade lyssnar på musik som består av mestadels analoga intrument, allt från klassisk musik till rock.
Denna typ av musik behöver inga åtgärder vid mixning för begränsade ljudsystem. Om det låter som bäst på ett bra system så kommer det också låta bäst möjligt på ett sämre.
När inspelningar görs inom dessa typer av musik så kommer även instrument som går under det hörbara på ett sämre ljudsystem ändå höras. Som exempel så kommer en bastrumma excitera resten av trummsetet och rummet så den genererar ljud längre upp i registret än de frekvenser den i sig själv genererar (jag vet, lätt för alla att förstå).

Om man istället pratar om ren elektronisk musik som aldrig har spelats upp i ett rum och där inga mikrofoner används under inspelningen.
Om all reverb är genererad artificiellt, så finns det ickeförstörande åtgärder för att få en sån mix att även fungera i ett begränsat ljudsystem. Som ett exempel så kan man addera en liten gnutta distortion till en trummaskin (t ex. Roland 808) så att dess lägsta beats hörs högre upp i frekvenserna.
En sådan åtgärd kommer även gagna det bättre ljudsystemet eftersom detta enbart bidrar till mer realism. Om man lyssnar på denna typ av musik live så kommer även en trummaskin att excitera rummet/lokalen från de lägsta tonerna.


Eran syn på det här verkar vara ganska svartvit. När ni pratar om anpassning till sämre ljudsystem är det helt uppenbart att ni tror att detta alltid innebär en reducering av ljudet, och att det inte längre kommer låta så bra som möjligt i ett bra ljudsystem.

Har du några konkreta exempel på hur dessa förstörande anpassningar ser ut?

Jag har själv försökt hitta sådana exempel och tycker det är konstigt att jag inte hittar några när det är så vanligt som ni påstår.
Personligen är jag inte så insatt i elektronisk musik men här är en länk med information om den där distortionen de brukar lägga på trummaskinen, det är det närmaste en anpassning jag har hittat. Killen som skrivit artikeln är noga med att påpeka att man aldrig ska anpassa den grundläggande mixen för sämre högtalare.
Det finns en intressant fråga och svar i kommentarsfältet under artikeln.
http://behindthespeakers.com/mixing-for-small-speakers/


Och du Ingvar, försök att inte se mig som en fiende du måste bekämpa. Jag är fullt på din sida när det gäller ljudkvalitet och även jag tycker att det största problemet är loudness-war.
Jag är en vänlig person som bara vill diskuterar ett ämne som ni har tagit upp i podden och jag ser fram emot nästa avsnitt.

Med vänliga hälsningar,

Mathias

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-05-20 21:17

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Frågan om 85dB vid mixning är redan utredd. Ingvar redde ut mitt missförstånd på den frågan och jag vet nu att det inte finns någon fast referensljudnivå, detta varierar berornde på materialet som ska spelas in.
Men vikten av att ha en referensnivå vid mixning av ett album kvarstår. Du kan ju tänka dig själv vilka problem som uppstår om man har mixat några av låtarna på för FÖR låg nivå vilket lätt kan hända när man mixar i en veckas tid och varje dag har olika ljudnivåer.


Det är sånt här jag har så väldigt svårt att förstå.
Alltså:

"jag vet nu att det inte finns någon fast referensnivå ... men vikten av att ha en referensnivå kvarstår"

8O


Det är den här typen av svar du kommer med hela tiden. Du klipper bort allt det relevanta som står mellan och efter och gör meningen till något som passar dig. :)

Säg så här, du har ett album som innehåller samma uppsättning instrument på alla låtar. Då bör du mixa dessa vid samma ljudnivå om det inte ska bli olika balans i låtarna.

Om du läser Ingvars långa svar till mig på sidan 13 och det kortare i början av sidan 14 så framgår det tydligt att det finns en risk att man inte uppfattar basnivåer riktigt om man mixar vid för låga ljudnivåer.

Här är några saker Ingvar tar upp men jag föreslår att du läser allt han skrev:

(från sidan 13)
När man spelar väldigt svagt så är det svårare att bedöma nivån i basregistret. Det kan lika gärna leda till att basnivån blir för svag som att den blir för stark. Vi hör de låga frekvenserna för dåligt för att kunna bedöma dem. Risken att man skall mixa basinstrument för starkt är inte nämnvärt större än att man skall mixa dem för svagt. Däremot är risken att man missar t ex buller och dålig ljudkvalitet i basen, t ex att den är oartikulerad, avsevärd, eftersom man inte hör registret ordentligt. Men nota bene - jag talar INTE om problem på grund av att man mixar vid svag nivå, jag talar om problem om man mixar för FÖR svag nivå. Svag nivå kan vara rätt nivå, om ljuden man arbetar med är naturligt svaga. FÖR svag nivå är att nivån inte ä är representstiv för hur starkt materialet skall spelas. Det är inte en viss nivå som kan anges i dB. Faktum är, att den STORA risken om man mixar vid alldeles för svar nivå, är att man skapar en skränig mix, en med alldeles för mycket nivå i örats känsligaste register*.

(från sidan 14)
Annars så tycker jag du skall lyssna på en nivå som är det starkaste som du tycker musiken skall lyssnas på. Det brukar leda till en mix som är öronvänlig, dynamisk och... underbar!

Förvisso kan det betyda att de som lyssnar svagare kan vilja vrida upp (och skaffa sig en bättre anläggning!), och det kan även betyda att dynamiken blir stor och medelvärdet per nödvändighet blir lågt. Men med R 128 så är det ju dit vi är på väg oavsett om man väljer att utnyttja det dynamiska utrymmet. Dock skall man vara beredd på att bredbandiga, högdynamiska produktioner (som låter underbart när man brassar på lite) kan leda till att volymkontrollen på max blir otillräckligt på riktigt usla anläggningar.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-20 21:30

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:Frågan om 85dB vid mixning är redan utredd. Ingvar redde ut mitt missförstånd på den frågan och jag vet nu att det inte finns någon fast referensljudnivå, detta varierar berornde på materialet som ska spelas in.
Men vikten av att ha en referensnivå vid mixning av ett album kvarstår. Du kan ju tänka dig själv vilka problem som uppstår om man har mixat några av låtarna på för FÖR låg nivå vilket lätt kan hända när man mixar i en veckas tid och varje dag har olika ljudnivåer.


Det är sånt här jag har så väldigt svårt att förstå.
Alltså:

"jag vet nu att det inte finns någon fast referensnivå ... men vikten av att ha en referensnivå kvarstår"

8O


Det är den här typen av svar du kommer med hela tiden. Du klipper bort allt det relevanta som står mellan och efter och gör meningen till något som passar dig. :)

Om du läser Ingvars långa svar till mig på sidan 13 och det kortare i början av sidan 14 så framgår det tydligt att det finns en risk att man inte uppfattar basnivåer riktigt om man mixar vid för låga ljudnivåer.

Här är några saker Ingvar tar upp men jag föreslår att du läser allt han skrev:

(från sidan 13)
När man spelar väldigt svagt så är det svårare att bedöma nivån i basregistret. Det kan lika gärna leda till att basnivån blir för svag som att den blir för stark. Vi hör de låga frekvenserna för dåligt för att kunna bedöma dem. Risken att man skall mixa basinstrument för starkt är inte nämnvärt större än att man skall mixa dem för svagt. Däremot är risken att man missar t ex buller och dålig ljudkvalitet i basen, t ex att den är oartikulerad, avsevärd, eftersom man inte hör registret ordentligt. Men nota bene - jag talar INTE om problem på grund av att man mixar vid svag nivå, jag talar om problem om man mixar för FÖR svag nivå. Svag nivå kan vara rätt nivå, om ljuden man arbetar med är naturligt svaga. FÖR svag nivå är att nivån inte ä är representstiv för hur starkt materialet skall spelas. Det är inte en viss nivå som kan anges i dB. Faktum är, att den STORA risken om man mixar vid alldeles för svar nivå, är att man skapar en skränig mix, en med alldeles för mycket nivå i örats känsligaste register*.

(från sidan 14)
Annars så tycker jag du skall lyssna på en nivå som är det starkaste som du tycker musiken skall lyssnas på. Det brukar leda till en mix som är öronvänlig, dynamisk och... underbar!

Förvisso kan det betyda att de som lyssnar svagare kan vilja vrida upp (och skaffa sig en bättre anläggning!), och det kan även betyda att dynamiken blir stor och medelvärdet per nödvändighet blir lågt. Men med R 128 så är det ju dit vi är på väg oavsett om man väljer att utnyttja det dynamiska utrymmet. Dock skall man vara beredd på att bredbandiga, högdynamiska produktioner (som låter underbart när man brassar på lite) kan leda till att volymkontrollen på max blir otillräckligt på riktigt usla anläggningar.


Hela formuleringen finns med som citat. Inget är bortklippt. Men innehållets summa summarum är ju det som jag sedan poängterar.
Men:
Det finns ingen generell "referensnivå".
Det finns inte heller någon "rätt" nivå.

Däremot är det bra att lyssna på olika nivåer. (om man är mån om att produktionen skall funka att avlyssnas vid olika nivåer - vilket i stort sett alltid är det som sker)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-05-20 22:07

Men om vi tar en enkel noiserock-trio som bestå av bas, gitarr och trummor och du skulle mixa det, varför skulle du variera ljudnivån mellan låtarna och riskera att det blir en ojämn balans låt till låt?
Du behöver inte lyssna på samma nivå hela tiden under mixningen, bara när du ska avväga balansen i de enskilda låtarna mellan olika instrument och att balansen är intakt mellan alla låtarna.

Du håller alltså inte med Ingvar om följande?

"Annars så tycker jag du skall lyssna på en nivå som är det starkaste som du tycker musiken skall lyssnas på. Det brukar leda till en mix som är öronvänlig, dynamisk och... underbar!"

Med vänliga hälsningar,

Mathias

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48454
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-05-20 22:12

goat76 skrev:
IngOehman skrev::lol: :lol: :lol:

Men på allvar - den som inte känner till att och hur praktiskt taget alla produktioner som görs optimeras för resultatet i enkla anläggningar, har helt enkelt ingen koll, ingen insyn i den världen. Det hindrar ju inte att personen arbetar i någon studio, men då uppenbart utan koll på hur det brukar se ut med sådana här saker.

Det finns skäl till att studior för det mesta har flera alternativa lyssningar, och till att en av de sämsta högtalarna (om målet är att ge en sann bild av inspelningarna) för studiobruk som finns, har blivit världen i störst antal tillverkade högtalare.


Vh, iö


Men...

Jag har aldig påstått att man inte kontrollerar sin mix i begränsade högtalare.
Det jag hela tiden har sagt är att det inte finns en utbredd skara studioingenjörer som reducerar och begränsar slutresultat till dåliga ljudsystem. Tvärtom så jobbar alla (klart att det finns några rötägg även i denna bransch) för att det ska låta så bra som möjligt på de bästa ljudsystemen, men det hindrar inte att de kan använda sig av ickeförstörande åtgärder för att det inte ska låta kasst på de mer begränsade systemen.

Nu är det säkert några som inte håller med mig men jag säger det ändå. De flesta av oss genuint musikintresserade lyssnar på musik som består av mestadels analoga intrument, allt från klassisk musik till rock.
Denna typ av musik behöver inga åtgärder vid mixning för begränsade ljudsystem. Om det låter som bäst på ett bra system så kommer det också låta bäst möjligt på ett sämre.
När inspelningar görs inom dessa typer av musik så kommer även instrument som går under det hörbara på ett sämre ljudsystem ändå höras. Som exempel så kommer en bastrumma excitera resten av trummsetet och rummet så den genererar ljud längre upp i registret än de frekvenser den i sig själv genererar (jag vet, lätt för alla att förstå).

Om man istället pratar om ren elektronisk musik som aldrig har spelats upp i ett rum och där inga mikrofoner används under inspelningen.
Om all reverb är genererad artificiellt, så finns det ickeförstörande åtgärder för att få en sån mix att även fungera i ett begränsat ljudsystem. Som ett exempel så kan man addera en liten gnutta distortion till en trummaskin (t ex. Roland 808) så att dess lägsta beats hörs högre upp i frekvenserna.
En sådan åtgärd kommer även gagna det bättre ljudsystemet eftersom detta enbart bidrar till mer realism. Om man lyssnar på denna typ av musik live så kommer även en trummaskin att excitera rummet/lokalen från de lägsta tonerna.


Eran syn på det här verkar vara ganska svartvit. När ni pratar om anpassning till sämre ljudsystem är det helt uppenbart att ni tror att detta alltid innebär en reducering av ljudet, och att det inte längre kommer låta så bra som möjligt i ett bra ljudsystem.

Har du några konkreta exempel på hur dessa förstörande anpassningar ser ut?

Jag har själv försökt hitta sådana exempel och tycker det är konstigt att jag inte hittar några när det är så vanligt som ni påstår.
Personligen är jag inte så insatt i elektronisk musik men här är en länk med information om den där distortionen de brukar lägga på trummaskinen, det är det närmaste en anpassning jag har hittat. Killen som skrivit artikeln är noga med att påpeka att man aldrig ska anpassa den grundläggande mixen för sämre högtalare.
Det finns en intressant fråga och svar i kommentarsfältet under artikeln.
http://behindthespeakers.com/mixing-for-small-speakers/


Och du Ingvar, försök att inte se mig som en fiende du måste bekämpa. Jag är fullt på din sida när det gäller ljudkvalitet och även jag tycker att det största problemet är loudness-war.
Jag är en vänlig person som bara vill diskuterar ett ämne som ni har tagit upp i podden och jag ser fram emot nästa avsnitt.

Med vänliga hälsningar,

Mathias

Jag ser dig inte som en fiende som behöver bekämpas. Jag konstaterar bara att din verklighetssyn är så förvrängd (eller begränsad) att din tro om hur det står till med dessa saker, saknar värde. Det du är övertygad om är inte sant.

Men det är väre än så - genom att älta den så förstör du möjligheten att lösa problemen. Visst, du tror (eller tycker) inte att peoblemen finns, men de finns i allra högsta grad för den som hör dem och drabbas av att ha fått sin favoritmusik massakrerad.

Jag konstaterar även att du uppfattar att majoriteten av dagens produktioner inte bara är gjorda för att låta så bra som möjligt på stora system, utan att de också LÅTER bra på stora system, spelade starkt. Du må ha den uppfattningen, men det är så verklighetsfrånvänt och referenslöst att jag, tyvärr, måste säga att den diskvalificerar din input i frågan!

Därmed inte sagt att du inte vill väl, men hör du inte problemen och förnekar dessutom mekanismerna bakom dem (baserat på att du inte känner till hur det är/inte tror på att det är som det är), så är det du skriver ju utan värde för kampen mot problemen.

Det är till och med värre än så, det hotar möjligheten att få skutan på rätt köl. Nejsägare är bara en störning i arbetet. Dina inlägg tillför ju ingenting positivt alls, även om du tror att det du skriver är riktigt. Men du ältar din övertygelse, om och om igen...

Jag respekterar din tro, men du behöver inte om och om igen repetera den som en sorts destruktivt motmedel mot det som de bättre insatta berättar.

- - -

Men låt mig avsluta såhär:

Väldigt många människor HÖR resultaten av de problem som har beskrivits, i form av USEL ljudkvalitet på majoriteten av vår tids fonogram med populärmusik (pop/rock mm). Om DU inte hör problemen, och tror att alla produktioner är gjorda för att låta så bra som möjligt i stor anläggning som medger hög volym, så varför inte luta dig tillbaka och njuta av musiken? Då behöver du inte delta i kampen för en förbättring!

Du tycker allt eller det mesta låter bra. Fine, man låt i så fall de som bryr sig mest och hör bäst få arbeta för att lösa det!

Det underlättas inte av ditt förnekande, som heller inte rimligen kan vara viktigt för sig att syssla med. Din världsbild är som den är, du får ha den, men väldigt många har en helt annan, låt dem ha deras världsbilder, och få jobba för det som betyder något för dem.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-05-20 22:28

IngOehman skrev:
goat76 skrev:
IngOehman skrev::lol: :lol: :lol:

Men på allvar - den som inte känner till att och hur praktiskt taget alla produktioner som görs optimeras för resultatet i enkla anläggningar, har helt enkelt ingen koll, ingen insyn i den världen. Det hindrar ju inte att personen arbetar i någon studio, men då uppenbart utan koll på hur det brukar se ut med sådana här saker.

Det finns skäl till att studior för det mesta har flera alternativa lyssningar, och till att en av de sämsta högtalarna (om målet är att ge en sann bild av inspelningarna) för studiobruk som finns, har blivit världen i störst antal tillverkade högtalare.


Vh, iö


Men...

Jag har aldig påstått att man inte kontrollerar sin mix i begränsade högtalare.
Det jag hela tiden har sagt är att det inte finns en utbredd skara studioingenjörer som reducerar och begränsar slutresultat till dåliga ljudsystem. Tvärtom så jobbar alla (klart att det finns några rötägg även i denna bransch) för att det ska låta så bra som möjligt på de bästa ljudsystemen, men det hindrar inte att de kan använda sig av ickeförstörande åtgärder för att det inte ska låta kasst på de mer begränsade systemen.

Nu är det säkert några som inte håller med mig men jag säger det ändå. De flesta av oss genuint musikintresserade lyssnar på musik som består av mestadels analoga intrument, allt från klassisk musik till rock.
Denna typ av musik behöver inga åtgärder vid mixning för begränsade ljudsystem. Om det låter som bäst på ett bra system så kommer det också låta bäst möjligt på ett sämre.
När inspelningar görs inom dessa typer av musik så kommer även instrument som går under det hörbara på ett sämre ljudsystem ändå höras. Som exempel så kommer en bastrumma excitera resten av trummsetet och rummet så den genererar ljud längre upp i registret än de frekvenser den i sig själv genererar (jag vet, lätt för alla att förstå).

Om man istället pratar om ren elektronisk musik som aldrig har spelats upp i ett rum och där inga mikrofoner används under inspelningen.
Om all reverb är genererad artificiellt, så finns det ickeförstörande åtgärder för att få en sån mix att även fungera i ett begränsat ljudsystem. Som ett exempel så kan man addera en liten gnutta distortion till en trummaskin (t ex. Roland 808) så att dess lägsta beats hörs högre upp i frekvenserna.
En sådan åtgärd kommer även gagna det bättre ljudsystemet eftersom detta enbart bidrar till mer realism. Om man lyssnar på denna typ av musik live så kommer även en trummaskin att excitera rummet/lokalen från de lägsta tonerna.


Eran syn på det här verkar vara ganska svartvit. När ni pratar om anpassning till sämre ljudsystem är det helt uppenbart att ni tror att detta alltid innebär en reducering av ljudet, och att det inte längre kommer låta så bra som möjligt i ett bra ljudsystem.

Har du några konkreta exempel på hur dessa förstörande anpassningar ser ut?

Jag har själv försökt hitta sådana exempel och tycker det är konstigt att jag inte hittar några när det är så vanligt som ni påstår.
Personligen är jag inte så insatt i elektronisk musik men här är en länk med information om den där distortionen de brukar lägga på trummaskinen, det är det närmaste en anpassning jag har hittat. Killen som skrivit artikeln är noga med att påpeka att man aldrig ska anpassa den grundläggande mixen för sämre högtalare.
Det finns en intressant fråga och svar i kommentarsfältet under artikeln.
http://behindthespeakers.com/mixing-for-small-speakers/


Och du Ingvar, försök att inte se mig som en fiende du måste bekämpa. Jag är fullt på din sida när det gäller ljudkvalitet och även jag tycker att det största problemet är loudness-war.
Jag är en vänlig person som bara vill diskuterar ett ämne som ni har tagit upp i podden och jag ser fram emot nästa avsnitt.

Med vänliga hälsningar,

Mathias

Jag ser dig inte som en fiende som behöver bekämpas. Jag konstaterar bara att din verklighetssyn är så förvrängd (eller begränsad) att din tro om hur det står till med dessa saker, saknar värde. Det du är övertygad om är inte sant.

Jag konstaterar även att du uppfattar att majoriteten av dagens produktioner inte bara är gjorda för att låta så bra som möjligt på stora system, utan att de också LÅTER bra på stora system, spelade starkt. Det är så verklighetsfrånvänt och referenslöst att jag, tyvärr, måste säga att den diskvalificerar din input i frågan.

Därmed inte sagt att du inte vill väl, men hör du inte problemen och förnekar dessutom mekanismerna bakom dem (baserat på att du inte känner till hur det är/inte tror på att det är som det är), så är det du skriver utan ju värde.

Det är till och med värre än så, det hotar möjligheten att få skutan på rätt köl. Nejsägare är bara en störning i arbetet. Dina inlägg tillför ingenting positivt alls, även om du tror att det du skriver är riktigt. Men du ältar din övertygelse, om och om igen... jag respekterar din tro, men du behöver inte om och om igen repetera den som en sorts destruktivt motmedel mot det som de bättre insatta berättar.

- - -

Men låt mig avsluta såhär:

Väldigt många människor HÖR resultaten av de problem som har beskrivits, i form av USEL ljudkvalitet på majoriteten av vår tids fonogram med populärmusik (pop/rock mm). Om DU inte hör problemen, och tror att alla produktioner är gjorda för att låta så bra som möjligt i stor anläggning som medger hög volym, så varför inte luta dig tillbaka och njuta av musiken.

Fine, man låt i så fall de som bryr sig mest och hör bäst få arbeta för att lösa det!

Det underlättas inte av ditt förnekande, som heller inte rimligen kan vara viktigt för sig att syssla med. Din världsbild är som den är, du får ha den, men väldigt många har en helt annan, låt dem ha deras världsbilder, och få jobba för det som betyder något för dem.


Vh, iö


Jag tycker det mesta av dagens musik låter illa, helst den breda musiken är helt sjukt dålig ljudmässigt.

Men orsaken till det är inte en anpassning till sämre ljudsystem.
Det är loudness-war som är den största boven till det, och det har smittat en massa musik som inte ens är komersiell till att även den pressa upp mixarna till tjocka korvar.
Det finns fler orsaker än loudness också men det kommer på andra plats i fel-tävlingen.

Inom min musikstil så finns det också problem men den är hyfsad skonad i stort.

Att nedgradera mig till att inte bry mig om ljudkvalitet är bara lågt och elitiskt tänk från din sida, bara för att jag inte håller med om orsakerna till problemen som i allra högsta grad existerar.

...
Senast redigerad av goat76 2018-05-20 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-20 22:44

goat76 skrev:Men om vi tar en enkel noiserock-trio som bestå av bas, gitarr och trummor och du skulle mixa det, varför skulle du variera ljudnivån mellan låtarna och riskera att det blir en ojämn balans låt till låt?
Du behöver inte lyssna på samma nivå hela tiden under mixningen, bara när du ska avväga balansen i de enskilda låtarna mellan olika instrument och att balansen är intakt mellan alla låtarna.

Du håller alltså inte med Ingvar om följande?

"Annars så tycker jag du skall lyssna på en nivå som är det starkaste som du tycker musiken skall lyssnas på. Det brukar leda till en mix som är öronvänlig, dynamisk och... underbar!"

Med vänliga hälsningar,

Mathias


Nja... jag skulle mixa varje låt på olika nivåer.
Förhållandet dem emellan om man även idag vill tänka "album" sätts vid masteringen, som just bör bestå i relativ nivå och "tajming" - inget annat.

Ja jag håller absolut med Ingvar. Men "som du tycker" är ju en subjektiv uppfattning som inte säger någonting om vilken faktisk nivå detta innebär.
En nivå som "är den starkaste du tycker musiken skall lyssnas på" kan ju vara jättestark eller pyttesvag.

Men som sagt, olika nivåer är ett bra grundtips.

Om vi tar det konkret:
Om jag mixar t.ex. ett radioprogram. Så jobbar jag huvudsakligen vid en nivå som kan tänkas motsvara ungefär så som folk lyssnar på radio.
Det är naturligtvis en skattning - som inte alls behöver stämma med vid vilken nivå varje individ lyssnar.
Därför kollar jag sedan materialet på en massa olika nivåer från väldigt starkt till mycket svagt. Ofta även knappt hörbart.
Det kan betyda att vissa saker måste korrigeras för mycket stark respektive väldigt svag lyssning.
Det intressanta är att dessa korrigeringar sällan försämrar lyssningen vid den skattade "normalnivån". Det blir oftast bättre där också.

I princip samma vid mixning av musik, även om det inte riktigt är samma sak eftersom man inte utgår från redan färdigt material.

Jag uppfattar det inte som att du är ute o cyklar - rent praktiskt, så som du beskriver ditt mixande.
Men att uppfattningen om teorin bakom är en smula rörig.
Och att någon selektivt kan finna relevant information om anpassning till skilda avlyssingssystem, innebär inte att det även kryllar av vilseledande sådan.
Senast redigerad av Ogjort 2018-05-20 23:12, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-05-20 23:00

Detta inlägg har jag raderat från det jag tidigare skrev eftersom Ogjort har gjort omfattande redigeringar av det meddelandet jag först besvarade.
Senast redigerad av goat76 2018-05-21 00:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav petersteindl » 2018-05-20 23:17

GULD! :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-20 23:21

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:Men om vi tar en enkel noiserock-trio som bestå av bas, gitarr och trummor och du skulle mixa det, varför skulle du variera ljudnivån mellan låtarna och riskera att det blir en ojämn balans låt till låt?
Du behöver inte lyssna på samma nivå hela tiden under mixningen, bara när du ska avväga balansen i de enskilda låtarna mellan olika instrument och att balansen är intakt mellan alla låtarna.

Du håller alltså inte med Ingvar om följande?

"Annars så tycker jag du skall lyssna på en nivå som är det starkaste som du tycker musiken skall lyssnas på. Det brukar leda till en mix som är öronvänlig, dynamisk och... underbar!"

Med vänliga hälsningar,

Mathias


Nja... jag skulle mixa varje låt på olika nivåer.
Förhållandet dem emellan om man även idag vill tänka "album" sätts vid masteringen, som just bör bestå i relativ nivå och "tajming" - inget annat.

Ja jag håller absolut med Ingvar. Men "som du tycker" är ju en subjektiv uppfattning som inte säger någonting om vilken faktisk nivå detta innebär.
En nivå som "är den starkaste du tycker musiken skall lyssnas på" kan ju vara jättestark eller pyttesvag.

Men som sagt, olika nivåer är ett bra grundtips.


Det kan vara jättestarkt och det kan leda till att de som lyssnar svagare kan vilja vrida upp och skaffa sig en bättre anläggning.

Det kan vara pyttesvagt men det kan leda till att mixen låt från låt kan vara väldigt obalanserad mellan registren.

Och ja, den slutgiltiga balansen i ljudnivå finjusteras vid mastringen men det fina med den nivåanpassningen är att den inte kommer påverka balansen i mixen, däremot så kommer den inte fixa till den ojämna balansen mellan registren i själva låtarna om du har mixat med pyttesvag ljudnivå.

Olika nivåer i det här fallet är ett dåligt tips.


Men snälla...
Olika nivåer betyder inte att man mixar på samma nivå - t.ex. väldigt svag.
Att mixa på olika nivåer betyder att man mixar på olika nivåer.
Och - för tydlighets skull. Olika nivåer betyder tvärtom mot samma nivå.
Typiskt så är två olika nivåer starkt och svagt. Alltså den ena stark och den andra svag.
Typ 5 olika nivåer betyder att det är 5 olika starka/svaga/mittemellan nivåer.

Detta betyder att man har en viss koll på hur den färdiga mixen kommer att låta vid avlyssning på olika nivåer,
Som alltså inte är samma nivå.

Häpp!
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster