Moderator: Redaktörer
thiel skrev:Thiel CS5
Audio-Tronic Megatrend
Apogee Stage
jansch skrev:Harryup - Kul att du bl.a. väljer OA6typ2!
En högtalare som alltid fått massa oförtjänt "stryk" men som för sitt begagnatpris nuförtiden ger löjligt bra ljud för pengarna.
Pratade med en kompis häromdagen som nyligen betalat 1000:- för ett fint par.
Uppgraderade med t.ex. Monacordiskanter (DT28N) låter det t o m bra i diskanten. Tyvärr har jag aldrig hittat en mellanregister ersättare för Philips 9710M - har provat det mesta men Philips:en, trots en mängd brister, är svår att ersätta. Alltså att hitta något som är bättre.
OA6typ2 som helhet, även med orginalhögtalare, ger fina musikupplevelser trots det kan "väsa" lite i diskanten ibland.
Min lista:
- Beolab 5
- OA6 (typ1)
- OA6 typ2
paa skrev:3: Kanske inte så mycket musikalisk upplevelse, men ändå den obändiga kraften som högtalarsystemet på Cosmonova uppvisade.
Kraniet skrev:Kommer bara på två kommersiella högtalare som gjort ett riktigt bestående positivt intryck.
Linn Keltik
Ino piP /pr18 (klumpar ihop dom eftersom jag upplever att de låter "lika" men piP imponerar med sin litenhet medan pr18 kan spela rejält högt)
Ska jag nämna en tredje högtalare så är det nog mina egna nuvarande byggen.
Antalet modeller som gett intryck på ett avskräckande sätt är dock mycket längre...
mrGaskill skrev:När jag var i tonåren lyssnade jag en hel del på Dali 18 mk II. Jag tyckte det var riktigt dyr, fin kvalitet. Sen får tredje bli Ino pi10 (Vid 26-27 års ålder)
mrGaskill skrev:Just det. Angenämt, rent ljud. Dubbla åttor och djup bas.
torig skrev:1. Apogee Diva
2. Sonab OA-2212
3.Mirsch Rondo AF 2-42
/mvh
Tangband skrev:torig skrev:1. Apogee Diva
2. Sonab OA-2212
3.Mirsch Rondo AF 2-42
/mvh
Mirsch klothögtalare AF 2-42
Harryup skrev:1. OA6 Typ 2
2. Bosse Hanssons horn
3 Peter Steindels horn
paa skrev:1: Miniaudiofilen hos Tesserakt, med dess otroligt bra 3-d soundstage.
jonasp skrev:paa skrev:1: Miniaudiofilen hos Tesserakt, med dess otroligt bra 3-d soundstage.
Vad är detta för system? Jag är nyfiken i en strut!
UrSv skrev:Franska L'Audiophiles DIY-högtalare som var en basreflexhögtalare med en Fostex FE103Sigma dvs en liten bredbandare helt utan filter. Bygget var med i svenska "Audio och Video". Lite nördigt med nyzeeländsk HDF och dämpad med fransk "läkarull" och allt vad det nu var. Men bra lät de. Jag spelade mina med renoverade Klangfilm rörslutsteg från 1953.
miaber skrev:1. JBL L65 Jubal (som kickade igång ljudintresset, när Ljudcenter i Vänersborg spelade "Crime of the century")
2. Meridian DSP8000. Imponerande på många sätt.
3. JBL Project Array 1400. Imponerande på fler.
jonasp skrev:UrSv skrev:Franska L'Audiophiles DIY-högtalare som var en basreflexhögtalare med en Fostex FE103Sigma dvs en liten bredbandare helt utan filter. Bygget var med i svenska "Audio och Video". Lite nördigt med nyzeeländsk HDF och dämpad med fransk "läkarull" och allt vad det nu var. Men bra lät de. Jag spelade mina med renoverade Klangfilm rörslutsteg från 1953.
Aha! Kul.
Conan skrev:Tre högtalare man minns:
Polarens Zachry som följde med ett Kenwood-paket han köpte nån gång på 80-talet. Stora golvare som jag då tyckte spelade ofattbart rent... och högt kunde de lira så man trodde det skulle rendera näsblod. Vet inte vad det var för modell, men jag har för mig att de hade nåt transparent material i baskonerna.
Mitt första "riktiga" stereosystem inköptes för sommarjobbspengar från VH Radio & TV i Västerhaninge. Ett Pioneer-paket där butiken troligen sålt eller på annat sätt gjort sig av med de medföljande högtalarna; för med paketet medföljde ett par Pioneer Prologue 5. Jädrans vad rent & fint de spelade för pengarna och storleken. Dessa hängde med på många uppdateringar av elektroniken, och när dessa tillslut byttes mot ett par Infinity, vete tusan om det verkligen vart bättre...
Ska man sen ta nåt hört i butik så får det bli Snell Type C (vilken version har jag inget minne av, men det var i gamla designen med tre element på baffeln). Spelade jättefint med bra tryck och gav riktigt ha-begär.
Sen finns det ju massor med fina (de bästa i absoluta termer) "post Ino" i hifi-livet, men ovanstående har en speciell plats i hjärtat..
pinnen skrev:Acustic Energi AE1 blev jag impad av för 300 år sen men annars kan jag märkligt nog inte komma på något som gett haksläpp. Det jag har och har haft har varit rätt ok och jag har fått det jag betalt för
Användare som besöker denna kategori: doppler och 49 gäster