SR.se låter kass?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

SR.se låter kass?

Inläggav Bill50x » 2018-06-12 15:36

Har tidigare lyssnat och spelat in från P4 med gott resultat men icke denna gång.

Någon som har kläm på vilket format SR's poddar sänds ut i? Om man spelar in detta, är det viktigt att man har samma upplösning eller är det OK med högre vid inspelningen och att man sparar (efter redigering) i samma som originalet?

Är det kritiskt med inställningar i datorns ljudhantering när man spelar in för att få optimalt resultat? Filen som finns nedan är inspelad i 24/48 och sedan konverterad till mp3 320k och den låter lika illa som originalet.

Gör jag fel eller är sr's utsändningar så här dåliga (lyssna på klaviaturet ca 2 min in på spåret tex)?

https://www.dropbox.com/s/1ycl369g2jt3nsk/Under%20ytan.mp3?dl=0

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: SR.se låter kass?

Inläggav PerStromgren » 2018-06-12 15:46

Det där måste väl vara något annat problem? Om klaviaturen låter så illa (den gör det, jag håller med!) borde något annat instrument också vara drabbat. tycker jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: SR.se låter kass?

Inläggav Bill50x » 2018-06-12 17:59

PerStromgren skrev:Det där måste väl vara något annat problem? Om klaviaturen låter så illa (den gör det, jag håller med!) borde något annat instrument också vara drabbat. tycker jag.

Just det som förvånar mig. Drabbas nästan av konspirationsteorier när man hör att det mesta låter OK men att ett instrument sticker ut. Är det medvetet för att folk inte ska spela in/spara?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SR.se låter kass?

Inläggav Nattlorden » 2018-06-12 18:29

Det är inte rimligt att enbart ett instrument låter illa beroende på en återinspelning.Det enda rimliga är att det var fel redan innan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster