Hur lång får en signalkabel vara?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hur lång får en signalkabel vara?

Inläggav AndersP » 2018-06-13 11:58

olaume skrev:Nu har jag genomfört ett praktiskt test. Kopplade in en enmeters Linn-kabel (dock ej Linns värsting) på höger kanal från RIAA:n och en tiometers subwooferkabel från Netonnet på vänster kanal. Sedan försökte jag höja och sänka ljudet på respektive kanal (något så enkelt som en balanskontroll har jag aldrig lyckats hitta på min Denon) för att avgöra vilken som lät bäst.
Och jo, Linn-kabeln, höger kanal, lät verkligen bättre. Det omtalade diskantfallet med tiometerskabeln hörde jag däremot inget av. Tvärtom var det snarare mer diskant på Netonnet-kabeln, men Linn-kabeln lät mustigare. Gott så. Tills jag till min stora fasa upptäckte att jag hade förväxlat kanalerna. Linn-kabeln var i själva verket på vänster kanal och Netonnet på höger!
Ny lyssning. Och ja, visst är det ett diskantfall på tiometers. Inte våldsamt och inte mer än att man alltså rentav kan uppleva det som en fördel. Men nu tyckte jag också att Linn-kabeln lät mer distinkt och Netonnet lite pappaktigt tutig. Vad lär vi av detta? Att en meter Linn låter bättre än tio meter Netonnet? Om det beror på kabelns längd eller dess kvalitet vet vi däremot inte. Eller placebo. (Jag tänker inte kosta på mig tio meter Linn för att jämföra, någon måtta får det vara!) Nu lyssnar jag på en meter Linn på bägge kanalerna, tycker det låter ljuvligt, och lämnar tillbaka tiometern och får mina 149 kr tillbaka av Netonnet. Ordningen återställd.

Ganska intressant. Den kabel du trodde eller visste var Linn lät bäst i båda testuppställningarna. Oavsett om det var Linn eller inte. Typexempel på att blind lyssning är det enda som duger. Jag vet att det känns hårt när ens egna illusioner krossas; Framförallt när man offrat tid eller pengar på apparater eller kabel. I slutändan har man två val: Antingen väljer man ett resultat som motsvarar ens önskningar eller drömmar eller så tar man reda på vad som verkligen låter bäst, dyrt eller billigt och kör på det.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur lång får en signalkabel vara?

Inläggav sprudel » 2018-06-14 08:08

Ja, vad spännande. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur lång får en signalkabel vara?

Inläggav goat76 » 2018-06-14 11:29

AndersP skrev:
olaume skrev:Nu har jag genomfört ett praktiskt test. Kopplade in en enmeters Linn-kabel (dock ej Linns värsting) på höger kanal från RIAA:n och en tiometers subwooferkabel från Netonnet på vänster kanal. Sedan försökte jag höja och sänka ljudet på respektive kanal (något så enkelt som en balanskontroll har jag aldrig lyckats hitta på min Denon) för att avgöra vilken som lät bäst.
Och jo, Linn-kabeln, höger kanal, lät verkligen bättre. Det omtalade diskantfallet med tiometerskabeln hörde jag däremot inget av. Tvärtom var det snarare mer diskant på Netonnet-kabeln, men Linn-kabeln lät mustigare. Gott så. Tills jag till min stora fasa upptäckte att jag hade förväxlat kanalerna. Linn-kabeln var i själva verket på vänster kanal och Netonnet på höger!
Ny lyssning. Och ja, visst är det ett diskantfall på tiometers. Inte våldsamt och inte mer än att man alltså rentav kan uppleva det som en fördel. Men nu tyckte jag också att Linn-kabeln lät mer distinkt och Netonnet lite pappaktigt tutig. Vad lär vi av detta? Att en meter Linn låter bättre än tio meter Netonnet? Om det beror på kabelns längd eller dess kvalitet vet vi däremot inte. Eller placebo. (Jag tänker inte kosta på mig tio meter Linn för att jämföra, någon måtta får det vara!) Nu lyssnar jag på en meter Linn på bägge kanalerna, tycker det låter ljuvligt, och lämnar tillbaka tiometern och får mina 149 kr tillbaka av Netonnet. Ordningen återställd.

Ganska intressant. Den kabel du trodde eller visste var Linn lät bäst i båda testuppställningarna. Oavsett om det var Linn eller inte. Typexempel på att blind lyssning är det enda som duger. Jag vet att det känns hårt när ens egna illusioner krossas; Framförallt när man offrat tid eller pengar på apparater eller kabel. I slutändan har man två val: Antingen väljer man ett resultat som motsvarar ens önskningar eller drömmar eller så tar man reda på vad som verkligen låter bäst, dyrt eller billigt och kör på det.


Det här är ett klart intressant ämne där man måste väga in aspekten "sinnesfrid" också, tycker jag.

Om man tänker sig en situation där olaume gör flera blindtester och där en någorlunda tendens visar på att han föredrar kabeln från Netonnet. Kan han få sinnesfrid med det valet i fortsättningen efter testet när det inte längre är en "blind" situation, eller kommer han alltid fortsätta att grubbla över om Netonnet-kabeln verkligen låter bättre?

Frågan är om illusionen kan krossas i långa loppet eller om man måste låta illusionen vara en del av helhetsupplevelsen?

Det är väldigt vanligt att människor föredrar en riktigt röd blodapelsin jämnfört med en blekare men sitter smaken verkligen i färgen, och kan dom skilja på dessa apelsiner i ett blindtest?
När dessa människor sedan äter blodapelsin utanför blindtestet så kommer nog synintrycket, att den ser riktigt röd och god ut, även i fortsättningen (för de flesta) påverka smakupplevelsen/helhetsupplevelsen till det bättre.

Precis som AndersP säger så kan ett blindtest hjälpa, men om testet inte visar på ett tydligt och fullt övertygande svar så kommer personen i många fall aldrig att finna sinnesfrid med det val han/hon gjort om valet i ett sånt läge fallit på några andra aspekter än den uppbyggda illusionen.
Priset kan vara en sån aspekt oavsett om det var lägre eller högre, men i många sådana fall så slutar det nog ofta med att man äger båda kablarna och slutsumman har blivit högre. :)

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster