Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav JM » 2018-06-13 22:08

Musiken har, hos vissa individer inte alla, en social komponent. Hos mer empatiska personer kan musik ge stark känslomässig stimulering av bla n accumbens jämförbar med att ha sex. Empatiska personer bearbetar musiken mer känslomässigt än mindre empatiska individer.
Det finns även studier som visar att dans/rörelse ytterligare förstärker den känslomässiga upplevelsen av musik. Referenser finns i något av mina tidigare inlägg.

Taken together, these results confirm and extend recent research on the link between music and empathy, and may help bring us closer to understanding the social cognitive basis for music perception and cognition.

https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00066/full
viewtopic.php?f=9&t=56447&p=1596872&hilit=accumbens#p1596872

Har vi några individer här på faktiskt.io som kan bekräfta eller förkasta fynden?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav KentLindqvist » 2018-06-13 22:29

Obama dansar. Trump, not so much...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Nattlorden » 2018-06-13 22:43

Vet inte vad för typ av svar du letade efter, men jag har gråtit en skvätt alla gånger jag varit och sett La Bohème, t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav sprudel » 2018-06-14 08:05

Nattlorden skrev:Vet inte vad för typ av svar du letade efter, men jag har gråtit en skvätt alla gånger jag varit och sett La Bohème, t.ex.


Så är du enligt trådens rådande tes en empatiskt kompetent individ. Notera att bruket av begreppet kompetent ger en värdeyttring. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Kraniet » 2018-06-14 08:35

Jag kan bli väldigt rörd av musik. Behöver inte vara en speciell genre men det händer oftare med akustiskt musik än elektronisk.
Det är typ en "andlig" upplevelse, eller så som jag tänker mig att "andliga" upplevelser är.

Men jag behöver vara i rätt sinnesstämning och i ett "icke-aktivt" tillstånd, dvs att jag bara låter musiken "ta mig med" utan att tänka så mycket.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Almen » 2018-06-14 08:50

Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Piotr » 2018-06-14 10:03

KentLindqvist skrev:Obama dansar. Trump, not so much...


Obama startade krig*, Trump not so much..

*Krigsdans?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav JM » 2018-06-14 11:30

Narcicism - Narcissism är en individs självupptagenhet, självförhärligande, bristande självkännedom och överdrivna tro på den egna förmågan.

About an inch below your fingertips in your medial prefrontal cortex is the home of your sense of self.
Interestingly, there's one type of person who retains sense of self even with the medial prefrontal cortex blasted: narcissists.


I frontalloberna sitter omdömmet med bla socialt, etiskt och moraliskt tänkande.

Emapati - Empati (sökande till kärlek) betecknar förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla.

N accumbens och frontalloberna är kopplade till empati.

På sätt och vis är empati och narcissism varandras ytterligheter.

A Definitive fMRI Test for Narcissism.
https://www.psychologytoday.com/us/blog ... narcissism

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav JM » 2018-06-14 11:34

Finns exempel på narcissiskt hörande?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav dewpo » 2018-06-14 12:24

8O Jag trodde ett tag att JM startat en tråd för att diskutera hur musik påverkar oss känslomässigt,
Men icke, Självklart var det ytterligare en tråd för klanka ner på oss mindre socialt begåvade :roll:

Fint!
Då kan du förklara varför de välfungerande, normala, empatiska grupporienterade människorna är så snabba att döma allt och alla som inte passar i deras kulturella norm?
Finns det månne sjukdomar som inte drabbar enskilda individer utan farsoter som drabbar hela kulturer/system?

Stone Sour skrev:I'm not better than you, I'm just better
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav JM » 2018-06-14 13:07

Empati är tyvärr en bristvara hos många - kanske även hos mig själv?
Antalet gåshudstillfällen av musik är ganska få.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav bomellberg » 2018-06-14 14:16

JM skrev:Empati är tyvärr en bristvara hos många - kanske även hos mig själv?
Antalet gåshudstillfällen av musik är ganska få.

JM

Alls icke! Som musiker, körsångare, live-besökare är det vanligt. Att du inte får det hemma i soffan är en annan sak.

Musik berör.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav KarlXII » 2018-06-14 15:58

Jag är jätte-empatisk. Se min signatur. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav jonasp » 2018-06-14 20:35

Min enkla hållning är att musik berör människor på väldigt olika sätt, jag skulle personligen vilja undvika att övergeneralisera. Däremot får jag ofta ståpäls av bra musik som är väl återgiven. Vill absolut inte inteckna att jag därmed skulle vara empatisk (eller ej).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav jansch » 2018-06-14 21:29

Varför skulle vi lägga ner så oerhört mycket engagemang, tid, pengar och tankar på välljud om det inte vore för att få en mental orgasm - eurofoni.

Varför inte bara erkänna att riktigt bra återgiven musiki alla former (ok då... nästan all) får oss att inte bara må bra utan även känna eurorisk lycka.

Att man under korta, lyckliga stunder, kan uppleva total harmoni utan att vardagskraven och bekymmer lyckas dra oss in i verkligheten.

Tänk så lite det behövs för att förföra oss! För mej räcker det att lyssna på Led Zepperlin eller en duktig cellist.....

Lyssna t.ex. på " A cellists audition" på Youtube....

(surfar på tv:n så jag kan inte kopiera länkar)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Tangband » 2018-06-14 22:08

Hitler gillade visst Wagner, tycker ni han var empatisk ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Tangband » 2018-06-14 22:11

jonasp skrev:Min enkla hållning är att musik berör människor på väldigt olika sätt, jag skulle personligen vilja undvika att övergeneralisera. Däremot får jag ofta ståpäls av bra musik som är väl återgiven. Vill absolut inte inteckna att jag därmed skulle vara empatisk (eller ej).

+1 . Musik berör nog alla möjliga sorters människor i olika sammanhang.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Nattlorden » 2018-06-14 22:14

Varför inte bara erkänna att riktigt bra återgiven musiki alla former (ok då... nästan all) får oss att inte bara må bra utan även känna eurorisk lycka.


Lycka, sort, eller vilken känsla som.... om du stänger av musiken och är knäsvag när du går därifrån så är det lyckat.... Om det sedan är Loreena McKennit eller Kristina från Duvemålla eller Back in Black.... spelar verkligen ingen roll... det är att du kan gå in i det, känna något, och komma ut förändrad på andra sidan som gäller något.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Tangband » 2018-06-14 22:17

bomellberg skrev:
JM skrev:Empati är tyvärr en bristvara hos många - kanske även hos mig själv?
Antalet gåshudstillfällen av musik är ganska få.

JM

Alls icke! Som musiker, körsångare, live-besökare är det vanligt. Att du inte får det hemma i soffan är en annan sak.

Musik berör.


Håller med :)
Att musiken ofta berör mer live beror kanske på en massa saker, synintryck, atmosfär, nerven i ett liveframträdande. Ljudet låter såklart inte heller bra hemma jämfört med en symfoniorkester live.

I stereon kan man däremot lyssna på musiker som är mycket bättre än stans lokala symfoniorkester, det i sig kan ge ståpäls

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav jansch » 2018-06-15 08:29

Tangband skrev:
Hitler gillade visst Wagner, tycker ni han var empatisk ?


Han gillade inte bara musiken, dom var kompisar och hade samma syn på judar och judendomen.

Men, nä..... jag och de flesta andra uppfattar nog inte Hitler som empatisk ( vilket nog var din poäng med inlägget). Det kan ju finnas många olika skäl till varför man lyssnar på musik. Och visst skulle det vara kul att veta varför han redan som ung lyssnade på Wagner.
I trådrubriken står det ju också ”.... med empati hos vissa”.

Min farsa lyssnade nog aldrig aktivt på musik utom när Sverige vann i fotboll, då nynnade han t o m med framför tv:n ibland. Men han var väldigt empatisk person.
Kanske lite off topic men det finns ju många exempel där samhörighet i en grupp (t.ex fotbollsälskare) förstärks med hjälp av musik. Starka känslor i olika form men jag tror inte det grundar sig i empati.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav jonasp » 2018-06-15 09:01

Jag får ofta gåshud på lyssningsplats i soffan. Väldigt ofta faktiskt. Senast med Kari Bremnes, helt jävla knottrig. Men om jag ska vara himlastormande berör av musiken måste det vara live. Jag tror inte det har med musiken/ljudet att göra, utan är kopplat till mötet mellan människor. Jag ser ju de som står på scenen/sitter i båset/whatever, och berörs.

Kommer även att tänka på Almens tråd!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Almen » 2018-06-15 09:18

jonasp skrev:Min enkla hållning är att musik berör människor på väldigt olika sätt, jag skulle personligen vilja undvika att övergeneralisera. Däremot får jag ofta ståpäls av bra musik som är väl återgiven. Vill absolut inte inteckna att jag därmed skulle vara empatisk (eller ej).

Kan bara hålla med om detta. Tror absolut inte att det går att generalisera på något sätt i denna fråga.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Max_Headroom » 2018-06-15 13:14

JM skrev:Finns exempel på narcissiskt hörande?

JM


Ja, jag håller på med det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-06-15 13:45

dewpo skrev:8O Jag trodde ett tag att JM startat en tråd för att diskutera hur musik påverkar oss känslomässigt,
Men icke, Självklart var det ytterligare en tråd för klanka ner på oss mindre socialt begåvade :roll:

Fint!
Då kan du förklara varför de välfungerande, normala, empatiska grupporienterade människorna är så snabba att döma allt och alla som inte passar i deras kulturella norm?
Finns det månne sjukdomar som inte drabbar enskilda individer utan farsoter som drabbar hela kulturer/system?

Stone Sour skrev:I'm not better than you, I'm just better

Lättkränkt?

Kan vi inte bara försöka se det bästa i varje människa och inte leta fel?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-06-15 14:05

jansch skrev:Varför skulle vi lägga ner så oerhört mycket engagemang, tid, pengar och tankar på välljud om det inte vore för att få en mental orgasm - eurofoni.

Varför inte bara erkänna att riktigt bra återgiven musiki alla former (ok då... nästan all) får oss att inte bara må bra utan även känna eurorisk lycka.

Att man under korta, lyckliga stunder, kan uppleva total harmoni utan att vardagskraven och bekymmer lyckas dra oss in i verkligheten.

Tänk så lite det behövs för att förföra oss! För mej räcker det att lyssna på Led Zepperlin eller en duktig cellist.....

Bra sammanfattat

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav dewpo » 2018-06-15 15:21

sportbilsentusiasten skrev:
dewpo skrev: 8O Jag trodde ett tag att JM startat en tråd för att diskutera hur musik påverkar oss känslomässigt,
Men icke, Självklart var det ytterligare en tråd för klanka ner på oss mindre socialt begåvade :roll:

Fint!
Då kan du förklara varför de välfungerande, normala, empatiska grupporienterade människorna är så snabba att döma allt och alla som inte passar i deras kulturella norm?
Finns det månne sjukdomar som inte drabbar enskilda individer utan farsoter som drabbar hela kulturer/system?

Stone Sour skrev:I'm not better than you, I'm just better

Lättkränkt?

Kan vi inte bara försöka se det bästa i varje människa och inte leta fel?


Så tycker jag också!

Det är dock ganska svårt att se till det bästa i ett system som letar fel hos alla individer,
Men jag önskar alla normala människor välgång och trevligt marscherande.

Angående lättkränkt så för jag nog svara att jag inte ser mig som speciellt lättkränkt nej, Bara kränkt! Fast ej av denna tråd, Men av samhället i stort!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav JM » 2018-06-15 17:20

dewpo skrev:
Angående lättkränkt så för jag nog svara att jag inte ser mig som speciellt lättkränkt nej, Bara kränkt! Fast ej av denna tråd, Men av samhället i stort!

Jag har fått en känsla av att du inte är ensam att känna så. Ser du någon lösning?
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav ChristianAndersson » 2018-06-15 18:51

För er som har läst rapporterna; har de olika personerna lyssnat lika mycket och aktivt på musik, har den gett genklang?

Är det så att musik (och annan kultur) ger empati, det är en annan infallsvinkel som andra studier hävdat sannstämmig.

För er som kollar fotboll finns det lag som anammat "finkultur" och då bl a fått lagkamraterna att våga utan att skämmas.


[Källa behövs ]?
Duck-a-go is your friend
Shatterer of words

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav dewpo » 2018-06-15 19:09

JM skrev:
dewpo skrev:
Angående lättkränkt så för jag nog svara att jag inte ser mig som speciellt lättkränkt nej, Bara kränkt! Fast ej av denna tråd, Men av samhället i stort!

Jag har fått en känsla av att du inte är ensam att känna så. Ser du någon lösning?


Nä det vill jag inte påstå,

Jag personligen känner mig kränkt för att samhället är intolerant mot människor som inte anses passa i normen för hur en människa skall vara.
Medans en stor del av befolkningen verkar känna sig kränkta av att normen som den ser ut i dag redan den är för frikostig.

Det känns inte som ett problem som går att kompromissa bort,
Skillnaderna mellan de mer toleranta och de intoleranta som ser sin egen lycka spolieras så for någon annan avviker från den gemensamma planen känns oöverstiglig!

Jag kan bara hopas att toleransen vinner!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav KarlXII » 2018-06-15 23:29

Tangband skrev:Hitler gillade visst Wagner, tycker ni han var empatisk ?


Han fick ju inte gåshud, ju.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster