Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Vet inte vad för typ av svar du letade efter, men jag har gråtit en skvätt alla gånger jag varit och sett La Bohème, t.ex.
KentLindqvist skrev:Obama dansar. Trump, not so much...
Stone Sour skrev:I'm not better than you, I'm just better
JM skrev:Empati är tyvärr en bristvara hos många - kanske även hos mig själv?
Antalet gåshudstillfällen av musik är ganska få.
JM
jonasp skrev:Min enkla hållning är att musik berör människor på väldigt olika sätt, jag skulle personligen vilja undvika att övergeneralisera. Däremot får jag ofta ståpäls av bra musik som är väl återgiven. Vill absolut inte inteckna att jag därmed skulle vara empatisk (eller ej).
Varför inte bara erkänna att riktigt bra återgiven musiki alla former (ok då... nästan all) får oss att inte bara må bra utan även känna eurorisk lycka.
bomellberg skrev:JM skrev:Empati är tyvärr en bristvara hos många - kanske även hos mig själv?
Antalet gåshudstillfällen av musik är ganska få.
JM
Alls icke! Som musiker, körsångare, live-besökare är det vanligt. Att du inte får det hemma i soffan är en annan sak.
Musik berör.
Hitler gillade visst Wagner, tycker ni han var empatisk ?
jonasp skrev:Min enkla hållning är att musik berör människor på väldigt olika sätt, jag skulle personligen vilja undvika att övergeneralisera. Däremot får jag ofta ståpäls av bra musik som är väl återgiven. Vill absolut inte inteckna att jag därmed skulle vara empatisk (eller ej).
JM skrev:Finns exempel på narcissiskt hörande?
JM
dewpo skrev:8O Jag trodde ett tag att JM startat en tråd för att diskutera hur musik påverkar oss känslomässigt,
Men icke, Självklart var det ytterligare en tråd för klanka ner på oss mindre socialt begåvade
Fint!
Då kan du förklara varför de välfungerande, normala, empatiska grupporienterade människorna är så snabba att döma allt och alla som inte passar i deras kulturella norm?
Finns det månne sjukdomar som inte drabbar enskilda individer utan farsoter som drabbar hela kulturer/system?Stone Sour skrev:I'm not better than you, I'm just better
jansch skrev:Varför skulle vi lägga ner så oerhört mycket engagemang, tid, pengar och tankar på välljud om det inte vore för att få en mental orgasm - eurofoni.
Varför inte bara erkänna att riktigt bra återgiven musiki alla former (ok då... nästan all) får oss att inte bara må bra utan även känna eurorisk lycka.
Att man under korta, lyckliga stunder, kan uppleva total harmoni utan att vardagskraven och bekymmer lyckas dra oss in i verkligheten.
Tänk så lite det behövs för att förföra oss! För mej räcker det att lyssna på Led Zepperlin eller en duktig cellist.....
sportbilsentusiasten skrev:dewpo skrev: Jag trodde ett tag att JM startat en tråd för att diskutera hur musik påverkar oss känslomässigt,
Men icke, Självklart var det ytterligare en tråd för klanka ner på oss mindre socialt begåvade
Fint!
Då kan du förklara varför de välfungerande, normala, empatiska grupporienterade människorna är så snabba att döma allt och alla som inte passar i deras kulturella norm?
Finns det månne sjukdomar som inte drabbar enskilda individer utan farsoter som drabbar hela kulturer/system?Stone Sour skrev:I'm not better than you, I'm just better
Lättkränkt?
Kan vi inte bara försöka se det bästa i varje människa och inte leta fel?
dewpo skrev:
Angående lättkränkt så för jag nog svara att jag inte ser mig som speciellt lättkränkt nej, Bara kränkt! Fast ej av denna tråd, Men av samhället i stort!
JM skrev:dewpo skrev:
Angående lättkränkt så för jag nog svara att jag inte ser mig som speciellt lättkränkt nej, Bara kränkt! Fast ej av denna tråd, Men av samhället i stort!
Jag har fått en känsla av att du inte är ensam att känna så. Ser du någon lösning?
Tangband skrev:Hitler gillade visst Wagner, tycker ni han var empatisk ?
Användare som besöker denna kategori: pLudio och 36 gäster