THX Reference Level bashögtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-06-30 15:53

Inställning av THX reference level för bashögtalare. Hur bär man sig åt i praktiken?

Jag ser att 0 dB på receiver eller processor ska motsvara 105 dB på lyssningsplats för huvudkanalerna med rosa brus mätt C-vägt. Detta är fullt framkomligt för mig, iaf ungefärligt med dom testsignaler jag har tillgång till. Det är ju inte SÅ himla noga. Däremot ser jag ingen enkel metod att ställa nivån för bashögtalarna.

Min Emotiva UMC-1 behagar inte längre boota så jag har nu köpt en receiver. En Marantz SR6011. Emotivan hade, förutom justering av subwoofernivå även separat justering av LFE nivå. Jag kan inte se att 6011 har nåt liknande så här får man väl ställa LFE-nivån med testsignal och hoppas på korrekt nivå på det som mixats ned från kanaler satta till SMALL eller?

Jag vet att LFE-nivån ska vara 10 dB högre än för resten av högtalarna, altså 0 dB på receiver ska ge 115 dB på lyssningsplats. OK så långt, men var finner man lämpliga testsignaler?

Ljudnivåmätare i den mer överkomliga prisklassen har en begränsad bandbredd typ 35 - 7000 Hz. Har det nån betydelse i dom här sammanhangen?

Jag har många funderingar om det här så lite allmänt svammel uppskattas och likaså mer seriösa inlägg.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-01 04:37

AndersP - Det jag reagerar på är dom höga testnivåerna. 115dB är hysteriskt högt och det krävs ett PA system för att fixa det. Marantz:ens 110W räcker inte om du inte har effektiva hornhögtalare. Men du kanske menar att du kommer att lägga dej 25--30 dB under 0 dB nivån när du mäter?

C- vägd mätning betyder ju att ljudmätaren skall ha ett C filter. Har den det är allt OK. Dock, jag har sett billigare mätare som anger en feltolerans som gör att man inte längre kan kalla det för et dB(C) värde.

Att mäta med brus är mest "förlåtande" då det slätar över vissa brister hos mätmikrofonen. Det är ju själva mikrofonkapseln som är den svaga delen, alltså "finmekanik" som gör att billiga ljudmätare har oljämn kvalitet. Är dom inte individuellt kalibrerade är det osäkert.

Om du ska JÄMFÖRA 2 C-vägda värden har du minst mätosäkerhet.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-01 04:52

Tittade nu på en ljudmätare som Kjell&Co säljer. Jag tror att det är okunskap som gör att dom anger frekvensomfång. Den har A och C och att ange en frekvensgång vars gränsfrekvens sätts av C vägningen är korkat.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav Piotr » 2018-07-01 11:41

jansch skrev:AndersP - Det jag reagerar på är dom höga testnivåerna. 115dB är hysteriskt högt och det krävs ett PA system för att fixa det. Marantz:ens 110W räcker inte om du inte har effektiva hornhögtalare. Men du kanske menar att du kommer att lägga dej 25--30 dB under 0 dB nivån när du mäter?



Vi räknar..

Ett baselement i en sluten låda som pumpar 1 liter p-p ger mellan 103-108dB SPL @ 50Hz i fri luft på 1m.

Med rimligt styva begränsningsytor i form av golv och vägg så vinner vi ca. +12dB = 115-120dB.

Ett par sådana moduler ger ung. +6dB för 121-126dB SPL.

Ett modernt baselement i storleken 10" eller 12" pumpar 1 liter p-p och en aktuell lådvolym kan vara runt 50 liter.

Även ett kapabelt 2-vägssystem med en långslagig åtta i basreflex närmar sig dessa nivåer i rätt rum.

Jag kan ha räknat och tänkt fel men jag tror inte några extrema system eller PA-system är nödvändiga (sade han diplomatiskt). :)

Som du är inne på så säger ju AndersP inget om aktuell nivå vid själva mätningen, han anger endast referensnivåer. Men om han nu önskar nå dessa nivåer så krävs inget extremt med dagens mått mätt.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-01 18:41

Allt beror på vad man är ute efter....

Känns lite "tunt" att räkna med 50Hz om man vill ha lite "umpf" och åskmuller i ett biosystem. C-vägt har en standardiserad -3dB punkt på 31.5Hz om jag minns rätt (orkar inte googla).
Jag räknade inte utan bara tog "erfarenhetskänslan" att drygt 100W "är inte så mycket att komma med" men jag vet ju inte om sub:en är aktiv

Om man nu skall mäta C vägt är det inte helt lätt att använda en "billig" ljudmätare. Tyvärr är ju allt under 30.000:- billigt i detta sammanhang om man ska vara säker på att man mäter rätt. Hur som helst kräver även en "billig" ljudmätare att mätningen i praktiken tar åtminstone 30 sekunder om man vill ha ett korrekt värde. Tyvärr har väl inte billiga ljudmätare någon medelvärdesfunktion men man kan ju använda Svantes program och mätmic. Mätningen borde nog utföras som en LTAS mätning och under mätningen täcka en del av lyssningsrummet (inte bara en Sweets pot punkt).
Då uppstår i sig ännu en svårighet - referensvärdet då billiga mickar är inte kalibrerade, fast som jag sagt tidigare - är det inte 2 mätningar som refererar till varann?
Jag hade nog inte "vågat" köra 2 "åttor" eller ens 2 "tior" under sådana premisser.
Dessutom min invändning var ju - räcker 110W till? (nä, jag vill inte ens räkna på det)

Jag har har kört "max" på 2 "femtontummare" i mitt vardagsrum med tersfilter och då givetvis även med centerfrekvens 31,5Hz och även lägre. Det är för jävligt helt enkelt ALLT skakar och vibrerar. Har även kört ren sinus ner till 22,5Hz och "vågar" inte gå över sådär 105 -110dB. Hela huset vibrerar.
Intressant är ju med sinus - normalt har man ju inget slavfilter eller liknande så hur mycket av ljudet som är dist har man inte direkt koll på.


Har man inte mätt och har tvärkoll på vilket ljudtryck man har vid låga frekvenser är det lätt att gissa 10-20dB fel.
115dB vid 31,5Hz är helt enkelt brutalt i ett lyssningsrum och det man upplever som "högt" är oftast som en fjärt i universum.

MITT RÅD! Kör inte 115dB i subbasområdet ( - upp till 80Hz) om du inte vill utmana ödet. D v s om du inte har t.ex 4st "femtontummare" eller mer.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav Piotr » 2018-07-01 19:09

jansch skrev:Allt beror på vad man är ute efter....


För diskussionen, 115dB SPL som du nämnde kanske? :)

Och för det krävs inget PA. (Sade han helt odiplomatiskt) ;) :)

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav Piotr » 2018-07-01 19:35

jansch skrev:Känns lite "tunt" att räkna med 50Hz om man vill ha lite "umpf" och åskmuller i ett biosystem. C-vägt har en standardiserad -3dB punkt på 31.5Hz om jag minns rätt (orkar inte googla).
Jag räknade inte utan bara tog "erfarenhetskänslan" att drygt 100W "är inte så mycket att komma med" men jag vet ju inte om sub:en är aktiv


Ett väldimensionerat slutet system i ett lämpligt rum ger typ samma nivå vid 20Hz som vid 50Hz (bortsett från rumsresonanser).

Vi räknar:

Ett system med 12" i stereo.
Vi antar en låg känslighet om ca 86dB.
1W=86dB
10W=96dB
100W=106dB

Två ljudkällor ger ca +6dB = 112dB.

Golvet ger +6dB = 118dB.

Detta är på en meter men vi har ju mer gain av rummet och sitter förmodligen skapligt nära en vägg.

Så, 2x100W med ett par slutna basmoduler innehållandes potenta 12" kommer att leverera 115dB SPL i hela basområdet i många typiska rum.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-01 20:39

Var det 2 sub:ar?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-01 20:40

Hur går det med x max vid 20Hz?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-01 22:08

Tack för alla svar. Ni är otroligt duktiga!

I några vägledningar till THX inställningar föreslås användning av rosa brus -30 dB och sedan ställa nivån på receiverns volymratt till -30 dB för att nå ett mätvärde 75 dB c-vägt. Motsvarande för LFE-kanalen påstås vara 85 dB då denna av olika anledningar ska vara 10 dB starkare.

Saker som detta rör till det för mig. Vad ska man tro?
"Note that the low frequency effects signal is nearly always internally set to be to be 10dB louder than that for the speakers so that the end user’s life is simplified and the subwoofer is calibrated to 75dB rather than the 85dB one might expect."
Hur tar man reda på sånt? Man kanske kan lyssna sig till det?

Jansch: Att döma av siffrorna och en del vittnesbörd är THX referensnivå vansinnigt starkt. Jag tänker fortsätta att spela vid dom nivåer jag tycker passar mig och mina grannar, men jag vill ändå kalibrera. Inom parentes använder jag bara Marantz slutsteg till surroundkanalerna. Har separata förstärkare till resten.
Baskapacitet har jag tillräckligt för alla befintliga standarder så det är inget problem.

Har hittat ett gäng B & K 2203 på ebay. Typ 1000 spänn. Vore det nånting för mig? Jag gillar klassiska grejer 8)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav Piotr » 2018-07-01 22:15

@ jansch

Yes i båda mina inlägg har jag nämnt två st. moduler.

X-max är ju vad det är och den pumpade volymen jag nämnt ger ung. den output jag nämnt.

Givetvis är det helt avhängigt rummet och stor skillnad på öppen planlösning á100+kvm med 4m takhöjd och ett stängt mindre/medelstort rum.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-02 07:25

AndersP - B&K 2203 är ju proffsgrejor fast väldigt klumpig. Den har många år på nacken, 60 tals grejor. jag tror att den t o m har ett rör! Se till att mikrofonkapsel ingåroch att den är hel, annars blir det dyrt. Spelar mindre roll vilken kapsel som ingår om du ska mäta C vägt. Får du tag i en med kompletterande 1/3 oktav filter kan du göra mycket kul.
När du mäter, annvänd stativ eller håll den långt från kroppen.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-02 18:28

jansch skrev:AndersP - B&K 2203 är ju proffsgrejor fast väldigt klumpig. Den har många år på nacken, 60 tals grejor. jag tror att den t o m har ett rör! Se till att mikrofonkapsel ingåroch att den är hel, annars blir det dyrt. Spelar mindre roll vilken kapsel som ingår om du ska mäta C vägt. Får du tag i en med kompletterande 1/3 oktav filter kan du göra mycket kul.
När du mäter, annvänd stativ eller håll den långt från kroppen.

Nä, ny är den ju inte, men jag gillar designen, den är oöm, prisbillig (modernt och motsvarande instrument skulle kosta 10 - 100 ggr mer) och skulle passa bra med min Marconi TF2700. Tror inte jag behöver datalogger heller. B & K gjorde ju bra grejer. Det säger alla. Precis den typen av produkt jag dras till. Inge slit och släng. Har den funkat i 50 år borde den funka lite till. Den drivs av 3 st AA batterier så det sitter nog inga rör i den.
Vad för kul kan man göra med 1/3 oktav-filtret?
Jag är ju ingen mätkille precis...

Om nån vill går det bra att svara på nån annan fråga jag har ställt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-07-02 21:09

Jag har en sådan och det är inte rör i den. Du bör kolla vilken kapsel som sitter på. Jag gillar det instrumentet.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-02 22:14

Johan_Lindroos skrev:Jag har en sådan och det är inte rör i den. Du bör kolla vilken kapsel som sitter på. Jag gillar det instrumentet.

Vilken kapsel är att föredra?
Finns flera som passar den användnimg jag har tänkt mig?
Finns olämpliga?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-02 22:26

Johan_Lindroos skrev:Jag har en sådan och det är inte rör i den. Du bör kolla vilken kapsel som sitter på. Jag gillar det instrumentet.


2203 fanns i 2 versioner, en med rör och en med FET.

https://www.radiomuseum.org/dsp_search.cfm

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-02 22:55

Stämmer faktiskt.
Båda är batteridrivna med 3 x 1,5 V. Inte enkelt att finna rätt beteckningar på modellerna. Radiomuseum skriver 2203 tube och 2203 fet. Det står inte i annonserna på ebay. Röret är CK 512AX. Ger väl spänning till kondensatormicken kanske. Smårör brukar hålla i evighet så det är inget jag oroar mig för. Begränsad batteritid kan jag också svälja.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-02 23:18

AndersP skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag har en sådan och det är inte rör i den. Du bör kolla vilken kapsel som sitter på. Jag gillar det instrumentet.

Vilken kapsel är att föredra?
Finns flera som passar den användnimg jag har tänkt mig?
Finns olämpliga?


Dom flesta levererades nog med kapsel 4131. Det fanns inte så många varianter på den tiden, för visst är det en 1 tums kapsel på den? vad säger Johan?
Nackdelen med 1tums är att dom är ganska riktade så om man mäter ”random” som du kommer att göra är inte resultatet exakt över ett par kHz. Dock, du kan förvänta dej mycket noggranna värden under 2-3kHz.

Du skall inte ha en kapsel för pressure” utan för ”freefield”. Allra bäst är ” diffuse field” för dej men det finns inga gamla sådana och då kostar kapseln väldigt mycket och dom finns dessutom bara i 1/2 tum (tror jag).

Fråga om kapselns typnummer innan du köper, det börjar alltid med 41xx på äldre (och vissa nya) kapslar.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-02 23:29

AndersP skrev:Stämmer faktiskt.
Båda är batteridrivna med 3 x 1,5 V. Inte enkelt att finna rätt beteckningar på modellerna. Radiomuseum skriver 2203 tube och 2203 fet. Det står inte i annonserna på ebay. Röret är CK 512AX. Ger väl spänning till kondensatormicken kanske. Smårör brukar hålla i evighet så det är inget jag oroar mig för. Begränsad batteritid kan jag också svälja.


Jag tror att röret sitter som katodföljare för signalen från mikrofonkapseln. Precis som dom äldre B&K mikrofonförstärkarna typ 2613 och några andra.`

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-02 23:32

jansch skrev:Dom flesta levererades nog med kapsel 4131. Det fanns inte så många varianter på den tiden, för visst är det en 1 tums kapsel på den? vad säger Johan?
Nackdelen med 1tums är att dom är ganska riktade så om man mäter ”random” som du kommer att göra är inte resultatet exakt över ett par kHz. Dock, du kan förvänta dej mycket noggranna värden under 2-3kHz.

Du skall inte ha en kapsel för pressure” utan för ”freefield”. Allra bäst är ” diffuse field” för dej men det finns inga gamla sådana och då kostar kapseln väldigt mycket och dom finns dessutom bara i 1/2 tum (tror jag).

Fråga om kapselns typnummer innan du köper, det börjar alltid med 41xx på äldre (och vissa nya) kapslar.

Jättebra information!
Tror du nyare kapslar är kompatibla med dom här gamla instrumenten?
Räcker väl inte med diameter, kan ju vara frågan om olika pinout, rastermått och liknande?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-03 00:25

Johan_Lindroos skrev:Jag har en sådan och det är inte rör i den. Du bör kolla vilken kapsel som sitter på. Jag gillar det instrumentet.

Vilken kapsel sitter på ditt instrument och vad använder du det till?
Vilken kapsel rekommenderar du mig?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-03 06:49

AndersP skrev:
jansch skrev:Dom flesta levererades nog med kapsel 4131. Det fanns inte så många varianter på den tiden, för visst är det en 1 tums kapsel på den? vad säger Johan?
Nackdelen med 1tums är att dom är ganska riktade så om man mäter ”random” som du kommer att göra är inte resultatet exakt över ett par kHz. Dock, du kan förvänta dej mycket noggranna värden under 2-3kHz.

Du skall inte ha en kapsel för pressure” utan för ”freefield”. Allra bäst är ” diffuse field” för dej men det finns inga gamla sådana och då kostar kapseln väldigt mycket och dom finns dessutom bara i 1/2 tum (tror jag).

Fråga om kapselns typnummer innan du köper, det börjar alltid med 41xx på äldre (och vissa nya) kapslar.

Jättebra information!
Tror du nyare kapslar är kompatibla med dom här gamla instrumenten?l
Räcker väl inte med diameter, kan ju vara frågan om olika pinout, rastermått och liknande?


B&K har prepolariserade och ”vanliga” mick:ar. Då 2203 tillverkades fanns bara ”vanliga” som behöver polarisationsspänning. B&K har alltid haft 200 volt polarisationsspänning som standard. Att spänningen är så hög (t.ex. jämfört med 48V fantomspänning) beror på att Mick:arna tål väldigt högt ljudtryck och presterar då stor utspänning. Över 50Vpeak i extremfall.
Nu är det så att 2203 har 28V polarisationsspänning (hittade ett schema nu på www) om jag ser rätt. Detta är inget större problem för en B&K Mick då bara känsligheten påverkas och frekvensgången marginellt.

Mikrofonkapslarna har ett standardiserat fäste, d vs en gänga och en ”mittpinne” för signalen och polarisationsspänningen. Höljet med gängan är ”jord”. Du kan alltså ta en Mick från en annan tillverkare och köra den på en B&K mickförstärkare.
Fast det måste givetvis vara rätt storlek ( 1tum, 1/2tum, 1/4tum eller 1/8tum) eller använda adapter.
(Kan skicka några bilder när jag sitter vid en riktig dator)

Nu kommer det viktigaste!!!
Mickrofonkapslarna har olika känslighet, inte bara de olika kapseltyperna utan även individuellt!
Exempel: En 4191 somjag har, har 12,5 mV/pa enligt datablad men 12,3mV/Pa i kalibreringsintyget. I dB är det dock inte så mycket.
De olika typerna har allt mellan ca 1mV till 50mV/Pa. Att det är så olika beror på mickstorlek och på hur högt dom går i frekvens mm.

Man kan därför KALIBRERA 2203, Helt enkelt en potentiometer som man vrider på MEN du måste då ha en pistonphon eller liknande så du kan producera ett referensljud.
Jag kan låna ut en pistonphon till dej så du kan kalibrera. Det räcker ju att göra/kolla en gång om man inte utsätter instrumentet för ”väder o vind”

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-03 20:54

Blir inge väder och vind för mig och jag har ännu inte tordas handla min 2203. Har däremot ställt frågor om mic-kapslars modellnummer och om dom öht levereras med instrumentet. Ställde fråga has B& K om priser på nya kapslar och var man handlar också. 4145 är en omnidirectional och varkar finnas fortfarande.

En hel del instrument på ebay säljs av olika "liquidators" och dom flesta säljare har dålig koll på funktion. I bästa fall är det "seems to react to sound" och liknande. Dom påstår att instrumentet är "pulled from a working environment" och "ready to use". Sen är det det som är på bild "is what you get", men då saknas kapseln! Instrumenten är oftast inte ens testade osv.
Kanske får promenera ner till Kjelle och handla en UNI-T. Den dom har är toppmodellen, men utan datalogger för en tusing. Ljudkort + halvbra mätmik blir helt andra pengar. :cry: Högtalardesign blir det ju inte frågan om för mig.

Få verkligenr tacka för din generositet, men vi får se hur går...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-03 22:51

AndersP - En ny kapsel hamnar på ungefär 7000-11.000:- inkl. moms beroende på typ men ibland säljer dom demogrejor, men under 5.000 är nog omöjligt.
Priserna på B&K grejor är hysteriska.
För några månader sedan frågade jag B&K i Borås vad en BATTERIHÅLLARE till en 4220 pistonfon skulle kosta (hållaren är för 6 st AA-batterier). Pris: ca 4.500:- inkl. moms...... En liknande, men som inte passar kostar 79:- på Kjell&Co.

Nja, 4145 är en 1tums mikrofonkapsel och är för i första hand för "frifält" , alltså mätningar där ljudvågen kommer i 0-axeln. Mickar på 1tum är fysiskt för stora för att vara "omni" d v s rundtagande. När diametern på mick:en är större än en 1/10del av våglängden börjar mick:en bli riktad. Viss kompensation kan göras för detta med ett speciellt mikrofongaller.Detta är ingen "tumregel" utan styrs av fysikens lagar.

Jag använder aldrig 4145 vid mätningar i rum, bara är jag vill ha/behöver väldigt låg bruströskel och då i "närfält". Detta trots att jag har "specialgallret" för "omni" att sätta på.

Man använde förrut 1tums mic:ar mer generellt men inte nu när det finns bra 1/2tums lågbrusiga mic:ar, som är lite mer rundtagande, används de istället. Jag använder i första hand 1/4tums mickar för att mäta i lyssningsrum. Dessa är ungefär lika rundtagande som vår hörsel.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-03 23:20

Glömde säga....

Om du köper B&K grejor VET du vad du får. ALLT finns specat. Spelar heller ingen roll hur gamla grejorna är om dom är hela.
B&K har bl.a. gjort långtidstester på mikrofonkapslar (i 30 - 40 år), Det är inte mätbart någon förändring om dom inte utsatts för hög värme (över 150 grader)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-04 04:12

Din kunskap är imponerande. Vad använder du dina instrument till?

Börjar bli mer och mer osäker på inköp av antikt B & K instrument. Osäkerhetsfaktorerna är stora med den typen av säljare man stöter på. "Selling for parts or repair" friskriver dom ju från allt ansvar och en kapsel för 10000 som man kan stoppa i fickan och som håller i en evighet har nog 1:e säljaren plockat till sig innan "liquidatorn" dyker upp. Rätt kapsel vill man ha dessutom.

Nä, det bli nog UNI-T eller mätmick + ljudkort. Vilka bra märken på mikrofoner finns? Altså förutom B & K och DPA.
Jag har kollat på Earthworks, Beyer Dynamic och liknande. Begpriserna är höga. Behringer finns ju, men jamenar vad får man då?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav petersteindl » 2018-07-04 10:17

Lina Audio OM1 kanske kan vara ett bra alternativ. Line Audio mikrofonförstärkare är en bra produkt att ha till en kondensatormikrofon.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-04 11:48

Halvtum och omni. Intressant. Inspelningsmik, men man kanske inte ska hänga upp sig på sånt i mitt fall.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav petersteindl » 2018-07-04 12:33

Tippar att mikrofonen har väldigt låg distorsion. Det är Roger Jönsson på detta fora som är pappa till dessa. :)

Använder själv Line Audio mikrofonförstärkare till Earthworks mätmik. Kommer nog att köpa ytterligare Line Audio mikrofonförstärkare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-04 13:35

Jo jag vet att det är Roger som gör dom.
Hur använder du dina saker; Vad kopplar du mikförstärkarens utgång till?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: FalloutBoy och 8 gäster