THX Reference Level bashögtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav petersteindl » 2018-07-04 13:39

AndersP skrev:Jo jag vet att det är Roger som gör dom.
Hur använder du dina saker; Vad kopplar du mikförstärkarens utgång till?

Till mätutrustning. Clio och ATB.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav jansch » 2018-07-04 23:03

AndersP - jag skrev ju tidigare att jag skulle skicka bilder på mic kapslar-

Det är ganska intressant (tycker jag) att det är så stor skillnad på 1 tums, 1/2 tums och 1/4 tums. Tog med en bit av min hand också så man får en referens till storleken. Längst till vänster är "omni" gallret till 1 tums mikrofonen. Man skruvar alltså av gallret som 1 tums mic:en har och sätter på detta istället. Den blir mer rundtagande, ungefär som en 1/2 tums mic. Det är dock inte tillräckligt om man vill göra exakta "diffusfältsmätningar", tappar redan t.ex 5-7 dB vid under 10kHz om ljudet kommer bakifrån. (ungefär, kommer inte ihåg på rak arm).

mikrofonkapslar.JPG
mikrofonkapslar.JPG (1.47 MiB) Visad 960 gånger


Bifogar också en bild på en 1/4 tums mic inklusive micförstärkare. Helt rak i frekvensgången mellan ca 15Hz och över 50kHz. Med annan micförstärkare t.ex. 2669 är undre gränsfrekvens under 5 - 6Hz. Mic:en är en B&K 4939, alltså en frifältsmikrofon som är väldigt tunn/smal, drygt 6 mm, och som t.ex. går att stoppa in i en basreflexport. Bortåt 160dBSPL är inga problem.

mic 4939.JPG
mic 4939.JPG (1.49 MiB) Visad 960 gånger


Jag har små händer....

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-05 02:33

Fina bilder och du verkar äga en förmögenhet i mikrofonkapslar. 8O

Fick svar på mitt mail till B & K och man hävdar att inga reservdelar finns till så gamla instrument, men jag ser ju i produktkatalogen att det finns. Hade en liknande diskussion med Hypex om en av deras nätdelar som dom påstod inte fungerade med dom slutstegsmoduler jag har trots att det står i bruxet vad som funkar. Fick rätta ett pinoutfel åt dom dessutom. Gratis förstås. :cry:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-07-06 00:27

Det går bra att andra också skriver i tråden för att ge mig tips eller skriva tokigheter. :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tox
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-17

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav Tox » 2018-08-10 18:35

AndersP
Om jag minns rätt så tror jag att man ska lägga alla kanaler på samma nivå, dvs -30dB signal blir 75dB men att LFE kanalen ska klara 10dB mer än övriga kanaler.
Allt ska mätas in på samma nivå, LFE dB höjningen ligger i materialet som spelas och ska inte finnas om kanalerna matas med samma nivå på test signalen men LFE kanlen måste ha 10dB headroom mer än övriga kanaler om man vill kunna höra ljudspåret på fullt utstyrd signal.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: THX Reference Level bashögtalare

Inläggav AndersP » 2018-08-12 19:18

Mycket bra information. Precis vad jag behöver. Tackar!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster