Tack alla Ino-kunder!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Tack alla Ino-kunder!

Inläggav IngOehman » 2018-07-12 16:02

Idag träffade jag en Ino-kund. Han köpte nämligen ett par profundus X. Och än en gång påmindes jag om hur otroligt trevliga Ino-människor är!

Och det fanns tre skäl till detta:

1. Han var sedvanligt trevlig.

2. Sedan jag skurit ned på verksamheten kraftigt och bara har tre demos om året, så blir det också såklart mycket mindre sälj, och därför också allt sällsyntare att jag träffat någon högtalarköpare. Det kan ibland gå månader emellan, ofta veckor. Så man liksom hinner sakna musikpratet och liksom att få exponeras av entusiasmen.

3. När jag inte hade växel så sa han som så många tidigare - behåll växeln, den får gå till utvecklingskassan! Växeln är förstås inga stora pengar men ändå - genom åren har jag nog fått i varje fall över 1000:- i bidrag.

Det där sista gör att jag tror att Ino-kunder är speciella. För nog brukar vanliga människor kräva växeln tillbaka? Utom kanske på restaurang och i taxin.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Perfector » 2018-07-12 16:12

IngOehman skrev:Idag träffade jag en Ino-kund. Han köpte nämligen ett par profundus X. Och än en gång påmindes jag om hur otroligt trevliga Ino-människor är!

Och det fanns tre skäl till detta:

1. Han var sedvanligt trevlig.

2. Sedan jag skurit ned på verksamheten kraftigt och bara har tre demos om året, så blir det också såklart mycket mindre sälj, och därför också allt sällsyntare att jag träffat någon högtalarköpare. Det kan ibland gå månader emellan, ofta veckor. Så man liksom hinner sakna musikpratet och liksom att få exponeras av entusiasmen.

3. När jag inte hade växel så sa han som så många tidigare - behåll växeln, den får gå till utvecklingskassan! Växeln är förstås inga stora pengar men ändå - genom åren har jag nog fått i varje fall över 1000:- i bidrag.

Det där sista gör att jag tror att Ino-kunder är speciella. För nog brukar vanliga människor kräva växeln tillbaka? Utom kanske på restaurang och i taxin.


Vh, iö

Trevlig läsning.
Själv lägger jag det mesta av växeln i en pappmugg som står utanför någon butik tillsammans med en trevlig människa som har bättre nytta av dem än jag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav IngOehman » 2018-07-12 16:17

Jag talar om prasslande växel. ;)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-07-12 16:20

Tack för basfiltret, skitbra grejjer. Funkar finfint på JBL med

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Morello » 2018-07-12 16:42

IngOehman skrev:Det där sista gör att jag tror att Ino-kunder är speciella. För nog brukar vanliga människor kräva växeln tillbaka? Utom kanske på restaurang och i taxin.


Vh, iö


Gratulerar till växeln. Det är nog så att det idag är ganska ovanligt att folk betalar med kontanter, så någon växel är sällan aktuell.
Jag har noterat att allt fler restauranger inte accepterar kontanter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Tarzan » 2018-07-12 17:08

En lösning på växelproblemet skulle ju kunna vara att sätta priserna till någonting multiplicerbart med 500, eller med 100 för de billigare produkterna. Eller att alltid avrunda till något jämnt inom rimliga gränser. Jag förstår helt klart att man när man kört lång väg för att hämta sina sedan lång tid beställda högtalare för många tusen inte bryr sig sig så värst mycket om lite växel.

Har inte alla swish nuförtiden? eller sätter bankerna stopp för för stora summor?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Morello » 2018-07-12 17:11

Alternativt skickar man en faktura eller skaffar en kortterminal. Det är ett mindre äventyr att plocka ut större summor kontant från banken dessa dagar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-07-12 17:35

Tarzan skrev:Har inte alla swish nuförtiden? eller sätter bankerna stopp för för stora summor?


Fanns tidigare ett default belopp, tror det var 3000 kr per dag. Gick att höja.

När du skaffar Swish är beloppsgränsen 15 000 kr per vecka. I din internetbank och app kan du ändra gränsen eller ha en tillfällig beloppsgräns upp till 150 000 kr som är giltig i en dag (gäller för dig som är över 18 år).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav genstruktur » 2018-07-12 18:01

Tack själv! :)

Vi har aldrig träffats men dina skapelser sprider glädje i vårt hem nästan dagligen. Såg precis en film!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav DVD-ai » 2018-07-12 18:03

Mycket trevligt inlägg :)
En del är ju klart roligare och mer givande av handla av också och det bidrar väll till bra dialoger och genuin stämning :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Morello » 2018-07-12 18:24

RogerGustavsson skrev:
Tarzan skrev:Har inte alla swish nuförtiden? eller sätter bankerna stopp för för stora summor?


Fanns tidigare ett default belopp, tror det var 3000 kr per dag. Gick att höja.

När du skaffar Swish är beloppsgränsen 15 000 kr per vecka. I din internetbank och app kan du ändra gränsen eller ha en tillfällig beloppsgräns upp till 150 000 kr som är giltig i en dag (gäller för dig som är över 18 år).


Probelemet med swish är att programvaran inte fungerar med vedertagna operativsystem. Tills det är löst bojkottar jag skräpet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Erik Lundin » 2018-07-12 18:52

Jag tackar för de fina orden om mig Ingvar :) Monteringen går för övrigt som på räls här.

Mvh Erik

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav -Palle- » 2018-07-12 19:40

Tack själv! Högtalarna går nog i snitt ungefär 3-4h/dag om man slår ut det på ett år. Så många tusen timmar välljud har jag dig att tacka för! :D
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav hifikg » 2018-07-12 22:20

Igår såldes det skivor på Fasching, de kostade 150 kr, ingen betalade mindre än 200... utom jag då, som swishade :oops:
För övrigt har alla Ino-ägare jag träffat varit trevliga prickar, utan undantag så här långt. Fast det har å andra sidan så gott som alla jag träffat i hifi-sammanhang varit :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Tengil » 2018-07-13 09:53

Tack själv Maestro

Det var tack vare dina skapelser och ditt kunnande om rumsakustik som fick mig att ta steget och bygga ut huset och göra ett dedikerat ljud/biorum, det är snart 11 år sedan det stod klart och jag spenderar tid där VARJE kväll utan undantag, jag så glad att jag gjorde det och saknar verkligen ingenting.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav bassman » 2018-07-13 11:13

I ett första skede när jag skulle köpa/hämta mina piP kändes det ohemult långt att åka för "några högtalare".

I efterhand är jag oerhört tacksam att jag gjorde det, det har ju som för många andra "inoiter" spårat ur totalt med delat system och kralligare toppar så det har blivit några resor efter den första.

Får först berömma Ingvars goa mottagandet och sanslösa support som man inte vad jag vet kan få vid köp i vanlig butik! Har man problem bara slå en signal. Makalöst bra :-o

Så IÖ om du är nöjd så tror jag att det är delad tacksamhet från mångfalden av dina kunder som hämtat grejer.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav pontareee » 2018-07-13 12:39

Jag får tacka för ett gott bemötande och stort tålamod från Ingvar.

Nu väntar jag med spänning på mitt nästa möte med dig när jag förhoppningsvis får hämta mina i14 och dialog2-flat!! :mrgreen: :P

Just nu rullar piPs och dialog1-s samt a1or för fulla muggar till allt från The Sims 4 (fru & dotter) till musik, film och serier!

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav vattuvarg » 2018-07-14 15:31

En folkmassefond (crowdfunding) för Ino Audio vore kanske något?
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav AndersP » 2018-07-15 13:38

Det där med kortterminal låter väldigt praktiskt.
Jag känner en del kodare och dom vägrar shwish med tanke på hur systemet är uppbyggt.
Jag har aldrig köpt nåt ordentligt dyrt hos iö och jag funderar på hur det skulle kännas att knata runt med riktigt solida belopp i kontanter. Men det är väl klart att det minskar antalet kunder vilket ju är tanken.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Rydberg » 2018-07-15 14:21

vattuvarg skrev:En folkmassefond (crowdfunding) för Ino Audio vore kanske något?

I vilket syfte? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Max_Headroom » 2018-07-15 18:37

Jag vill också tacka ALLA INO-kunder! Jag har inte köpt något av INO själv, jag har köpt begagnat, så att tidigare ägare har kunnat få loss pegar till att köpa nya underbara INO-produkter.

Självklart är INO-kunder trevliga. Och inte bara det! Att vara INO-kund är också ett bevis på att man håller en hög kulturell nivå och har god,sofistikerad men samtidigt återhållen, smak.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav E » 2018-07-15 22:41

Morello skrev:Jag har noterat att allt fler restauranger inte accepterar kontanter.

Och detta applåderar du, eller? Det kontantfria samhället försvårar ju för kriminella – och underlättar för typ andra kriminella (=staten).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Morello » 2018-07-16 10:03

E skrev:
Morello skrev:Jag har noterat att allt fler restauranger inte accepterar kontanter.

Och detta applåderar du, eller? (=staten).

Mvh E*


Nej, det vore att överdriva.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Nattlorden » 2018-07-16 10:06

Alltså... nu är jag stor Ino-ägare och självklart väldigt glad för dem.... men denna tråden tycker jag nog är i sötsliskigaste laget.... (efter förstaposten)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav AndersP » 2018-07-16 11:51

+1
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav IngOehman » 2018-07-16 12:42

Det är därför ni skriver i den. ;)

Syftet med tråden var inte att få positiv återkoppling, utan att få berätta hur glad JAG är, över kunderna. Som säkert många vet är jag inte ekonomiskt begåvad, och har åtskilliga gånger levererat tillsammans med ett kvitto för emottagen betalning, utan att ha fått betalt, eftersom jag litar på att kunden är att lita på. Och med "att lita på" menar jag då ärligheten, inte nödvändigtvis minnet.

Och jag har fått veta att vissa är lite som jag - kan glömma saker om de inte blir påminda, och av mig blir de garanterat inte påminda eftersom jag nästan garanterat inte själv kommer att minnas om jag fått betalt eller inte. Så ibland har det hänt att sådana kunder har kommit på att de inte betalt flera år i efterhand.

För en oärlig person skulle de då vara lätt att konstatera att jag inte verkar ha märkt något, och inte betala. Men ändå har jag flera gånger blivit kontaktad (år senare) och fått veta att de inte betalt. Och sen har de förstås betalat. Att få betalt är förstås trevligt, men det som imponerar mig mest är att de gör valet. För många, har jag märkt, har det varit en liten tröskel över bara det att de även då behöver konfrontera mig och erkänna att de inte betalade som lovat. Men den som känner mig behöver såklart inte kännna så.

I princip vill jag ha betalat vid leverans, just för att man då slipper hålla reda på om någon är skyldig någon något. Men ibland har det blivit något missförstånd och någon kan inte betala vid leverans.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-07-16 13:43, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav genstruktur » 2018-07-16 13:16

Nattlorden skrev:Alltså... nu är jag stor Ino-ägare och självklart väldigt glad för dem.... men denna tråden tycker jag nog är i sötsliskigaste laget.... (efter förstaposten)


Party pooper :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav mhr1229 » 2018-07-31 23:26

Jo, jag tror att jag fick säga till åtminstone tre gånger innan jag fick betala för mina i16s men det var det värt. Betalda högtalare låter bäst! :D De går i princip varje dag och jag finner det lika häpnadsväckande varje gång hur bra det låter. Högtalarna borde förses med varningstext ”kan vara starkt beroendeframkallande”.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
jari
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2004-10-26
Ort: Bohus

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav jari » 2018-10-12 18:39

Tack själv.

Jag har varit och hämtat ett par piP och pi60s och båda gångerna varit väldigt nöjd.
Förutom högtalarna,så fick jag ett väldigt trevligt bemötande.
Kunderna återspeglas i IÖ.
"För lata svin är marken alltid frusen"

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Tack alla Ino-kunder!

Inläggav Reservdelarna » 2019-12-21 22:54

Nu är jag kass på att formulera mej, stava riktigt och få text att bli läsvärt..
Men en sak är säkert, mina Ino piP kommer aldrig att lämna mej.
Jag har provat många högtalare, förstärkare, Spotify, Tidal, Apple lossless o mycket annat. En del gånger också jävligt dyra saker men en sak är säker, Man plockar alltid fram Ino piP för att höra hur saker och ting låter. Fortfarande så tycker jag att dom låter bäst av allt jag provat, självklart så måste dom matas med kvalitet, som allt annat.
Finns bara en sak jag ångrat och är säkert den billigaste investeringen man kan göra, konsultera Öhman och få ordning på rummet, helt meningslöst att köpa dyra fina High end märken utan att ordna rummet förts..
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster