Flera olika basmoduler (BR) i samma rum?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Flera olika basmoduler (BR) i samma rum?

Inläggav PAL14 » 2018-07-11 16:18

Hej!
Jag har 2st baselement av en sort och två av en annan sort. Båda typerna fungerar bra för basreflexprincip, båda 8". Kan man använda dem alla fyra tillsammans i två olika lådor? Skall de stämmas av var för sig optimalt eller skall röret stämmas av till samma frekvens i båda lådorna? Eller är det en sämre idé?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Flera olika basmoduler (BR) i samma rum?

Inläggav gopnik » 2018-07-11 16:21

Bygg fyra lådor. Sikta på att få både fas och frekvensomfång så likt som möjligt. Om det innebär samma avstämning eller inte, är inte självklart. Någon enstaka decibel eller hertz hit eller dit är inte heller så noga...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Flera olika basmoduler (BR) i samma rum?

Inläggav PAL14 » 2018-07-11 19:24

Javisst! Fyra lådor, två stycken med en dimension, två stycken med en dimension. Men; hur skall de designas?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Flera olika basmoduler (BR) i samma rum?

Inläggav gopnik » 2018-07-11 22:23

Det beror ju helt på vad det är för element?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Flera olika basmoduler (BR) i samma rum?

Inläggav BellsnWhistles » 2018-07-11 23:03

Är elementen någorlunda lika kan det funka ok, problem blir om elementens parametrar skiljer sig kraftigt och/eller deras maximala ljudtryckskapacitet skiljer sig mycket.
Är xmax hyfsat lika skulle jag sikta på att, som tidigare sagts, göra olika lådor för de olika elementen men försöka ha samma avstämningsfrekvens (BR) för alla, även om volymen skiljer sig åt. Detta för att basreflexavstämningen markant styr fasgång och elementrörelser, att få baslådor med olika avstämningar att spela ihop bra är inte så lätt och inte att rekommendera.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Flera olika basmoduler (BR) i samma rum?

Inläggav AndersP » 2018-07-13 12:58

Jag tror att det kan vara en bra ide att basarna spelar lika starkt för en given nivå in. Avstämningen tror jag spelar mindre roll. Bättre att fokusera på att frekvensgången blir så lika som möjligt. Samtidigt blir ju frekvensgången och även nivån ganska olika beroende på vilken vägg dom spelar ifrån. Inte så himla noga detta om man ska sammanfatta. Man kan ju flytta runt dom lite om man vill.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Flera olika basmoduler (BR) i samma rum?

Inläggav Tangband » 2018-07-13 13:05

Lägger in en försiktig fundering. Två goda subwoofers placerade på rätt ställe tror JAG ( efter egna prov ) blir bättre än att blanda in fyra olika basmoduler då de är av blandad kvalitet. Det är Isådanafall prova, lyssna och bedöm som gäller. Det kan bli bättre, det kan bli sämre. Jag tycker också att placeringarna av modulerna samt avstämningen av dessa spelar extremt stor roll om ljudkraven är höga . Är kraven låga duger vadsomhelst.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster