Directivity Index DI - upplevd diskant!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Directivity Index DI - upplevd diskant!

Inläggav JM » 2018-07-12 21:10

DI K2 DOME.PNG
DI K2 DOME.PNG (58.41 KiB) Visad 881 gånger

Toole upplaga 3 sid 302.

Intressant jämförese i Floyd Tools senaste bok map DI för olika horn och dome tweeter.
Dometweetern ger avsevärt mindre ljudenergi "on axis" än horn. Övre kurvan är JBL Pro 5732.
Möjligen kan detta förklara varför jag alltid uppfattat distorsionsfria diskanthorn som mer verklighetstrogna än distorsionsfria domediskanter. Domediskanten "beslöjas" av relativt mer tidiga reflexljud och ger ett mindre transient ljud. Högfrekvent trumpet är speciellt känslig. Även mina Quadar har mer verklighetnära diskantljud än dometweeters. Möjligen pga kraftigt riktad diskant och relativt lite störande tidigt reflexljud.
Observera att alla högtalarna ovan har en rak tonkurva "on axis" i ekofrittrum. Hornhögtalarna är mindre slösaktiga med energi "off axis".

JM
Senast redigerad av JM 2018-07-12 21:38, redigerad totalt 2 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Directivity Index DI - upplevd diskant!

Inläggav Nattlorden » 2018-07-12 21:31

Har svårt att hålla med - de flesta hifihögtalare lider av för mycket diskant, snarare än om vändningen... Tror möjligtvis att det är dynamikkapacitet du saknar i de flesta domediskanter, men som horn har.

Om det nu inte är bristande akustisk behandling av lyssningsrummet du syftar på ... Att man kommer undan med mindre behandling i ett mer riktat system?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Directivity Index DI - upplevd diskant!

Inläggav JM » 2018-07-12 22:09

Misstänker att det inte primärt har med akustiska åtgärder att göra.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Directivity Index DI - upplevd diskant!

Inläggav Nattlorden » 2018-07-12 22:29

JM skrev:Misstänker att det inte primärt har med akustiska åtgärder att göra.


Nej - brist på! Du skriver om beslöjande av/pga reflexljud... har du mindre reflexljud pga ett fixat rum så är ju inte det problemet lika stort, eller alls ett problem.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Directivity Index DI - upplevd diskant!

Inläggav Harryup » 2018-07-13 11:47

Personligen som användare av horn så måste jag säga att det mesta i horndiskanter låter inte heller något vidare. I synnerhet om man tar horn tänkta att användas för längre avstånd i PA-sammanhang och lyssnar på 3 meters avstånd i hemmiljö.
Men det finns en del juveler och av någon anledning så får man vad man betalar för.
Elektrostater kan jag tycka ha lite för "vackert" ljud och domar orkar inte hålla tonen "tillräckligt länge". Svårt att förklara innan man hört det men med lite välvilja kanske ni förstår. Hornens karaktär kommer säkert av flera olika anledningar men personligen så kan jag nog tänka mig att vara lite mera riktade är en fördel. Sen också att verkningsgraden är så hög så att dom faktiskt ger signal direkt och att det inte bara försvinner i att driva passiva filter eller väl dämpat lyssningsrum ser jag också som en möjliga orsaker till karraktärsskillnader.
Men vill man döda den upplevda musikaliteten i hemmiljö så kan man köra med horn där man inte har kontroll på timingen. Då försvinner luftigheten, djup och rymd och man hör var högtalarna står direkt. Diskanten spelar för sig själv med en överprasslighet som är förödande och det är ungefär så hornmotståndare har upplevt horn oftast. Det blir också så att man behöver ha en tandläkarstol som lyssningsstol istället för att man kan sitta på kanske 3 platser i bred och det låter någorlunda lika. Så i slutändan så tycker jag inte att horn beter sig så här i förhållande till dometweeters men dom kan göra det om allt stämmer. I mitt lyssningsrum kan jag inte leva med dometweeters heller.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Directivity Index DI - upplevd diskant!

Inläggav Harryup » 2018-07-13 12:12

Nattlorden skrev:
JM skrev:Misstänker att det inte primärt har med akustiska åtgärder att göra.


Nej - brist på! Du skriver om beslöjande av/pga reflexljud... har du mindre reflexljud pga ett fixat rum så är ju inte det problemet lika stort, eller alls ett problem.


Personligen så har jag inte hört något rum väldämpat där spelglädje och liv till fullo finns kvar som jag skulle önska att det var. Oavsett om det är "rätt" dämpat, feldämpat så absorberas en "spelglädje" som jag är van vid skall finnas. Att man måste hålla koll på rumsakustiken är en sak men om man dämpar bort det egna rummets karaktär så kommer det i mitt tycke bli lite för stor skillnad mellan egna rummet och konsertsalen. Jag blir personligen inte flyttad till konsertsalen i en loge. Jag sitter då i en box som gör att när man pratar själv är man i ett rum och när man lyssnar så är man i ett annat. Något som jag aldrig upplevt i en loge i ett konserthus. Sen kan ju det kanske kompenseras men en "jag är där" känsla när man verkligen är i ett konserthus så upplevelsen inte blir att man sitter i ett rum i rummet. Men det är också så att när jag lyssnar på en jazzorkester eller en rockkonsert så sitter jag inte i en loge. Och det händer extremt sällan i konserthusmiljö också men om det händer är det bara där det händer. Så jag är inte riktigt komfortabel med att gilla logetänkandet. Däremot så vill jag inte uppleva odämpade eller feldämpade rum eftersom det är många gånger plågsamt, logetänket skaver bara lite.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Directivity Index DI - upplevd diskant!

Inläggav Tangband » 2018-07-13 15:54

Harryup skrev:Personligen som användare av horn så måste jag säga att det mesta i horndiskanter låter inte heller något vidare. I synnerhet om man tar horn tänkta att användas för längre avstånd i PA-sammanhang och lyssnar på 3 meters avstånd i hemmiljö.
Men det finns en del juveler och av någon anledning så får man vad man betalar för.
Elektrostater kan jag tycka ha lite för "vackert" ljud och domar orkar inte hålla tonen "tillräckligt länge". Svårt att förklara innan man hört det men med lite välvilja kanske ni förstår. Hornens karaktär kommer säkert av flera olika anledningar men personligen så kan jag nog tänka mig att vara lite mera riktade är en fördel. Sen också att verkningsgraden är så hög så att dom faktiskt ger signal direkt och att det inte bara försvinner i att driva passiva filter eller väl dämpat lyssningsrum ser jag också som en möjliga orsaker till karraktärsskillnader.
Men vill man döda den upplevda musikaliteten i hemmiljö så kan man köra med horn där man inte har kontroll på timingen. Då försvinner luftigheten, djup och rymd och man hör var högtalarna står direkt. Diskanten spelar för sig själv med en överprasslighet som är förödande och det är ungefär så hornmotståndare har upplevt horn oftast. Det blir också så att man behöver ha en tandläkarstol som lyssningsstol istället för att man kan sitta på kanske 3 platser i bred och det låter någorlunda lika. Så i slutändan så tycker jag inte att horn beter sig så här i förhållande till dometweeters men dom kan göra det om allt stämmer. I mitt lyssningsrum kan jag inte leva med dometweeters heller.

/Harryup

Det är nog många på detta forum som är eller har varit skeptiska till både horn och aktiva lösningar. För min egen del skulle jag ha väldigt svårt att gå tillbaka till en passiv lösning, dynamiken försvinner både på makro och mikronivå pga av att en massa energi bräns upp i passiva komponenter. Jag kör ju själv med horn som diskanter i mina högtalare och dessa har vissa kvaliteter som jag aldrig upplevt hos dometweeters. Det är lätt att generalisera då det gäller dometweeters för jag har hört en hel del som låtit bra också, dock i nästan alla fall med aktiva högtalare. Jag har däremot aldrig hört en passiv högtalare som låtit jättebra som helhet, möjligen " bra för att vara en passiv lösning " . Denna sida har en väldigt bra sammanfattning tycker jag: http://www.tnt-audio.com/casse/active_s ... ro2_e.html
Quads elektrostater tycker jag låter bra förutom att dynamiken överlag är sämre än med de bästa dynamiska konstruktionerna. Jag håller magnepans bästa lösningar som bättre än quads pga detta, men magnepan har andra fel som gör att vissa musikstilar går bort helt för mig.

För att komma till ämnet: jag tycker det finns många fördelar med horndiskanter pga direktiviteten OCH fördelen att inte behöva dämpa överallt i lyssningsrummet. Dämpning som lätt dödar spelglädjen. :?
Senast redigerad av Tangband 2018-07-13 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Directivity Index DI - upplevd diskant!

Inläggav Tangband » 2018-07-13 16:20

JM skrev:
DI K2 DOME.PNG

Toole upplaga 3 sid 302.

Intressant jämförese i Floyd Tools senaste bok map DI för olika horn och dome tweeter.
Dometweetern ger avsevärt mindre ljudenergi "on axis" än horn. Övre kurvan är JBL Pro 5732.
Möjligen kan detta förklara varför jag alltid uppfattat distorsionsfria diskanthorn som mer verklighetstrogna än distorsionsfria domediskanter. Domediskanten "beslöjas" av relativt mer tidiga reflexljud och ger ett mindre transient ljud. Högfrekvent trumpet är speciellt känslig. Även mina Quadar har mer verklighetnära diskantljud än dometweeters. Möjligen pga kraftigt riktad diskant och relativt lite störande tidigt reflexljud.
Observera att alla högtalarna ovan har en rak tonkurva "on axis" i ekofrittrum. Hornhögtalarna är mindre slösaktiga med energi "off axis".

JM

Intressant tråd
Det är kanske lätt att generalisera. Det finns ju även ganska bra lösningar med dometweeters, har du tex hört dynaudio contour s3.4 ? Det är en av få passiva högtalaren jag hört som låtit riktigt riktigt fint i diskanten med en dome. Tyvärr hade den högtalaren andra fel i de lägre registren, troligen beroende på den passiva tekniken. Peter Stendls " ägg" är en av de högtalare jag inte hört ännu, och den sägs låta fokuserat även utanför sweetspot, det vore intressant att lyssna på den lösningen där äggen använder två domediskanter. Kanske är dynamisk kompression i ensamma dometweeters en av anledningarna till att många föredrar horn istället ?


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster