Blåst ett baselement

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Mirage » 2018-07-09 16:35

Vet inte hur du bor, men har du möjlighet så säger jag Infinite Baffle (IB). Jag har en med 2x18" och delar vid 80 Hz mot mina golvare (och center) med 2x8" i varje. Integrerar perfekt med övriga högtalare och jag har inte lyckats spela sönder några baselement, däremot några diskanter... Exempel på IB finns i min tråd länkad till nedan.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Helmut » 2018-07-09 18:31

Är det textilringen som släppt från talspolen och är orsaken till att talspolen fortsatt rakt ut?

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-09 19:19

Helmut skrev:Är det textilringen som släppt från talspolen och är orsaken till att talspolen fortsatt rakt ut?

Japp, spindeln är loss från talspolen.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-09 19:24

Mirage skrev:Vet inte hur du bor, men har du möjlighet så säger jag Infinite Baffle (IB). Jag har en med 2x18" och delar vid 80 Hz mot mina golvare (och center) med 2x8" i varje. Integrerar perfekt med övriga högtalare och jag har inte lyckats spela sönder några baselement, däremot några diskanter... Exempel på IB finns i min tråd länkad till nedan.

Imponerande anläggning!

Har utrymme under, men det blir knepigt att leta sig igenom golvvärmerören. Ytterväggar på tre sidor och öppen planlösning. Får ha IB i beaktande nästa gång jag bygger nytt hus.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Mirage » 2018-07-09 19:47

Roligt om man tänker sig att bygga flera nya huset under sitt liv! :) Det bästa är nog om man kan planera för IB redan vid ett nybygge, då bör det gå att få till det väldigt diskret. Jag gillar att man kan bygga så att det nästan inte syns i rummet, inte ens med mitt hål i golvet så tänker man mycket på det. Bra förhållande mellan pris och prestanda också.

När jag köpte nya högtalare 2014 så lyssnade jag även lite på B&W 802, vet inte riktigt vad modellen som var aktuell då heter mer. Lät väldigt bra, men en bit över min budget. En kompis hade ett äldre utförande, de lät också väldigt bra.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blåst ett baselement

Inläggav petersteindl » 2018-07-09 20:37

jbass skrev:
Helmut skrev:Är det textilringen som släppt från talspolen och är orsaken till att talspolen fortsatt rakt ut?

Japp, spindeln är loss från talspolen.


Aha. :) Bilden är så stor att jag endast ser en bråkdel av den på min dator. Nu sparade jag istället bilden på min dator och öppnade den och nu först ser jag hela bilden och då ser jag att spidern släppt från membranet. Man ser också att talspolen inte brunnit. Då kan du bortse från det jag skrivit tidigare eftersom det inte gäller detta högtalarelement. Nu förstår jag Morellos tidigare svar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Morello » 2018-07-09 20:53

Nu förstår jag också din respons. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Perfector » 2018-07-09 20:58

petersteindl skrev:
jbass skrev:
Helmut skrev:Är det textilringen som släppt från talspolen och är orsaken till att talspolen fortsatt rakt ut?

Japp, spindeln är loss från talspolen.


Aha. :) Bilden är så stor att jag endast ser en bråkdel av den på min dator. Nu sparade jag istället bilden på min dator och öppnade den och nu först ser jag hela bilden och då ser jag att spidern släppt från membranet. Man ser också att talspolen inte brunnit. Då kan du bortse från det jag skrivit tidigare eftersom det inte gäller detta högtalarelement. Nu förstår jag Morellos tidigare svar.

Med vänlig hälsning
Peter

CTRL + Zooma in
CTRL - Zooma ut

Avdelningen meningslöst vetande.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blåst ett baselement

Inläggav petersteindl » 2018-07-09 21:27

Perfector skrev:
petersteindl skrev:
jbass skrev:Japp, spindeln är loss från talspolen.


Aha. :) Bilden är så stor att jag endast ser en bråkdel av den på min dator. Nu sparade jag istället bilden på min dator och öppnade den och nu först ser jag hela bilden och då ser jag att spidern släppt från membranet. Man ser också att talspolen inte brunnit. Då kan du bortse från det jag skrivit tidigare eftersom det inte gäller detta högtalarelement. Nu förstår jag Morellos tidigare svar.

Med vänlig hälsning
Peter

CTRL + Zooma in
CTRL - Zooma ut

Avdelningen meningslöst vetande.


:) Tack! Det är inte meningslöst vetande.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Blåst ett baselement

Inläggav bassman » 2018-07-09 21:31

Ok då var det utrett. Kan tycka att det är konstigt eftersom det är riktigt bitiga golvare du lyckades köra i botten :o

Vad är att göra då.. Avlasta dina fina B&W med ett delat system typ inofilter och basmoduler eller spela svagare?

Aktivt delat är en ganska kostsam historia, inofilter runda slängar 5000:- basmoduler/woofrar av något modell + steg om det är passiva moduler. DIY-moduler finns det garanterat många förslag på beroende på vilken kapacitet som önskas, jo det är kul att bygga, jag lovar :)

Sen är det WAF och dylikt som kan komma in i bilden.. Plus en härlig resa :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Blåst ett baselement

Inläggav JB » 2018-07-09 22:24

petersteindl skrev:
Perfector skrev:
petersteindl skrev:
Aha. :) Bilden är så stor att jag endast ser en bråkdel av den på min dator. Nu sparade jag istället bilden på min dator och öppnade den och nu först ser jag hela bilden och då ser jag att spidern släppt från membranet. Man ser också att talspolen inte brunnit. Då kan du bortse från det jag skrivit tidigare eftersom det inte gäller detta högtalarelement. Nu förstår jag Morellos tidigare svar.

Med vänlig hälsning
Peter

CTRL + Zooma in
CTRL - Zooma ut

Avdelningen meningslöst vetande.


:) Tack! Det är inte meningslöst vetande.

Med vänlig hälsning
Peter


Och CTRL + 0 (noll) för att återställa till standardzoom, du borde byta till en vettig webbläsare som skalar om bilder automatiskt förövrigt, testa Firefox eller Chrome :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blåst ett baselement

Inläggav petersteindl » 2018-07-09 22:47

Också bra info. :)

Jag har Chrome installerat. Man kanske skulle börja använda den.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Kraniet » 2018-07-10 09:50

jag hade kontaktat B&W och fråga om eventuella garantier. Det verkar ju uppenbart att elementet är undermåligt. De andra baselementen bör ju ha utsatts för samma signal, men bara ett element som hoppat ur led..

Reconingspeakers verkar kunna reparera. Men det är ju både bökigt och kostsamt förstås.
https://reconingspeakers.com/speaker-re ... us-series/

Borde väl finnas nån i Euopa som fixar det också? B&W bode ju veta isf.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blåst ett baselement

Inläggav petersteindl » 2018-07-10 13:17

Kraniet skrev:jag hade kontaktat B&W och fråga om eventuella garantier. Det verkar ju uppenbart att elementet är undermåligt. De andra baselementen bör ju ha utsatts för samma signal, men bara ett element som hoppat ur led..

Reconingspeakers verkar kunna reparera. Men det är ju både bökigt och kostsamt förstås.
https://reconingspeakers.com/speaker-re ... us-series/

Borde väl finnas nån i Euopa som fixar det också? B&W bode ju veta isf.


Har talspolen slagits emot toppen på polstycket eller slagit i botten så går talspolebobinen inte att reparera. Då en bobin har deformerats och inte längre är rund så går den inte att göras rund igen.

Elementet behöver inte vara undermåligt från början, men kan ha varit så. Har man spelat på det i flera år utan att det gått sönder så är det tveksamt att elementet inte skulle hålla spec, men det behöver inte vara så.

Det man däremot bör förstå är att då man dimensionerar ett högtalarelement så kan man faktiskt i princip välja vad som kommer att gå sönder först. En talspole skall kunna röra sig inom det linjära området utan några som helst problem. Den bör utan några problem även kunna röra sig i sitt olinjära område d v s i det område där del av talspolen ligger utanför gapet fram till den punkt där ingen del av talspolen ligger i gapet. Då dimensioneras center pole piece tillräckligt lång i kombination med att centrerskiva och/eller upphängning sätter gräns för maximalt utslag så att talspolen inte kan slå i botten och inte heller hoppa ur gapet och lägga sig snett ovanpå center pole piece.

Det är alltid så att något går sönder först. Tag t.ex. en järnkedja. Man kan specificera att den håller för 1 ton dragbelastning och alla länkar i kedjan klarar det. Men vid någon dragbelastning utöver 1 ton kommer någon av länkarna gå sönder och kedjan går därmed av. Att tillverka kedjor där samtliga länkar går sönder samtidigt låter sig svårligen göras. Då är det bättre att specificera dragbelastning som man vet samtliga länkar klarar. Går någon länk sönder vid 900 kg så var den länken under specifikation. Är det istället vid 1100 kg så klarade alla länkar i kedjan specifikationen, men det kommer vara en länk som först fallerar.

@ jbass: Jag skulle råda att skicka ett e-mail direkt till B&W för att få deras synpunkter hur de ser på saken. E-mailet bör vara helt objektivt skrivet över hur du spelat hur länge du haft högtalarna och var du köpt dessa. Lägg med bilder på den trasiga centrerskivan. Poängtera att talspolen inte har brunnit. Du kan även ge dem adress till en Hifiklubbenhandlare som är din närmaste. På så sätt låter du B&W få välja hur de vill göra i just ditt fall men du kan styra och bör påpeka att du vill få deras synpunkt hur de anser att du skall gå vidare. Du kan också gärna skriva att du verkligen tycker om högtalarna och därför gärna vill ställa dem i fullt spelbart skick och tacka för att de finns och att du skulle uppskatta svar från dem.

Det skulle förvåna mig mycket om de inte fick ett svar. De kan exempelvis hänvisa dig direkt till butiken och tala om hur du skall göra. De kan t.ex. skriva att du kan ta med högtalarna till butiken eller högtalarelementet och lämna ditt gamla i utbyte/inbyte mot nytt. Antingen blir det garantiåtgärd även fast garantitiden gått ut eller också vill de ha viss summa. Om B&W väljer att låta dig få garanti på högtalarelementet så är det inte så att butiken ger full garanti. Elementet kan de låta dig få utbytt om B&W väljer att inte debitera men alla handling charges kan butiken komma att vilja ta ut en summa för.
Så är i alla fall min erfarenhet från den tiden jag hade Ljudbutiken. Om kunden är tillmötesgående så är säljaren det också och speciellt om fabrikanten är det. Idag vet man att den nöjdaste kunden är den kund som haft en felaktig produkt som åtgärdats på ett bra och smärtfritt sätt. Då måste kunden ge säljaren en chans att visa att de är bra.

Lycka till.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Blåst ett baselement

Inläggav music4ever » 2018-07-12 00:07

jbass skrev:
JB skrev:Effektangivelsen är vad högtalarna pallar innan spolen brinner upp, men spelar man väldigt djup bas så krävs det oftast ganska lite effekt för att bottna basarna.

Ja, så är det förstås...

Om man nu gillar ljudet från högtalarna ifråga, vilket jag gör, men behöver mer baskapacitet - hur gå vidare? Har kört delat förut, men de basarna (12” PR drivna med 2x900W beskrivna nånstans på forumet) förslog inte speciellt jfrt med 802’orna. Kanske ska kolla på något Ino bassystem eller vad rekommenderas?


Svs är inte dumma.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Blåst ett baselement

Inläggav 2-ch » 2018-07-12 09:40

music4ever skrev:Svs är inte dumma.

+1
Ganska prisvärda är dom också även om de största är något otympliga att baxa runt.
Flera mindre kanske kan vara ett alternativ.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Blåst ett baselement

Inläggav landa » 2018-07-14 10:53

Glöm inte xtz och velodyne.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Nattlorden » 2018-07-14 14:46

petersteindl skrev:
Kraniet skrev:jag hade kontaktat B&W och fråga om eventuella garantier. Det verkar ju uppenbart att elementet är undermåligt. De andra baselementen bör ju ha utsatts för samma signal, men bara ett element som hoppat ur led..

Reconingspeakers verkar kunna reparera. Men det är ju både bökigt och kostsamt förstås.
https://reconingspeakers.com/speaker-re ... us-series/

Borde väl finnas nån i Euopa som fixar det också? B&W bode ju veta isf.


Har talspolen slagits emot toppen på polstycket eller slagit i botten så går talspolebobinen inte att reparera. Då en bobin har deformerats och inte längre är rund så går den inte att göras rund igen.

Elementet behöver inte vara undermåligt från början, men kan ha varit så. Har man spelat på det i flera år utan att det gått sönder så är det tveksamt att elementet inte skulle hålla spec, men det behöver inte vara så.

Det man däremot bör förstå är att då man dimensionerar ett högtalarelement så kan man faktiskt i princip välja vad som kommer att gå sönder först. En talspole skall kunna röra sig inom det linjära området utan några som helst problem. Den bör utan några problem även kunna röra sig i sitt olinjära område d v s i det område där del av talspolen ligger utanför gapet fram till den punkt där ingen del av talspolen ligger i gapet. Då dimensioneras center pole piece tillräckligt lång i kombination med att centrerskiva och/eller upphängning sätter gräns för maximalt utslag så att talspolen inte kan slå i botten och inte heller hoppa ur gapet och lägga sig snett ovanpå center pole piece.

Det är alltid så att något går sönder först. Tag t.ex. en järnkedja. Man kan specificera att den håller för 1 ton dragbelastning och alla länkar i kedjan klarar det. Men vid någon dragbelastning utöver 1 ton kommer någon av länkarna gå sönder och kedjan går därmed av. Att tillverka kedjor där samtliga länkar går sönder samtidigt låter sig svårligen göras. Då är det bättre att specificera dragbelastning som man vet samtliga länkar klarar. Går någon länk sönder vid 900 kg så var den länken under specifikation. Är det istället vid 1100 kg så klarade alla länkar i kedjan specifikationen, men det kommer vara en länk som först fallerar.

@ jbass: Jag skulle råda att skicka ett e-mail direkt till B&W för att få deras synpunkter hur de ser på saken. E-mailet bör vara helt objektivt skrivet över hur du spelat hur länge du haft högtalarna och var du köpt dessa. Lägg med bilder på den trasiga centrerskivan. Poängtera att talspolen inte har brunnit. Du kan även ge dem adress till en Hifiklubbenhandlare som är din närmaste. På så sätt låter du B&W få välja hur de vill göra i just ditt fall men du kan styra och bör påpeka att du vill få deras synpunkt hur de anser att du skall gå vidare. Du kan också gärna skriva att du verkligen tycker om högtalarna och därför gärna vill ställa dem i fullt spelbart skick och tacka för att de finns och att du skulle uppskatta svar från dem.

Det skulle förvåna mig mycket om de inte fick ett svar. De kan exempelvis hänvisa dig direkt till butiken och tala om hur du skall göra. De kan t.ex. skriva att du kan ta med högtalarna till butiken eller högtalarelementet och lämna ditt gamla i utbyte/inbyte mot nytt. Antingen blir det garantiåtgärd även fast garantitiden gått ut eller också vill de ha viss summa. Om B&W väljer att låta dig få garanti på högtalarelementet så är det inte så att butiken ger full garanti. Elementet kan de låta dig få utbytt om B&W väljer att inte debitera men alla handling charges kan butiken komma att vilja ta ut en summa för.
Så är i alla fall min erfarenhet från den tiden jag hade Ljudbutiken. Om kunden är tillmötesgående så är säljaren det också och speciellt om fabrikanten är det. Idag vet man att den nöjdaste kunden är den kund som haft en felaktig produkt som åtgärdats på ett bra och smärtfritt sätt. Då måste kunden ge säljaren en chans att visa att de är bra.

Lycka till.

Med vänlig hälsning
Peter


Mycket bra skrivet.... skulle kunna gereraliseras till alla ärenden faktiskt....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-14 20:19

Mycket bra svar i den här tråden. Tackar!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster