Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-18 11:24

Al Green: True Love, 7". Soul av mer laidback stil. Somrig, vilket passar idag. Jag gillar inte soul speciellt mycket, men här väcks intresse. Jag kanske ska leta upp någon best of?
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-18 13:35

Klaus Schulze: Le Moulin De Daudet, CD-Digipack. Soundtrack med Schulzes typiska ljudlandskap. Detta är en reissue från 2005 innehållandes en bonuslåt; "The Ion Perspective", tidigare släppt på en promo-CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-19 06:21

Klaus Schulze: The Dome Event, CD. Första albumet jag köpte med Schulze. Mästerverk! Sedan har jag fortsatt köpa skivor med honom :)
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-19 07:25

VA: Thunderdome VII - Injected With Poison, 2CD. Gabber. En kompis till mig köpte första Thunderdome-samlingen som släpptes 1993. Då tyckte jag att det var hur fränt som helst. Techno som var så skruvad och rå att det nog var bland det värsta på musikmarknaden. Jag köpte sedan Vol II och III och blev väl mättad. Sedan har jag köpt någon volym på rea i slutet av 90-talet. Den här kom med i ett bulkköp för några månader sedan.
Jag är nog lite svag för genren fortfarande med extremt pumpande baspumpande, men det räcker med någon låt i taget. Här är det 38 låtar! :lol:
Bild

All That Jazz: Run! Hide!, 7".
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-19 07:35

Harpo: Teargas, 7". En singel från ett s.k. "hemligt singelpaket". En mindre känd låt från mitten av 80-talet. Helt ok pop där vissa synthpoptendenser smugit sig in på part I. Part II är akustisk och börjar med ett Neil Young-liknande munspel t.o.m.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-19 08:09

Iggy Pop: Lust For Life, CD-Singel från 1996, då låten fick ett uppsving i och med att den var ledmotivet i kultfilmen "Trainspotting". Nu tycker jag att den är något uttjatad, men live-versionen är riktigt rå och oslipad.
Bild

Simple Minds: Glittering Prize, 12".
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-19 08:52

Kayak: Royal Bed Bouncer, LP-Gatefold. Köpt på skivmässa för den där sista slanten med växelpengar. Det här låter mycket Genesis, mycket tack vare sången som påminner en hel del om Peter Gabriel. Kanske något vassare gitarrljud. Helt ok progressive rock.
Bild

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nu spelas:

Inläggav Morello » 2018-07-19 08:53

Slog på Sultans of swing (sultaner av sväng) med Dire till morgonfikat. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-19 11:07

Nitzer Ebb: Big Hit, CD. Här har Nitzer Ebb övergivit sin aggressiva EBM till förmån för mer alternative. Inte helt olik den bana Depeche Mode tog två år tidigare med "Songs Of Faith And Devotion". Det funkar. Detta får mig att tänka på att många blev "alternative" på 90-talet. Jag vill minnas att Joe Elliot från Def Leppard sade en gång att "Alternative var en reaktion mot mainstreamrock. Nu är alternative rock så vanligt att det nog är vi som är alternative numera". Stor humor! :D

Bild

Orchestral Manoeuvres In The Dark: Dazzle Ships, LP.

Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-19 11:50

Martinelli: Cenerentola, 7". Soft italo-disco med samplat gökur (!). Mer skoj än bra.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-20 10:11

VA: Maximum Dance 6-00, CD. Mr Music-samling. Mycket skräp. Jag gillar inte den "lättare dansmusiken med glada trallande damer" något vidare. Men här finns som vanligt undantag. DJ Tiesto, Sector 5, Zombie Nation och Sandstorm. Sandstorm's: "Darude" är en juvel jag letat ett bra tag. Den är fortfarande lika bra :)
Bild

Aztec Camera: Somewhere In My Heart, 7".
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-20 11:14

Nektar: Magic Is A Child, LP. Här började Nektar rikta in sig på mer kommersiella låtar verkar det som. Det är fortfarande bra progressive rock, men lite tråkigare. Låten "On The Run (The Trucker)" är nog den låt jag gillar mest här.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-20 12:19

VA: Metal Heads, MCD. Close-Up-samling. Den stora överraskningen på denna samlingen var Michael Schenker Fest. I detta projekt har han bjudit in alla (?) sångare han haft i MSG. MSG har jag några plattor med och de får väl godkänt. Men låten "Heart And Soul" som är med här är grym! Så grym att jag senare har lyssnat på nya albumet. Det har visat sig att det finns ännu bättre låtar på skivan också. Undrar just om inte Ginza skall få en beställning av mig snart.. :mrgreen:
Bild

Chris Rea: That's What They Always Say (Remix), 7".
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-20 13:11

Sally Oldfield: Celebration, LP. Den här köpte jag tack vare Mike Oldfield-kopplingen. Tråkig, lugn folkpop. Jag är tvungen att ge den här skivan lågt betyg, trots att hon är Mike Oldfield's syrra :( Sorry...
Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2018-07-20 15:12

Vi har storstädat. Då spelades - på rejält hög volym:

Alice in Chains - Dirt
Metallica - Black Album


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-20 15:56

Dartman skrev:Vi har storstädat. Då spelades - på rejält hög volym:

Alice in Chains - Dirt
Metallica - Black Album


//Jonas


Två riktigt tunga alster! Bra val :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-20 16:25

Cult Of Luna: The Beyond, CD. Blytungt mörkerkross med stor atmosfär. Särkilt låten "Genesis" känns ända in i märg och ben. Mörker... Man känner sig rätt mörbultad på ett bra vis när man lyssnat på ett album med CoL, även detta. Full pott minsann! Jag håller fortfarande gruppen som Sveriges bästa .
Bild

Jeff Lynne: Every Little Thing, 7".
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-20 17:15

Phenomena: S/T, LP. Första och bästa skivan med Phenomena. Lite tyngre AoR-hårdrock med Glenn Hughes på sång. Hela skivan har en mysstämning. Som lokalpatriotisk hälsing tolkar jag dessutom låten "Dance With The Devil" som en tolkning av "Hårgalåten" (Ja, helt ovetenskapligt. Texten har dock samma innebörd; Djävulen lockar människorna med sitt fiolspel att dansa ihjäl sig. Det finns säkerligen flera sådana myter, men ändå.. :wink: ).
Häftet med texter och de snygga bilderna till är med här också.
Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2018-07-20 18:24

jogge skrev:Phenomena: S/T, LP. Första och bästa skivan med Phenomena. Lite tyngre AoR-hårdrock med Glenn Hughes på sång. Hela skivan har en mysstämning. Som lokalpatriotisk hälsing tolkar jag dessutom låten "Dance With The Devil" som en tolkning av "Hårgalåten" (Ja, helt ovetenskapligt. Texten har dock samma innebörd; Djävulen lockar människorna med sitt fiolspel att dansa ihjäl sig. Det finns säkerligen flera sådana myter, men ändå.. :wink: ).
Häftet med texter och de snygga bilderna till är med här också.
[ Bild ]


Schyst platta! Det var ett tag sen jag lyssnade på den.

Själv har jag just varit och handlat lite, när jag kom hem hade damen satt på The Top med The Cure. Inte så pjåkig start på första semesterhelgen!

:)


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-20 18:56

Dartman skrev:
jogge skrev:Phenomena: S/T, LP. Första och bästa skivan med Phenomena. Lite tyngre AoR-hårdrock med Glenn Hughes på sång. Hela skivan har en mysstämning. Som lokalpatriotisk hälsing tolkar jag dessutom låten "Dance With The Devil" som en tolkning av "Hårgalåten" (Ja, helt ovetenskapligt. Texten har dock samma innebörd; Djävulen lockar människorna med sitt fiolspel att dansa ihjäl sig. Det finns säkerligen flera sådana myter, men ändå.. :wink: ).
Häftet med texter och de snygga bilderna till är med här också.
[ Bild ]


Schyst platta! Det var ett tag sen jag lyssnade på den.

Själv har jag just varit och handlat lite, när jag kom hem hade damen satt på The Top med The Cure. Inte så pjåkig start på första semesterhelgen!

:)


//Jonas


Trevlig dam som spelar sådant inför hemkomsten :)
Och trevlig semester på dig!

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-20 18:59

Köttgrottorna: Jag, Fågel, MCD. Finfin trallpunk. Nittiotalet vart tog du vägen? :)
Bild

Lori Yates: Can't Stop The Girl, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2018-07-20 19:40

jogge skrev:Och trevlig semester på dig!


Tack detsamma!

Peter Doherty - Grace/Wastelands
Doobie Brothers - The Captain and I


/Jonas - som blev lite sugen på att lyssna på Incest Brothers apropå Köttgrottorna. Kan bli det senare ikväll! :)
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2018-07-20 20:59

Sagt och gjort:

Jackboot - Angel
Incest Brothers - Tre år försent


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2018-07-20 23:14

The Alan Parsons Project - Ammonia Avenue


/Jonas - tre i rad!
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-21 17:27

The Rolling Stones: Emotional Rescue, LP. En rätt tråkig skiva faktiskt. Titellåten är en disco-flirt där Jagger försöker låta som Bee Gees t.ex. Allt handlar om en låt som räddar hela skivan; "Where The Boys Go". Riktig punkattityd där Jagger sjunger så vulgärt som man vet att han kan och hela bandet spelar med en riktig fuck off-attityd.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-21 19:23

Jefferson Airplane: S/T, CD. Samling. Det är en hel del liveversioner med här. Detta är det första jag har köpt med dem så jag är nybörjare. Men jag skulle kunna tro att en samlare kan gilla denna samling också just för live-upptagningarna (som verkar vara bootlegs ljudmässigt).
Bild

The Sweet Inspirations: Sweets For My Sweet, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-22 08:06

Skinny Puppy: Mind: The Perpetual Intercourse, LP. En mycket mörk electro/synth-platta. Den tar med dig på en resa in i mörkret. Lite som ett soundtrack till en överdos eller någon valfri cyberpunkfilm. De här killarna sysslade ju lite med kemikalier har jag förstått. Den brister något pga av att det i min mening inte är riktiga låtar, men ett otäckt ljudkollage är det. Särskilt med tanke att skivan är från 1986.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-22 09:39

Sigge Hill: All Världens Sorger, CD. Släpptes då Perssons Pack och Traste Lindéns Kvintett var i ropet. Ok country på svenska. I innerkonvolutet finns en bild på bandet bakifrån på Hultsfredsfestivalen. Någonstans där i publiken står jag, Har för mig att jag var alldeles framför flaggan med Hälsingebocken :)
Bild

Gianna Nannini: Malafemmina, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-22 11:04

Lol Coxhill: Ear Of Beholder, 2LP-Gatefold. Köpte denna i rent kompletteringssyfte. Lol spelade tillsammans med Mike Oldfield i Kevin Ayers Whole World och Mike är även med på två låtar här. Det är enda anledningen att jag behåller skräpet. Jazzsaxofon och lekstuga och flams i studion. Jag fattar inte detta...
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-22 20:35

Hedningarna: S/T, CD. Deras första skiva. Instrumental folkmusik. De hade inte börjat experimentera med modern musik ännu. Det är nog deras sämsta enligt mig, då jag gillar mixen av modern musik (t.o.m. techno-remixar!) och folkmusik. Men den är inte dålig alls.
Bild

Mustasch: Ratsafari, CD.
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster