RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-04-28 13:09

jansch skrev:tagband - Så uppfattar jag också REL. Men mitt inlägg handlar mer om att en delning på 80Hz (uppåt i registret) är i praktiken delning över 200 Hz. Alltså om man tänker på hörseln och uppleva riktning.


Jo, det blir väl som en Bass reinforcement loudspeaker, ungefär som en extra låda som fyller i extra i basområdet.
Undras om inte Ino audio även har en sån låda till pi 60 ( kommer inte ihåg vad den heter ) men jag kanske minns fel.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav NADifierad » 2018-04-28 13:16

Jo, Jag har också för mig att Ino har en sådan variant.
Kallas väl bara för basstöd. (Bas-stöd.)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-28 13:17

Tangband skrev:
jansch skrev:tagband - Så uppfattar jag också REL. Men mitt inlägg handlar mer om att en delning på 80Hz (uppåt i registret) är i praktiken delning över 200 Hz. Alltså om man tänker på hörseln och uppleva riktning.


Jo, det blir väl som en Bass reinforcement loudspeaker, ungefär som en extra låda som fyller i extra i basområdet.
Undras om inte Ino audio även har en sån låda till pi 60 ( kommer inte ihåg vad den heter ) men jag kanske minns fel.


Fast i fallet Ino BS60 ingår en korrektion för att ge samma tonkurva som innan det extra basstödet läggs till. Det blir en högre maximal ljudnivå totalt. Det är fortfarande en ensam effektförstärkare som används.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav goat76 » 2018-05-01 19:42

Kraniet skrev:Bestämma riktningen går ju inte under 80 Hz så eventuella problem har knappast med riktning att göra. Stereosub är kanske inte helt smart heller (argumenten för monosub tycker jag överväger).

Jag tror inte ett dyft på den typen av rekommendationer som tex REL ger. Det känns väldigt bortkastat att göra på det viset som de förespråkar. Självaste vitsen med att använda en baslåda är ju delvis för att avlasta frontarna. Man vinner både ljudtrycksförmåga (innan det låter illa) och i många fall renhet (lägre dist).
Är baslådan bra och integreringen görs korrekt så är det omöjligt att "höra" att det är ett delat system. En brant delning vid 80-120 Hz fungerar väldigt bra. Men det viktiga är ju att få till integreringen av filterflankerna.

Inte för att blåsa mitt eget horn men jag hör då inte att mitt system är delat alls. Med mina förra basar (Peerless SLS10) kunde jag höra basarna om de delades över 80 Hz och inte stod i närheten av frontarna.

Tycker återigen att den typen av resonemang som REL eller Linn för drar mer åt det "mystiska" hållet. En ren vetenskapsbaserad approach verkar helt enkelt vara "för tråkig".
Det som jag tycker är väldigt förbryllande är att exakt samma bas med exakt samma dimensionering är okej att dela högre om den sitter i samma låda som "topparna" (dvs om det är en tre- eller fyrvägare) men bara för att basen placeras i en egen låda ska den helt plötsligt hanteras på något "speciellt" sätt för att det ska "låta musikaliskt".


Det här inlägget väcker många frågor som jag skulle vilja ha svar på och ta det inte som om jag försöker ställa dig mot väggen, jag vill helt uppriktigt bara veta och kanske lära mig något.

Själva vitsen med en baslåda är för mig att få en djupare bas än mina fronthögtalare förmår att spela men jag är nöjd med det ljud dom presterar ända ner till omkring 40Hz. Är det då inte ganska naturligt (inte mystiskt) att baslådan succesivt tar vid däromkring och nedåt?

Har inte de flesta av oss förstärkare starka nog att under normala hemmaförhållanden kunna driva ett par fronthögtalare till tillräckligt starka ljudnivåer utan att behöva avlasta dem eller oroa oss för distortion?

Och det där med att dela basen högre om den sitter i samma låda är väl egentligen inte så förbryllande. Som du själv sa så kunde du med dina förra basar höra om de delades över 80Hz och inte stod i närheten av frontarna.
Om ljudet kommer från exakt samma fysiska plats i rummet som det blir när det är samma låda (eller toppar som står på basmoduler) så kan man/bör man väl helt enkelt dela upp det så att man drar nytta av de olika elementens styrkor. Hur högt i frekvens basen då är delad är väl då ganska oväsentlig?

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Ted_B » 2018-05-01 19:55

När jag körde mina Oa50 ihop med en subwoofer så var jag aldrig helt nöjd när jag delade i förstärkaren, jag provade alla möjliga frekvenser men fick det aldrig riktigt bra.
Konstigt tyckte jag, för det var ju så man "skulle" göra och helst dela vid 80 Hz enligt de vanligaste rekommendationerna. Det ledde bara till ett ständigt pillande på olika inställningar för att försöka få det bättre.
Inte förrän jag började köra frontarna odelade och använde subwooferns eget delningsfilter, delat vid 60Hz (eller var det 50 Hz?) , så började det låta riktigt bra.
Det kändes då som om suben tog över på ett mycket bra sätt där frontarna började tappa.
The World's Mine Oyster

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-05-01 20:08

Ted_B skrev:När jag körde mina Oa50 ihop med en subwoofer så var jag aldrig helt nöjd när jag delade i förstärkaren, jag provade alla möjliga frekvenser men fick det aldrig riktigt bra.
Konstigt tyckte jag, för det var ju så man "skulle" göra och helst dela vid 80 Hz enligt de vanligaste rekommendationerna. Det ledde bara till ett ständigt pillande på olika inställningar för att försöka få det bättre.
Inte förrän jag började köra frontarna odelade och använde subwooferns eget delningsfilter, delat vid 60Hz (eller var det 50 Hz?) , så började det låta riktigt bra.
Det kändes då som om suben tog över på ett mycket bra sätt där frontarna började tappa.

Jag betvivlar inte alls dina intryck men att integrationen blev sämre delat, än odelat kan kanske ha olika anledningar.?
Jag har upplevt samma sak som du nämligen.

1. Dina aktiva subwoofrar kanske hade ett inbyggt 12db filter som lågpass . Thx delningen i hemmabioreceivers förordar 12 db för frontarna och 24 db för subbarna. Dessutom förutses att dina toppar är slutna och att de naturligt börjar falla av vid 80 Hz. Sluten låda innebär 12 db okt fall i basen, detta tillsammans med elektriskt 12 db blir tillsammans 24 db . Alltså 24 db för topparna och 24 db för subbasarna=perfekt summering!

2. Om din subwoofer istället har ett inbyggt 12 db filter ( lågpass ) så passar det perfekt med slutna ofiltrerade toppar som börjar falla av vid 80 hz. De bildar tillsammans 12 okt åt båda hållen och det som krävs för god summering är att topparna fasvänds. Men det brukar låta rätt bra med samma fas. Det kanske var detta du upplevde och som fungerade ?

3. Kör man med toppar som har basreflex blir det ännu mer komplicerat. Eftersom basen i ett reflexsystem faller under rörets tuningsfrekvens med 24 db okt så blir förutsättningarna annorlunda. Ska man dessutom dela högre än basrörets tuning ( som kanske ligger mellan 30-50 hz ) uppe vid 80 hz blir det svårt att integrera.
Jag provade nyss 12 db butterworth elektriskt för mina toppar och 24 db till subbasarna. Det blev bra summering, utan att fasvända några högtalare ( bättre än att plugga topparna eller köra fullrange ) trots att de är basreflex konstruktioner med tuning vid 42 hz . Men det är svårt att rekommendera nån princip som skulle gälla generellt tror jag

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Ted_B » 2018-05-01 21:13

Ja, jag funderade inte något över varför det fungerade bättre utan konstaterade bara att det lät bra då.
Nu har jag inte de högtalarna eller suben kvar utan kör ett par golvare som klarar sig bra utan sub :)
The World's Mine Oyster

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-07-20 07:54

Här finns en stor intervju med anledningen till överväganden REL gjort för att ( enligt dem ) göra världens bästa subwoofers:

https://www.stereolifemagazine.com/inte ... hunter-rel

”Some people say that low frequencies are completely non-directional and it doesn't matter where the bass speakers are pointing and where they are in relation to other drivers. Would you agree with that?”

Some people would be, um, wrong. In music and film, bass is almost always a series of transients - short, sharp and frequently high impact. These are exceptionally difficult to reproduce and make placement of both main speakers and sub critical.”
Senast redigerad av Tangband 2018-07-20 08:47, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-07-20 08:32

goat76 skrev:
Kraniet skrev:Bestämma riktningen går ju inte under 80 Hz så eventuella problem har knappast med riktning att göra. Stereosub är kanske inte helt smart heller (argumenten för monosub tycker jag överväger).

Jag tror inte ett dyft på den typen av rekommendationer som tex REL ger. Det känns väldigt bortkastat att göra på det viset som de förespråkar. Självaste vitsen med att använda en baslåda är ju delvis för att avlasta frontarna. Man vinner både ljudtrycksförmåga (innan det låter illa) och i många fall renhet (lägre dist).
Är baslådan bra och integreringen görs korrekt så är det omöjligt att "höra" att det är ett delat system. En brant delning vid 80-120 Hz fungerar väldigt bra. Men det viktiga är ju att få till integreringen av filterflankerna.

Inte för att blåsa mitt eget horn men jag hör då inte att mitt system är delat alls. Med mina förra basar (Peerless SLS10) kunde jag höra basarna om de delades över 80 Hz och inte stod i närheten av frontarna.

Tycker återigen att den typen av resonemang som REL eller Linn för drar mer åt det "mystiska" hållet. En ren vetenskapsbaserad approach verkar helt enkelt vara "för tråkig".
Det som jag tycker är väldigt förbryllande är att exakt samma bas med exakt samma dimensionering är okej att dela högre om den sitter i samma låda som "topparna" (dvs om det är en tre- eller fyrvägare) men bara för att basen placeras i en egen låda ska den helt plötsligt hanteras på något "speciellt" sätt för att det ska "låta musikaliskt".


Det här inlägget väcker många frågor som jag skulle vilja ha svar på och ta det inte som om jag försöker ställa dig mot väggen, jag vill helt uppriktigt bara veta och kanske lära mig något.

Själva vitsen med en baslåda är för mig att få en djupare bas än mina fronthögtalare förmår att spela men jag är nöjd med det ljud dom presterar ända ner till omkring 40Hz. Är det då inte ganska naturligt (inte mystiskt) att baslådan succesivt tar vid däromkring och nedåt?

Har inte de flesta av oss förstärkare starka nog att under normala hemmaförhållanden kunna driva ett par fronthögtalare till tillräckligt starka ljudnivåer utan att behöva avlasta dem eller oroa oss för distortion?

Och det där med att dela basen högre om den sitter i samma låda är väl egentligen inte så förbryllande. Som du själv sa så kunde du med dina förra basar höra om de delades över 80Hz och inte stod i närheten av frontarna.
Om ljudet kommer från exakt samma fysiska plats i rummet som det blir när det är samma låda (eller toppar som står på basmoduler) så kan man/bör man väl helt enkelt dela upp det så att man drar nytta av de olika elementens styrkor. Hur högt i frekvens basen då är delad är väl då ganska oväsentlig?


Goat 76: jag håller med dig i ditt resonemang. Om subwoofrarna står precis under huvud-högtalarna så kan man tom köra med 6-db filter uppåt, utan att man kan lokalisera subbasarna. (Om subbaselementen beter sig bra en bit upp i mellanregistret. ) Man kan även dela subbasarna betydligt högre i frekvens än 80 Hz om man gör på det sättet. En förutsättning är förstås att subbasarna i dessa fall kopplas i stereo.
Crawford ( white papers-Keltik ) och Linkwitz har forskat en hel del om detta.

Linkwitz skriver

”The phase distortion of a 100 Hz acoustic crossover with 12 dB/oct or 24 dB/oct is not audible based upon the above tests.
This is my conclusion. No one has come forth with either confirming or contradictory observations. I must assume that the whole question did not generate much interest, or that readers had already an opinion that was not to be tested. Maybe you just did not have the time to investigate.

At 100 Hz a difference in acoustic path length of 1/8th wavelength, causing 45 degrees of phase shift, corresponds to 43 cm (17 inch). At 150 Hz crossover this decreases to 29 cm (11 inch) and makes the placement of a separate woofer relative to the midrange that much more critical. I like to keep offsets to less than 1/16th of a wavelength which makes it pretty much mandatory at 150 Hz crossover frequency to integrate the woofer with the midrange cabinet. This is not optimal for the woofer/room interaction which is minimized when the woofer is placed near the side walls.
With the woofer separated from the midrange by some angle, a 12 dB/oct crossover seems preferable to me, because the wider frequency overlap gives a more distributed wave launch than a 24 dB/oct crossover, where the transition in output from woofer to midrange cabinet is more abrupt."

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-07-20 21:40

Tangband skrev:
jansch skrev:tagband - Så uppfattar jag också REL. Men mitt inlägg handlar mer om att en delning på 80Hz (uppåt i registret) är i praktiken delning över 200 Hz. Alltså om man tänker på hörseln och uppleva riktning.


Jo, det blir väl som en Bass reinforcement loudspeaker, ungefär som en extra låda som fyller i extra i basområdet.
Undras om inte Ino audio även har en sån låda till pi 60 ( kommer inte ihåg vad den heter ) men jag kanske minns fel.


Nej, inte alls. Pi60 och bs60 har liknande tonkurvor i basområdet.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-07-20 21:45

För övrigt anser jag att argumentationen FÖR den föreslagna inkopplingsmetoden haltar betänkligt. Väldigt lite fakta helt enkelt. Och mycket tyckande. Jag ser det mer som ett enkelt, och dåligt sätt, för en lätt okunnig vanlig konsument att koppla en en subbwåffer. Såna system är ju rena rama leksakerna!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav goat76 » 2018-07-21 01:05

Johan_Lindroos skrev:För övrigt anser jag att argumentationen FÖR den föreslagna inkopplingsmetoden haltar betänkligt. Väldigt lite fakta helt enkelt. Och mycket tyckande. Jag ser det mer som ett enkelt, och dåligt sätt, för en lätt okunnig vanlig konsument att koppla en en subbwåffer. Såna system är ju rena rama leksakerna!


Ogillar du argumenten mer eller ungefär lika mycket som du ogillar själva inkopplingsmetoden? :D


Jag vet inte vilka fronthögtalare du har och om du använder basmoduler eller liknande. Kanske delar du dem vid 80Hz som de flesta andra?
Vad är detta för magisk frekvens och varför presterar precis alla element som råkar vara placerade i en basmodul mycket bättre, exakt från just denna frekvens och nedåt än de som är inbyggda i alla fronthögtalare?
Om du är fullt nöjd med vad dina frontar presterar ned till säg 55Hz, varför vill du promt dela signalen just vid 80Hz?
Ted_B uppfattade sitt system låta bättre när han delade vid 50/60Hz istället för 80Hz, hur kan det komma sig?


Jag har en liten sidofrågeställningar till er mätexperter. Egentligen väldigt grundläggande fråga om basfrekvenser och den mänskliga hörseln.

Om man tar de två djupaste bastonerna hos en orgel och begränsar båda dessa med ett skarpt lågpassfilter och flyttar detta stegvis från 0Hz och uppåt, vid varje frekvens jämnför man de två olika tonerna.
Vid vilken frekvens börjar en normalt fungerande hörsel uppfatta tonerna som just två olika toner?

Det jag egentligen är intresserad av att veta med den frågan är vid vilken frekvens man behöver börja oroa sig för de tonala skillnader som olika högtalarelement kan besitta?
Kanske föredrar man tonen i fronthögtalarnas baselement.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-07-21 12:04

Goat76, naturligtvis bör man välja de inställningar som låter bäst och som gör att man njuter av musiken mest. Jag, och jag hoppas de flesta, har sin anläggning för att lyssna på musik, uppleva ett musikaliskt framförande och njuta. :)
Låter det bäst med odelade toppar så är det såklart bättre. Örat och hjärnan är oslagbara i konstaterandet om det låter " rätt" eller om något är fel. Mycket bättre än en mikrofon. För mig går alltid hörselintrycken före mätningarna. Men Ibland är det kul att veta varför något upplevs som bättre eller sämre. Ofta blir det tyvärr motstridiga fakta som kommer fram vid enkla mätningar.
Ted B:s upplevelse med oa50 är ganska talande. Rel påstår att förutom att köra topparna " fullrange" , så bör dessutom subbasen vara av en högre kvalitet än topparna. Annars blir det sämre ljud med en subwoofer.
Tror du det stämmer ?

”Another great question. Much of what we see out there is not very impressive. Let me dispel a myth that is running around Europe that REL builds Sumiko's subs. We have nothing to do with these, they are simply a vague attempt to copy our work). As you implied, great sub bass systems are very difficult to manufacture and design. Three of the hardest things to do well - drivers, amps and cabinets - we have to do all three perfectly and reliably under really terrible conditions. Basically, we have to be faster than the fastest speaker each model is likely to be paired with (or we will slow the system down), more dynamic and play louder than the best speaker in category (or we will compress the sound) and maintain perfect reliability - all packaged in relatively small, beautiful cabinet designs. Other than that, it is quite easy (laughs). There will always be a market for the best of anything. Nothing else is a REL.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav goat76 » 2018-07-21 12:56

Det där sistnämda håller jag absolut inte med REL om, det känns nästan motstridigt mot deras egna filosofi om att dela så lågt som möjligt. Var har de påstått det?

För mig är frontarna alltid det viktigaste när det gäller högtalare, sen bygger man ut med basar om man vill åt en djupare bas.
Personligen är jag med min musiksmak nöjd med hur mina frontar presterar och använder sällan subben.

Annars tycker jag precis som du att öronen vinner över mätningar på nästan alla punkter. Mikrofoner är bättre på vissa detaljer men ligger långt efter örats hörsel i helheten. Man behöver många mikrofoner med olika styrkor och egenskaper för att ens komma i närheten har jag märkt när jag spelar in saker.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-07-25 19:13

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:För övrigt anser jag att argumentationen FÖR den föreslagna inkopplingsmetoden haltar betänkligt. Väldigt lite fakta helt enkelt. Och mycket tyckande. Jag ser det mer som ett enkelt, och dåligt sätt, för en lätt okunnig vanlig konsument att koppla en en subbwåffer. Såna system är ju rena rama leksakerna!






Jag har en liten sidofrågeställningar till er mätexperter. Egentligen väldigt grundläggande fråga om basfrekvenser och den mänskliga hörseln.

Om man tar de två djupaste bastonerna hos en orgel och begränsar båda dessa med ett skarpt lågpassfilter och flyttar detta stegvis från 0Hz och uppåt, vid varje frekvens jämnför man de två olika tonerna.
Vid vilken frekvens börjar en normalt fungerande hörsel uppfatta tonerna som just två olika toner?

Det jag egentligen är intresserad av att veta med den frågan är vid vilken frekvens man behöver börja oroa sig för de tonala skillnader som olika högtalarelement kan besitta?
Kanske föredrar man tonen i fronthögtalarnas baselement.


Det där var en av de bästa förklaringar jag hört om detta :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav PerStromgren » 2018-07-25 19:35

Johan_Lindroos skrev:
Nej, inte alls. Pi60 och bs60 har liknande tonkurvor i basområdet.


Menar du det, eller menar du att pi60 och pi60+bs60+tillhörande eq har det? Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-07-25 21:35

PerStromgren skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Nej, inte alls. Pi60 och bs60 har liknande tonkurvor i basområdet.


Menar du det, eller menar du att pi60 och pi60+bs60+tillhörande eq har det? Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?

Var för sig.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav paa » 2018-07-25 23:19

PerStromgren skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Nej, inte alls. Pi60 och bs60 har liknande tonkurvor i basområdet.


Menar du det, eller menar du att pi60 och pi60+bs60+tillhörande eq har det? Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?

Om man har flera baskällor så blir det inte bara starkare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav gopnik » 2018-07-25 23:56

PerStromgren skrev:Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?

Man får ju sänkt distorsion, högre känslighet, möjlighet att justera baffelsteget och en annan spridning också.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Nattlorden » 2018-07-26 08:04

gopnik skrev:
PerStromgren skrev:Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?

Man får ju sänkt distorsion, högre känslighet, möjlighet att justera baffelsteget och en annan spridning också.


Och med fler källor så slås rumsresonanserna an olika vilket jämnar lugnar "resonanshavet" (vid en 2D-liknelse av en 3D-händelse).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: RELs grundläggande principer vid subwoofer delning

Inläggav Tangband » 2018-07-26 09:19

gopnik skrev:
PerStromgren skrev:Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?

Man får ju sänkt distorsion, högre känslighet, möjlighet att justera baffelsteget och en annan spridning också.

Lite Off topic, men vid vilken frekvens och med vilken branthet delar bs60 ? Är det 12 db uppåt ?

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster