INO amatör önskar information

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

mnh
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-07-31

INO amatör önskar information

Inläggav mnh » 2018-08-08 15:23

Hej,

Jag har hört en hel del lovord om INO-högtalare och önskar lite mer information.
För närvarande använder jag en integrerad förstärkare peachtree decco125 sky, för vinyl nya Rega Planar 3 samt ett par TOTEM Rainmaker högtalare.

Vince Bruzzesse som är hjärnan bakom TOTEM tycker jag har vissa likheter med det lilla jag hört om INO och Ingvar Öhman. Vince har också gått sin egen väg när det kommer till ljudbygge och varit med i leken länge.

Jag är som sagt mycket intresserad av att veta mer om INO och saknar helt kunskaper om vilka modeller som finns.

Frågor:

- Hur får jag tag i prislista samt manifest?
- Hur får jag kontakt med Ingvar Öhman för en beställning?
- Är det långa väntetider?
- Måste jag bygga hela högtalaren själv eller går det att få allt monterat? (känns lite riskabelt, byggde dock en boombox till Hultsfred i början av 00-talet) :)
- Finns det möjlighet att få lyssna till ett par INO-högtalare?
- Tror ni min förstärkare kan matcha ett par INO-högtalare?

Tack på förhand

MNH

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: INO amatör önskar information

Inläggav DVD-ai » 2018-08-08 16:22

Hej och välkommen till Faktiskt :)

Om du inre behöver jätte mycket kapacitet (men klart mer än storleken ger sken av) så är Ino pip en modell som borde passa dig bra.
Den kan du köpa i monteringsats och det du behöver häver göra då är att stoppa i dämpmaterial, montera port, löda filter/kablar/element och skruva i allt i den färdiga lådan.

Det är väldigt enkelt om du har lite vana att löda i alla fall, och det verkar du ju ha :)
Din förstärkare kommer att fungera utmärkt till ett par Ino piP.

Prislista får du av Ingvar om du mailar honom eller via någon annan som har denna, jag, har, ej, senaste men kan, skicka över den om du skickar PM med din mail.

Du ringer Ingvar på hans telefonummer (som jag just nu saknar pga helt ny tele...) som står i hans signatur här på faktiskt och beställer helt enkelt.
Oftast så kan man få pip inom ganska kort tid om du håller dig till enklare faner m. M. Typ ek eller svart ask osv... Men kolla, status med Ingvar om detta.

Jag skulle gärna dema Ino för dig men jag har ej någon mindre modell hemma och kan därför inte ge någon bild av hur just intressanta modellerna låter.
Men såklart, om du bor praktiskt till så är du välkommen ut på värmdö i Stockholms området och lyssna på ett lite större Ino system.

Mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Stranne » 2018-08-08 16:26

Välkommen hit!
Om du är intresserad av Ino ska du absolut försöka få komma på en Demokväll i Täby. Ring Ingvar på 070-523 32 32 så får du svar angående tid för demo.
Det är en riktigt kul upplevelse!
Efter detta kan du börja fundera på beställning...
Manifest och prislista kan du säkert få från någon här på faktiskt om du skriver din e-postadress. Eller så ber du IÖ skicka det till dig direkt när du pratar med honom.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: INO amatör önskar information

Inläggav pontareee » 2018-08-08 16:49

Välkommen till forumet! Jag har Ino piPs, dialog1-s (center) samt 6st a1 (surrar) du kan få lyssna på i Bromma.

Har senaste manifest och prislistorna om du pmar mig din mailadress. :)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: INO amatör önskar information

Inläggav bassman » 2018-08-08 18:02

Vart i landet finns du mnh? Den infon kan vara bra veta för demoinbjudan :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Erik Lundin » 2018-08-08 20:26

Finns du i närheten av Södermanland så bjuder jag gärna på en demo. Ska dock tillägga att jag inte, som många andra, har ett specialbyggt lyssningsrum. Men vill du höra hur det kan låta i en lägenhet så är du välkommen till mig.

Mvh Erik

mnh
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-07-31

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mnh » 2018-08-08 21:05

Hej,

Tack för välkomnandet!

Jag bor i Stockholm och är iofs intresserad av både mindre och lite större system. Ett ganska nyvunnet intresse för hifi så finns mycket att lära.
Eftersom jag sitter inne på ett par lite mindre högtalare till lägenheten skulle ett par större kunna vara intressanta till landet.

Vill skapa mig en bild av priser samt arbetsinsats för att bygga ihop ett system. Låter knepigt om typ crossovern behöver lödas, lätt att det går fel?

För demo samt manifest/prislista nås jag på martenholm@hotmail.com.

/ M

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: INO amatör önskar information

Inläggav gopnik » 2018-08-08 21:47

mnh skrev:Låter knepigt om typ crossovern behöver lödas, lätt att det går fel?

Både ja och nej. Det är inte så himla svårt - EJÄNGKLIGEN - men ändå tillräckligt svårt för att en del felbyggda par ska ha cirkulerat där ute... För några tusenlappar extra kan man dock få dem färdigbyggda av ingenjören själv. Då hämtar man färdiga högtalare som från vilken annan tillverkare som helst. Han tar dock rätt bra timpenning, varför rätt många verkar föredra att göra det själv. Inklusive en del som inte egentligen borde, alltså. :P

Om det ska bli en ordentlig uppgradering tycker jag du ska titta på pi25 - minst. Det finns inga hinder att ha lite fullregistrigare och kapabla högtalare bara för att man bor i lägenhet. Man måste ju inte använda hela slaglängden bara för att man har den. :mrgreen: De större modellerna spelar ju mer avslappnat och naturligt även på lägre nivåer.
Lilla piP är en bra extraanläggningshögtalare, men det är en väldigt liten högtalare med de begränsningar det innebär.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: INO amatör önskar information

Inläggav paa » 2018-08-08 23:23

Om man är osäker på om begagnade inohögtalare är felbyggda så kan ing Öhman mäta upp dom för en överkomlig summa, så kan man sedan vara säker på att de fungerar som avsett.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: INO amatör önskar information

Inläggav DVD-ai » 2018-08-09 05:53

paa skrev:Om man är osäker på om begagnade inohögtalare är felbyggda så kan ing Öhman mäta upp dom för en överkomlig summa, så kan man sedan vara säker på att de fungerar som avsett.


+1 på den, kostar några hundralappar har jag för mig.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: INO amatör önskar information

Inläggav DVD-ai » 2018-08-09 06:05

mnh skrev:Hej,

Tack för välkomnandet!

Jag bor i Stockholm och är iofs intresserad av både mindre och lite större system. Ett ganska nyvunnet intresse för hifi så finns mycket att lära.
Eftersom jag sitter inne på ett par lite mindre högtalare till lägenheten skulle ett par större kunna vara intressanta till landet.

Vill skapa mig en bild av priser samt arbetsinsats för att bygga ihop ett system. Låter knepigt om typ crossovern behöver lödas, lätt att det går fel?

För demo samt manifest/prislista nås jag på martenholm@hotmail.com.

/ M


Om du är intresserad av större modeller än minsta stativaren så rekommenderar jag att du tittar på ett par pi60, då får du ”the real deal” på en gång.
Förklaring kring vad jag menar:

Ino har flera olika modeller som alla har en gemensam karaktär, nämligen att int ha speciellt mycket karaktär och istället låta tydligt transparent, naturligt och självklart när man vant sig.
Dessa egenskaper blir dock mer och mer finputsade ju större modeller man tittar på om vi utgår från lilla piM och vidare piP och varje modell upp till i32s.
Men det görs ett par tämligen storta hopp i kapacitet och därmed lägre disst som ju främjar dessa egenskaper, dessa hopp är mellan piPs (S som i signatur) och pi25.
Det andra hoppet är mellan pi25 och pi60, pi25 låter alltså påtagligt mer naturligt än piP modellerna och pi60 låter påtagligt mer naturligt än pi25.

Med detta sagt så i ett mindre rum så är det inte säkert att detta upplevs lika tydligt och ju mindre dämpat rummet är ju mindre upplever ag denna skillnad.
Men med ett bra rum så tycker jag att stegen mellan piP till pi35 och pi25 till pi60 är tydliga, nu är det JAG som tycker det och därför är det ju bra om du lyssnar själv såklart. :)
Med modellerna över i32s så upplever jag att skillnaden främst är andra egenskaper som har med riktverkan av ljudet att göra, så länge man inte spelar starkt nog för att i64s ska märkas som mer avslappnad än i32s så är vinsten inte lika tydligt för mig där.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

mnh
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-07-31

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mnh » 2018-08-09 12:20

Hej,

Nu har jag endast skummat igenom manifestet men ska läsa detta mera noggrant vid tillfälle.

Spontant så tycker jag Pi60 låter mest spännande eftersom jag dras lite till att investera i en golvare/fullregister. Pi60 klarar jag även budgetmässigt.
Det vore även såklart spännande med en PiP eller Pi25 som jag förstår varmt rekommenderas. Kanske blir en PiP också för att jämföra med mina nuvarande TOTEM stativhögtalare.

- Uppfattar jag prislistan korrekt att Pi60 kostar 39.900 SEK och PiP 12.800 SEK monterat och klart? (hur ser jag annars priset för omonterat/monterat?)
- Steget upp till s-modellerna för PIP och Pi60 är det värt pengarna?

I manifestet går att läsa om pi60 att det saknas "några kända svagheter" och att högtalaren "fortfarande är den modernaste högtalaren som tillverkas i världen idag". Detta är stora ord och låter minst sagt spännande.

Med tanke på dessa ord från INO var jag nyligen på High Fidelity på Karlavägen som endast säljer LINN. LINN är väldigt tydliga med att den teknik de börjat använda sig av är det "mest moderna" (mest innovativa) som kommer bli standard på marknaden. De bygger nu helt integrerade aktiva högtalare. I högtalaren finns inbyggda förstärkare som driver varje element. Vad jag förstår ska detta minska "dist" då transportsträkan för ljudet förkortas osv. Jag vill ända ge LINN viss respekt för innovation och fint ljud genom åren.

- Observerar bara att den teknik LINN påstår är "mest modern" inte går i linje med INO konstruktionerna pi60 och PiP som också hävdas vara "modernast". Vad anser ni om detta?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Bill50x » 2018-08-09 12:42

mnh skrev:Observerar bara att den teknik LINN påstår är "mest modern" inte går i linje med INO konstruktionerna pi60 och PiP som också hävdas vara "modernast". Vad anser ni om detta?

Vad som är "modernast" är nog mer upp till betraktarens upplevelse. pi60 är en alldeles utmärkt högtalare som kan låta riktigt bra. Men modern? Mjae, den är mycket omsorgsfullt konstruerad, med "attention to detail" och det är förmodligen svårt att få en två-vägare att låta så mycket bättre.

Jämför man med Linns aktiva högtalare med Exakt-teknik så är detta betydligt mer "modernt". Det är ju inte bara en aktiv högtalare utan med elektronik som kompenserar de enskilda elementen i hög grad. Matningen av högtalarna sker med en digital signal från försteget och all ljudbehandling (uppdelning i olika register/kompensation av de olika elementen) sker i den digitala domänen. Modernt, absolut. Låter bättre? Bara att lyssna och avgöra. Var på en demo med Linn 140 högtalare (som prismässigt ligger i samma härad som pi60) där man dels drev dem normalt/analogt med ett stereosteg, dels via ett 8-kanaligt slutsteg med Exakt-teknik (ett steg per element). Skillnaden var enorm, minst sagt. Där en analog 140 låter lite sämre än en pi60 (enligt min mening dårå) så var Exakt/140 så otroligt mycket bättre. Till ett högre pris givetvis, Exakt-steget kostar typ 50 tusen. Men det kostar ett bra stereosteg också, iofs.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: INO amatör önskar information

Inläggav gopnik » 2018-08-09 12:48

mnh skrev:- Uppfattar jag prislistan korrekt att Pi60 kostar 39.900 SEK och PiP 12.800 SEK monterat och klart? (hur ser jag annars priset för omonterat/monterat?)
- Steget upp till s-modellerna för PIP och Pi60 är det värt pengarna?

För piP ja, för pi60 ... mnja. Tillbehöret bs60 är mer intressant än signaturuppgraderingen. Det går spela både starkare, mer välartikulerat och med mindre distorsion med
pi60+bs60 än med bara pi60s och det kostar ungefär lika. Med pi60s+bs60 blir det så klart ännu bättre, men då vill det till att man fortfarande anser sig ha råd att köpa bs60 när man redan hostat upp vad signaturhögtalaren kostar. Man bör helt enkelt köpa den högtalare man kan tänka sig att senare köpa bs60 till.

Om du har råd med pi60 ser jag ingen som helst anledning att ens överväga piP. Beroende på lyssningsavstånd kan ändå pi25 vara bättre, men kan du få till en tre fyra meters avstånd till högtalarna så tycker jag du ska gå direkt på pi60.
Man "sparar" ungefär 9kkr på att montera själv. Om sinnesfriden är värt det eller inte får du själv avgöra.
mnh skrev:- Observerar bara att den teknik LINN påstår är "mest modern" inte går i linje med INO konstruktionerna pi60 och PiP som också hävdas vara "modernast". Vad anser ni om detta?

Som jag ser det är helaktiva högtalare, lite tillspetsat, ett sätt att kränga massproducerade prototyper direkt till kund med ohyggliga prisökningar som följd i stället för att göra färdigt produkten. :roll: Med tanke på hur vissa tidigare Linn-högtalare sett ut i delningarna förvånar det mig inte att de gav upp på att konstruera filter och gick den aktiva vägen i stället, men det har mer med deras konstruktörs kompetens att göra och mindre med tekniken som sådan. Det går lyckas både bra och dåligt på båda sätten.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Bill50x » 2018-08-09 16:17

gopnik skrev:Som jag ser det är helaktiva högtalare, lite tillspetsat, ett sätt att kränga massproducerade prototyper direkt till kund med ohyggliga prisökningar som följd i stället för att göra färdigt produkten. :roll: Med tanke på hur vissa tidigare Linn-högtalare sett ut i delningarna förvånar det mig inte att de gav upp på att konstruera filter och gick den aktiva vägen i stället, men det har mer med deras konstruktörs kompetens att göra och mindre med tekniken som sådan. Det går lyckas både bra och dåligt på båda sätten.

???
Aktiva högtalare har många fördelar, men givetvis en del nackdelar också - precis som allt annat. Fördelen är bland annat att delningsfilter och förstärkeri kan anpassas till valda element. Har väldigt lite med konstruktörernas kompetens att göra, enligt mig. I alla fall i negativ mening. Vem tycker tex att Genelecs högtalare är konstruerade som dem är pga dålig ingenjörskonst?

Att anpassa stärkare med en given högtalare är väl egentligen ganska bra, det tråkiga är att en del av hifi-hobbyn går förlorad.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-09 17:08

Bill50x skrev:
gopnik skrev:Som jag ser det är helaktiva högtalare, lite tillspetsat, ett sätt att kränga massproducerade prototyper direkt till kund med ohyggliga prisökningar som följd i stället för att göra färdigt produkten. :roll: Med tanke på hur vissa tidigare Linn-högtalare sett ut i delningarna förvånar det mig inte att de gav upp på att konstruera filter och gick den aktiva vägen i stället, men det har mer med deras konstruktörs kompetens att göra och mindre med tekniken som sådan. Det går lyckas både bra och dåligt på båda sätten.

???
Aktiva högtalare har många fördelar, men givetvis en del nackdelar också - precis som allt annat. Fördelen är bland annat att delningsfilter och förstärkeri kan anpassas till valda element. Har väldigt lite med konstruktörernas kompetens att göra, enligt mig. I alla fall i negativ mening. Vem tycker tex att Genelecs högtalare är konstruerade som dem är pga dålig ingenjörskonst?

Att anpassa stärkare med en given högtalare är väl egentligen ganska bra, det tråkiga är att en del av hifi-hobbyn går förlorad.

/ B


Om vi återvänder till de specifika Linnhögtalarna du skrev om:

OM det nu vore så att aktiva Exakt/140 som du skriver låter "så otroligt mycket bättre" jämfört med "passiv 140" så ser jag i alla fall det som tveksamt att det hörselmässigt behöver vara så stor skillnad. Om nu inte elementen är behäftade med frekvensgång som ser ut som bergochdalbana förstås... Ja då har du nog en poäng! Men varför vore Linn i så fall så onoga med att välja element? Jag ser det som fullt möjligt att bygga en passiv version som låter väldigt likt en aktiv variant. Men visst, små frekvensgångsskillnader på någon decibel hit eller dit kan ge enormt stora uppfattningar i den klangliga upplevelsen. Det är även väldigt bra när man jämför högtalare att de står på samma sysiska plats och att man spelar lika starkt. Minns du lite om detta? Och var det något av Hiffidelittys demorum? I min smak är det för mycket eko där. Jag minns även deras demometoder på 80-talet..., men klart bättre och trevligare idag! :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: INO amatör önskar information

Inläggav gopnik » 2018-08-09 17:08

Bill50x skrev:Fördelen är bland annat att delningsfilter och förstärkeri kan anpassas till valda element. Har väldigt lite med konstruktörernas kompetens att göra, enligt mig. I alla fall i negativ mening. Vem tycker tex att Genelecs högtalare är konstruerade som dem är pga dålig ingenjörskonst?

Mja, men alltså även passiva filter anpassar man ju till de element man valt och förstärkare till de högtalare man har. ;) Det är ju liksom hela grejjen. Om man inte klarar av att få fram ett bra passivt filter blir det naturligtvis så att ett fungerande aktivt filter är bättre än ett ickefungerande passivt filter - så som du beskriver Linnburkarna.
Bill50x skrev:Har väldigt lite med konstruktörernas kompetens att göra, enligt mig. I alla fall i negativ mening. Vem tycker tex att Genelecs högtalare är konstruerade som dem är pga dålig ingenjörskonst?

Jag sa ju att det var lite tillspetsat. :twisted: Nej, men i det fallet handlar det om högtalare med inbyggda förstärkare som ska vara lätta för studioapor att koppla i och ur. Då väljer man så klart den lösning som är enklast och billigast, och en slutstegstrissa till på befintlig nätdel och ett billigt DSP-chip eller lågnivåfilter kan mycket väl vara billigare än att sitta och löda dyra kopparspolar.

Vad jag däremot ser som en trend är att man skiter i att försöka få till en passiv lösning som fungerar bra, och i stället övertalar konsumenten att köpa en hel drös förstärkare för totalt tiotusentals kronor mer än vad som hade behövts. Just för att man sparar sig själv och sin produktutveckling en massa jobb. Det som borde vara ett praktiskt verktyg vid prototypandet - alltså det digitala filtret och dussintalet förstärkarkanaler - blir i stället för just ett prototyphjälpmedel, med ens den färdiga produkten. På konsumentens bekostnad. Sen lindar man in det hela i en massa trams om vad som är mest modernt och teknikdrivet och annat snömos för att den beska medicinen ska gå ner lättare.
I värsta fall kanske man till och med säljer en produkt med ett passivt skitfilter som inte fungerar uträknat med fostexsticka så man kan dema den mot det "riktiga", aktiva filtret. Och få folk att hosta upp cachen för det nya blanka. :roll:

Typ som 3D-skrivare och avancerade CNC-fräsar. Det är ett jättebra sätt att få fram prototyper och kanske till och med mycket småskalig tillverkning till en hanterbar kostnad. Men vi ska inte 3D-skriva eller fräsa fram lättmetallstekpannor när det går utmärkt, och blir mycket billigare och bättre, att stansa och pressa fram dem i tusental. Även om 3D-skrivare är det senaste.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: INO amatör önskar information

Inläggav DVD-ai » 2018-08-09 17:18

Vill bara påminna om att tråden ej handlar om dessa LINN högtalare, vore synd om tråden spårade ur... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Bill50x » 2018-08-09 17:19

gopnik skrev:
Bill50x skrev:Fördelen är bland annat att delningsfilter och förstärkeri kan anpassas till valda element. Har väldigt lite med konstruktörernas kompetens att göra, enligt mig. I alla fall i negativ mening. Vem tycker tex att Genelecs högtalare är konstruerade som dem är pga dålig ingenjörskonst?

Mja, men alltså även passiva filter anpassar man ju till de element man valt och förstärkare till de högtalare man har. ;) Det är ju liksom hela grejjen. Om man inte klarar av att få fram ett bra passivt filter blir det naturligtvis så att ett fungerande aktivt filter är bättre än ett ickefungerande passivt filter - så som du beskriver Linnburkarna.

Nu skrev jag iofs inte att de passiva filtren var icke-fungerande. Bara att den aktiva lösningen med Exakt-teknoligin var överlägsen den passiva driften.
Vad är det för fel på en utveckling som ger bättre ljud? Jag förstår inte din negativism i saken. Måste en högtalare innehålla passiva filter för att du ska anse dem som "bra"? För min del skulle det vara super om min anläggning kunde bestå i en enda låda som jag ställer på lämplig plats. Jag tycker Linn´s lösning med en förförstärkare/streamer (i en låda) tillsammans med ett par aktiva högtalare är ganska händigt. Må vara att man behöver en NAS i nätverket för att lagra musiken men denna kan ju göra mycket annat också.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: INO amatör önskar information

Inläggav gopnik » 2018-08-09 17:29

Bill50x skrev:Nu skrev jag iofs inte att de passiva filtren var icke-fungerande. Bara att den aktiva lösningen med Exakt-teknoligin var överlägsen den passiva driften.

Ja, jo, och då gav alltså inte de passiva filtren de önskvärda filterflankerna. Frågor på det? ;)

Jag tycker nog att för att ett högtalarsystem ska anses färdigutvecklat ska det klara sig med så få förstärkarkanaler som möjligt. Det kan innebära aktiv delning, passiv delning, eller en kombination. Det jag invänder mot är den aktiva lösningen, vald inte av pragmatiska skäl, utan lättja eller inkompetens - och sedan marknadsförd med en massa lögner om lösningens överlägsenhet. Ibland blir det nästan komiskt. Som den där BeO-högtalaren där konstruktörerna inte ens kunnat bestämma sig för vilket utstrålningsmönster de vill att högtalaren ska ha, så de slänger på ett tjugotal element i olika riktningar för att med interferenser kunna styra spridningen efter humöret. :D
Sen låtsas man att ens spridningspreferensundersökarverktyg inte är en utvecklingsprototyp (eller snarare ett redskap till och med) utan en färdig produkt, klistrar på en fantasiprislapp för att slippa att någon stackare beställer en, och hela branchpressen går i spinn över nytänkandet och framåtandan och teknikdrivenheten och all annan innehållslös mellanmanagementjargong man kan tänka sig. När det var just tänkt man inte gjorde...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: INO amatör önskar information

Inläggav gopnik » 2018-08-09 17:30

DVD-ai skrev:Vill bara påminna om att tråden ej handlar om dessa LINN högtalare, vore synd om tråden spårade ur... :)

När trådskaparen själv för det på tal kan det väl knappast vara en urspårning? :P
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Bill50x » 2018-08-09 17:34

Johan_Lindroos skrev:
Bill50x skrev:???
Aktiva högtalare har många fördelar, men givetvis en del nackdelar också - precis som allt annat. Fördelen är bland annat att delningsfilter och förstärkeri kan anpassas till valda element. Har väldigt lite med konstruktörernas kompetens att göra, enligt mig. I alla fall i negativ mening. Vem tycker tex att Genelecs högtalare är konstruerade som dem är pga dålig ingenjörskonst?

Att anpassa stärkare med en given högtalare är väl egentligen ganska bra, det tråkiga är att en del av hifi-hobbyn går förlorad.

/ B


Om vi återvänder till de specifika Linnhögtalarna du skrev om:

OM det nu vore så att aktiva Exakt/140 som du skriver låter "så otroligt mycket bättre" jämfört med "passiv 140" så ser jag i alla fall det som tveksamt att det hörselmässigt behöver vara så stor skillnad. Om nu inte elementen är behäftade med frekvensgång som ser ut som bergochdalbana förstås... Ja då har du nog en poäng! Men varför vore Linn i så fall så onoga med att välja element? Jag ser det som fullt möjligt att bygga en passiv version som låter väldigt likt en aktiv variant. Men visst, små frekvensgångsskillnader på någon decibel hit eller dit kan ge enormt stora uppfattningar i den klangliga upplevelsen. Det är även väldigt bra när man jämför högtalare att de står på samma sysiska plats och att man spelar lika starkt. Minns du lite om detta? Och var det något av Hiffidelittys demorum? I min smak är det för mycket eko där. Jag minns även deras demometoder på 80-talet..., men klart bättre och trevligare idag! :)

Exakt-teknologin handlar inte bara om att korrigera frekvensgångsskillnader utan även fasförhållanden och annat. Och ja, högtalarna stod hela tiden på samma plats. men precis som man kan testa olika slutsteg på en högtalare så kan givetvis denna demo ge stora hörbara skillnader. Du får helt enkelt lita på min åsikt om att det var stor skillnad mellan passivt och aktivt drivna 140:or. Nu var det ju inte "bara" aktivt det handlade om utan även Exakt-teknologin som var inblandad. Jag har lyssnat på flera demos med denna teknologi och oftast har det varit bra, bättre än med motsvarande utrustning drivet normalt. Jag har dock hört Linns högtalare (530) för typ en kvarts mille låta så illa att jag inte skulle ta emot dem om jag så fick dem gratis. Jag har också hört Linn Akubarik med Exakt-drivning låta alldeles perfekt ända tills vi lade på en live-inspelning med Nirvana och rösten lät bara mycket märkligt.

I det stora hela är dock Linn Exakt en stor utveckling när det gäller återgivning och något jag vågar påstå kör åttor runt vilken Ino-högtalare som helst. Möjligen med undantag av de nya 3-vägarna som jag ännu inte hört.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Bill50x » 2018-08-09 17:35

gopnik skrev:Det jag invänder mot är den aktiva lösningen, vald inte av pragmatiska skäl, utan lättja eller inkompetens - och sedan marknadsförd med en massa lögner om lösningens överlägsenhet.

Hur vet du varför den aktiva lösningen är vald?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: INO amatör önskar information

Inläggav gopnik » 2018-08-09 17:40

Bill50x skrev:Exakt-teknologin handlar inte bara om att korrigera frekvensgångsskillnader utan även fasförhållanden och annat.

Det är väl just hänsyn till fasförhållandena som Linn historiskt misslyckats så illa med i sin högtalarutveckling. Det förvånar som sagt inte att de gett upp och valt att ratta det digitalt.
Så här illa misslyckades de med Majik 140. Det är verkligen fjortonåringen med fostexstickan över det här...
611Linfig05.jpg
611Linfig05.jpg (53.79 KiB) Visad 5887 gånger

Det är ju också något speciellt med fejkbasreflexportar på en högtalare i trettiotusenkronorsklassen. :D
Senast redigerad av gopnik 2018-08-09 17:45, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-09 17:44

Gopnik, jag förstår hur du resonerar, det där såg inte ingenjörsmässigt ut! :lol:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Nattlorden » 2018-08-09 17:48

Johan_Lindroos skrev:Gopnik, jag förstår hur du resonerar, det där såg inte ingenjörsmässigt ut! :lol:


Det är väl mätfel för att det stod och stampades med foten sidanom mic-stativet.... 8) :mrgreen: :mrgreen:

Dags att sätta tråden PÅ spåret igen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: INO amatör önskar information

Inläggav DVD-ai » 2018-08-09 18:18

gopnik skrev:
DVD-ai skrev:Vill bara påminna om att tråden ej handlar om dessa LINN högtalare, vore synd om tråden spårade ur... :)

När trådskaparen själv för det på tal kan det väl knappast vara en urspårning? :P


Vis av hur det fungerar på faktiskt så bara nämner jag detta, för nu är vi liksom djupt inne på LINN snarare än original ämnet. :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mhr1229 » 2018-08-09 20:28

PiP kan du köpa färdigbyggda rakt över disk av Mirre på Veteran Hifi, på Karlbergsvägen i Stockholm. Han har dem också hemma för demo. Du kan nog få låna hem ett par också.

På Hifi Kit på S:t Eriksgatan finns Guru Q60 för demo. De låter som Pi60/Pi60s (tror de lånar från båda modellerna och kan sägas ligga nånstans mittemellan) och är i princip en kommersiell version av dessa - detsamma kan f.ö. sägas om om förhållandet Guru Q10 och Ino PiP.

Det är stor skillnad mellan PiP och Pi60 men jag utgår ifrån att det är det mellan dina Totem och en större Totem-modell också. Jag har aldrig hört en stor Totem-högtalare (och bara som allra, allra hastigast en stativare) så jag kan ju inte yttra mig om hur de står sig mot ett par större Ino -typ Pi60 eller Pi60s). Men om man tittar på angivna prestanda står sig Ino väldigt väl i förmågan att spela starkt (och därmed lägre dist på normala nivåer) och basåtergivning. Motsvarande siffror kräver Totem i 200 tkr-klassen. Dessutom är Ino möbleringsvänliga eftersom de är gjorda för att stå emot vägg. Jag gillar dessa egenskaper helskarpt och också balansen mellan olika register. Man kan lyssna länge utan att bli lyssningstrött! Det är få som byter från Ino, vilket möjligen tyder på något.

Din Peachtree borde inte ha något som helst problem att driva vare sig PiP eller Pi60. Det är ganska snälla högtalare och särskilt Pi60 har ju en exemplarisk impedanskurva, och din Peachtree är ju inte direkt en single end-triod på några enstaka watt.
Frilansskribent i Hifi & Musik

mnh
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-07-31

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mnh » 2018-08-09 23:06

Intressant med alla inspel. Fokus självklart på INO men eftersom jag planerar ett inköp är det välkommet med inspel kring detta med den "modernaste" högtalaren. Verkar som att det är en term som kanske används lite väl generöst.

Vet att när jag var inne och samtalade om LINN påstods det att även att NAIM var på väg åt samma håll med flera av sina produkter. Istället för att sätta upp massa olika komponenter i ett rack/möbel verkar tekniken enligt LINN gå emot integrerat i en enda enhet dvs. högtalaren. Håller med föregående talare om att det kanske innebär en viss begränsning/död för hifi-intresset vad gäller att bygga upp stora system i fina hifi-möbler.

- LINNS exakt system är inte gratis direkt så vad gäller prestanda vs. pris verkar alla vara överens om att INO är nummer 1?

- När det kommer till exakt-teknik/aktivt vs. analogt verkar åsikter gå isär?

- Ytterligare ett inspel gällde detta med GURU. Är det en massproducerad variant av INOs-högtalare? Varför köpa GURU när du kan köpa INO direkt av Ingvar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Nattlorden » 2018-08-09 23:27

Jag skulle säga så här... alla dessa moderna sätt med (A/D->)DSP->Inbyggda slutsteg->individuella högtalarelement är lite besynnerligt att det existerar.... väldigt få har litat på samma företag att producera de delarna till dem innan... varför har högtalartillverkaren gått och blivit digitalteknik och slutstegsexpert helt plötsligt?

Ino/Ingvar kan bygga analoga högtalare... med viss reservation för säkerhets skull... möjligtvis världens bästa..... så då får du möjlighet att göra lika noga val på den övriga utrustningen också...

Sen är det verkligen inte nödvändigt att alla uppskattar den klang och den ljudbild som Ino ger.... och då kan man vädligt enkelt ignorera.... gillar man vad man hör, så är min erfarenhet att det blir väldigt svårt att gå tillbaka.... man blir kräsen efter man haft Ino, helt klart.... saker man inte upplevde jobbigt hos andra högtalare innan hörs plötsligt mycket tydligare.... och för hifihobbyn som sådant är den kanske en killjoy.... för musikhobbyn är den ett makalöst plus.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster