SD-fötter - igen....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

SD-fötter - igen....

Inläggav Bill50x » 2018-08-09 20:05

Har ganska bra ljud i mina datorhögtalare (Creative T-20) som efter inspelning presterar riktigt bra. Men det krävs att jag sitter i sweet-spot, dvs de fungerar som monitors. Men, så tänkte jag att jag skulle testa med att ställa dem på SD-fötter och inhandlade därför sådana som egentligen är tänkt för lättare elektronik. Ljudet blev absolut bättre, tydligare och mer pregnant bas tex. Vad som förvånar mig mest är att ljudet förbättras även i rummet intill. Tidigare lät det tunt och skramligt i rummet bredvid men nu med en helt annan tyngd. Detta utan att det låter speciellt basigare vid datorn, bara tydligare.

Vad kan detta bero på?

/ B
Bilagor
t20.jpg
t20.jpg (73.41 KiB) Visad 3886 gånger
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Nattlorden » 2018-08-09 20:41

För att nu är det mestadels ljudet från högtalarna du hör, innan var det mer skrivbordsresonanser etc som transmitterades?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Zzombie » 2018-08-09 20:55

Måste ni snacka politik? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Conan » 2018-08-10 08:20

Nattlorden skrev:För att nu är det mestadels ljudet från högtalarna du hör, innan var det mer skrivbordsresonanser etc som transmitterades?


Japp säkert det.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav DVD-ai » 2018-08-10 11:28

Tänk då vad bra det hade blivit med spikar! :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Bill50x » 2018-08-10 13:55

DVD-ai skrev:Tänk då vad bra det hade blivit med spikar! :mrgreen:

Jo, det måste såklart testas. Har ju skaffat sådana här så man slipper ha spikarna direkt ner i träskivan.

Bild

Men hur fixar jag spikes till högtalarna?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-10 14:05

Varför ska man spikes om de inte penetrerar underlaget direkt? Med puckar inunder försvinner väl hela idën med spikes?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-08-10 14:06

RogerGustavsson skrev:Varför ska man spikes om de inte penetrerar underlaget direkt? Med puckar inunder försvinner väl hela idën med spikes?

Nja som jag förstått det är hela poängen med spikes att man betalar för dem. Vad som sker efter det är visst inte lika viktigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Bill50x » 2018-08-10 14:08

RogerGustavsson skrev:Varför ska man spikes om de inte penetrerar underlaget direkt? Med puckar inunder försvinner väl hela idën med spikes?

Mjae, det beror väl på kopplingen till underlaget? Eller kanske rentav av-kopplingen. Jag har läst om entusiaster (dvs sådana som orkar hålla på å testa) som ställt Linn Skeets ovanpå en heltäckningsmatta. En lösning farligt nära SD-foten tycker jag :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Bill50x » 2018-08-10 14:09

AndreasArvidsson skrev:
RogerGustavsson skrev:Varför ska man spikes om de inte penetrerar underlaget direkt? Med puckar inunder försvinner väl hela idën med spikes?

Nja som jag förstått det är hela poängen med spikes att man betalar för dem. Vad som sker efter det är visst inte lika viktigt.

Så så, nu ska vi inte vara sådana... ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-08-10 14:11

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:
RogerGustavsson skrev:Varför ska man spikes om de inte penetrerar underlaget direkt? Med puckar inunder försvinner väl hela idën med spikes?

Nja som jag förstått det är hela poängen med spikes att man betalar för dem. Vad som sker efter det är visst inte lika viktigt.

Så så, nu ska vi inte vara sådana... ;-)

/ B

Förlåt :oops:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-10 19:12

Dethär tycker jag fungerar bäst hittills av de fötter jag provat.
Bibehåller tydligheten och dynamiken I ljudet . Jag tycker det fungerar bättre än både spikes och SD kuddar om de sätts fyra kluttar under högtalaren. Har man stativ så sätter man blutacken direkt under högtalaren mot stativets topp-platta.
En annan fördel är att med häftmassa så sitter högtalaren fast efter tex dammsugningen :)

Det finns som bekant mätningar i stereophile som visar att blutack fungerar mycket bra.
Senast redigerad av Tangband 2018-08-10 21:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Bill50x » 2018-08-10 20:26

Tangband skrev:Dethär tycker jag fungerar bäst hittills av de fötter jag provat.
Bibehåller tydligheten och dynamiken I ljudet . Jag tycker det fungerar bättre än både spikes och SD kuddar om de sätts fyra kluttar under högtalaren. Har man stativ så sätter man blutacken direkt under högtalaren mot stativets topp-platta.
En annan fördel är att med häftmassa så sitter högtalaren fast efter tex dammsugningen :)

Det finns f.ö. mätningar i stereophile som visar att blutack fungerar mycket bra.

Detta ska testas, tack för tipset.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Nattlorden » 2018-08-10 21:05

AndreasArvidsson skrev:
RogerGustavsson skrev:Varför ska man spikes om de inte penetrerar underlaget direkt? Med puckar inunder försvinner väl hela idën med spikes?

Nja som jag förstått det är hela poängen med spikes att man betalar för dem. Vad som sker efter det är visst inte lika viktigt.


Nä, poängen är att de lyckas få ditt golv att bli en del av högtalaren, så de är medvetna om att något fattas...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-10 21:07

Nedan visar att resonanserna från högtalarens vägg minskas med blutack

"Fig.3 Acoustic Energy AE1 side panel, Celestion Si stand, three flattened pads of Blu-Tack, cumulative spectral-decay plot (8Hz-2kHz, 75ms time window).
Read more at https://www.stereophile.com/content/sou ... h6PMUE9.99"
Senast redigerad av Tangband 2018-08-10 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-10 21:09

Som jämförelse detta underlag:
"Fig.2 Acoustic Energy AE1 side panel, Celestion Si stand, three German Acoustics damping feet, cumulative spectral-decay plot (8Hz-2kHz, 75ms time window).
Read more at https://www.stereophile.com/content/sou ... bcDQVcM.99

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Harryup » 2018-08-10 21:12

Använder också Blu-Tack, fungerar alldeles utmärkt.
I vart fall mellan hårda ytor. Jag använder hårda fötter och har Blu-Tack mellan fot och högtalare. Eftersom mellanregisterlådorna står ovan på basarna på en liten liten bit eklist med hornen överst också på en ekbit så har jag blu-tack mellan alla ytor och är nöjd.
Utan Blu-tack fungerar det inte alls.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Nattlorden » 2018-08-10 21:16

Von Schweikert Reseach (inte Audio) använde något likanade för att avkoppla mid/diskant-delen från basdelen.. men jag tror nog att om du väger det som skall avkopplas och pratar med Sonic Design, så har du större chans att hamna rätt än om du rullar en kula bluetack själv....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-10 21:19

Här är tabellen med alla mätresultaten i stereophile

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Harryup » 2018-08-10 21:20

Man behöver inte tro, man kan testa.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-10 21:24

Harryup skrev:Man behöver inte tro, man kan testa.

/Harryup


Det är också väldigt svårt ibland att få nån korrelation mellan det man mäter och hur det låter. Jag tycker blutack är bättre än SD fötter som jag aldrig lyckats få till bra.
Senast redigerad av Tangband 2018-08-10 21:29, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-10 21:28

Harryup skrev:Använder också Blu-Tack, fungerar alldeles utmärkt.
I vart fall mellan hårda ytor. Jag använder hårda fötter och har Blu-Tack mellan fot och högtalare. Eftersom mellanregisterlådorna står ovan på basarna på en liten liten bit eklist med hornen överst också på en ekbit så har jag blu-tack mellan alla ytor och är nöjd.
Utan Blu-tack fungerar det inte alls.

/Harryup


Jag tycker blutack behåller alla eventuella kvaliteter man kan uppleva med hård avkoppling, samtidigt som återgivningen upplevs mindre resonant än med tex spikar

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav goat76 » 2018-08-10 21:48

Jag har de där Linn Skeets det skojas(?) om högre upp, dom är jättebra!

Något som däremot inte gör sig bra under mina Majik 140 är SD-fötter. De fungerade dåligt med en sån typ av fot.
Mina förra högtalare fungerade däremot bra med SD-fötter, de var dock betydligt sämre högtalare än de jag har nu.

SD-fötter kör jag med under min NAS. Fungerar perfekt för att minska brummet från den inbyggda fläkten som fick byrån den står på att sjunga falskt. En fläkt är inte speciellt musikalisk.

Harryup är en klok man när han säger att man hellre ska prova än att tro/anta/ta för givet. Om man har förmågan att lita på sina egna öron så vet man och behöver inte tro.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Bill50x » 2018-08-10 22:29

goat76 skrev:Jag har de där Linn Skeets det skojas(?) om högre upp, dom är jättebra!

Här skojas ingenting :-)
Köpte Skeets för att jag har tänkt att prova spikes på våra B&W DM 603 S3. Just nu håller jag på och samlar krafter för detta projekt. I dagsläget kör jag med SD-fötter under högtalarna. Det blir samtidigt bättre detaljer och tydligare bas, men även lite för tung och blöt sådan (i jämförelse med att ha lådorna direkt på golvet) - hur det nu kan gå ihop. Tänkte testa med spikes/skeets och även med sd-kuddar under skeets'en.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Harryup » 2018-08-10 22:36

Om du vill så kan du ju såga till en bit typ 2x2 cm ek, kanske 3 per högtalare och sätta en klick blutack under mot golvet och en klick uppåt mot högtalaren. Trycka till upptill så de står still och sedan njuta, eller kanske inte.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav goat76 » 2018-08-10 23:22

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag har de där Linn Skeets det skojas(?) om högre upp, dom är jättebra!

Här skojas ingenting :-)
Köpte Skeets för att jag har tänkt att prova spikes på våra B&W DM 603 S3. Just nu håller jag på och samlar krafter för detta projekt. I dagsläget kör jag med SD-fötter under högtalarna. Det blir samtidigt bättre detaljer och tydligare bas, men även lite för tung och blöt sådan (i jämförelse med att ha lådorna direkt på golvet) - hur det nu kan gå ihop. Tänkte testa med spikes/skeets och även med sd-kuddar under skeets'en.

/ B


Intressant att du nämner just den beskrivningen, för tung och blöt bas. Det var precis det felet jag upplevde med SD-fötter. Jag misstänker att det kommer bli bra. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-11 09:36

Blutack/häftmassa hårdnar väl med tiden? Då borde väl även det höras? Materialet i SD-kuddarna är ju långtidsstabilt om det används rätt (inte överbelastas).

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav UrSv » 2018-08-11 13:03

Dessutom avger många sorter fett vilket kan förstöra både underlag och högtalare om man inte har nåt mellan.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav darkg » 2018-08-11 14:20

Blu Tack är Bostiks variant, ibland menar man just den, ibland häftmassa generellt, och antagligen skiljer sig fabrikaten åt. Fast likheterna kanske är så stora att det går att generalisera?
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-11 15:04

UrSv skrev:Dessutom avger många sorter fett vilket kan förstöra både underlag och högtalare om man inte har nåt mellan.

Har man äkta faner under högtalaren som inte är lackat bör man nog fundera om blutack är rätt. Lackad faner och plastfaner= ingen risk. Inte heller stativet under högtalaren av metall blir förstört
Senast redigerad av Tangband 2018-08-11 15:14, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster