jonasby bygger en safe liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-08 23:00

Naqref menade ju att den förvisso distade en del, men att distorsionen inte steg så kraftigt när man drog på som den gör på vissa andra diskanter. Eller tänker jag på fel diskant nu?
Seas aludiskanter låter å andra sidan riktigt fint, så om det redan finns en sån... :D

Men om ändå låg delning - en H1488-04 under kanske? :idea:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-08 23:05

Ja, han borde testa båda. Det är ju nästan samma diskant, där ena har waveguide och ingen ferrofluid**&####!!!
Ratta in samma tonkurva on axis så kan man lära sig lite om vad spridning innebär, även om det nog är ganska mild skillnad.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-08 23:14

Nä, det är väl samma diskant. Pk-diskanten alltså. Den kom ju i två versioner, ena Vifa och andra Scan-speak. Jag har en av varje.
Jag ser inget skäl ATT man skulle använda den, annat än om det är den enda man kan få tag på osv.
Jag har faktiskt Seas H1480 oxå och du har rätt i att det kan vara en intressant kandidat. Man kan få ganska fin bas ur relativt små lådor med det.
H1488 är nog bättre i det här fallet.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-08 23:32

Ja, H1488 i tio-tolv liter och avstämning kring 40 hz ser riktigt fint ut. Problemet blir att få plats med porten. Till och med en tvåtumsport blir ju två-tre decimeter lång... Antingen får man använda närhet till lådans bakvägg för att få porten att verka längre, tumma på volymkravet och göra lådan större - eller kanske slavbas! :mrgreen:
En sån där oval SB-slav på baksidan, á la Buchardt kanske?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-09 00:02

Port integrerad i stativet givetvis! :)
Räcker det med en sån slav?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-09 01:09

gopnik skrev:Ja, H1488 i tio-tolv liter och avstämning kring 40 hz ser riktigt fint ut. Problemet blir att få plats med porten. Till och med en tvåtumsport blir ju två-tre decimeter lång... Antingen får man använda närhet till lådans bakvägg för att få porten att verka längre, tumma på volymkravet och göra lådan större - eller kanske slavbas! :mrgreen:
En sån där oval SB-slav på baksidan, á la Buchardt kanske?



Den där SB slaven kostar bara 300:- på hifikit. Den verkar intressant :)

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-09 01:10

Då är det bara att slå till på två då.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-09 01:10

DanNorman skrev:Nä, det är väl samma diskant. Pk-diskanten alltså. Den kom ju i två versioner, ena Vifa och andra Scan-speak. Jag har en av varje.
Jag ser inget skäl ATT man skulle använda den, annat än om det är den enda man kan få tag på osv.
Jag har faktiskt Seas H1480 oxå och du har rätt i att det kan vara en intressant kandidat. Man kan få ganska fin bas ur relativt små lådor med det.
H1488 är nog bättre i det här fallet.


Ett upplagt alternativ är väl annars hds 2608 diskanten om man vill dela lågt. Visst är den lite dyrare men den är också en aning bättre.
Med en bredbandig 5:a i basen ( seasen ) kan man väl även fundera om det inte skulle kunna bli bra med en 0,75 diskant istället ? Och dela nånstans vid 3500 hz istället ? :)
Senast redigerad av Tangband 2018-08-09 01:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-09 01:13

Ja, distmässigt är den skitbra. Den kan ha lite knepig tonkurva dock.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-09 01:37

Angående diskantens membranstorlek. Med litet membran och hög delningsfrekvens kommer spridningen och totalt utstrålat ljud (power response) bli olinjära. Observera att detta bara är ett faktum, i sig varken bra eller dåligt, däremot ytterligare en parameter att ta kontroll över.
Vet man inte hur man bör utforma denna olinjäritet är det bättre att undvika den helt, tex. genom att dela vid en tillräckligt låg frekvens och låta diskantens spridning diktera beteendet uppåt. Det med rätt diskant förstås.
Det kan gå väldigt illa i det register som vanligen utgör delnignen mellan bas och diskant.

OBS! Inlägget innehåller mest mina subjektiva åsikter som man inte bör bry sig om.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav darkg » 2018-08-09 07:30

jonasby skrev:Jag har dock en del ”problem” med mig själv. Jag designar inte allena högtalare för ”blinda audiofiler”.
Dvs, jag väger också in viss estetik. Och det påverkar hela tiden mina beslut.


Det är inget problem om det inte är ett problem :) kanske ska du inte när allt kommer omkring bygga så safe? Kunskapsinnehållet kan lika gärna som önskan om ett eget uttryck få stå tillbaka ibland, om det är så man väljer att göra.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-09 11:18

DanNorman skrev:Port integrerad i stativet givetvis! :)

Ja, det är ju en trevlig lösning om man redan från början vet att de aldrig kommer användas på en bänk eller i en hylla. :)

Slaven här nästan dubbla Sd men man specar ingen Xmech... Jag tror den räcker men det vore naturligtvis trevligare med en port. Kanske ett sandfyllt "stativ" i ett stycke med högtalare, som får högtalaren att se ut som en golvhögtalare, med en mjukt böjd port som går upp i den egentliga lådan.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Bill50x » 2018-08-09 11:30

DanNorman skrev:Port integrerad i stativet givetvis! :)

Låter som en intressant lösning. Men då närmar vi oss en golvhögtalare ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-09 12:07

- Tack @darkg :)

I övrigt verkar det ju som om jag bara skulle behöva sitta hemma och lyssna av tråden så har jag alla element och en färdig design redan klar ...
Men så kul och enkelt kommer ni inte få. ;)

För att begränsa förväntningarna lite och sätta grunden på plats så vi förstår varandra.
Följande är "default" just nu.

Låda: ca 10L, basreflex
Avstämd till: 45Hz (Rör; Ø:45mm L:175mm)
Baffel: 18x33cm (kan bli ner mot 16x30 eller kanske i extrema fall 16x28cm)
Bas: ER15LRY (eller möjligen SEAS CA15RLY eller möjligen L15RLY/P) (Kikar även på SB Acoustics och då delade högre, -> 3kHz med lite andra filterlösningar.)
Diskant: Vifa DX25
Delningsfrekv: 2000 Hz (!)

SEAS-elementen simulerar bra mot min baffeldimension, många diskanter av samma "typ" (även vissa föreslagna SEAS-varianter) och mitt filter. Det "verkar" passa bra med balans mot baffelsteg och "summering" (?) mot HP (tror jag man säger). Allt i den simulerade världen med databladsparametrar och min övriga design asså ...

Jag kan givetvis komma ändra mig från detta. Inte alls omöjligt jag byter diskant eller nåt. Men förvänta er inte en helt annan högtalardesign.
Slavbas låter intressant men jag kan nada om detta. Har ingen aning om hur man designar för det. Handfasta tips tas gärna emot.
Hör gärna kommentarer kring bra/dåligt med delning på 2kHz. (Jag ser det som en naturlig delning med valda element och baffelstorlek där mycket verkar falla på plats.)

- Se simulerad tonkurva för EL15LRY + DX25.
Det är väl en bra utgångspunkt eller vad säger ni?

Skärmklipp 2018-08-09 11.53.24.png
Skärmklipp 2018-08-09 11.53.24.png (112.57 KiB) Visad 3840 gånger


- Neg polaritet:

Skärmklipp 2018-08-09 11.54.44.png
Skärmklipp 2018-08-09 11.54.44.png (114.96 KiB) Visad 3840 gånger
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Kraniet » 2018-08-09 13:38

Så långt ser det ju väldigt trevligt ut.


Jag är lite tveksam till diskantvalet. Har hört DX25 ett par gånger och inte tyckt det låtit bra. Men jag vet förstås inte om det berott på diskanten eller implementationen..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-09 15:00

Kraniet skrev:Så långt ser det ju väldigt trevligt ut.


Jag är lite tveksam till diskantvalet. Har hört DX25 ett par gånger och inte tyckt det låtit bra. Men jag vet förstås inte om det berott på diskanten eller implementationen..

Här är en diskant som de gånger jag hört den alltid låtit bra, verkar kunna delas lågt trots 0,75 tum. Bra spridning i toppoktaven. Dyr tyvärr

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-09 15:05

Här är en diskant som möjligen är bättre än dx25 ?
360:- på hifikit. Samma som sitter i en del Carlsson .
Läs tråden om scanspeak 2606 här:

viewtopic.php?f=10&t=67659

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Cortado » 2018-08-09 16:48

tangband, vad tycker du om Seas H1212-06?

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-09 17:25

Cortado skrev:tangband, vad tycker du om Seas H1212-06?

Jag "har" en och kan nog prova ... ;)


... Ska jag verkligen behöva fräsa olika bafflar för att testa olika diskanter? Jag får nog komma med ytterligare detaljkrav på diskantmåtten ... Dia:104mm, djup 5mm, typ ... :) :D

Är verkligen DX25 så pass kass som vissa verkar antyda? Jag har hört tvärtom att den är ganska OK. Och enkel att få att funka. (Det kanske hänger ihop med att den är "slö" men "snäll" i sitt elektriska och akustiska beteende.) Går lågt i frekvens vilket jag tror blir bra i denna krabat.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-09 17:34

jonasby skrev:... Ska jag verkligen behöva fräsa olika bafflar för att testa olika diskanter?

Nä, köp wellpapp eller sån där modellbyggarskumlaminat i lagom tjocklek och skär ut med brytbladskniv. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-09 17:50

Tangband skrev:Men det låter sällan så bra Gopnik. Det är precis tvärtom som du påstår. Vill man att det ska låta så bra som möjligt ( som i verkligheten ) så är det ofta bättre med branta filter vid den övre delningen och flackare vid den lägre. Men konstruktörer av högtalare är oense om detta.Toole och Linkwitz tycker tex helt olika.

Jag håller med om att det är helt omöjligt att kombinera tex en 8:a med en 1 tums diskant. Oavsett branthet . Det låter aldrig bra även om det finns konstruktörer som hävdar motsatsen.


Jag tycker Snell typ E lät bra. Vad är din uppfattning?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav AndersD » 2018-08-09 22:21

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:Men det låter sällan så bra Gopnik. Det är precis tvärtom som du påstår. Vill man att det ska låta så bra som möjligt ( som i verkligheten ) så är det ofta bättre med branta filter vid den övre delningen och flackare vid den lägre. Men konstruktörer av högtalare är oense om detta.Toole och Linkwitz tycker tex helt olika.

Jag håller med om att det är helt omöjligt att kombinera tex en 8:a med en 1 tums diskant. Oavsett branthet . Det låter aldrig bra även om det finns konstruktörer som hävdar motsatsen.


Jag tycker Snell typ E lät bra. Vad är din uppfattning?


Eller Ino pi60 (och däröver), de måste ju vara helkassa då! 8)
.....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-10 04:17

Jonasby, här kan du läsa lite om fenomenet beaming, om du inte redan läst :)
http://www.troelsgravesen.dk/Beaming.htm

"Now to the good question of what we can get away with! Should we make a 2-way from an 8" and a dome tweeter? Well, it all depends.
It depends on the actual 8" driver and we have to listen to different drivers because they're not equally bad despite same cone diameter and - on paper - same dispersion pattern. I launched a small study some years ago on two-ways from an 8" + dome tweeter. One of the drivers actually did quite well and the other didn't and I couldn't pin it down to a specific feature of one of the drivers over the other. My feeling is that that polyprop cone due to an usually smooth response and roll-off profile made the best match.
The thing is that mating the right 8" and finding a tweeter going down to 1.5 kHz may be possible, but in the end it still sounds like an 8+1 speaker! It has a distinct character due to the large driver having to handle everything up to 1.5 kHz. The dispersion pattern may look exactly as good as a 3-way, but the sound is very, very different. At higher frequencies the 8" driver cone also acts as a waveguide and this may count for some of the distinct sound.
Crossing over at 1.5 kHz is challenge and few dome tweeter like this - and some even require a steep 4th order filter to save it from voice coil burning. Most dome tweeters start having serious distortion when we get down below 1.5 kHz. My own solution to this in the TQWT and DTQWT constructions is to use a large dome fitted with a waveguide, a soft-cone 8" driver and a shallow slope crossover around 2 kHz. This way the dome helps the 8" in upper-mid and provides adequate dispersion in this critical range. For most domes we need 4th order filters so they don't "help" the 8" in its upper frequency band.

One way or the other, an 8" + dome is a compromise - as any other loudspeaker construction. Previously we saw numerous brands taking advantage of the 8+1, like Snell. But Snell used a very benign coated soft-cone Vifa driver. It had its strengths and weaknesses, but provided at lot of good sound for a modest price.
As you may know, I love the classic 3-way and so far, 4 constructions have been made. Adding a small 3-5 inch midrange solves the issue of dispersion in upper-mid and it doesn't cost much. End of story."

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-10 04:53

Cortado skrev:tangband, vad tycker du om Seas H1212-06?

Är det inte den eller en variant som sitter i tex Genelec 8050 och LTS F1 ?
Jag har aldrig byggt med den och bara hört den ett fåtal gånger i olika högtalare.
LTS F1 tyckte jag lät fint i diskanten då jag hörde den på hifikit för många år sedan. Jag är inte hundra säker på att det var Seas H1212-06 som satt i den.

Jonasby: avstämning med Seas 15 rly vid 45 hz låter som en bra utgångspunkt.
Jag skulle personligen skissa på en delning vid 2500 hz , och prova olika alternativ. De flesta diskanter låter lite pressat om man delar vid 2 khz ( min erfarenhet ) .

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-08-10 07:42

Riktigt intressant tråd, tack alla som bidrar!

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-10 12:37

@TangBand: Jo, 2kHz är väl "ovanligt" lågt. Dock har jag fått för mig att DX25 klarar sådant bättre än vissa andra iaf. (Men vad vet jag? Nån som verkligen vet?)

Har givetvis skissat på andra delningar och andra diskanter ... Grundanledningen är så simpel att jag har ett par DX25:or oanvända ...
Och just 2-2.1 kHz *tror* jag blev bra för *basens* avrullning och baffelstegskorrigering (eller, avsaknad av densamma, beroende på hur man ser det. Eller kanske korrektare uttryckt, att det där finns en samverkan mellan baffelsteg och avrullningsfrekvens sam passar. Dvs, låta baffel/låda vara med i "delningsfrekvensen". Bra eller dåligt, icke veta jag.)

Men jag kommer testa med andra delningsfrekvenser och kanske andra diskanter. Dock inte en mängd andra, det tror jag inte mitt tålamod pallar.
Men filter/delningsfrekvenser kommer nog ingå i min långa lyssningsutvärderingsperiod. Som förhoppningsvis ligger i vinter.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-10 13:32

Du kan ju sätta två par genomgående terminaler på baksidan så blir det enkelt att experimentera med delningar eftersom du då inte behöver ha filtret på insidan av lådan till en början :)

Angående delningar så är det bara att prova lite olika frekvenser och brantheter. Du kan ju börja med 2000 hz. Värt att komma ihåg är att baselementet är betydligt effekttåligare vid delningsfrekvensen än diskanten, även om du höjer till 2500 hz.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-10 13:55

Tangband: Att baselementet oftast tål mer effekt vid 2-2,5kHz är riktigt, men effektålighet i sig säger ingenting.
Om vi låtsas att dx25 tål 20W vid 2,5kHz så kan den spela max 104dBSPL, vilket är ungefär samma som ett rimligt baselement som vi låtsas tål 80W kan vid samma frekvens. Verkningsgraden skiljer!
Effekttålighet säger heller inget om dist, spridning, eller tonkurva, vilket däremot är parametrar man måste ha koll på när man ska välja delningsfrekvens.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-10 14:03

Jo glömde nämna de olika verkningsgraderna och du har såklart rätt i det övriga du beskriver.
Jag tycker förövrigt slavbaslösningen a la Buchart verkar intressant, speciellt med de lådvolymer som diskuteras och om man tänker klara sig utan subwoofer.

Jonasby: det finns olika vikter som man skruvar fast på slaven så det är enkelt att få ett bra resultat .Det motsvarar olika längd på ett rör. Jag har själv begränsad erfarenhet av slavbasar, bara en konstruktion där jag experimenterade med just vikt .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-13 01:57

Jonasby, det finns en intressant sidan där de testar många element, här: http://www.dibirama.altervista.org/le-p ... oofer.html

Som jag ser det så finns det tre ganska likvärdiga alternativ, dessa:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster