SD-fötter - igen....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-11 15:10

RogerGustavsson skrev:Blutack/häftmassa hårdnar väl med tiden? Då borde väl även det höras? Materialet i SD-kuddarna är ju långtidsstabilt om det används rätt (inte överbelastas).

Mitt har ännu inte hårdnat på två år.

Men det kanske gör det på tre ? Vem vet.

Hursomhest:

1. Blutack är så billigt så ett enda ark räcker för byten av de fyra " blippar" per högtalare som krävs för resten av livet :)
2. Blutack fixerar högtalaren så den inte ramlar i golvet ( SD kuddar är dåliga på fixering, faktiskt mycket dåliga )
3. Blutack låter bättre än SD kuddar (!) ...tycker jag. Tydligare transienter och inte så blöt bas. Det känns som man får det bästa av ljudet från hård fixering och mjuk.
Senast redigerad av Tangband 2018-08-11 15:19, redigerad totalt 3 gånger.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav jansch » 2018-08-11 15:13

Tangband skrev:Nedan visar att resonanserna från högtalarens vägg minskas med blutack

"Fig.3 Acoustic Energy AE1 side panel, Celestion Si stand, three flattened pads of Blu-Tack, cumulative spectral-decay plot (8Hz-2kHz, 75ms time window).
Read more at https://www.stereophile.com/content/sou ... h6PMUE9.99"


Det är ju inga svårigheter att göra jämförande mätningar och konstatera vad som dämpar bäst. Det svåra är att med relevans påvisa att det spelar någon roll.
Nu har jag inte granskat artikeln i fråga (och det kanske jag borde göra innan jag ifrågasätter) men vad betyder ett visst antal dB......i relation till vad?

Jag försökte tidigt i våras att jämföra SD fötter med spikes och konstaterade snabbt att spikes överförde mer vibrationer till golvet och dessutom med stor distorsion (den nedåtgående sinushalvan var väldigt "platt" och det fanns flera mätpunkter på golvet som gav tvåsiffriga TDH värden).
Akustiskt kunde jag inte mäta någon skillnad som var större än spridningen i mätresultat, fast nog hörde jag skillnad....tyckte jag!
Den enda riktiga konstaterandet var att en "Bunny" jag har som står med en bricka en meter från högtalaren skallrade vid vissa frekvenser med Spikes på högtalaren.

Återkommer när höstmörkret faller, tänkte göra nya mätningar...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-11 15:15

Jansch: kul och intressant

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav DQ-20 » 2018-08-11 16:45

Observera att häftmassa är stenhårt inom audioområdet. Har inga andra synpunkter på det mer än att det är bra när man behöver gegga ihop saker.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Harryup » 2018-08-11 18:14

”Affischlera” ger ju normalt inte fettfläckar på affischer men är man orolig så är det ju bara att lägga en liten bit plastfolie emellan. Personligen har jag aldrig sett några fettfläckar på något.

När det gäller mätningar, lyssningsjämförelser så ser jag det som ytterst ovetenskapligt att bara ta hänsyn till högtalaren och inte underlaget. Om underlaget är lite svajig parkett, urberg måste spela roll. Så testa är det som gäller tycker jag oavsett vad andras tester säger.

/Harryup

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav UrSv » 2018-08-11 18:18

Det förekommer helt klart och jag har nog sett långt mer än hundra ställen där det blivit fettfläckar. Möjligt att de ändrat innehållet de senaste åren dock.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Harryup » 2018-08-11 18:26

Beror kanske om det är affischsorten eller generellt klägg man köper på Rusta.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-11 18:34

DQ-20 skrev:Observera att häftmassa är stenhårt inom audioområdet. Har inga andra synpunkter på det mer än att det är bra när man behöver gegga ihop saker.

/DQ-20

Mätningarna i stereophile visar att resonanserna blir lägre- i audioområdet

"The winner in this comparison, however, is the cheapest: the three pads of Blu-Tack, squashed flat between the base of the speaker and the stand top-plate. As can be seen in fig.3, not only do these pads reduce the amplitude of the main mode by more than 6dB, and almost zap the 156Hz and 344Hz modes out of existence, they significantly clean up the cabinet wall's HF vibrations. Their improvement on the cabinet's vibrational behavior can also be seen in the time domain
Read more at https://www.stereophile.com/content/sou ... PgUCJXV.99"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Zzombie » 2018-08-12 12:12

Vad ska vi med Quad ESL-63 och senare använda? Det talas hela tiden om lådor och dylikt.
Själv använder jag sorbotanfötter och de rensade upp rejält i basen...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-12 15:50

Sorbothane är dämpning, SD är fjädring/avkoppling. En kul video om Sorbothane: https://www.youtube.com/watch?v=EV4XSYJkjfo

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Cortado » 2018-08-12 16:06

RogerGustavsson skrev:Sorbothane är dämpning, SD är fjädring/avkoppling. En kul video om Sorbothane: https://www.youtube.com/watch?v=EV4XSYJkjfo


+1.

SD-fötterna är väl inte bara fjädring, de tillför väl en tröghet i rörselsen också (=dämpning), som ett lågpassfilter?


Tangband; Menar du verkligen att häftmassa är fjädrande? Dvs, att när man trycker ihop det så återgår det till sin ursprungliga form när man släpper?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-12 16:11

SD ger inte bara fjädring men det är väl egentligen det man vill åt om man vill isolera högtalaren från underlaget?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Cortado » 2018-08-12 16:43

RogerGustavsson skrev:SD ger inte bara fjädring men det är väl egentligen det man vill åt om man vill isolera högtalaren från underlaget?


Ptja, vet inte faktiskt. Tänker att om det i teorin inte är någon förlust/dämpning så skulle ju högtalaren "gunga" länge?.. Vet fakiskt inte om det är bra/dålig eller icke-/önskvärt. Hur som helst är det så vitt jag vet det bästa sättet att ta hand om vibrationerna en högtalare besväras av. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-12 17:35

Vill minnas att det är just fjädringen Ingvar Öhman hyllat hos SD-kuddarna i något inlägg här för många år sedan. I princip krävs ett rätt stort förhållande mellan statiskt och rörlig massa för att högtalaren ska stå stilla när man spelar på dem. Att de gungar när man petar på dem är något annat. Även en bil utan stötdämpare gungar en bra stund om den sätts i rörelse...

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav jansch » 2018-08-12 20:07

RogerGustavsson skrev:Vill minnas att det är just fjädringen Ingvar Öhman hyllat hos SD-kuddarna i något inlägg här för många år sedan. I princip krävs ett rätt stort förhållande mellan statiskt och rörlig massa för att högtalaren ska stå stilla när man spelar på dem. Att de gungar när man petar på dem är något annat. Även en bil utan stötdämpare gungar en bra stund om den sätts i rörelse...


Det är väl förhållandet mellan Mms och lådans vikt (om "center of mass" är i högtalarelementets centrumlinje). Det förutsätter ju dock att högtalarlådan inte "låses" mer eller mindre i sitt läge av t.ex. ett golv eller stativ.

Om högtalarlådan rör sig fram och tillbaka spelar ju ingen roll så länge den inte deformeras och då vid frekvenser där högtalaren är rundstrålande (vanligtvis åtminstone 200Hz eller mer).
Med SD fötter är ju tanken att INTE överföra någon kraft till golvet. I och med det är det ju viktigt att lådan är relativt tung så att lådan i praktiken inte rör sig i området när högtalaren INTE är rundstrålande.

Med spikes är det väl tänkt att man får ett fast förband mellan högtalarlådan och golvet. Detta medför att även golvet kommer att räknas som en del av lådans vikt och dessutom att golvet är "fastspänt". Det är ju golvet i horisontell led om man gör ansatsen att golvet inte är plastiskt (inte kan pressas samman) horisontellt. I vertikalled, åtminstone i mitt lyssningsrum är dock golvet flexibelt och följer snällt med i högtalarens vibrationer. Golvets "fjäder" är dock väldigt olinjär vilket skapar distorsion och inte nog med det, det går att finna flera resonanser ända upp till ca 600Hz (därefter drunknar signalen i brus).

Ett litet tillägg...
Det är sällan som bashögtalarens reaktionskraft är i högtalarlådans tyngdpunkt (inklusive golv). Därför rör sig inte högtalarlådan fram och tillbaka utan den "vickar" fram och tillbaka vilket gör "problemet" väldigt komplext. Man får "fasfel" att ta hänsyn till. (För MINA högtalare är dock kraften i centrumaxeln).
Detta gör att varje högtalare och golv/placering på golvet ger unika mätvärden.

Summering: Det går inte att hävda att SD fötter alltid löser problemet, eller att Blue Tac alltid löser problemet. Det finns säkert också golv där spikes fungerar, t.e.x i lägenheter och där man skapar stumt förband mellan högtalaren och bjälklaget som då lämpligtvis är av förspänd armerad betong (bara som exempel).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-12 21:25

Cortado skrev:

Tangband; Menar du verkligen att häftmassa är fjädrande? Dvs, att när man trycker ihop det så återgår det till sin ursprungliga form när man släpper?


Nej det har jag aldrig påstått . Var har jag skrivit det ?
Jag vet inte varför blutack verkar fungera så bra som det gör ( se testen i stereophile ) . Det är ju extra roligt att jag även gillar ljudet med blutack under högtalaren. Mätresultat och lyssningsresultat sammanfaller. Enligt stereophile blir det med blutack även lägre resonanser i HF området i högtalarlådan . Prova själv . :)

Jag tycker SD kuddar låter diffust och lite otydligt i basområdet i jämförelse med häftmassa.
Hade SD kuddarna låtit bättre med mina högtalare hade de naturligtvis fått sitta kvar hemma hos mig.

Här finns en test av sonic designs kuddar i TNT hifi.
Lyssningsresultatet sammanfaller ungefär samma som jag tycker.
https://www.tnt-audio.com/accessories/s ... ign_e.html

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Cortado » 2018-08-12 22:40

Tangband skrev:
Cortado skrev:Tangband; Menar du verkligen att häftmassa är fjädrande? Dvs, att när man trycker ihop det så återgår det till sin ursprungliga form när man släpper?


Nej det har jag aldrig påstått . Var har jag skrivit det ?



Mjo, det har du inte påstått. Vet inte exakt hur jag fick för mig att det var det du menade, kanske var det av kommentaren om att dina blu-tac fötter inte stelnat.. typ.. inte härdat = flexar.. etc. Men nej, det var jag som långsökte och hittade nått du inte avsåg. :)

Tangband skrev:Jag vet inte varför blutack verkar fungera så bra som det gör ( se testen i stereophile ) . Det är ju extra roligt att jag även gillar ljudet med blutack under högtalaren. Mätresultat och lyssningsresultat sammanfaller.


En lite filosofisk fråga uppstår ju där, om du hör det du läst eller om du faktiskt hör skillnaden och kan sätta fingret på den?

Typ, en slags för-färgad preferens.

Tangband skrev:Enligt stereophile blir det med blutack även lägre resonanser i HF området i högtalarlådan .


Lägre resonanser mot vad?.. mot spikes? .. mot SD-fötter?

Länka gärna artikeln så vi kan läsa det du läst.

Tangband skrev:Prova själv . :)


Har inte riktigt en setup som medger det nu. Sen väger mina subbar uppåt 50kg/st så jag är inte sugen på att testa häftmassa med dem.

Tangband skrev:Jag tycker SD kuddar låter diffust och lite otydligt i basområdet i jämförelse med häftmassa.


Det får du tycka.

Tangband skrev:Här finns en test av sonic designs kuddar i TNT hifi.
Lyssningsresultatet sammanfaller ungefär samma som jag tycker.
https://www.tnt-audio.com/accessories/s ... ign_e.html


Väldigt mycket fluff i den artikeln, genomgående ganska dåligt skriven. Det mest konkreta är ju paa's svar längst ned på sidan. (ja, du kanske vet att han hänger här)


EDIT: Såg artikeln nu, ska läsa.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-13 01:15

Ja, här är artikeln med mätningar med blutack

https://www.stereophile.com/content/sou ... PgUCJXV.99
Senast redigerad av Tangband 2018-08-13 01:24, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Tangband » 2018-08-13 01:18

Jansch: du har helt rätt.

Man bör prova och lyssna för att se vilka alternativ som passar bäst med de grejor man har och i det rum man lyssnar i.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav Zzombie » 2018-08-13 07:42

Vadå, jag har ju sådana gröna och bruna pluttar som jag köpte på nån sajt i Sv för flera år sedan. Har för mig att de själva talade om sorbotan.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: SD-fötter - igen....

Inläggav DQ-20 » 2018-08-14 20:48

Cortado skrev:
RogerGustavsson skrev:SD ger inte bara fjädring men det är väl egentligen det man vill åt om man vill isolera högtalaren från underlaget?


Ptja, vet inte faktiskt. Tänker att om det i teorin inte är någon förlust/dämpning så skulle ju högtalaren "gunga" länge?.. Vet fakiskt inte om det är bra/dålig eller icke-/önskvärt. Hur som helst är det så vitt jag vet det bästa sättet att ta hand om vibrationerna en högtalare besväras av. :)


I "teorin" kan inte högtalaren "eftergunga" om det inte uppstått en resonans. Denna resonans måste exiteras. Om man puttar på en högtalare med väldigt mjuka fötter gungar den men det handlar då om ett frekvensområde som ligger långt under det som musiken innehåller. Genom att göra högtalarfötterna maximalt mjuka undviker man resonanser i audioområdet och högtalaren beter sig "nästan" som om den var frihängande. Inför man dämpning så förstyvas kopplingen och då kan det hända att resonansen hamnar inom audioområdet. Då BEHÖVER vi plötsligt dämpningen. Alltså: SD-foten går ut på maximalt mjuk koppling med rimlig fjäderlängd för att man skall SLIPPA att resonanser uppstår som sedan måste dämpas. För att detta skall kunna lösas praktiskt är dämpningen låg. SD-foten är inget universalmedel men det finns det inget som är. Har man inte provat bör man göra det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster