INO amatör önskar information

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: INO amatör önskar information

Inläggav paa » 2018-08-10 11:12

Jag tror inte man ska hänga upp sig så mycket på vad som är modernt för dagen, mode brukar ju inte vara så länge precis.


Omodern passiv högtalare från 1956:
Bild

Toppmodern aktiv högtalare:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-10 11:29

Ja, det kan vara lite märkligt hur riktigt gamla konstruktioner står sig mot dagens prylar. Nu har ju fokus skiftat rätt rejält från High Fidelity-eran till life style-produkter. Dessvärre har även ljudet på många fonogram anpassats till annat än de bättre återgivarna.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: INO amatör önskar information

Inläggav DVD-ai » 2018-08-10 11:32

Det intressanta är ju hur något låter/presterar och inte hur ny eller gammal lösningen är. :)
Bra utförda lösningar med bra funktion är ju det oavsett mode liksom...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: INO amatör önskar information

Inläggav darkg » 2018-08-10 12:05

paa skrev:Omodern passiv högtalare från 1956:
[ Bild ]

Toppmodern aktiv högtalare:
[ Bild ]


Och varför inte en postmodern anläggning:

Spoiler:
Visa
2018-08-10 11_58_23-Window.png
2018-08-10 11_58_23-Window.png (1.09 MiB) Visad 5349 gånger


Kanske är en relevant motsats till modern förlegad, i så fall kan man tänka sig att Ingvar vill mena att en o-ny konstruktion kan vara modernare (mindre passé) än en ny.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Nattlorden » 2018-08-10 12:15

God damn, är det där äkta? Wow i så fall....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: INO amatör önskar information

Inläggav darkg » 2018-08-10 12:37

Nattlorden skrev:God damn, är det där äkta? Wow i så fall....


Gissar att det inte är fråga om funktionsdugliga saker. Fast vänta:

Bild
Konstnären heter Ron Arad och verket är tydligen känt, för folk som känner till sånt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Bill50x » 2018-08-10 13:45

gopnik skrev:
Bill50x skrev:Exakt-teknologin handlar inte bara om att korrigera frekvensgångsskillnader utan även fasförhållanden och annat.

Det är väl just hänsyn till fasförhållandena som Linn historiskt misslyckats så illa med i sin högtalarutveckling. Det förvånar som sagt inte att de gett upp och valt att ratta det digitalt.
Så här illa misslyckades de med Majik 140. Det är verkligen fjortonåringen med fostexstickan över det här...
611Linfig05.jpg

Det är ju också något speciellt med fejkbasreflexportar på en högtalare i trettiotusenkronorsklassen. :D

Utan att veta hur mätningen är gjord säger denna graf absolut ingenting.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: INO amatör önskar information

Inläggav paa » 2018-08-10 13:54

Bill50x skrev:
gopnik skrev:
Bill50x skrev:Exakt-teknologin handlar inte bara om att korrigera frekvensgångsskillnader utan även fasförhållanden och annat.

Det är väl just hänsyn till fasförhållandena som Linn historiskt misslyckats så illa med i sin högtalarutveckling. Det förvånar som sagt inte att de gett upp och valt att ratta det digitalt.
Så här illa misslyckades de med Majik 140. Det är verkligen fjortonåringen med fostexstickan över det här...
611Linfig05.jpg

Det är ju också något speciellt med fejkbasreflexportar på en högtalare i trettiotusenkronorsklassen. :D

Utan att veta hur mätningen är gjord säger denna graf absolut ingenting.

/ B

Men det står ju beskrivet i länken:
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Bill50x » 2018-08-10 14:26

paa skrev:
Bill50x skrev:
gopnik skrev:Det är väl just hänsyn till fasförhållandena som Linn historiskt misslyckats så illa med i sin högtalarutveckling. Det förvånar som sagt inte att de gett upp och valt att ratta det digitalt.
Så här illa misslyckades de med Majik 140. Det är verkligen fjortonåringen med fostexstickan över det här...
611Linfig05.jpg

Det är ju också något speciellt med fejkbasreflexportar på en högtalare i trettiotusenkronorsklassen. :D

Utan att veta hur mätningen är gjord säger denna graf absolut ingenting.

Men det står ju beskrivet i länken:
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements

Den länken har jag missat (och hittar inte nu när jag letar efter den).
Men även denna kurva presenteras och det skrivs en hel del om hur högtalaren låter annorlunda än vad mätningarna ger vid handen.

Bild

Hur som helst, det är långt ifrån Linns bästa högtalare, den är dock rimligt prisvärd och framför allt, den låter fantastiskt bra aktivt driven med Exakt-teknologi. För en rättvis jämförelse när det gäller prisvärdhet kan det vara lämpligt att se högtalare och förstärkare som en (1) enhet, dvs att räkna på priser för talare och stärkare. Båda är ju nödvändiga för att det ska låta. Just i det fallet är det positivt att pi60/piP är så lättdrivna, det ger ju möjlighet till billigare slutsteg. Fast jag är ändå tveksam till Denon-recievrar som drivning efter att ha lyssnat på kombinationen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: INO amatör önskar information

Inläggav paa » 2018-08-10 15:22

Bill50x skrev:Den länken har jag missat (och hittar inte nu när jag letar efter den).
...
/ B

Länken är klickbart inbäddad i början av följande mening i samma inlägg där grafen ursprungligen ligger:
"Så här illa misslyckades de med Majik 140. Det är verkligen fjortonåringen med fostexstickan över det här..."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Nattlorden » 2018-08-10 18:27

Bill50x skrev: Fast jag är ändå tveksam till Denon-recievrar som drivning efter att ha lyssnat på kombinationen.


Det har väl aldrig rekommenderats Denon-receivrar som drivning... det har rekommenderats Denon-receivrar som försteg.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mhr1229 » 2018-08-10 18:44

mnh skrev:
- Ytterligare ett inspel gällde detta med GURU. Är det en massproducerad variant av INOs-högtalare? Varför köpa GURU när du kan köpa INO direkt av Ingvar?


GURU har den fördelen att du kan hämta dina grejer inom några veckor, vill du köpa Ino måste du först få plats på demo (iofs väldigt kul) och därefter genomlida Ino:s leveranstider som ligger mellan tre och trettiotre veckor (undantag: PiP, som du kan köpa direkt av Mirre). Nackdelen är att Guru är lite dyrare än Ino. Jag har jämfört PiP och Guru QM10Two hemma hos mig och det ska f-n skilja dem åt ljudmässigt. Guru är dock ca 100 ggr snyggare. Jag köpte därför en gång i tiden ett par QM10 och inte PiP.

Guru är riktigt snygga men med Ino får du större frihet att själv välja utseende på din högtalare. Antingen är du händig eller så ritar du och Ingvars snickare verkställer. Det finns gott om kul exempel på detta forum. Och nu kommer vi till den stora skillnaden - Ino har delade system, det har inte Guru. Det står en hel del om för- och nackdelar med delade system i manifestet. Vi är många Inoiter här på faktiskt som kör delat.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: INO amatör önskar information

Inläggav darkg » 2018-08-10 19:22

mhr1229 skrev:
mnh skrev:
- Ytterligare ett inspel gällde detta med GURU. Är det en massproducerad variant av INOs-högtalare? Varför köpa GURU när du kan köpa INO direkt av Ingvar?


GURU har den fördelen att du kan hämta dina grejer inom några veckor, vill du köpa Ino måste du först få plats på demo (iofs väldigt kul) och därefter genomlida Ino:s leveranstider som ligger mellan tre och trettiotre veckor (undantag: PiP, som du kan köpa direkt av Mirre). Nackdelen är att Guru är lite dyrare än Ino. Jag har jämfört PiP och Guru QM10Two hemma hos mig och det ska f-n skilja dem åt ljudmässigt. Guru är dock ca 100 ggr snyggare. Jag köpte därför en gång i tiden ett par QM10 och inte PiP.

Guru är riktigt snygga men med Ino får du större frihet att själv välja utseende på din högtalare. Antingen är du händig eller så ritar du och Ingvars snickare verkställer. Det finns gott om kul exempel på detta forum. Och nu kommer vi till den stora skillnaden - Ino har delade system, det har inte Guru. Det står en hel del om för- och nackdelar med delade system i manifestet. Vi är många Inoiter här på faktiskt som kör delat.


+1, dock kan man välja lack på Guru så utseendet kan så långt påverkas. För ytterligare lite pengar, förstås.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Nattlorden » 2018-08-10 19:41

De gamla stora Guru - om de inte återvänt utan att jag noterat det - hade väl något större WAF än pi60(s), men då skall man veta att pi60-varianterna går att få med runda hörn om man vill, så då hamnar det mer på portens vara eller inte vara....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

mnh
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-07-31

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mnh » 2018-08-12 14:16

DVD-ai skrev: Ino har flera olika modeller som alla har en gemensam karaktär, nämligen att inte ha speciellt mycket karaktär och istället låta tydligt transparent, naturligt och självklart när man vant sig.
Dessa egenskaper blir dock mer och mer finputsade ju större modeller man tittar på om vi utgår från lilla piM och vidare piP och varje modell upp till i32s.
Men det görs ett par tämligen storta hopp i kapacitet och därmed lägre disst som ju främjar dessa egenskaper, dessa hopp är mellan piPs (S som i signatur) och pi25.
Det andra hoppet är mellan pi25 och pi60, pi25 låter alltså påtagligt mer naturligt än piP modellerna och pi60 låter påtagligt mer naturligt än pi25.

Med detta sagt så i ett mindre rum så är det inte säkert att detta upplevs lika tydligt och ju mindre dämpat rummet är ju mindre upplever ag denna skillnad.
Men med ett bra rum så tycker jag att stegen mellan piP till pi35 och pi25 till pi60 är tydliga, nu är det JAG som tycker det och därför är det ju bra om du lyssnar själv såklart. :)
Med modellerna över i32s så upplever jag att skillnaden främst är andra egenskaper som har med riktverkan av ljudet att göra, så länge man inte spelar starkt nog för att i64s ska märkas som mer avslappnad än i32s så är vinsten inte lika tydligt för mig där.


gopnik skrev:För piP ja, för pi60 ... mnja. Tillbehöret bs60 är mer intressant än signaturuppgraderingen. Det går spela både starkare, mer välartikulerat och med mindre distorsion med
pi60+bs60 än med bara pi60s och det kostar ungefär lika. Med pi60s+bs60 blir det så klart ännu bättre, men då vill det till att man fortfarande anser sig ha råd att köpa bs60 när man redan hostat upp vad signaturhögtalaren kostar. Man bör helt enkelt köpa den högtalare man kan tänka sig att senare köpa bs60 till.

Om du har råd med pi60 ser jag ingen som helst anledning att ens överväga piP. Beroende på lyssningsavstånd kan ändå pi25 vara bättre, men kan du få till en tre fyra meters avstånd till högtalarna så tycker jag du ska gå direkt på pi60.
Man "sparar" ungefär 9kkr på att montera själv. Om sinnesfriden är värt det eller inte får du själv avgöra.


Hmm, funderar lite på det här med valet av INO-modell utifrån rumsförutsättningarna. Kan som sagt tänka mig placering både i min lägenhet samt på landet dvs. inköp av två modeller.

Situationen i min lägenhet:

Vardagsrummet i min lägenhet är ca 4 x 3,5 m =14 kvm. Takhöjd 2,8 m. Väggarna består mestadels av puts samt betong.
Dämpningen består endast av en fyrsitssoffa och matta (utöver detta bokhylla, tavlor). Det kanske är ca 3 m mellan högtalarna och min soffa där lysningen sker. Är det då "overkill" med ett par pi60 storleks- och avståndsmässigt.
Bör jag gå på en annan modell?

Situationen på landet:

Till landet är förutsättningarna annorlunda stort avlång rum där lyssningen sker i soffgrupp väldigt nära högtalarnas placering. Villa av trä. Vardagsrummet ca 3,80 x 10 m = 38 kvm. Takhöjd 2,4 m. Att tillägga är att den ena långsidan vägg (10 m) består av fönster.
Här finns en tanke om att bli av med golvarna i hörnen och få upp dem på väggen istället, estetiskt önskemål, dvs. kanske en mindre högtalare som kan monteras direkt eller via stativ/hylla på väggen (uteslutet är dock inte en större modell). Här ska jag erkänna att det sneglats på Totem Tribe 1 alt. Totem Tribe 3. https://totemacoustic.com/en/tribe-iii, alt, https://totemacoustic.com/en/tribe-i. Är dock intresserad av en INO-lösning.

Angående detta med en baslåda till högtalarna som bs60. Är detta något ni varm rekommenderar som ett komplement till pi60?
Vad rekommenderas i basväg till pips alt. pi25?

mhr 1229 skrev: PiP kan du köpa färdigbyggda rakt över disk av Mirre på Veteran Hifi, på Karlbergsvägen i Stockholm. Han har dem också hemma för demo. Du kan nog få låna hem ett par också.

På Hifi Kit på S:t Eriksgatan finns Guru Q60 för demo. De låter som Pi60/Pi60s (tror de lånar från båda modellerna och kan sägas ligga nånstans mittemellan) och är i princip en kommersiell version av dessa - detsamma kan f.ö. sägas om om förhållandet Guru Q10 och Ino PiP.

Det är stor skillnad mellan PiP och Pi60 men jag utgår ifrån att det är det mellan dina Totem och en större Totem-modell också. Jag har aldrig hört en stor Totem-högtalare (och bara som allra, allra hastigast en stativare) så jag kan ju inte yttra mig om hur de står sig mot ett par större Ino -typ Pi60 eller Pi60s). Men om man tittar på angivna prestanda står sig Ino väldigt väl i förmågan att spela starkt (och därmed lägre dist på normala nivåer) och basåtergivning. Motsvarande siffror kräver Totem i 200 tkr-klassen. Dessutom är Ino möbleringsvänliga eftersom de är gjorda för att stå emot vägg. Jag gillar dessa egenskaper helskarpt och också balansen mellan olika register. Man kan lyssna länge utan att bli lyssningstrött! Det är få som byter från Ino, vilket möjligen tyder på något.

Din Peachtree borde inte ha något som helst problem att driva vare sig PiP eller Pi60. Det är ganska snälla högtalare och särskilt Pi60 har ju en exemplarisk impedanskurva, och din Peachtree är ju inte direkt en single end-triod på några enstaka watt.


Får kanske bli en titt förbi Veteran Hifi, har aldrig besökt den butiken. Observerar dock att på GURUS hemsida finns endast två modeller Junior och Q10. Några större modeller som Q60 verkar inte finnas marknadsförda. Är de borttagna ur produktion. Ytterligare en tanke. Är det Ingvar som ger ut licenser till Guru att tillverka hans högtalare under annat namn. Hur uppstod Guru som ett alternativ till INO? Lite vetgirig. :)

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mhr1229 » 2018-08-12 18:21

På <hifikit.se> hittar du Q60. De finns och jag har sett dem.

Mer info om Guru hittar du på stora Guru-tråden: viewtopic.php?f=9&t=33403

Kortfattat tror jag det gick till så att ett par kompisar till Ingvar till slut lyckades övertyga honom om att låta tillverka några Ino-högtalare kommersiellt.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: INO amatör önskar information

Inläggav DVD-ai » 2018-08-12 19:30

på 3m avstånd till högtalarna så kan du absolut köra på pi60, jag skulle välja dom framför någon mindre modell om jag hade plats för dom och det verkar du ju ha så :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mhr1229 » 2018-08-12 21:39

DVD-ai skrev:på 3m avstånd till högtalarna så kan du absolut köra på pi60, jag skulle välja dom framför någon mindre modell om jag hade plats för dom och det verkar du ju ha så :)

+1!
Frilansskribent i Hifi & Musik

mnh
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-07-31

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mnh » 2018-08-12 22:32

Fint,

Blir till att provlyssna, läsa manifest och framtida demo. Blev till och med lite sugen efter en del läsande/surfande här på forumet att kanske testa ett litet höstprojekt i form av pip alt. pips bygge. Tror inte jag vågar ge mig på att bygga pi60 själv. För rädd för att misslyckas och få taskigt ljud och slänga en hel del pengar i sjön.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino amatör önskar information

Inläggav Nattlorden » 2018-08-13 07:22

Vet inte om du skrivit var du bor, men om det är lång till en av Ingvars demos så finns det kanske någon på närmre håll som kan tänka sig ett besök.

( Sedan ett tips... Det skall vara Ino, inte INO.... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mhr1229 » 2018-08-13 07:57

mnh skrev:Fint,

Blir till att provlyssna, läsa manifest och framtida demo. Blev till och med lite sugen efter en del läsande/surfande här på forumet att kanske testa ett litet höstprojekt i form av pip alt. pips bygge. Tror inte jag vågar ge mig på att bygga pi60 själv. För rädd för att misslyckas och få taskigt ljud och slänga en hel del pengar i sjön.

Det är nog inte svårare att bygga Pi60 än PiP. Löda delningsfilter, sätta fast det, löda fast kablar, in med dämpmaterial, skruva fast element och basreflexport och slutligen terminaler. Det är ju samma moment vid byggandet av båda. Egentligen är det svårare att bygga ett modellflygplan. Modellflygplanen har dock tydligare manualer :cry: Men om jag kan bygga i16s kan alla (fast jag hade förstås Ingvar hängande över axeln när jag byggde den första - kändes tryggt!).

Det är nog också svårt att förstöra nåt. Den stora risken är att man får riva ut och bygga om. Och skulle man trots allt lyckas ha sönder nåt finns ju alltid reservdelar att beställa.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: INO amatör önskar information

Inläggav DVD-ai » 2018-08-13 11:53

Det är inga problem att få ihop någon av dessa felfritt, dessutom så kan du garanterat på hjälp med monteringen av någon som känner sig säkrare om det betryggar?
Jag ställer gärna upp om det inte är för långt bort du bor, jag tar mig gärna till områden i Stockholmsområdet :)

Dessutom tycker jag att pi60 är mindre irriterande än piP när det kommer till monteringen, piP har en port som är mer pillig att limma fast bra utan att få limm på fronten och dessutom är diskanten mer värmekänslig så det är kinkigare vid lödningen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: INO amatör önskar information

Inläggav bassman » 2018-08-13 21:12

mnh skrev ju i 7:de inlägget att han finns i tjockhult..

Inom 08 området finns en ju hel del Inoiter :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

mnh
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-07-31

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mnh » 2018-08-14 13:00

DVD-ai skrev:Det är inga problem att få ihop någon av dessa felfritt, dessutom så kan du garanterat på hjälp med monteringen av någon som känner sig säkrare om det betryggar?
Jag ställer gärna upp om det inte är för långt bort du bor, jag tar mig gärna till områden i Stockholmsområdet :)

Dessutom tycker jag att pi60 är mindre irriterande än piP när det kommer till monteringen, piP har en port som är mer pillig att limma fast bra utan att få limm på fronten och dessutom är diskanten mer värmekänslig så det är kinkigare vid lödningen.


bassman skrev:mnh skrev ju i 7:de inlägget att han finns i tjockhult..


Känns tryggt att det finns stöd att få! Finns som sagt i Stockholm på Södermalm. Tar gärna emot inbjudan av någon Ino-fantast för demo och lite allmänt Ino-snack inför eventuellt bygge.
Nås på martenholm@hotmail.com.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: INO amatör önskar information

Inläggav gopnik » 2018-08-14 13:41

mnh skrev:Angående detta med en baslåda till högtalarna som bs60. Är detta något ni varm rekommenderar som ett komplement till pi60?

Ja, om man har plats och råd. Det ger möjlighet att anpassa baffelsteget och därmed klangen till det aktuella rummet, justera spridningen för bättre artikulation och driv i mellan- och lågbas, sänker distorsionen och ökar känsligheten.
Man får ett aktivt kompenserat 2.5-vägssystem helt enkelt. Det är alltså inte en baslåda i egentlig mening, men sådana finns också i sortimentet om man vill ha ett delat system. Då är det dock inte pi60/pi25 man vill ha längre, utan toppsystemsversionerna av dessa - i14/i6.
mnh skrev:Vad rekommenderas i basväg till pips alt. pi25?

Till piP(s) inget alls. Till dessa finns inga basstöd. Däremot kan man köpa toppversionen iP(s) i stället och traditionellt delade basmoduler.
För pi25 finns basstödet bs25 som fungerar på motsvarande sätt som bs60 för pi60. Eller som sagt toppversionen i6 tillsammans med exempelvis pP4.

En intressant tanke är att pi25+bs25 kostar nästan precis lika mycket som bara pi60. Om man då inte anser sig ha plats med de rätt stora högtalare som systemet pi60+bs60 är, och kanske sitter lite nära, kan jag tänka att pi25+bs25 faktiskt är ett intressantare system än pi60 ensamma. På grund av både formatet, närgränsen och klangjusteringsmöjligheterna. Med reservation för att jag inte hört ett sådant system. :roll: Sådana överväganden kan nog konstruktören hjälpa till med.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: INO amatör önskar information

Inläggav Nattlorden » 2018-08-14 13:51

gopnik skrev:Om man då inte anser sig ha plats med de rätt stora högtalare som systemet pi60+bs60 är, och kanske sitter lite nära, kan jag tänka att pi25+bs25 faktiskt är ett intressantare system än pi60 ensamma. På grund av både formatet, närgränsen och klangjusteringsmöjligheterna. Med reservation för att jag inte hört ett sådant system. :roll: Sådana överväganden kan nog konstruktören hjälpa till med.


Det tror inte jag... där tror jag elementkvalitén i pi60 går hem som segrare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: INO amatör önskar information

Inläggav gopnik » 2018-08-14 14:15

Jag tror inte skillnaden är så stor faktiskt. Det är pi60s som har superelementen... B67 har jag i system hört låta bättre än jag har behov av.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

mnh
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-07-31

Re: INO amatör önskar information

Inläggav mnh » 2018-08-14 14:30

Hej,

Ser att många kör två bs60 till sina pi60/pi60s på bilder. Är det ett vanligt upplägg istället för en?
Om man känner att man inte vill satsa/har råd med pi60s och kör pi60 istället, tappar man mycket i kvalitet/återgivning?

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: INO amatör önskar information

Inläggav UrSv » 2018-08-14 14:43

mnh skrev:Ser att många kör två bs60 till sina pi60/pi60s på bilder. Är det ett vanligt upplägg istället för en?


Det skulle jag tro. Jag tror inte någon alls använder en enda faktiskt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: INO amatör önskar information

Inläggav darkg » 2018-08-14 14:46

mnh skrev:Om man känner att man inte vill satsa/har råd med pi60s och kör pi60 istället, tappar man mycket i kvalitet/återgivning?


Jag tror inte att jag någonsin sett någon mena att skillnaden är stor.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster