Jord med flera nätaggregat?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Jord med flera nätaggregat?

Inläggav EmuMannen » 2018-08-13 14:28

Jag har lite problem med min nya DIY-förstärkare. En sak jag inte blir riktigt klok på är hur jag bäst jordar alla komponenter. Jag har gjort ett enkelt schema så ni skall förstå hur det ser ut såsom det är kopplat idag.

Schema.jpg
Enkelt schema
Schema.jpg (35.24 KiB) Visad 1987 gånger


Det finns en del saker som jag inte är helt nöjd med och jag misstänker att jag har något jordfel (eller snarare referens till gemensam 0V). Skyddsjord är kopplat i lådan. 230V AC går dels till ringtrafo och sedan till ett kraftaggregat som förser delningsfilter och VU-drivarkort med +/-15V (0V är kopplat till plint som också är kopplad till skyddsjord). 230V AC är också kopplat till ett annat kraftaggregat (SMPS600RS) som förser förstärkarkortet med 28V (samt några LED i frontpanelen via en 12V aux-utgång). Om det kraftaggregatet skriver tillverkaren "No Earth connection is available at the mains connection side, SMPS600RS uses Cat II isolation. If the enclosure is made of metal, aluminum or steel, it is recommended that the chassis to be connected to Protective Earth terminal of the mains supply cable". Jag tolkar det som att som att SMPS600RS är tänkt att jordas genom chassit men jag är osäker på om det sker via de mässingsdistanser som satt monterade på kortet eller ej. Kortet verkar sakna separat koppling för jord. Förstärkarkortet (Hifimediy T1X4) verkar också sakna separat koppling för jord. Hur det kortet jordas vet jag inte men jag gissar genom PWR IN som är märkt +28V och GND. Sen har varje signalingång en SGND för signaljord. Efter att ha studerat schemat för förstärkarkortet så verkar GND och SGND ihopkopplat via ett 1k motstånd och en 390 pF konding per kanal. Förstärkarkortets fästpunkter och distanser är isolerade så det kan inte vara tänkt att jordas den vägen.

Det känns som att jag inte har riktig koll på 0V referens för förstärkarkortet och även förstärkarkortets kraftaggregat. Jag skulle vilja koppla dem var för sig till den punkt där 0V för +/-15V redan är kopplade till varandra och skyddsjord. Hur jag bäst gör det är jag lite osäker på. Rent teoretiskt gissar jag att jag borde kunna isolera korten från chassit och dra en sladd från GND PWR IN på förstärkarkortet och GND PWR OUT på förstärkarkortets kraftaggregat. Lite som på bilden nedan:

Schema2.jpg
Nytt schema
Schema2.jpg (35.92 KiB) Visad 1987 gånger


Rent teoretiskt så är det OK att koppla samman samtliga 0V oavsett matarspänning (så länge vi talar om DC), eller? Det jag inte gillar så mycket med denna ide är att SMPS600RS är ett switchat aggregat men det är väl bättre att alla komponenter refererar samma 0V än att referensen ligger och flyter någonstans, eller? Anledningen till att jag är lite fundersam är VU-mätarna. De mätte jag upp och kalibrerade med förstärkarkortet bortkopplat. Det vill säga enbart via källa (min DAC), delningsfilter och VU-mätarkort (i det fallet delar båda korten gemensam 0V via samma kraftaggregat). Det fungerade utmärkt. Men så snart jag kopplade ihop det med förstärkarkortet så ligger VU-mätarna med nästan fullt utslag även utan insignal. Jag skall koppla isär dem och testa igen men något verkar skumt?
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-13 18:36, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav EmuMannen » 2018-08-13 15:35

Jag fick precis ett svar från tillverkarens helpdesk. Lite goddag yxskaft men i princip tyckte de att kraftaggregatet (SMPS600RS) skulle jordas via fästpunkterna i chassit. Det skall enligt dem vara tillräckligt. Men jag undrar om de inte avser skyddsjord och jag fick inget svar angående förstärkarkortet (Hifimediy T1X4). Så min fråga kvarstår, hur kan jag veta att förstärkarkortet har samma 0V referens som det aktiva delningsfiltret (och VU-mätarkortet)? Kraften får de från olika kraftaggregat och förstärkarkortet verkar inte jordas via fästpunkterna...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav darkg » 2018-08-13 16:42

/Jag följer tråden och hoppas på klargöranden mer allmänt om hur man (jag) ska tänka i liknande frågor./
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav EmuMannen » 2018-08-13 19:33

Efter en första felsökning har jag blivit lite klokare men inte så mycket gladare. Först mätte jag alla DC-spänningar och de var vad jag förväntat mig. Sen mätte jag mellan förstärkarkortets GND PWR IN och plinten där all annan jord och 0V sammanstrålar. Där emellan var det absolut 0V. Så förmodligen är kraftaggregatet (SMPS600RS) jordat via chassit och förstärkarkortet jordat via kraftaggregatet för 28V. Bra att referensen är typ 0V men jag kommer nog försöka isolera kortet från chassit och dra en sladd från ett av benen till den gemensamma jordpunkten.

Sen har vi VU-mätarna. Jag mätte upp en insignal om 1.228 Vrms med signalgenerator och oscilloskop. Sen kollade jag vad som gick igenom delningsfiltret och det var exakt samma spänning så filtret fungerar och är fortfarande kalibrerat för unity gain. Sen mätte jag vad som gick till VU-mätarkortet och det var samma spänning. Till sist mätte jag vad som gick ut från VU-mätarkortet mot VU-mätarna. Det var 23.2V oavsett insignal. Så VU-mätarkortet är kass av någon anledning. Men det är inte första gången jag kört sönder det kortet (även min prototyp vart toast) så jag börjar ifrågasätta designen...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav Michael » 2018-08-14 00:44

Om den där 600nätdelen är jordad kan du ju enkelt mäta med multimeter (ohm). Av det du skriver förstår jag inte din slutsats. Du skriver saker som får en tro den är isolerad, men du drar en annan slutsats.

Första bilden var bättre, slutsteg jordat via Line Level. Andra bilden jordslinga.

Men jag skulle inte dra till skyddsjord. Utan ha 100ohm (plus konding) vid lågnivåingång till chassie.

...men jag har inte klar bild om allt i huvudet (trots att du skrev så mycke, kanske overload)

...men, är det bara en kanal i lådan (in och ut)?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav Michael » 2018-08-14 00:58

Läste nu lite i byggtråden...

Brummar det om inget är anslutet till rca' erna?

Brummar det om du bara kopplar in ena kanalen mellan dac och förstärkaren?

Brummar det om du kopplar en (notera 1 styck) rcakabel till ingångarna (japp, ihop koppling av ingångarna, igentligen bara jorden som behövs i kabeln)?

PS. Koppla inte om (i/ur) rcakablage när apparater är på. Ha de avstängda ett par minuter först.

//Michael

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav EmuMannen » 2018-08-14 10:39

Michael skrev:Om den där 600nätdelen är jordad kan du ju enkelt mäta med multimeter (ohm). Av det du skriver förstår jag inte din slutsats. Du skriver saker som får en tro den är isolerad, men du drar en annan slutsats.

"600nätdelen" skall enligt tillverkaren jordas via fästpunkterna i chassit. Det var dock oklart för mig hur denna jordning förhöll sig till minuspolen i kortets 28V PWR OUT och 0V. Nu har jag mätt spänningen mellan minuspolen och övriga korts 0V och det är verkligen 0V så jag gissar att kortet jordats via fästpunkterna till chassit och att minuspolen refereras till denna jordanslutning (om detta stämmer så är det i princip kopplat som i den andra bilden fast via chassit). Chassit är anslutet till skyddsjord och den gemensamma punkten för 0V. Vad drog jag för annan slutsats?
Michael skrev:Första bilden var bättre, slutsteg jordat via Line Level. Andra bilden jordslinga.

Varför? Borde inte varje kort ha en och endast en anslutning till gemensam referens till 0V och jord? I första fallet jordas förstäkarkortet dels via kraftaggregatet och dels via line level...
Michael skrev:Men jag skulle inte dra till skyddsjord. Utan ha 100ohm (plus konding) vid lågnivåingång till chassie.

Hur då? Skulle du låta jorden flyta i förhållande till skyddsjord? Lågnivåingången måste ju på något sätt refereras till exempelvis 0V från +/-15V kraftaggregatet och 0V från 28V. Eller tänker du dig att lågnivåingången skall få sin referens via chassit (med resistor och konding däremellan)? I så fall har vi jordslinga mellan chassit och delningsfiltrets kraftmatning till exempel eftersom 0V från lågnivåingången är kopplat till samma jordplan som kraftmatningen på det kortet. Även utgångarna är kopplade till samma jordplan och det går sedan vidare till förstärkarkortets ingångar osv.

Dessutom så borde det bli en jordslinga om "600nätdelen" jordas via chassit och allt annat med separata kablar till gemensam punkt (star ground) som i sin tur är ansluten till chassits fästpunkt för skyddsjord (jag skulle vilja att detta var den enda anslutningen till skyddsjord). Eller?
Michael skrev:...men, är det bara en kanal i lådan (in och ut)?

Nej det är fyra men jag ritade bara ut en.
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-14 11:19, redigerad totalt 8 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav EmuMannen » 2018-08-14 10:43

Michael skrev:Brummar det om inget är anslutet till rca' erna?

Nej.
Michael skrev:Brummar det om du bara kopplar in ena kanalen mellan dac och förstärkaren?

Vet ej, skall testa...
Michael skrev:Brummar det om du kopplar en (notera 1 styck) rcakabel till ingångarna (japp, ihop koppling av ingångarna, igentligen bara jorden som behövs i kabeln)?

Vet ej skall testa...
Michael skrev:PS. Koppla inte om (i/ur) rcakablage när apparater är på. Ha de avstängda ett par minuter först.

Självklart men lätt att glömma bort så tack för påminnelsen (framförallt att vänta några minuter).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav darkg » 2018-08-14 14:27

"No Earth connection is available at the mains connection side, SMPS600RS uses Cat II isolation. If the enclosure is made of metal, aluminum or steel, it is recommended that the chassis to be connected to Protective Earth terminal of the mains supply cable".

Det här läser jag som att agget inte ska anslutas till skyddsjord. Inkommande jordledare ansluts (som vanligt) till eventuellt metallchassi.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav EmuMannen » 2018-08-14 19:26

darkg skrev:"No Earth connection is available at the mains connection side, SMPS600RS uses Cat II isolation. If the enclosure is made of metal, aluminum or steel, it is recommended that the chassis to be connected to Protective Earth terminal of the mains supply cable".

Det här läser jag som att agget inte ska anslutas till skyddsjord. Inkommande jordledare ansluts (som vanligt) till eventuellt metallchassi.

Jag med men svaret jag fick från supporten var ”the easiest is to get the ground from the screw terminals on the PCB. If you mount it with screws to metal chassis that should be sufficient”. Det tolkar jag som att aggregatet jordas mot chassit via fästpunkterna och de mässingsdistanser som kortet levereras med. Men jag skall demontera kortet och smyga banorna. Då borde jag se om de har kontakt med jordplanen eller ej. Att skyddsjord går till chassit tycker jag är en självklarhet.

Men låt säga att kortet inte jordas via chassit. Vad är det då för 0V referens på 28V DC PWR OUT (den negativa polen märkt GND)?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav Michael » 2018-08-17 00:03

Om du mäter 0V mellan två punkter, betyder inte att de har hård förbindelse med varandra. De kan ha det, men inte bevisat att de har det. Gör gärna en resistansmätning.

Sedan får du ursäkta, men det är rörigt med jorden i det du skriver och även i vissa frågor. Så tyvärr lite svårt svara. Skyddsjord är skyddsjord, blanda inte in den vad gäller spänningar på korten (matningsspänningar och ljudsignaler).

...och svårt veta vad som avses med 'jord', jag (och många tror jag) använder det nog för olika saker i olika sammanhang. Det skall inte vara lätt inte :)

PS. Jag kanske är trött och därför inte hänger med i svängarna :?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Jord med flera nätaggregat?

Inläggav Michael » 2018-08-17 00:09

Vad gäller 100ohm som jag skrev om. Om du har en jordpunkt (signaljord/kraftjord-punkt), så från den till chassi(skyddsjord) kopplar du 100ohm.

//Michael


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster