EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-08-12 17:59

Snyggt. Nästan så man saknar sitt gamla Holfi med träfront bara på utseendet...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Hoffen » 2018-08-12 19:19

Snyggt!

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-12 20:44

Hoffen skrev:Snyggt!

Snyggt kanske det blev men det skall ju fungera också. Ljudet fungerar ut i högtalare och delningsfiltret verkar fungera. Så jag har egentligen två problem:

1. Brum när jag ansluter en källa. I det här fallet min DAC som jag vet kan brumma lite även när jag ansluter den till en integrerad förstärkare. Men frågan är hur man bäst hanterar jorden mellan enheter? För tillfället är signaljord ansluten från respektive RCA (som är isolerade från lådan) direkt till ingången på delningsfiltret. Ingångarnas jord sitter i ett jordplan på kortet som delas med kraftaggregatets jord och utgångarnas jord. Kraftaggregatets jord är ansluten till "star ground" (som är anslutet till skyddsjord som i sin tur är anslutet till lådan) och delas med VU-mätarkortet. VU-mätarkortet är anslutet till utgångarna på delningsfiltret och jord på det kortet går tillbaka till "star ground". Med kraftaggregatet avses det som matar delningsfilter och VU-mätarkortet med +/-15V. Sen har vi det kraftaggregat som matar förstärkarkortet med 28V. Det verkar som om det är tänkt att jordas via chassit. Jag funderar att dra en sladd från ena fästet direkt till "star ground" i stället och isolera mot chassit (vad tror ni om det?). Sen matas förstärkarkortet med +28V och från kraftaggregatet går två sladdar +28V och jord (jag gissar att det är tänkt att denna jord skall refereras till det jordade chassit via "fötterna"). Sen har vi ingångarna på förstärkarkortet. Där delar ingång 1 och 2 samt 3 och 4 signaljord med varandra. Jag har anslutit dem till jord på delningsfiltrets utgångar. Frågan är hur förstärkarkortet refereras till jord? Via chassit ("fötterna") eller kraftmatningens jord? Jag får nog skruva isär det hela och smyga ledningsbanorna. En tanke skulle vara att ansluta ett av "benen" från kraftaggregatet och förstärkarkortet till "star ground" och isolera dem från chassit i övrigt. Sen har jag sett exempel på de som kör med skärmad kabel men bara ansluter ena änden av skärmen. Men hur blir det med jord då och en sådan skärm borde inte fungera (vi talar givetvis icke-balanserad anslutning nu)?

2. VU-mätarna verkar inte fungera. Utan kraft så ger de inget utslag (så klart), när jag slår på kraften så ställer de sig på 3dB (det är nästan i botten, skalan går till 5dB). Sen står de där. Några gånger har de hoppat till för att sedan ställa sig i botten men jag har aldrig fått dem att röra sig som de borde. Det jag är rädd för är att jag skjutit op-amparna på kortet men i så fall tycker jag att jag även borde skjutit dem i delningsfiltret (men det verkar fungera). Innan jag anslöt förstärkarkortet såg allt ut att fungera men jag undrar hur det är med signaljorden på förstärkarkortet? När jag kopplade ihop allt så delar förstärkarkortet och delningsfiltret signaljord. Delningsfiltrets signaljord är anslutet till "star ground" och det är VU-mätarkortet också. Jag tycker det borde vara OK men jag får tillverka lite sladdar för test och skruva isär allt igen och plocka fram oscilloskopet...

Tankar och idéer är välkomna...

Ps. Jag har läst lite i olika forum och det verkar inte självklart att Hifimediy-kortens ben/stand-offs är anslutna till jord. Så jag har skickat dem en supportfråga...

Pss. Efter att ha skruvat isär lådan igen så verkar inte förstärkarkortets jordat via "fötterna". Det finns ett hål märkt GND på kortet men det är bredvid ett annat hål märkt 5V och av schemat så verkar det inte avsett för att jorda kortet. Frågan är om tanken är att kortet skall jordas via DC-input? Kraftaggregatet är lite svårare att säga om det är jordat via fötterna eller ej. Två av fötterna sitter i kylflänsen i alla fall och de andra två måste jag nog lossa för att se vad de har kontakt med. Frågan är också vart signal ground på förstärkarkortet är kopplat? På schemat är det kopplat till en port märkt SGND. DC-input är kopplat till en port märkt GND. Frågan är om de två är sammankopplade på kortet (framgår inte vad jag kan se av schemat)? SGND återfinns i alla fall vid trimpottarna och kopplade till TC2000. Vid STA508/STA510A är det bara GND men SGND är kopplat till OUT1..4A/B via några 1k motstånd och 390 pF kondingar...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-13 22:56

Förutom hjälp från tillverkaren (verkar inte vara så givande) så försöker jag reda ut jordningen i den här tråden. Jag är inte längre så orolig för gemensam 0V referens men jag har börjat ifrågasätta designen för VU-mätarkortet. Av någon anledning har det havererat igen precis som den prototyp jag först byggde. Så jag måste nog se mig om efter något mera robust. Rod Elliott har givetvis ett projekt (Project 55) som verkar fungera och som jag kanske skulle kunna utgå ifrån. Men projektet verkar vara byggt för en linjenivå på cirka 500 mV och för en 50 uA eller 100 uA VU-mätare med 3500 Ohms resistans. De VU-mätare jag har är 180 uA och 650 Ohm så jag gissar att en del komponenter måste beräknas om...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav NADifierad » 2018-08-13 23:40

Kan inte bidra med något som kan hjälpa dig, men jag hoppas att du hittar en lösning och kommer vidare :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-14 14:29

NADifierad skrev:Kan inte bidra med något som kan hjälpa dig, men jag hoppas att du hittar en lösning och kommer vidare :) .

Tack NADifierad. Jag tror jag försöker anpassa Rod Elliotts kort så på sikt bör nog problemet med VU-mätarna lösa sig. I övrigt så har jag lite andra funderingar. Jag har lärt mig mycket på detta bygge och det finns detaljer som jag inte är helt nöjd med eller där jag skulle gjort annorlunda. Så för tillfället leker jag med tanke på att börja om men att bygga två lådor denna gång. En för delningsfilter och VU-mätare och en annan för slutsteget (det borde jag egentligen gjort från början). Sen leker jag även med tanken på en annan kombination av trä och kanske att göra hela lådan av trä. Vi får se hur jag går vidare men helt klart så kommer jag fortsätta tills jag är helt nöjd med resultatet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav darkg » 2018-08-14 14:45

Om VU-kortet verkligen går sönder vore det väldigt intressant att veta varför!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-14 19:12

darkg skrev:Om VU-kortet verkligen går sönder vore det väldigt intressant att veta varför!

Kan bara hålla med. Det verkar som om det är op-amparna som ryker. Först trodde jag att det var kraftmatningen och felaktig 0V referens men det tror jag inte längre. Kortet delar kraftmatning med delningsfiltret och de op-amparna verkar inte ta skada. Enda skillnaden är TL072 vs 5532...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 09:40

Jag vet inte om VU-mätarna kan vara en felkälla i sig (jag tror egentligen inte det men i brist på andra teorier). Drivkretsen som beskrivs här har jag aldrig fått att fungera till 100%. Förr eller senare har op-amparna gett upp och jag vet faktiskt inte varför? Figur 7 i artikeln visar vad ser ut att vara en likadan VU-mätare som de jag har. Och kretsen i figur 6 (den jag byggt) skall vara optimerad för denna VU-mätare. Problemet är att det finns otaliga Kinesiska kopior av denna VU-mätare (Nissei TR-35). Jag köpte mina från Taiwan men är fortfarande osäker på om det är original eller fake (de var sjukt billiga). Ett problem är att artikeln pratar om "200uA types" och "non-standard 500uA meter". De VU-mätare jag har skall vara 180uA +/-10% (den jag mätte upp visade 0dB vid 191uA, lite off men inom spec). Det är också oklart vilka värden det skall vara på R1 and R2 med signalnivå 1.228 Vrms (jag körde med de högre för säkerhetsskull så det borde inte vara något problem). Jag har inte hittat någon produktdokumentation från Nissei för TR-35 och specifikationerna variera på nätet (mest taskiga kopior på ebay). Men jag får väl arbeta med det jag har, de verkar i alla fall fortfarande fungera (trots havererade styrkort och gud vet hur mycket ström jag kört genom dem). Jag har skickat ett mail till Rod Elliot för att se hur han ser på att använda hans Project 55 med de VU-mätare jag har.

Sen kan jag också upplysa er om att dessa VU-mätare verkar finnas med såväl glödljus som LED-belysning. Jag har LED och det står "warm white" i "produktbeskrivningen". Visartavlan är i gulaktig plast men lysdioden har ett blåstick som gör att resultatet när den är bakgrundsbelyst går åt det gröna och lila hållet. Detta driver mig till vansinne så jag funderar på att försöka öppna upp mätarna och byta lysdiod till en som har ett gulstick i stället för det blå. Jag måste bara klura ut hur jag kan öppna dem utan att förstöra något eller påverka kalibreringen från fabrik. Det är kanske bäst att försöka genomföra denna manöver innan jag bygger nya styrkort med mera. En annan cool möjlighet är att även montera en röd LED bakom tavlan om det finns plats och använda den för klipp-indikering. Oändligt med fritid leder till oändliga möjligheter. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DanNorman » 2018-08-15 21:28

Har du datablad på VU-mätarna?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 21:33

Idag tog jag det rätt tunga beslutet att börja om från början. Från början är kanske att ta i eftersom de flesta kort är klara men jag behöver bygga två nya lådor och dra om allt kablage. När man börjar bygga har man en ide men man kan aldrig vara säker på hur bra den var innan man är klar. Denna gång var det för många små detaljer som jag insåg att jag kanske skulle gjort annorlunda. Asken fungerade bra på skivspelarplinten men inte lika bra som front på en förstärkare. Det vart för "oroligt" för ögat. Sen insåg jag att jag nog hade föredragit att låta akrylstavarna sticka ut någon millimeter eller två på framsidan. Det hade blivit en bättre definition mot fronten. Infästningen av power-knappen borde ha suttit i bottenplattan och inte i fronten. Kontrasten mellan ventilationsgallret och den svarta toppen vart lite mycket. Många detaljer men det viktigaste av alt var nog beslutet att bygga både filter och slutsteg i samma låda. Innerst inne så insåg jag redan där att jag förmodligen borde ha byggt dem i var sin låda...

Jag kommer fortsätta på den här tråden med det nya bygget och även andra detaljer som har med komponenterna att göra. Kanske någon annan bygger med samma eller liknande komponenter. Vi kan börja med det switchade nätaggregatet och förstärkarkortet. Jag passade på att gå över dem i detalj när jag demonterade allt. Nätaggregatet är perfekt när det gäller lödningar och annat. Mycket rent och snyggt. Monteringshålen har ingen kontakt med jordplanet eller DC-stiftet märkt GND. Så snacket om att jorda kortet i chassit via distanserna kan inte stämma. Förstärkarkortet var inte lika perfekt som kraftaggregatet. Lödningarna är av sämre kvalitet och det var gott om flussmedel som sprätt runt på baksidan. Monteringshålen har ingen kontakt med jordplanet på det här kortet heller. Däremot finns två outnyttjade via som har kontakt med jordplanet för PWR IN nära två av monteringshålen (på samma sida som lågnivå-ingångarna). Det finns fler liknande via på kortet. Några anslutna till jordplanet andra inte.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 21:38

DanNorman skrev:Har du datablad på VU-mätarna?

Nej, en taskig kopia av något som knappt kan läsas. Men det liknar databladet som du hittar här. Jag mätte upp den ena igår, DCR 651 Ohm och visaren stod på 0 dB/100% vid 191 uA. Idag har jag testat de andra mätarna och de visade alla 0 dB/100% vid 191 uA. Så alla mätarna verkar fungera vilket är bra men vi får se om de fungerar även efter att jag försökt byta lysdioder i dem. ;)
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-15 23:03, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DanNorman » 2018-08-15 21:50

Har du kopplingschema på VU-kortet? Ditt egna som du gjort kretskort från.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Kralle » 2018-08-15 21:59

EmuMannen skrev:Förr eller senare har op-amparna gett upp och jag vet faktiskt inte varför? Figur 7 i artikeln visar vad ser ut att vara en likadan VU-mätare som de jag har. Och kretsen i figur 6 (den jag byggt) skall vara optimerad för denna VU-mätare.

Har du tagit med skyddsdioderna D1 och D2 i figur 7?
Det förekommer ingen DC-spänning i kretsens insignal? Lägga en konding i serie med ingången?
Vad gäller nätaggregat - varför inte använda ett traditionellt linjärt nätagg? Kanske blir lättare att få kontroll på brumproblemet då.
Bara lite lösa funderingar.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 22:08

Hur mycket jag än letat på nätet så har jag inte hittat någon beskrivning över hur man kan ta isär dessa VU-mätare. En kille säljer mätare som han bytt lysdioderna till blå och gröna på ebay så på något sätt skall det gå. Under mitt letande så snubblade jag över Bobs sida "Custom EAS Receiver". Han hade några bilder där han bytte visartavla så jag tänkte att Bob måste veta hur man öppnar dem! Jag skickade honom ett mail och efter lite brevväxling så tog jag mod till mig och gav det ett försök. Detta är inte helt lätt men långt ifrån omöjligt. Eftersom ingen verkar ha dokumenterat det tidigare så tänker jag göra det i detalj.

Det första ni behöver är ett vasst, styvt och ganska långt knivblad, jag använde ett långt X-acto-blad.

IMG_0842.jpg
Tunn styv kniv
IMG_0842.jpg (194.63 KiB) Visad 4998 gånger


Använd knivbladet för att komma in i springan mellan bak och framstycke, se bild.

IMG_0843.jpg
Bänd mellan fram och baksida
IMG_0843.jpg (118.5 KiB) Visad 4998 gånger


Sen är det bara att bända försiktigt så kommer framsidan med glas och justerskruv att hoppa loss.

IMG_0844.jpg
Bak och framsida isär
IMG_0844.jpg (134.16 KiB) Visad 4998 gånger


Visartavlan sitter mellan huset och verket, dessutom satt det med lite "klister" mot ytterkanten. Lossa skruvarna som håller verket i huset så ni kan lossa tavlan.

IMG_0845.jpg
Lossa verket för att lossa tavlan
IMG_0845.jpg (110.97 KiB) Visad 4998 gånger


Ta det MYCKET försiktigt, Skär med bladet mellan ytterkant och visartavla så det går fritt från huset. Pilla försiktigt loss tavlan.

IMG_0846.jpg
Tavlan lossad nu ser ni verk och lysdiod
IMG_0846.jpg (165.36 KiB) Visad 4998 gånger


Lysdioden sitter lödd i två "plåtrör som sticker ut som kontaktbleck på baksidan av huset. Det går kanske att löda ned i huset men jag är orolig för att skada nålen. Därför tog jag en flacktång och försiktigt, från sida till sida tryckte jag stiften mot framsidan. Ta det FÖRSIKTIGT och stegvis. Kontrollera om ni kan trycka ihop "rullen" något så att den inte sitter för hårt i huset.

IMG_0850.jpg
Putta med flacktång
IMG_0850.jpg (124.71 KiB) Visad 4998 gånger


Sakta går det lättare och lättare men det finns risk att ni skadar nålen om ni försöker dra ut lysdioden utan att lossa verket från huset. Lossa därför verket från huset, ta det FÖRSIKTIGT.

IMG_0852.jpg
Verket lossat från huset
IMG_0852.jpg (161.36 KiB) Visad 4998 gånger


Lossa lysdioden och dess fäste från huset, FÖRSIKTIGT så ni inte skadar verket eller nålen.

IMG_0853.jpg
Lysdioden lossad från huset
IMG_0853.jpg (164.74 KiB) Visad 4998 gånger


Det var väl lätt? Nu kan ni koppla upp lysdioden och njuta av dess varmvita sken!

IMG_0855.jpg
"Varmvit lysdiod"
IMG_0855.jpg (173.06 KiB) Visad 4998 gånger


När ni sätter ihop den igen gör ni samma sak baklänges. Se bara till att skruven (för inställning av nålens nolläge) på framsidan, som är en kamskruv på baksidan, passas in i det avlånga hålet på verkets framsida.

Annars, om det är någon som vet någon lysdiod som verkligen har ett varmvitt ljus så tar jag gärna artikelnumret...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-15 23:05, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 22:18

DanNorman skrev:Har du kopplingschema på VU-kortet? Ditt egna som du gjort kretskort från.

Ja här är ett screenshot på BOM och halva schemat (två kanaler) annars blir det lite plottrigt (andra halvan ser lika dan ut)...

Jag använde dock de högre värdena för R1 och R2 (dvs 1k5 och 2k2) när jag byggde (BOM innehåller värdena för det jag uppfattade som consumer line level).

VU-kort-halva.jpeg
Halva kortet...
VU-kort-halva.jpeg (187.92 KiB) Visad 4994 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav darkg » 2018-08-15 22:33

Eventuellt kan det vara kul att sätta dit rgb-lysdioder så kan man nörda fram sin personliga favoritnyans :-)

Här är de hålmonterade varmvita lysdioder Elfa har: https://www.elfa.se/sv/optoelektronik/l ... rg=Varmvit
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 22:35

Kralle skrev:Har du tagit med skyddsdioderna D1 och D2 i figur 7?

Nej det har jag inte.
Kralle skrev:Det förekommer ingen DC-spänning i kretsens insignal? Lägga en konding i serie med ingången?

Insignalen kommer från delningsfiltret. Det syns inte i schemat på Rods hemsida men om du tittar på kortet så ser du att det sitter kondingar (1uF) i serie på utgångarna efter ut-bufferten och de har jag monterat på mitt kort.
Kralle skrev:Vad gäller nätaggregat - varför inte använda ett traditionellt linjärt nätagg? Kanske blir lättare att få kontroll på brumproblemet då.

Delningsfiltret och VU-mätarkortet matas med ett traditionellt linjärt nätagg. Förstärkarkortet däremot bygger på Tripath-chipset och tar bara single DC supply. Dessutom var jag intresserad av att testa Tripath med ett modernt SMPS. Dels för att det finns dem som säger att det låter riktigt bra men även för att det är kompakt, har hög verkningsgrad och inte genererar så mycket värme.
Kralle skrev:Bara lite lösa funderingar.

Alla funderingar mottages med glädje! :)
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-15 22:58, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DanNorman » 2018-08-15 22:46

Belysningen i mätarna delar väl inte jord med själva mätaren?
Har du provat R5 (3,3k) parallelt med C1 som i fig. 5 på Objective Sounds?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 22:51

darkg skrev:Här är de hålmonterade varmvita lysdioder Elfa har: https://www.elfa.se/sv/optoelektronik/l ... rg=Varmvit

Tack darkg, förr när man kunde åka upp på Teknikhöjden så handlade jag alltid på Elfa. Nu är det för dyrt om man skall ha små kvantiteter. Större kvantiteter eller udda saker köper jag idag från Farnell eller Digi-Key. Mindre kvantiteter från Electrokit. Elektrokit verkar dock bara ha två varmvita lysdioder. Den ena med 10000-12000mcd, det verkar lite väl starkt och den andra utan specificerad ljusstyrka. De anger inget Kelvin-värde för någon av dem tyvärr...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 22:57

DanNorman skrev:Belysningen i mätarna delar väl inte jord med själva mätaren?

Belysningen drivs av Aux-uttaget på SMPS-aggregatet (12V). VU-mätar-kortet drivs av samma linjära aggregat som matar delningsfiltret (+/-15V). Det är möjligt att de har samma 0V referens (jag mätte mellan GND på SMPS-aggregatet och GND på det linjära aggregatet och det var 0.0V.
DanNorman skrev:Har du provat R5 (3,3k) parallelt med C1 som i fig. 5 på Objective Sounds?

Nej jag har bara kört på det i fig. 6.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav HenrikE » 2018-08-15 23:00

EmuMannen skrev:
Kralle skrev:Har du tagit med skyddsdioderna D1 och D2 i figur 7?

Nej det har jag inte.

Ha med dem på nästa version! Många ic-kretdar tåler inte alls att få insignal som ligger utanför matningsspänningarna. Händer lätt vid av- och påslag.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 23:08

HenrikE skrev:Ha med dem på nästa version! Många ic-kretdar tåler inte alls att få insignal som ligger utanför matningsspänningarna. Händer lätt vid av- och påslag.

Tack HenrikE, jag lär mig nya saker varje dag. Nu när du säger det så ter det sig ganska självklart men detta är första gången jag jobbar med op-ampar...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DanNorman » 2018-08-15 23:11

Mät resistans mellan de fyra polerna på VU-mätaren.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 23:20

DanNorman skrev:Mät resistans mellan de fyra polerna på VU-mätaren.

Mellan + och - är det runt 650 Ohm
Mellan belysning + och - OL
Alla andra kombinationer OL
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DanNorman » 2018-08-15 23:37

Bra, då har du inte råkat jorda opampens återkopplingsslinga.
Prova motståndet (R5), det strömbegränsar signalen.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-16 07:03

DanNorman skrev:Bra, då har du inte råkat jorda opampens återkopplingsslinga.
Prova motståndet (R5), det strömbegränsar signalen.

Tack för all hjälp. Om jag ändå bygger ett nytt kort så försöker jag nog anpassa Rod Elliotts Project 55 till mina VU-mätare och en 1.228 Vrms insignal. Dels eftersom det jag byggt som Rod designat fungerat på första försöket och dels eftersom PPM-funktionen skulle kunna vara användbar. Så om någon kan klura ut vilka värden som behöver ändras för att anpassa kretsen till en 1.228 Vrms insignal och en 190 uA VU-mätare med DCR 651 Ohm så vore jag tacksam.

Jag gissar att jag borde byta R2 till 24560 Ohm för en 1.228 Vrms insignal men sen är det stopp...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Kralle » 2018-08-16 08:49

EmuMannen skrev:Insignalen kommer från delningsfiltret. Det syns inte i schemat på Rods hemsida men om du tittar på kortet så ser du att det sitter kondingar (1uF) i serie på utgångarna efter ut-bufferten och de har jag monterat på mitt kort.

Då kommer det ingen DC den vägen. Funderar på plusingångarna på TL072. Blir väl nu att de svävar i luften DC-mässigt. Man skulle kunna lägga ett högohmigt motstånd från varje ingång till jord, t ex 220k eller så.
Men du kanske tar en annan kretslösning nu hur som helst.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Kralle » 2018-08-16 09:26

EmuMannen skrev:
DanNorman skrev:Bra, då har du inte råkat jorda opampens återkopplingsslinga.
Prova motståndet (R5), det strömbegränsar signalen.

Tack för all hjälp. Om jag ändå bygger ett nytt kort så försöker jag nog anpassa Rod Elliotts Project 55 till mina VU-mätare och en 1.228 Vrms insignal. Dels eftersom det jag byggt som Rod designat fungerat på första försöket och dels eftersom PPM-funktionen skulle kunna vara användbar. Så om någon kan klura ut vilka värden som behöver ändras för att anpassa kretsen till en 1.228 Vrms insignal och en 190 uA VU-mätare med DCR 651 Ohm så vore jag tacksam.
Jag gissar att jag borde byta R2 till 24560 Ohm för en 1.228 Vrms insignal men sen är det stopp...

I och med att du har justeringsmöjligheten i VR1 så borde det gå att behålla R2 på 10k.
Skulle sen börja med att ändra R8 i steg tills man får ett lagom utslag. Kanske börja med 470 Ohm i stället för 220.

Kan rekommendera LTspice. Lärorikt och skoj på samma gång.
http://www.analog.com/en/design-center/ ... lator.html

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-16 09:58

Kralle skrev:I och med att du har justeringsmöjligheten i VR1 så borde det gå att behålla R2 på 10k.
Skulle sen börja med att ändra R8 i steg tills man får ett lagom utslag. Kanske börja med 470 Ohm i stället för 220.

Det skulle ju kunna vara en strategi, tack. :)

Vad fyller R7 och R9 för funktion?
Kralle skrev:Kan rekommendera LTspice. Lärorikt och skoj på samma gång.

Jag vart rekommenderad Tina-Ti här på forumet så det är vad jag använder för att simulera. Men jag kanske ger mig på LTspice också någon dag eftersom så många verkar använda det...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster