paa skrev:Perfector skrev:Eftersom jag byggde både mina mikrofoner och högtalare själv kan jag tveklöst säga att det jag spelat in låter exakt likadant uppspelat som inspelat.
Om jag byggt mikrofoner och högtalare själv, men inte lyckats speciellt bra med varken mickarna eller högtalarna, så blir det svårt (läs omöjligt) att påstå att det låter exakt lika som inspelat.
Och om jag bygger eller köper världens bästa mikrofoner och världens bästa högtalare så kommer det fortfarande inte att låta exakt som inspelat.
Felspark.
Jag fick låna ut en mik till Lasse Mossberg på Sveriges radio när dom reste till Uruguay för lite hemliga inspelningar, och deras myggor inte hade tillräckligt bra ljud.
Den miken var hos bruer & kjer i Danmark för uppmätning.
Men antagligen har dom samma inställning som du, att en egenhändigt tillverkad mik inte kan vara nå't att ha för dom mätte inte ens upp den.
Däremot sa Mossaberg att han nog hade hört bättre mikar, men kunde inte för sitt liv komma på när han hört en.
Och vad beträffar mina högtalare har jag bara lovord från alla proffs som lyssnat på dom ingen nämnd ingen glömd.