Tangband prövar seriespole i aktivt system

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Tangband prövar seriespole i aktivt system

Inläggav Tangband » 2018-09-01 14:57

Eftersom Lilltroll och allram visat på dist- sänkning med seriespole på baselement i aktiva system tänker jag prova det på mina egna högtalare.
Försökskandidat är baselementet i jbl 530.
För tillfället delas högtalaren aktivt vid 1,8 khz, 24 db/okt Linkwitz Riley både hög och lågpass.
Seriespole innan basen verkar bli på 0,71 mh enligt eluxons tabell. Sedan måste jag väl dela i dspn Dbx driverack pa2 så att det blir 3:e ordningens butterworth filter lågpass på basen.= tillsammans med spole borde det blir 4:e ordningen.
Stämmer detta ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tangband prövar seriespole i aktivt system

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-01 18:08

Den tabell du länkar till verkar sakna uppgift om vilken impedans filtret ska verka i, förutom att den är räknat på resistanser. I detta fall på 8 Ohm. En spole i serie med boomern (basen) ger förmodligen inte 6 dB/oktav. För att det ska ske i praktiken krävs en resistiv impedanskurva.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tangband prövar seriespole i aktivt system

Inläggav Cortado » 2018-09-01 18:46


Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Tangband prövar seriespole i aktivt system

Inläggav HenrikE » 2018-09-01 23:46

Tangband skrev:För tillfället delas högtalaren aktivt vid 1,8 khz, 24 db/okt Linkwitz Riley både hög och lågpass.
Seriespole innan basen verkar bli på 0,71 mh enligt eluxons tabell. Sedan måste jag väl dela i dspn Dbx driverack pa2 så att det blir 3:e ordningens butterworth filter lågpass på basen.= tillsammans med spole borde det blir 4:e ordningen.
Stämmer detta ?

Det stämmer inte riktigt. Det blir fjärde ordningen ja, men det blir inte Linkwitz-Riley. Du får utan sannolikt en tonkurva från basen som börjar rulla av tidigare. Exakt hur det blir beror på elementets impedanskurva. Ska du göra en riktigt bra jämförelse lär du bli tvungen att mäta upp med och utan spolen och justera dsp:n tills kurvorna (både amplitud och fas) blir lika.
Jag ska testa på mitt system nån dag. Det står med på min långa lista med idéer till framtida projekt..


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster