Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Tangband » 2018-09-02 16:38

Det finns en uppsjö av apparater med stereomikar som kan spela in i cd-kvalitet.
Finns det någon som har erfarenhet av dessa två apparater, duger de för att på ett bra sätt spela in akustisk musik ? Tex en stråkkvartett ?
Zoom h4 pro ( 2000:- ) och Zoom h5 ( 2400:- ).

Är mikrofonerna bra på så pass prisbilliga apparater ?

Kan man spela in lika bra från en iPhone med externa mikrofoner ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-02 17:20

Jag har föregångaren, Zoom H4, och den är alldeles utmärkt för både akustiska inspelningar och via line-ingång. Dessutom finns ju fantommatning så jag brukar koppla till externa mickar när jag t.ex. vill komma upp lite med mickarna men ha kontroll över inspelaren. Bara köp!

Vet tyvärr inget om iPhone, ännu mindre om hur man ansluter externa mickar :) .

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-09-02 17:35

Jag har själv en H5. Men jag köpte den modellen mest för att det var rea. Den verkar inte fungera som ljudkort om man skulle önska. Ingen digital in/ut vad jag minns. Lite meckigt menysystem. Och lite pillriga knappar. Kanske låter den okej med de inbyggda mikarna, jag har mest använt de utomordentligt fina Line Audio OM1 (x2) alternativt CM3 (x2). Det vikigaste för mig var mikingångarna som har fantommatning. Om jag har nätanslutning använder jag hellre en ganska stor Marantz. Fördelen är väl att Zoom överlag inte kostar så mycket.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav IngOehman » 2018-09-02 19:31

Man kan skapligt påtagligt förbättra zoom:arna genom att applicera lite akustisk dämpning strategiskt.

Diskanten förbättras avsevärt! Kanske inte jätteviktigt för alla men förbättringspotentialen är så stor att jag har svårt att förstå varför de inte gjort den rätt själva, zoom-folket alltså. Även om man inte är akustiskt kunnig så är problemen ju väldigt lätta at mäta, liksom förbättringarna som går att göra.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav darkg » 2018-09-02 20:29

Här pratades det en hel del Zoom: viewtopic.php?p=1704039#p1704039
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav momus » 2018-09-02 20:41

Jag går jobbat som lärare på journalisthögskolan i mer eller mindre mitt hela liv- På slutet av min gärning, så använde vi H 4 Pro. Två varningar. Ett minneskort (16 GB) tog ungefär en minut att få bandaren i startläge och dom två inbyggda mikrofonerna är s k elektreter, dvs dom låter bra men är kanske sämre för fältmässigt bruk (dvs dom är väldigt känsliga för blåsljud, vind o d). annars funkar dom bra. Även om en föregångare (H3) pep en hel del (svagt pip under hela inspelningarna). Men det kanske var ett måndagsexemplar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Tangband » 2018-09-02 21:42

Tack för många goda råd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Bill50x » 2018-09-03 00:12

IngOehman skrev:Man kan skapligt påtagligt förbättra zoom:arna genom att applicera lite akustisk dämpning strategiskt.

Diskanten förbättras avsevärt! Kanske inte jätteviktigt för alla men förbättringspotentialen är så stor att jag har svårt att förstå varför de inte gjort den rätt själva, zoom-folket alltså. Även om man inte är akustiskt kunnig så är problemen ju väldigt lätta at mäta, liksom förbättringarna som går att göra.

Och hur applicerar man denna dämpning? Har en musicerande kamrat med en sådan apparat - och det låter inte alltid så bra om inspelningarna så varje förbättring skulle vara av godo...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-03 07:53

momus skrev:Jag går jobbat som lärare på journalisthögskolan i mer eller mindre mitt hela liv- På slutet av min gärning, så använde vi H 4 Pro. Två varningar. Ett minneskort (16 GB) tog ungefär en minut att få bandaren i startläge och dom två inbyggda mikrofonerna är s k elektreter, dvs dom låter bra men är kanske sämre för fältmässigt bruk (dvs dom är väldigt känsliga för blåsljud, vind o d). annars funkar dom bra. Även om en föregångare (H3) pep en hel del (svagt pip under hela inspelningarna). Men det kanske var ett måndagsexemplar.


Känsligheten för blås-/vindljud beror inte på elektretprincipen (som i princip är lika med kondensatormikrofoner). Rundtagande mikrofoner burkar vara mindre känsliga för det. Fältmässigheten kan ökas med lämpligt vindskydd. Personligen tycker jag det är synd att mikrofonerna är inbyggda, det minskar flexibiliteten en del. Jo, man kan köra externa mikar men då blir det också en annan kostnad.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav IngOehman » 2018-09-03 11:03

Tack för tillrättaläggandet om elektreter, du har såklart rätt - elektreter betyder inte vindkänslighet.

När det gäller de inbyggda mikrofonerna så tycker jag det blir konstigt att se på dem som en nackdel när de ju ingår och det ändå finns ingångar för externa mikrofoner. Rimligare att se dem som en bonus.

Dessutom en bonus som faktiskt fungerar så bra att de allra flesta användningar i praktiken tycks vara med dessa mikrofoner. Och som sagt - man kan även med enkla medel (lite dämpning) förbättra deras funktion påtagligt.



Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Tangband » 2018-09-03 11:11

Lägger man då dämpningen i urgröpningen som ser ut som en vagga under själva mikrofonerna ( mot själva apparaten )?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Almen » 2018-09-03 11:17

Här finns info om hur de dämpade en H1:a: Ur Ogjorts tråd om A-B
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Tangband » 2018-09-03 11:17

Zoom har även externa mikar tex iq6 som kopplas in via lightningkontakten i iphone. Kostar 800:- på thomann.
Någon som har erfarenhet av dessa ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Tangband » 2018-09-03 11:17

Almen skrev:Här finns info om hur de dämpade en H1:a: Ur Ogjorts tråd om A-B

Tack ska läsa :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Tangband » 2018-09-03 12:19

Iq6 verkar vara samma micar som zoom h4 :)
https://www.zoom-na.com/products/handy- ... ophone-ios

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-03 13:26

IngOehman skrev:När det gäller de inbyggda mikrofonerna så tycker jag det blir konstigt att se på dem som en nackdel när de ju ingår och det ändå finns ingångar för externa mikrofoner. Rimligare att se dem som en bonus.

Dessutom en bonus som faktiskt fungerar så bra att de allra flesta användningar i praktiken tycks vara med dessa mikrofoner. Och som sagt - man kan även med enkla medel (lite dämpning) förbättra deras funktion påtagligt.



Vh, iö


Ja, det klart att man "får dem på köpet" men de kunde ha varit löstagbara så att de inte måste sitta som de gör. De sitter t.ex. lite för tätt för AB-mickning. Hur som helst får man mycket för pengarna.

Har gjort en jämförelse mellan en XY-tagning på Zoom H4 och mina egna grejor med två mickar i ORTF. Det blev i mitt tycke för lite smal ljudbild med XY. Hade varit intressant att jämfört Zoom H4 med mikrofonerna utåt men det gavs aldrig tillfälle till det.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav IngOehman » 2018-09-03 13:28

Ahh.. du menar så. Jag är tveksam. Två löstagbara njurar skulle jag inte ha velat använda ändå. Det är bättre att de är som de är - en kompromiss men som är "optimerad" för sina förutsättningar. Skall jag använda lösa minrofoner så vill jag kunna välja något som är bättre.

- - -

Tack Almen för tråd-hänvisningen!

Jag hittade inga egna bilder på H1-modden, så dubbeltack.

Kan för övrigt nämna att "vi" i texten alltså är Anders (ogjort) och jag, och att ordet "oväntad" får står för Anders. :)

Problemet både hörs och är fysikaliskt beringat, så det är ju bara att titta på konstruktionen så väntar man sig problem (om man är akustisker i varje fall ;)). Jag väntade mig precis de problem som hittades, liksom att min föreslagna åtgärd skulle fungera.

Min egen H1 är för övrigt moddad på samma sätt. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Tell » 2018-09-03 13:51

Tangband skrev:Zoom har även externa mikar tex iq6 som kopplas in via lightningkontakten i iphone. Kostar 800:- på thomann.
Någon som har erfarenhet av dessa ?


Det där ser ju riktigt smidigt ut, synd bara att dom inte har nån usb-variant till riktiga telefoner :\

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inspelnings apparatur :är Zoom h4 el h5 bra?

Inläggav Tangband » 2018-10-06 21:26

Tell skrev:
Tangband skrev:Zoom har även externa mikar tex iq6 som kopplas in via lightningkontakten i iphone. Kostar 800:- på thomann.
Någon som har erfarenhet av dessa ?


Det där ser ju riktigt smidigt ut, synd bara att dom inte har nån usb-variant till riktiga telefoner :\


Jo, köpte nyss en sån där. :) Fungerar bra med wav 16 bit 48 kHz men jag har inte gjort så många inspelningar än för att avgöra absolut kvalitet. Men det kommer nog en tråd om det senare.
Mikrofonkapslarna är visst identiska med H4 modellen, det sitter även en A/D omvandlare i höljet. iPhonen lagrar bara den digitala informationen man spelar in, man kan sedan enkelt maila inspelningen eller skicka den via iCloud.

Största nackdelen hittills är väl att mikrofonen drar ganska mycket ström från iPhonen- ungefär 3 -4 timmars inspelning räcker det till om telefonen var fulladdad. Eftersom mikrofonen kopplas in via lightning-uttaget så är ladd-kontakten blockerad.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio och 9 gäster