Moderator: Redaktörer
Nordost CBDI 1 kostade för ett år sedan när jag köpte den 16000 kr.
För mig är den värd varenda krona.
mattepatte skrev:Det är ett välkänt faktum att silver oxiderar, det finns en tänkbar möjlighet att det kan ha orsakat din upplevelse.
Efter lite bytande av kabel blev kontaktytan "renare"
mattepatte skrev:Det är ett välkänt faktum att silver oxiderar, det finns en tänkbar möjlighet att det kan ha orsakat din upplevelse.
Efter lite bytande av kabel blev kontaktytan "renare"
Wolfie skrev:Däremot så är silveroxid en väldigt bra ledare det oxo...
Wolfie skrev:Visst kan ett förstärkarsteg behöva en liten tid på sig att hamna i rätt vilopunkt (pga temperatur drift etc) men det ska ju gå på någon minut... inte flera 100 timmars speltid
Ghost skrev: men 10 minuter (om ens det, bildröret i en TV behöver ju bara några sekunder) borde vara fullt tillräckligt för att uppnå korrekt drifttemperatur.
subjektivisten skrev:Ghost skrev: men 10 minuter (om ens det, bildröret i en TV behöver ju bara några sekunder) borde vara fullt tillräckligt för att uppnå korrekt drifttemperatur.
Nja, detta stämmer inte. Man rekomenderar att ett bildrör ska på iaf 30 min innan man kalibrerar det med t ex DVE. Så några sekunder stämmer inte.
Ghost skrev:subjektivisten skrev:Ghost skrev: men 10 minuter (om ens det, bildröret i en TV behöver ju bara några sekunder) borde vara fullt tillräckligt för att uppnå korrekt drifttemperatur.
Nja, detta stämmer inte. Man rekomenderar att ett bildrör ska på iaf 30 min innan man kalibrerar det med t ex DVE. Så några sekunder stämmer inte.
Det tar ju iaf knappast 30 minuter innan man får bra bild. Låter du TV:n vara på i 30 minuter innan du tittar på en film?
Som sagt, jag lade in en reservation för rörelektronik i mitt inlägg.
Isidor skrev:För CRT-teveapparater så behöver man knappast vänta 30 minuter innan systemet stabiliserats rimligt väl, gissningsvis räcker ett par minuter. För CRT-projektorer (inkl. bakprojektion) ändras dock konvergensen tydligt under den första halvtimmen eller så. I något mindre grad gäller detta även fokus, både optisk och elektromagnetisk. Den generella rekommendationen är nog anpassad för att gälla i samtliga fall.
Ghost skrev:Kalibrera perfekt bild på en normal CRT-TV är knappast något som man ger sig på annat än vid service. Det enda som går att justera är ju kontrast och ljusstyrka. Dessa parametrar bör stabiliseras rätt snabbt efter påslag. Konvergens, fokus mm är ju justeringar som man normalt aldrig når på en vanlig TV utan att öppna apparaten eller gå in i servicemenyn. Dessa ska dessutom ha ställts in rätt redan på fabrik.
Jag har aldrig hållit på med CRT-projektorer eller CRT-baserade storbildsapparater, så dessa kan jag inte tala för. Jag har bara läst att konvergensen kan vara ett litet helsike att ställa in oavsett hur länge apparaten har stått på.
subjektivisten skrev:Ghost skrev:Kalibrera perfekt bild på en normal CRT-TV är knappast något som man ger sig på annat än vid service. Det enda som går att justera är ju kontrast och ljusstyrka. Dessa parametrar bör stabiliseras rätt snabbt efter påslag. Konvergens, fokus mm är ju justeringar som man normalt aldrig når på en vanlig TV utan att öppna apparaten eller gå in i servicemenyn. Dessa ska dessutom ha ställts in rätt redan på fabrik.
Jag har aldrig hållit på med CRT-projektorer eller CRT-baserade storbildsapparater, så dessa kan jag inte tala för. Jag har bara läst att konvergensen kan vara ett litet helsike att ställa in oavsett hur länge apparaten har stått på.
För det första. Ska man seriöst se på hemmabio så BÖR man kalibrera TV'n eller projektorn hemma. Det gör alla seriösa hemmabio snubbar. Du ställer inte bara in kontrast och ljusstyrka utan även, färg, tint, skärpa. Oftast så kan man ta reda på service koden och gå själv in i service läge för att ställa bl a overscann mm, det har jag själv gjort på flera av mina TV-apparater.
Detta gör FULLT med folk som har hemmabio, inget man sysslar med på en service. Så jag frågar ÄNNU en gång;
VART finns den faktan som du hävdar? Eller är det något som du tror eller? JAG har berättat vart min info kommer ifrån; Joe Kane's kalibrerings DVD, DVE, något som dom flesta seriösa filmfantaster använder.
Sedan detta att TV'n är rätt inställd från fabriken. Nej, det stämmer inte i 99% av fallen. I don flesta fallen så är TV'n helt felaktigt inställda. Därför behöver man, om man vill ha ut det mesta av tv'n, kalibrera den med en kalibrerings DVD.
Ghost skrev:De texter om TV-reparation jag läst gör gällande attt det inte tar 30 minuter att värma upp TV:n, men jag kan förstås ha fel.
TV:n är rätt inställd från fabrik för minst 99% av folket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster