Tekniskt bra back-box ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Tekniskt bra back-box ?

Inläggav Tangband » 2018-09-05 18:46

Hur är det egentligen , är ett halvklot av trä en bra backbox för ett mellanregister till en högtalare, på insidan för att skydda från baselementet ljudtryck ?
Är det bättre geometri med ett halvklot för att stå emot stående vågor än en fyrkantig backbox ? Jag har läst att ett klot är bland det sämsta om man vill motverka stående vågor, men ett halvklot bör väl vara betydligt bättre ?
Hur ser en optimal backbox ut ? ( geometriskt )

( vi bortser nu från optimal lådstorlek och andra parametrar )

Nedan en tänkbar DIY backbox i form av ett halvklot från IKEA, 39 :-.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tekniskt bra back-box ?

Inläggav paa » 2018-09-05 20:41

Om man sätter halvklotet förskjutet i förhållande till baffelhålet och fyller det med källmaterial så borde det funka.
Annars är väl ett pvc rör mellan baffel och bakstycke (också förskjutet i höjdled) och fyllt med dämpmaterial inte så dumt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tekniskt bra back-box ?

Inläggav Tangband » 2018-09-05 22:05

paa skrev:Om man sätter halvklotet förskjutet i förhållande till baffelhålet och fyller det med källmaterial så borde det funka.
Annars är väl ett pvc rör mellan baffel och bakstycke (också förskjutet i höjdled) och fyllt med dämpmaterial inte så dumt.


Är ett halvklot, något förskjutet i förhållande till baffelhålet en tekniskt bättre lösning än en rektangulär backbox tycker du ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tekniskt bra back-box ?

Inläggav paa » 2018-09-05 22:12

Det kan jag inte påstå, men om man sätter ett halvklot centriskt mot baffelhålet, så är det definitivt inte en bra lösning i vilket fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Tekniskt bra back-box ?

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-05 22:17

Med ordentlig dämpning så spelar väl formen på lådan ingen roll, så länge det handlar om mellanregister med inte alltför lågt HP-filter.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tekniskt bra back-box ?

Inläggav Tangband » 2018-09-05 22:27

Kalejdokom skrev:Med ordentlig dämpning så spelar väl formen på lådan ingen roll, så länge det handlar om mellanregister med inte alltför lågt HP-filter.


Nej det förstås. Jag tänkte att om ett halvklot hade varit en suverän lösning så hade jag valt detta. Det hade ju varit enkelt. Nu verkar det som att det inte finns några speciella fördelar med halvklot om man går på det som paa skriver, en rektangulär eller ett rör verkar duga bra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Tekniskt bra back-box ?

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-05 22:48

Det finns ju även halvklot och kåpor för inbyggnad att köpa på t.ex. Ljudia eller Hifi-kit.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tekniskt bra back-box ?

Inläggav EmuMannen » 2018-09-05 23:26

Jag har läst om de som använder blomkrukor i terrakotta och som hävdar att det är riktigt bra. Har inte provat själv dock...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster