Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Upphottning av Sentec SCA-1

Inläggav Laila » 2018-07-02 23:07

Fostex skrev:....En induktans vid ingångsfiltret är utbytt till ett motstånd vilket tar bort en högpassavskärning, ....

Jo men visst, det glömde jag . . . vill minnas att jag bara ersatte dem(induktanserna)
med "straps" . . . har du möjligtvis värdet på motstånden(sällan eller aldrig försent för moddar :D ) . . . typ ?

Ps. RCA-honor beställda. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Inläggav Fostex » 2018-07-02 23:20

Javisst, 330 ohm ska motståndet vara på, 1 % metallfilm naturligtvis. R16 på utgången ska dock ha en strap. Kul att det blir kontaktbyte för dig med, önskar dig lycka till! :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Inläggav Fostex » 2018-07-02 23:22

Här kommer lite mätningar som utlovat. Jag vet inte riktigt hur rätt eller fel jag har gjort, men tycker att resultaten ser rimliga ut givet att mitt ljudkort såklart inte är spitzenklasse för denna typ av mätningar. Programmet jag använde mig av heter Rightmark Audio Analyzer.

Först en loopback-mätning på ljudkortet, som är ett Focusrite Saffire 6, följt av mätningar på min Sentec "SCA-9". Utgångssignalen från ljudkortet under mätningarna var -10 dBV, eller 0,316 V RMS. Försteget stod i 0 dB gain, och levererade alltså en lika stark signal på utgången som loopback-mätningen. Denna höjde jag sedan upp på ljudkortet tills RMAA tyckte att det var -1 dBFS, vilket är enligt manualen för programvaran.

Här finns fullständiga mätprotokoll ur RMAA:
Loopback
Sentec SCA-9

THD (t.h. Loopback | t.v. Sentec SCA-9):
BildBild

Brus (t.h. Loopback | t.v. Sentec SCA-9):
BildBild

THD har ökat från 0,0048 % till 0,0095 % med SCA-9 i signalvägen. Misstänker att det inte är så enkelt som att differensen är vad SCA-9 presterar, men det kanske ger en hint om att den inte ställer till det allt för mycket?

Hur låter det då?
Om någon är nyfiken på hur den låter gjorde jag även en ljudinspelning med och utan SCA-9 i loopen. Det går ju att använda om man vill testa i Foobars ABX, och är nivåmatchad så nära under 0,1 dB som jag lyckats förmå. Jag kan inte höra någon skillnad. Inte det absolut sista i ljudkvalitet på James Blake-låten, men det är något i alla fall. :)
Loopback
SCA-9
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Inläggav Laila » 2018-07-02 23:50

Fostex skrev:Javisst, 330 ohm ska motståndet vara på, 1 % metallfilm naturligtvis. R16 på utgången ska dock ha en strap. Kul att det blir kontaktbyte för dig med, önskar dig lycka till! :)

Tack å tackar, å lycka till själver med din tjusiga "restauration"(som ju redan verkar vara
fullbordad) . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Inläggav Morello » 2018-09-03 14:00

THD om nästan 0,01% vid 1 kHz känns inte helt friskt. Den borde snarast ligga en tiopotens lägre - tror jag.
Har du kontrollerat alla viloströmmar?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Inläggav Fostex » 2018-09-05 23:19

Betänk nu att jag är långt ifrån fullärd, så jag har inte stenkoll på hur jag mäter bias, kopplingen här är mer förvirrande än mina triviala experiment på labbplatta. Jämför jag spänningarna på transistorerna mot min LTSpice-simulering ser dock allt ut att stämma rätt fint.

Jag misstänker dock att det är mätningen i sig som inte är helt 100, ljudkortet i sig har ju inte fläckfria prestanda, och jag tycker att resultatet varierar en del mellan olika mätningar. Gjorde en ny THD-mätning ikväll som landade på 0,0075 % vid 1 kHz.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Inläggav Laila » 2018-09-05 23:37

Någon som hör(en) skillnad på THD 0.01% å THD 0.001% vid 1 kHz . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Horsyhorse
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-02-19
Ort: Kungsängen

Re: Upphottning av Sentec SCA-1 (nu med mätningar)

Inläggav Horsyhorse » 2019-03-08 18:13

Kul tråd, köpte ett för några månader sedan och idag var det dags att lyfta på locket och löda om TME. :)

Såg också att jag hade ett par extra ledare på kortet.....visade sig vara tappning direkt vid vollen bort till preout no1....inte undra på att jag
tyckte det var klen utgång. Bypass på linjedelen, check!

Preout no2 är dock intakt. (nu måste man ju lyssna på nytt. :)

Mvh

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster