Tips på billig dac med hög SNR

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-07 11:13

Någon som har tips på billig dac med väldigt lågt egenbrus och pop-fri start?
Balanserad utgång ska den ha med.
Behöver 8 kanaler (4st dacar) så måste vara billig.
Första generationen Cambridge Dacmagic hade bra SNR vill jag minnas, kanske 4st begagnade sådana är vad jag borde skaffa. Den låg på 115dB SNR orginal och 118dB moddad, vill jag minnas.
Jag har för mycket brus ur min nuvarande dac som mynnar ut i mina aktivt kopplade horn.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav Tangband » 2018-09-07 11:24

rajapruk skrev:Någon som har tips på billig dac med väldigt lågt egenbrus och pop-fri start?
Balanserad utgång ska den ha med.
Behöver 8 kanaler (4st dacar) så måste vara billig.
Första generationen Cambridge Dacmagic hade bra SNR vill jag minnas, kanske 4st begagnade sådana är vad jag borde skaffa.
Jag har för mycket brus ur min nuvarande dac som mynnar ut i mina aktivt kopplade horn.

Vilken dac har du ?
Om jag inte minns fel så är dacmagic ganska bra, kanske inte riktigt lika bra som Benchmark dac 2 och Yamaha wxc50, men kanske tillräckligt bra. Den har dessutom balanserade utgångar. Jag har för mig att det går att detektera dacmagic i djupbasregistret, och har också för mig att nån Hegel-dac presterade något lite bättre i nån test i radiohuset i Umeå. Minns inte när och var, så ta mitt inlägg med en nypa salt.

Kan du inte reglera mer med gain till slutstegen ? Är det verkligen dacen som brusar i ditt system ? Jag har inget problem med brus i mitt system som har en känslighet på 104 db i diskanten.

Specifikationer (tillverkarnas egna ) för två apparater använda som dac är tex:

Yamaha wxc 50 : 112 db
Benchmark dac 2 : 126 db

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-07 11:51

Fick tips om SMSL M8 Dac, med SNR på 125dB enligt spec.

Jag MÅSTE inte ha balanserad utgång egentligen.

Det är när min dac BSS BLU BOB2 är påslagen som jag jag har brus. Inte med bara slutsteg på.
Skulle kunna vara kablar möjligtvis.
Försvinner om jag vrider upp input attenuation på slutstegen till nästan max,
Men då dår jag för låg output.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav Almen » 2018-09-07 11:57

Det är inte en dator inkopplad någonstans...?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-07 12:05

Ingen dator. Ingen antenn.
Jag har 110dB känslighet på hornet ungefär, och 26dB gain i slutstegen, så det krävs bra elektronik.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav EmuMannen » 2018-09-07 12:59

Nu vet jag inte riktigt hur du tänkt använda din DAC(ar) men jag är sjukt nöjd med min byggd runt en HiFiBerry DAC+. Denna produkt är nog inte för alla men jag uppskattar flexibiliteten som ges i kombination med en Raspberry Pi, Linux och tredjepartsprogram som exempelvis ShairPort-sync (vilket gör att jag kan strömma lossless via AirPlay-protokollet). Det finns mycket att anmärka på om man kör out-of-the-box med en switchad väggbula och kraftmatat via i2S men det finns så mycket som kan moddas så det är lite upp till dig hur "bra" du vill ha det, detta givetvis inom ramen för vad hårdvaran klarar av. Den siffra för SNR som brukar nämnas för HiFiBerry DAC+ är 112 dB. Den finns som obalanserad men också i en balanserad modell, HiFiBerry DAC+ PRO XLR.

Men som sagt, om HiFiBerry är ett bra alternativ eller ej beror nog på vad man vill använda sin DAC till och hur mycket tid man är villig att lägga ned på moddande, Raspberry och Linux. Min DAC har stått och snurrat i mer än två år. Den har aldrig lagt sig på rygg, jag har 100% uptid (som mest drygt 9 månader) om jag inte själv bryter strömmen eller går in och bootar om för att jag uppdaterat OS:et eller liknande. HiFiBerry är rena himmelriket för DIY och det passar mig (jag är sjukt nöjd) men det är inte säkert att det passar er andra...

Ps. Det ni bör läsa på innan ni bestämmer er för att bygga något för musik runt Raspberry Pi är hur den är uppbyggd. Nätverksinterfacet (då tänker jag på det som går till TP-jacket) är långt ifrån brusfritt (men kan stängas av). Om kraften till DAC:en tas från Pajen så får man leva med den skit som injiceras den vägen (men det brukar gå att kraftmata via separat ingång men kan kräva en del moddande). Man bör även förstå hur bland annat nätverkstrafiken går internt så man förstår vilka begränsningar som finns. Detsamma gäller för Linux. att förstå exempelvis ALSA om man nu väljer att använda ALSA. Men även hur operativsystemet kan optimeras för ljud och rollen som DAC (beror på hur du vill använda din DAC). Det kan låta som mycket men med hjälp av Internet så tror jag de flesta kan ta till sig det som behövs.
Senast redigerad av EmuMannen 2018-09-07 13:34, redigerad totalt 2 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-07 13:07

Denna ser intressant ut:
https://www.indiegogo.com/projects/gala ... oming_soon
Men för dyr.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav EmuMannen » 2018-09-07 13:29

rajapruk skrev:Denna ser intressant ut:
https://www.indiegogo.com/projects/gala ... oming_soon
Men för dyr.

Är den inte från Orchard Audio? Deras ApplePi DAC får grymma recensioner. SNR på 128 dB!
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav Tangband » 2018-09-07 13:32

rajapruk skrev:Fick tips om SMSL M8 Dac, med SNR på 125dB enligt spec.

Jag MÅSTE inte ha balanserad utgång egentligen.

Det är när min dac BSS BLU BOB2 är påslagen som jag jag har brus. Inte med bara slutsteg på.
Skulle kunna vara kablar möjligtvis.
Försvinner om jag vrider upp input attenuation på slutstegen till nästan max,
Men då dår jag för låg output.


Aha, var tvungen att googla vad BSS blu Bob 2 var för något. Det är inte ett digitalt filter som jag trodde ? Kör du digitalt från ditt delningsfilter till denna flerkanalsdac ?
Om ditt delningsfilter har inbyggda dacar och analoga utgångar- varför inte prova med det. Om du inte har analoga utgångar på ditt filter ( kör du dator?) så är nog 4 dacmagic svårslagna, kan ibland köpas för en tusenlapp på blocket.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-09-07 14:53

rajapruk skrev:Någon som har tips på billig dac med väldigt lågt egenbrus och pop-fri start?
Balanserad utgång ska den ha med.
Behöver 8 kanaler (4st dacar) så måste vara billig.
Första generationen Cambridge Dacmagic hade bra SNR vill jag minnas, kanske 4st begagnade sådana är vad jag borde skaffa. Den låg på 115dB SNR orginal och 118dB moddad, vill jag minnas.
Jag har för mycket brus ur min nuvarande dac som mynnar ut i mina aktivt kopplade horn.


Liksom Tangban, undrar jag lite hur du har kopplat egentligen.

Använder du DAC rakt in i slutsteg och justerar nivån digital?

Om så är fallet: Gör inte det. Använd ett analogt försteg och justera nivån där istället.

Och vad ska du med åtta kanaler till? Har du något digital delningsfilter också?

Jag får liksom inte ihop det. Det är därför svårt att svara på din undran. Det kan därför leda till felaktig rekommendation och du får liknande problem som du redan har fast du har kastat ut mer pengar på fyra DAC:ar du kanske inte behöver.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav Tangband » 2018-09-07 15:52

Rakapruk, denna dac har 8 kanaler, verkar bra, 1800:- på thomann

Läs mer här

viewtopic.php?f=9&t=67938

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-07 16:15

Finns för samma pengar även i Sverige, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1633409

Varför behöver man ett SNR på 125 dB? Möjligen har du en knepig gain-struktur där signalnivån någonstans är för hög och därav brusgolvet ligger för högt? Om brusgolven ligger "rätt" räcker ofta långt mindre än CD-standardens SNR på 96 dB långt.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-07 17:15

Mitt system är lite speciellt, där dac-snr spelar roll. 4-vägs helt aktivt digitalt delad högtalare med horn och kompressiondrivers.

Ljudkedja:
iMac med itunes -> airplay över nätverk -> ATV4 -> HDMI -> OPPO BDP-103 med Vanity103HD-modd -> 7.1 kanaler digital AES/EBU -> BSS BLU-160 delningsfilter 7.1 nermixas till 2.0 och delas -> 8 kanaler digital blu-link över nätverkskabel -> BSS BLU BOB2 8-kanalsDAC (19dBu ut) -> Balanserad analog överföring -> 4st CROWN CTs-1200 slutsteg (26dB gain) —> 8st neutrik speakon högtalarkabel -> 8st Högtalarelement (vissa med 110dB känslighet från 1m)

Jag har sålt mina analoga utkort till delningsfiltret, jag vet inte om de brusade mindre, det doldes tidigare av högt ställda input attenuators på slutstegen. Nu har jag digitala utkort (8 kanaler spdif/aes3) i delningsfiltret.

Planen har hela tiden varit 4 fina dacar med hög SNR och helst AES3 input och balanserad output.
Senast redigerad av rajapruk 2018-09-07 17:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-09-07 17:20

rajapruk skrev:Mitt system är lite speciellt, där dac-snr spelar roll. 4-vägs helt aktivt digitalt delad högtalare med horn och kompressiondrivers.

Ljudkedja:
iMac med itunes -> airplay över nätverk -> ATV4 -> HDMI -> OPPO BDP-103 med Vanity103HD-modd -> 7.1 kanaler AES/EBU -> BSS BLU-160 delningsfilter 7.1 nermixas till 2.0 och delas -> 8 kanaler digital blu-link över nätverkskabel -> BSS BLU BOB2 8-kanalsDAC > Balanserad analog överföring -> 4st CROWN CTs-1200 slutsteg —> 8st neutrik speakon högtalarkabel -> 8st Högtalarelement

Jag har sålt mina analoga utkort till delningsfiltret, jag vet inte om de brusade mindre, det doldes tidigare av högt ställda input attenuators på slutstegen. Nu har jag digitala utkort (8 kanaler spdif/aes3) i delningsfiltret.

Planen har hela tiden varit 4 fina dacar med låg SNR och helst AES3 input och balanserad output.


Således: Du har en konstig koppling då du kör med digital volymreglering. Prova med att skaffa ett analogt försteg! T.ex. en äldre hembioreceiver med analog 7.1-ingång och pre-out för en lusentapp. :wink: Dock på egen risk, kanske har du nåt annat knas. :wink:
//Johan Lindroos

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-07 17:40

Konstig koppling? Är du från 1900-talet eller?! ;)

BSS BLU-160 jobbar internt med 41 bitars flyttal. Blir inte bättre volymreglering än så (trortycker jag).

Hela min delning och EQ är digital, så volymkontroll fås på köpet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-07 18:05

rajapruk skrev:Ingen dator. Ingen antenn.
Jag har 110dB känslighet på hornet ungefär, och 26dB gain i slutstegen, så det krävs bra elektronik.



Slutstegen verkar ha ett SNR på 105 dB. Relativt full uteffekt. Om du har väldigt lättdrivna högtalare borde du ha ett rejält "headroom". Om du bara använder en del av effekten skänker du väl en del av de där 105 dB SNR i slutstegen? Brusar det i högtalarna utan insignal i slutsteg?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-07 18:16

Jag säger det igen då.
Bara slutsteg på brusar inget. Slusteg plus dac på brusar (allt annat avstängt).

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-07 18:25

Man kan lösa problemet genom att sänka högtalarens känslighet med motstånd (LPAD) så döljs bruset, som i alla ”vanliga” system.
Men jag är inte vanlig. Jag löser hellre rotorsaken, dacens brus.
Så nu återgår vi till ämnet: tips på billig dac med hög SNR.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav DanNorman » 2018-09-07 18:42

Har du testat obalanserat?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-07 18:45

Den där BSS BLU BOB2 lämnar tydligen en massa dBu mer än vad slutsteget behöver. DAC:en sägs ha ett dynamiskt omfång om 110 dB. Om det är relaterat till +19 dBu ut och volymen regleras på "fel" ställe internt, sätter kanske utgångsteget brusgolvet? Om min tankegång stämmer borde brusgolvet hos den analoga utgången ligga ca 15 dB över ingångssteget på slutsteget.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-07 18:54

DanNorman skrev:Har du testat obalanserat?


Hur då? Dacen har bara balanserat ut och slutseget har bara balanserat in.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-07 19:58

RogerGustavsson skrev:Den där BSS BLU BOB2 lämnar tydligen en massa dBu mer än vad slutsteget behöver. DAC:en sägs ha ett dynamiskt omfång om 110 dB. Om det är relaterat till +19 dBu ut och volymen regleras på "fel" ställe internt, sätter kanske utgångsteget brusgolvet? Om min tankegång stämmer borde brusgolvet hos den analoga utgången ligga ca 15 dB över ingångssteget på slutsteget.


Ja det är en annan anledning till att jag vill byta dac. Den jag har nu har för hög utnivå senare när jag får hörlursförstärkaren som ska driva hornen. Den vill ha vanlig konsumentnivå på sin input.

Volymkontroll sker inte alls i dacen. Det görs i det digitala delningsfiltret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-07 20:04

Om inte brusnivån följer med när du drar ner volymen, är det antagligen det analoga utgångsstegets brusnivå som stör. Kan bero på för hög förstärkning (gain). Det går kanske att kasta om de båda heta ledarna i det balanserade kablaget?

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav HenrikE » 2018-09-08 13:30

Jag får inte riktigt ihop vad problemet är, förutom att dacen har mycket högte utnivå än du behöver. Dacen har större dynamiskt omfång än dina slutsteg. Om du dämpar på slustegens ingång tills full utsignal från dacen någorlunda matchar full uteffekt från stegen borde det bli hur bra som helst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-08 14:46

Ja, en passiv volymkontroll eller ett dämpled mellan DAC:en och slutsteget borde väl lösa det? Nu är det differentiell och då blir det lite svårare men olösbart är det inte.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav dewpo » 2018-09-08 15:39

Om ovanstående två talare har rätt, Vilket jag tror :twisted:
Borde-
https://spl.audio/studio/volume-8/?lang=en
Bild
-fixa biffen!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-08 16:50

Man väljer bland de här:

https://www.google.se/search?tbm=isch&q ... 1082&dpr=1

T.ex. http://www.uneeda-audio.com/pads/

Det behövs tre motstånd per kanal för en dämpsats. Möjligen är det enklare att sänka förstärkningen i DAC:ens analoga utgångssteg?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav rajapruk » 2018-09-08 18:34

Som jag skrev tidigt i tråden så har jag dämpat med input attenuator på slutstegen. Men för att få bort bruset tillräckligt så måste så mycket dämpas där att jag inte får ut den volym jag vill ha i slutändan.
Jag vill av flera olika anledningar ha en annan dac. Kan vi släppa detta nu tack och gå vidare med tips om billiga dacar med hög SNR.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav Tangband » 2018-09-08 19:01

rajapruk skrev:Som jag skrev tidigt i tråden så har jag dämpat med input attenuator på slutstegen. Men för att få bort bruset tillräckligt så måste så mycket dämpas där att jag inte får ut den volym jag vill ha i slutändan.
Jag vill av flera olika anledningar ha en annan dac. Kan vi släppa detta nu tack och gå vidare med tips om billiga dacar med hög SNR.

Har redan länkat, men denna 8 kanaliga dac skulle jag titta närmare på

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips på billig dac med hög SNR

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-08 19:02

Typ alla DAC:ar har ett SNR på 96 dB eller mer. Spelar du 110 dB kommer bruset att ligga på en nivå som är ohörbar. Det måste vara något annat fel i den kedja.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster