Advanced high current single push-pull circuit

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-09-04 21:47

Cortado skrev:
Morello skrev:Jag laddade hem schemat till DENON-stärkaren - det är en helt konventionell klass AB-apparat.


Rausborn, tycker du tar detta som ett slutgiltigt besked om vad Denon-lådan är. Huruvida det sedan är en rekommendation är väl en annan femma. Om du har 2k att spendera så tror jag du får leta ordentligt för att hitta något som är mer än marginellt bättre.

Jag hade dessutom hållt med till ett transistorsteg till Hifi. Rör behöver bytas ibland och det kostar.


Jag köpte faktiskt en Denon PMA-720AE.

Hur det låter?

Jag avstår att kommentera det.

Men jag är nöjd än så länge och man behöver inte vrida mycket på volymvredet för att det ska räcka till att driva mina Crescendohögtalare.

Blev faktiskt förvånad över att det behövdes så lite volympåslag.

Får tacka för alla kommentarer.

Man inser nu hur lite man vet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Cortado » 2018-09-04 21:59

Rausborn skrev:
Cortado skrev:
Morello skrev:Jag laddade hem schemat till DENON-stärkaren - det är en helt konventionell klass AB-apparat.


Rausborn, tycker du tar detta som ett slutgiltigt besked om vad Denon-lådan är. Huruvida det sedan är en rekommendation är väl en annan femma. Om du har 2k att spendera så tror jag du får leta ordentligt för att hitta något som är mer än marginellt bättre.

Jag hade dessutom hållt med till ett transistorsteg till Hifi. Rör behöver bytas ibland och det kostar.


Jag köpte faktiskt en Denon PMA-720AE.

Hur det låter?

Jag avstår att kommentera det.

Men jag är nöjd än så länge och man behöver inte vrida mycket på volymvredet för att det ska räcka till att driva mina Crescendohögtalare.

Blev faktiskt förvånad över att det behövdes så lite volympåslag.

Får tacka för alla kommentarer.

Man inser nu hur lite man vet.



Gott! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-05 08:02

Rausborn skrev:Blev faktiskt förvånad över att det behövdes så lite volympåslag.


Fast det säger egentligen ingenting mera än att gain-strukturen internt är uppbyggd på det viset. Det har ingenting med tillgänglig uteffekt att göra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav EmuMannen » 2018-09-05 09:31

RogerGustavsson skrev:
Rausborn skrev:Blev faktiskt förvånad över att det behövdes så lite volympåslag.

Fast det säger egentligen ingenting mera än att gain-strukturen internt är uppbyggd på det viset. Det har ingenting med tillgänglig uteffekt att göra.

Eller att ingången är designad för en lägre signalnivå än den aktuella källan. Själv vill jag gärna kunna utnyttja så mycket som möjligt av volymkontrollen och inte vara begränsad till typ en 20% sektor. Inte helt enkelt med källor som spänner mellan 500mV till 2V om ”gain-strukturen” hanterar alla källor lika...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav jansch » 2018-09-05 20:17

EmuMannen skrev:
RogerGustavsson skrev:
Rausborn skrev:Blev faktiskt förvånad över att det behövdes så lite volympåslag.

Fast det säger egentligen ingenting mera än att gain-strukturen internt är uppbyggd på det viset. Det har ingenting med tillgänglig uteffekt att göra.

Eller att ingången är designad för en lägre signalnivå än den aktuella källan. Själv vill jag gärna kunna utnyttja så mycket som möjligt av volymkontrollen och inte vara begränsad till typ en 20% sektor. Inte helt enkelt med källor som spänner mellan 500mV till 2V om ”gain-strukturen” hanterar alla källor lika...


Rausborn - Det är vanligt att man tycker att det låter lite eller å andra sidan mycket vid t.ex. 3/10 dels volympåslag. Volympot:en är ju också dessutom logarimisk för att den skall vara "anpassad" till hörseln. Alltså, på "3:an" av 10 max på volymkontrollen kan betyda 2W medeleffekt, eller 20W medeleffekt eller 200W medeleffekt beroende på ljudkälla och phonogrammets utstyrning.

Lyssna på vid vilket läge på volymkontrollen där det normalt börjar låta illa (om högtalarna tål det), förhoppningsvis är det någonstans mellan 5-7 på volymkontrollen om den går till 10. då kan du vara säker på att de flesta inspelningar går att spela "på högsta volym" samtidigt som volymkonrollen är användbar.
Tänk på att om du vill spela "dubbelt så högt" krävs bortåt 10ggr mer uteffekt (i teorin). Dubbelt effekt är hörbart men det låter bara lite högre.
Exempel: Tycker man t.ex. att en 50Wattare är för lite så är det ingen större ide' att satsa på en 70wattare. För lite betyder nästan alltid det att behövs MINST dubbla effekten.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-09-06 09:51

EmuMannen skrev:
RogerGustavsson skrev:
Rausborn skrev:Blev faktiskt förvånad över att det behövdes så lite volympåslag.

Fast det säger egentligen ingenting mera än att gain-strukturen internt är uppbyggd på det viset. Det har ingenting med tillgänglig uteffekt att göra.

Eller att ingången är designad för en lägre signalnivå än den aktuella källan. Själv vill jag gärna kunna utnyttja så mycket som möjligt av volymkontrollen och inte vara begränsad till typ en 20% sektor. Inte helt enkelt med källor som spänner mellan 500mV till 2V om ”gain-strukturen” hanterar alla källor lika...


Är det en fördel ljudmässigt att vrida upp volymen på min förstärkare,om källan har låg spänning?

Eller är det tvärtom.

Kanske dum fråga,men jag är ju dum när det gäller avancerad elektronik.
Senast redigerad av Rausborn 2018-09-06 10:48, redigerad totalt 1 gång.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-09-06 10:09

jansch skrev:
EmuMannen skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast det säger egentligen ingenting mera än att gain-strukturen internt är uppbyggd på det viset. Det har ingenting med tillgänglig uteffekt att göra.

Eller att ingången är designad för en lägre signalnivå än den aktuella källan. Själv vill jag gärna kunna utnyttja så mycket som möjligt av volymkontrollen och inte vara begränsad till typ en 20% sektor. Inte helt enkelt med källor som spänner mellan 500mV till 2V om ”gain-strukturen” hanterar alla källor lika...


Rausborn - Det är vanligt att man tycker att det låter lite eller å andra sidan mycket vid t.ex. 3/10 dels volympåslag. Volympot:en är ju också dessutom logarimisk för att den skall vara "anpassad" till hörseln. Alltså, på "3:an" av 10 max på volymkontrollen kan betyda 2W medeleffekt, eller 20W medeleffekt eller 200W medeleffekt beroende på ljudkälla och phonogrammets utstyrning.

Lyssna på vid vilket läge på volymkontrollen där det normalt börjar låta illa (om högtalarna tål det), förhoppningsvis är det någonstans mellan 5-7 på volymkontrollen om den går till 10. då kan du vara säker på att de flesta inspelningar går att spela "på högsta volym" samtidigt som volymkonrollen är användbar.
Tänk på att om du vill spela "dubbelt så högt" krävs bortåt 10ggr mer uteffekt (i teorin). Dubbelt effekt är hörbart men det låter bara lite högre.
Exempel: Tycker man t.ex. att en 50Wattare är för lite så är det ingen större ide' att satsa på en 70wattare. För lite betyder nästan alltid det att behövs MINST dubbla effekten.


Tack för förslagen!

Vet inte om jag förstod det hela till fullo,men jag spelar på moderata ljudnivåer och upplever inte att det behövs mer förstärkareffekt.

Vågar inte dra på så att det låter illa,mina Crescendohögtalare är jag rädd om!

Lyssnar mest på Spotify premium och använder en DOUK dac med 1,0 Volt RMS utnivå på ljudet.
https://www.amazon.com/Douk-Audio-DSD17 ... B01EJFHZ68

50 Watt vid 8 Ohm är Denon PMA-720AE specificerad på. https://www.denon.co.uk/uk/product/hifi ... r/pma720ae

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav EmuMannen » 2018-09-06 13:54

Rausborn skrev:Är det en fördel ljudmässigt att vrida upp volymen på min förstärkare,om källan har låg spänning?

Vad har du för val? Om du har en låg insignal och vill förstärka den till en given utsignal så krävs ett större utslag på volymkontrollen än för en starkare insignal. Alternativet är att behålla samma utslag och få lägre volym för en källa med lägre insignal (vilket verkar dumt).
Rausborn skrev:Eller är det tvärtom.

Vill du förstärka insignalen till en viss nivå så finns det inget tvärtom.
Rausborn skrev:Kanske dum fråga,men jag är ju dum när det gäller avancerad elektronik.

Nej det är ingen dum fråga och mitt svar är att det beror på. Ofta ger försteg och slutsteg full effekt oavsett vad volymkontrollen står på, dvs. volymkontrollen dämpar signalen och då spelar det ingen större roll "ljudmässigt" om den står på fullt eller ej (signalen är redan fullt förstärkt). Men om du i stället har en aktiv volymkontroll så förstärks signalen mindre vid låg nivå (och mer på hög nivå) vilket i teorin bör ge bättre ljud vid låg volym (och i förhållande något sämre vid hög volym). Men som vanligt gäller att teorin är vettigt implementerad i praktiken för att det verkligen skall bli "bättre" ljud. Sen måste din hörsel, placering i rummet, högtalare med mera också inkluderas så risken är rätt stor att andra faktorer påverkar ljudet mer än aktiv vs. passiv volymkontroll.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav EmuMannen » 2018-09-06 14:44

Rausborn skrev:Vet inte om jag förstod det hela till fullo,men jag spelar på moderata ljudnivåer och upplever inte att det behövs mer förstärkareffekt.

Tänk inte så mycket i watt utan tänk i stället i gain (förstärkning). Tänk att du har två källor, en med 0.5V insignal och den andra med 1.0V. Säg vidare att ditt slutsteg har en känslighet av 1.5V. Det innebär att du i princip kan mata slutsteget med 1.5V innan den börjar klippa. Så hur mycket kan du max förstärka insignalen från dina källor? 0.5V -> 1.5V = 9.5dB, 1V -> 1.5V = 3.5dB. 6 dB skillnad för samma volym för de olika källorna. För att öka volymen med 3dB krävs dubbla effekten men för att dubbla volymen krävs 10dB. Är du med så långt?

Så låt oss säga att du med din 1V källa är nöjd då volymkontrollen står på 50% vad skulle det motsvara med din 0.5V källa? 50% + 6dB så då blir det en fråga om hur stort utslag 6dB motsvarar på din volymkontroll? Men låt säga att du har en passiv volymkontroll då innebär full volym 0% dämpning. Så om slutsteget ger 32dB förstärkning och försteget har unity gain (ingen förstärkning) så får du 40V ut från din 1V källa och 20V ut från din 0.5V källa. Notera att vi inte mätt något i watt såhär långt. Så vad motsvarar 40V om du skall driva ett par 8 ohm högtalare? 200W men för 20V krävs bara 50W. Så det är så du måste tänka. Så låt oss räkna baklänges. Om du har en integrerad förstärkare på 70W som förstärker 32dB vad motsvarar det för spänning? Cirka 24V. Vilken inspänning motsvarar detta? Cirka 600mV, så full volym för 600mV är gränsen innan det börjar klippa och det motsvarar 32dB. Om du i stället matar med en insignal på 1V så når du 24V vid cirka 28dB. Du måste med andra ord minska volymkontrollen med 4dB för att det inte skall klippa. Eftersom denna signal är starkare än 600mV så kommer du inte utnyttja hela volymkontrollen men utsignalen är fortfarande 24V och du utnyttjar fortfarande 70W för att driva dina högtalare. Jag vet inte om detta kan vara till någon hjälp men så brukar jag tänka i alla fall...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-09-06 16:25

EmuMannen skrev:
Rausborn skrev:Vet inte om jag förstod det hela till fullo,men jag spelar på moderata ljudnivåer och upplever inte att det behövs mer förstärkareffekt.

Tänk inte så mycket i watt utan tänk i stället i gain (förstärkning). Tänk att du har två källor, en med 0.5V insignal och den andra med 1.0V. Säg vidare att ditt slutsteg har en känslighet av 1.5V. Det innebär att du i princip kan mata slutsteget med 1.5V innan den börjar klippa. Så hur mycket kan du max förstärka insignalen från dina källor? 0.5V -> 1.5V = 9.5dB, 1V -> 1.5V = 3.5dB. 6 dB skillnad för samma volym för de olika källorna. För att öka volymen med 3dB krävs dubbla effekten men för att dubbla volymen krävs 10dB. Är du med så långt?

Så låt oss säga att du med din 1V källa är nöjd då volymkontrollen står på 50% vad skulle det motsvara med din 0.5V källa? 50% + 6dB så då blir det en fråga om hur stort utslag 6dB motsvarar på din volymkontroll? Men låt säga att du har en passiv volymkontroll då innebär full volym 0% dämpning. Så om slutsteget ger 32dB förstärkning och försteget har unity gain (ingen förstärkning) så får du 40V ut från din 1V källa och 20V ut från din 0.5V källa. Notera att vi inte mätt något i watt såhär långt. Så vad motsvarar 40V om du skall driva ett par 8 ohm högtalare? 200W men för 20V krävs bara 50W. Så det är så du måste tänka. Så låt oss räkna baklänges. Om du har en integrerad förstärkare på 70W som förstärker 32dB vad motsvarar det för spänning? Cirka 24V. Vilken inspänning motsvarar detta? Cirka 600mV, så full volym för 600mV är gränsen innan det börjar klippa och det motsvarar 32dB. Om du i stället matar med en insignal på 1V så når du 24V vid cirka 28dB. Du måste med andra ord minska volymkontrollen med 4dB för att det inte skall klippa. Eftersom denna signal är starkare än 600mV så kommer du inte utnyttja hela volymkontrollen men utsignalen är fortfarande 24V och du utnyttjar fortfarande 70W för att driva dina högtalare. Jag vet inte om detta kan vara till någon hjälp men så brukar jag tänka i alla fall...


Tack för utförligt svar!

Börjar bli komplicerat,det här med förstärkare.

Det hade ju underlättat om man kunde reglera gain-nivån i förstärkare och på så vis anpassa de olika källornas inspänning,så att volymvredet kunde användas i hela sin utsträckning.

Känns ju onödigt att vrida upp volymen enbart till hälften innan klippning, när inspänningen är hög.

I mitt fall skulle en Denon PMA-520AE vara fullt tillräckligt till min kringutrustning.
https://www.denon.co.uk/uk/product/hifi ... r/pma520ae

Eller har jag fattat fel?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav EmuMannen » 2018-09-06 16:33

Rausborn skrev:Det hade ju underlättat om man kunde reglera gain-nivån i förstärkare och på så vis anpassa de olika källornas inspänning,så att volymvredet kunde användas i hela sin utsträckning.?

Helt rätt och det finns på vissa försteg/förstärkare men det har också sina nackdelar. Det du tvingas göra är att dämpa en signal innan du förstärker den igen (det är som att ha två volymkontroller, en statisk per källa och en dynamisk som är gemensam för alla källor). Men jag håller med, för bekvämlighetskull kan jag leva med det men vi är alla olika. Dessutom handlar det inte bara om att kunna använda hela reglaget utan även att reglaget ger samma nivå för alla källor.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav EmuMannen » 2018-09-06 16:46

Rausborn skrev:Känns ju onödigt att vrida upp volymen enbart till hälften innan klippning, när inspänningen är hög.

Det kan man tycka men vad är alternativet när det skiljer rätt mycket mellan olika källor? Säg att du har ett RIAA-slutsteg som lämnar 500mV och en CD-spelare som lämnar 2V (inte helt ovanligt) så är det en skillnad på dryga 12dB (mer än dubbel volym)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav EmuMannen » 2018-09-06 17:05

EmuMannen skrev: Om du har en integrerad förstärkare på 70W som förstärker 32dB vad motsvarar det för spänning? Cirka 24V. Vilken inspänning motsvarar detta? Cirka 600mV, så full volym för 600mV är gränsen innan det börjar klippa och det motsvarar 32dB.

Jag inser att jag här gör en tankevurpa. Jag räknade inte med känsligheten utan uteffekten så i mitt resonemang borde det stå att det krävs 600mV för att nå 24V vid 32dB förstärkning, vilket motsvarar 70W för 8 ohms last. Så detta motsvarar inte gränsen när förstärkaren börjar klippa (för det behöver vi veta känsligheten) utan snarare när vi når gränsen för den effekt förstärkaren kan leverera. I övrigt håller resonemanget, tror jag...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav EmuMannen » 2018-09-06 17:35

Jag hittade en artikel som beskriver problemet rätt bra (problemet med att det kan upplevas som om förstärkaren är kraftfull bara för att det krävs litet utslag på volymkontrollen).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-09-06 21:06

EmuMannen skrev:Jag hittade en artikel som beskriver problemet rätt bra (problemet med att det kan upplevas som om förstärkaren är kraftfull bara för att det krävs litet utslag på volymkontrollen).


Tack för länken!

Vad jag förstår,så är min Denonförstärkare en förstärkare med hög känslighet och därmed extra känslig för volympåslag,särskilt vid en relativ hög in-nivå från t.ex min dac på 1,0 Volt RMS eller från en CD-spelare som typiskt,enligt artikeln, levererar 2,0 Volt

Då blir ju det att försiktigt ratta på volymvredet på förstärkaren.

Nackdelen,enligt artikeln,med hög känslighet på förstärkaren, är att ljudtkvalitén riskerar att försämras.

Så enligt ovan resonemang,skulle min Denonförstärkare inte vara så lyckad,om man eftersträvar transparens och ofärgat ljud.

I teorin alltså.

Återstår att lyssna länge och ordentligt på olika apparater och avspelningskällor.

Sen borde väl även högtalarnas känslighet och uppbyggnad spela en viktig roll.

Det är ju trots allt ur högtalarna det slutliga resultatet levereras till örat.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-09-07 09:49

Rausborn skrev:
EmuMannen skrev:Jag hittade en artikel som beskriver problemet rätt bra (problemet med att det kan upplevas som om förstärkaren är kraftfull bara för att det krävs litet utslag på volymkontrollen).


Tack för länken!

Vad jag förstår,så är min Denonförstärkare en förstärkare med hög känslighet och därmed extra känslig för volympåslag,särskilt vid en relativ hög in-nivå från t.ex min dac på 1,0 Volt RMS eller från en CD-spelare som typiskt,enligt artikeln, levererar 2,0 Volt

Då blir ju det att försiktigt ratta på volymvredet på förstärkaren.

Nackdelen,enligt artikeln,med hög känslighet på förstärkaren, är att ljudtkvalitén riskerar att försämras.

Så enligt ovan resonemang,skulle min Denonförstärkare inte vara så lyckad,om man eftersträvar transparens och ofärgat ljud.

I teorin alltså.



Återstår att lyssna länge och ordentligt på olika apparater och avspelningskällor.

Sen borde väl även högtalarnas känslighet och uppbyggnad spela en viktig roll.

Det är ju trots allt ur högtalarna det slutliga resultatet levereras till örat.



För att komplicera det hela,kan man ju koppla in ett slutsteg,med reglerbart gain och på så vis utnyttja volymvredets hela skala,utan risk för tidig klippning och även välja ett slutsteg som levererar högre effekt,om det nu är en fördel.

Har sett blytunga slutsteg som levererar flera hundra watt och kostar förmögenheter,men är ljudet "bättre".

Denon PMA-720AE har ju preout och används den möjligheten blir ju Denonförstäkaren ett försteg.

Men då rusar antagligen priset i höjden och ytterligare en apparatlåda i hyllan vill jag undvika.

Komplicerat att handla en prisvärd förstärkare tycker jag,när jag enbart var ute efter en förstärkare med ett transparent och ofärgat ljud.

Måste man vara elektronikingenjör för att handla en sådan förstärkare?

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-09-07 23:11

Har nu testat med andra prylar.

Denon AVR-2807 som försteg.(1500:- som begagnat)

Holographic Audio Amp Sixteen som slutsteg.

Douk Audio USB-dac.

Opus3 Crescendo betonghögtalare(60 kg/st) 4 Ohm/60 Watt

Källa Spotify premium från en Toshiba Satellite L50 laptop.

Skiter i alla värden och långa utläggningar om tekniska finesser,utan jag går direkt på mina lyssningserfarenheter.

Det låter jävligt bra.

Men priset på slutsteget är ju annorlunda,dvs. mer än vad som är hälsosamt för husfriden.

Men här kan man tala om ett rent och fint ljud. :D

Som jag efterlyste i ett av mina första inlägg.

Trevlig helg!

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-09-08 10:02

[quote="Rausborn"]Har nu testat med andra prylar.

Denon AVR-2807 som försteg.(1500:- som begagnat)


Har nu kopplat enbart Denon AVR-2807 till högtalarna.

Ingen extern dac,enbart den inbyggda i laptopen.

Hörlursuttaget på laptopen sedan rakt in i Denonreceivern.

Väldigt bra ljud och prisvärt till tusen.

Fick öka volymen lit e på receivern,jämfört med att använda den externa dacen.

Så 1500:- för 12 år gammal receiver åstadkommer ett ljud,som enligt mina preferenser är i toppklass.

Och Carlsson OA-50 högtalarna låter också helt i min smak.

Receivern rekommenderas ju på CarlssonPlanet och även andra kunniga personer prisar receiverns förmåga att återge ljud på ett transparent och ofärgat sätt.

Gammalt och begagnat behöver inte innebära sämre ljud.

Åtminstone inte i mina öron.

Så tipset att leta begagnat och lyssna på vad vad kunnigt folk anser som prisvärt är väl slutsatsen av hela den här historien.

Saknar man kunskaperna så får man lyssna på goda råd.

Så slipper man bli förförd av tillverkarnas säljsnack och åtskilliga tusenlappar fattigare för sämre prylar.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav NADifierad » 2018-09-08 10:37

Kul att det låter bra :) .
Nu kan jag inte mycket om laptops, men om möjligheten finns att få ut digital signal ur den, så har du en möjlighet att jämföra ljudet i laptoppens DAC med Daccen i 2807an...
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Tangband » 2018-09-08 11:02

NADifierad skrev:Kul att det låter bra :) .
Nu kan jag inte mycket om laptops, men om möjligheten finns att få ut digital signal ur den, så har du en möjlighet att jämföra ljudet i laptoppens DAC med Daccen i 2807an...


Denon 2807 låter fint som helt integrerad förstärkare. Den inbyggda dacen låter även den bra.
Jag skulle säga att om jag mestadels använder spotify premium ( 320 kbit ) och använder passiva högtalare ( även de bästa ) så finns det ingen större anledning att köpa nåt bättre. Skillnaden blir inte stor till det bättre med tex holografic pre och Nad 208 . Kostnaden däremot blir omotiverad .
Vill man ha det mycket bättre så blir det istället i första hand en signalkälla som spelar i cd-kvalitet, i andra hand dsp filter och helt aktiv drift- min erfarenhet. Det är ganska enkelt att bygga om dina opus 3 crescendo till aktiva högtalare.

Men jag skulle inte heller ens tänka på det , föränn jag ställt upp högtalarna där de låter bäst i rummet.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-09-08 12:02

NADifierad skrev:Kul att det låter bra :) .
Nu kan jag inte mycket om laptops, men om möjligheten finns att få ut digital signal ur den, så har du en möjlighet att jämföra ljudet i laptoppens DAC med Daccen i 2807an...


Ja,det är kul när man känner sig nöjd och det rycker lite i smilbanden,när musiken strömmar mot en.

Det finns ett HDMI uttag på laptopen,men har inte lyckats att aktivera ljudet från det formatet på Denonreceivern,som faktiskt har 2 st HDMI ingångar.

Och användarmanualen är tjock som en bibel och det finns en djungel av menyer,som jag inte lyckats hitta rätt i.

Goda råd mottages tacksamt!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav darkg » 2018-09-08 12:15

Äldre receivrar kunde inte nödvändigtvis ta ljudet genom HDMI, ingen aning om det gäller din Denon :)
Don’t just do something, sit there.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-09-08 12:18

Tangband skrev:
NADifierad skrev:Kul att det låter bra :) .
Nu kan jag inte mycket om laptops, men om möjligheten finns att få ut digital signal ur den, så har du en möjlighet att jämföra ljudet i laptoppens DAC med Daccen i 2807an...


Denon 2807 låter fint som helt integrerad förstärkare. Den inbyggda dacen låter även den bra.
Jag skulle säga att om jag mestadels använder spotify premium ( 320 kbit ) och använder passiva högtalare ( även de bästa ) så finns det ingen större anledning att köpa nåt bättre. Skillnaden blir inte stor till det bättre med tex holografic pre och Nad 208 . Kostnaden däremot blir omotiverad .
Vill man ha det mycket bättre så blir det istället i första hand en signalkälla som spelar i cd-kvalitet, i andra hand dsp filter och helt aktiv drift- min erfarenhet. Det är ganska enkelt att bygga om dina opus 3 crescendo till aktiva högtalare.

Men jag skulle inte heller ens tänka på det , föränn jag ställt upp högtalarna där de låter bäst i rummet.


Har faktiskt en DVD spelare,som ligger och skräpar i en hörna,som jag använde som CD-spelare när jag var fast i Carlssonträsket.

Även den rekommenderas som cd-spelare av CarlssonPlanet.

Det är en Pioneer DV-LX50,som jag gav 700:- kronor för.

Har en del Opus3 cd-skivor i hyllan i SACD format,men har inte testat att spela ännu.

Ser ut att bli en angenäm helg!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Tangband » 2018-09-08 13:13

Kul :)

Ja begagnat kan man verkligen göra fynd.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: flow och 7 gäster