Moderator: Redaktörer
Wiki skrev:Medicinskt används PTFE till exempel i implantat. De goda kemiska egenskaperna hos PTFE-plast gör att implantatet har lång livstid. Den glatta ytan reducerar faran för att tromboser byggs upp.
kol–fluor-bindningen en av de starkaste bindningarna i organisk kemi.
petersteindl skrev:Jag har länge varit en förespråkare för materialet Teflon. Det är ett slags inert material vid rumstemperatur och upp till, kanske 300 grader eller mer och har för vissa ändamål synnerligen positiva egenskaper.
Jag ser nu på en film på SVT.se som handlar om DuPont som tillverkar Teflon. Jag är inte säker på om jag är en förespråkare längre. Jag har inte sett hela ännu, men känner mig förfärad av det jag hittills sett.
Se dokumentären och avgör. Vad tycks?
https://www.svtplay.se/video/19709119/den-bittra-smaken-av-teflon
Teflon finns även en del inom elektronik. I kablar, kondensatorer, etc.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Nu har jag sett hela dokumentären. Jag rekommenderar verkligen att se den.
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Nu har jag sett hela dokumentären. Jag rekommenderar verkligen att se den.
Mvh
Peter
Det verkade på dokumentären som att 3M insåg faran och slutade med PTFE-tillverkning, men 3M tillverkar idag PTFE som dom kallar Dyneon.
Undrar om deras tillverkningsmetod är säker idag?
RogerGustavsson skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Nu har jag sett hela dokumentären. Jag rekommenderar verkligen att se den.
Mvh
Peter
Det verkade på dokumentären som att 3M insåg faran och slutade med PTFE-tillverkning, men 3M tillverkar idag PTFE som dom kallar Dyneon.
Undrar om deras tillverkningsmetod är säker idag?
Du Pont har väl förlagt produktion i länder som inte bryr sig så mycket?
Adhoc skrev:I förra jobbet handlades det en hel del med PTFE ("teflon"). För ca 5-6 år sedan blev PTFE:en snabbt en bristvara runtom i världen, gick knappt att få tag på med priser som gick upp rejält. Anledningen var att gamla tillverkningsmetoden inte längre tilläts. Minns och tror jag rätt var det att "C8" som nämns i dokumentären och som ett av utgångsämnena i tillverkningen inte fick användas och skulle ersättas av någon annan mindre jävlig kemikalie.
Oavsett bättre tillverkningsmetod idag, uttjänta artiklar för gemene man typ kläder med Gore-Tex eller annat PTFE-fabrikat bör slängas i deponi eller farligt avfall på tippen. Förbränns det vid för låg temperatur bildas väldigt giftiga gaser.
Perfector skrev:...
Då förbränns även de gaser som bildas vid förbränningen och resultatet blir varm luft enbart
RogerGustavsson skrev:BT Kemi's område är fortfarande under sanering och beräknas vara klar hösten 2020. De första tunnorna grävdes upp 1975.
Enligt Wikipedia:
"Det anses inte ekonomiskt försvarbart att totalsanera området där BT Kemi låg. Däremot har man beslutat att sanera till en föroreningsnivå som är acceptabel i förhållande till den markanvändning som planeras, och området är det av länsstyrelsen högst prioriterade saneringsområdet i Skåne. Sanering påbörjades efter flera förseningar i april 2008. Våren 2009 har hela norra delen av det gamla fabriksområdet färdigsanerats. Totalt 77 000 ton jord har grävts bort och fraktats med båt från Landskrona till Tyskland där jorden slutligen saneras. Saneringen av den södra delen av området planeras påbörjas sommaren 2010, och beräknas enligt en kostnadsplan som projektstyrelsen för BT-kemi tillsammans med länsstyrelsen tagit fram kosta 183 miljoner kronor."
Perfector skrev:Jag tänkte mer på tunnorna man fick upp, men tackar för infon som vanligt.
Perfector skrev:Adhoc skrev:I förra jobbet handlades det en hel del med PTFE ("teflon"). För ca 5-6 år sedan blev PTFE:en snabbt en bristvara runtom i världen, gick knappt att få tag på med priser som gick upp rejält. Anledningen var att gamla tillverkningsmetoden inte längre tilläts. Minns och tror jag rätt var det att "C8" som nämns i dokumentären och som ett av utgångsämnena i tillverkningen inte fick användas och skulle ersättas av någon annan mindre jävlig kemikalie.
Oavsett bättre tillverkningsmetod idag, uttjänta artiklar för gemene man typ kläder med Gore-Tex eller annat PTFE-fabrikat bör slängas i deponi eller farligt avfall på tippen. Förbränns det vid för låg temperatur bildas väldigt giftiga gaser.
Då bränner man vid väldigt höga temperaturer istället.
Det gjordes i Sverige när man grävde upp marken vid Tekomatorp och gjorde sig av med alla tunnor med giftigt avfall från tillverkning på orten.
Då förbränns även de gaser som bildas vid förbränningen och resultatet blir varm luft enbart
paa skrev:Perfector skrev:Adhoc skrev:I förra jobbet handlades det en hel del med PTFE ("teflon"). För ca 5-6 år sedan blev PTFE:en snabbt en bristvara runtom i världen, gick knappt att få tag på med priser som gick upp rejält. Anledningen var att gamla tillverkningsmetoden inte längre tilläts. Minns och tror jag rätt var det att "C8" som nämns i dokumentären och som ett av utgångsämnena i tillverkningen inte fick användas och skulle ersättas av någon annan mindre jävlig kemikalie.
Det gjordes i Sverige när man grävde upp marken vid Tekomatorp och gjorde sig av med alla tunnor med giftigt avfall från tillverkning på orten.
Det är inte möjligt att bränna bort grundämnen som t.ex svavel klor och fluor. Det blir inte syre, kväve och koldioxid av detta oavsett temperatur!
paa skrev:Perfector skrev:Adhoc skrev:I förra jobbet handlades det en hel del med PTFE ("teflon"). För ca 5-6 år sedan blev PTFE:en snabbt en bristvara runtom i världen, gick knappt att få tag på med priser som gick upp rejält. Anledningen var att gamla tillverkningsmetoden inte längre tilläts. Minns och tror jag rätt var det att "C8" som nämns i dokumentären och som ett av utgångsämnena i tillverkningen inte fick användas och skulle ersättas av någon annan mindre jävlig kemikalie.
Det är inte möjligt att bränna bort grundämnen som t.ex svavel klor och fluor. Det blir inte syre, kväve och koldioxid av detta oavsett temperatur!
NADifierad skrev:Har tittat på två avsnitt.
En bitvis skrämmande framtidsfundering .
Det förutsätter att mänskligheten först tar sig dit. Dvs till framtiden .
Kraniet skrev:NADifierad skrev:Har tittat på två avsnitt.
En bitvis skrämmande framtidsfundering .
Det förutsätter att mänskligheten först tar sig dit. Dvs till framtiden .
Kändes lite dystopiskt att vi inte tar oss dit fören år 1 miljon!?
en miljon år är tiden det tog oss att evolvera från Homo Erectus till Homo sapiens...
Användare som besöker denna kategori: Britt-Gunnar, Google [Bot] och 4 gäster