Mono-switch

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Mono-switch

Inläggav EmuMannen » 2018-09-13 22:43

Jag sitter och snickrar på mitt försteg och jag skulle vilja lägga till en mono-switch. Är det så enkelt som bilden nedan? Jag har sett lite olika varianter på temat, de flesta med ett eller flera motstånd. Men jag uppfattar det som om det oftast handlar om passiva kretsar avsedda att läggas till mellan försteg och slutsteg. Det jag tänker mig är något mellan två op-ampar, före eller efter balanskontrollen (är något av alternativen föredra?). Är det någon som har något bra förslag för mono-switch i ett försteg (jag tänker etsa kortet själv så det handlar inte om att modda något befintligt)?

Ps. Jag har också läst om 6dB förstärkning och därav motstånd men när jag simulerar den enkla switchen i bilden ovan så ser jag varken förstärkning eller försvagning av signalen, nivån är densamma oavsett om switchen är i läge till eller från.

Mono-switch.jpg
Är det verkligen såhär enkelt?
Mono-switch.jpg (8.14 KiB) Visad 1479 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Mono-switch

Inläggav darkg » 2018-09-13 22:57

Kanske tänk som en mixer, exempli gratia:

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mono-switch

Inläggav EmuMannen » 2018-09-14 13:36

Jag har grottat vidare i det här och vad jag egentligen letar efter är ett lämpligt schema för L + R och inte L & R -> mono. Dvs. det är INTE det här jag vill ha:

mono1.gif
L & R -> mono
mono1.gif (10.72 KiB) Visad 1420 gånger


Utan det är mer något i stil med detta jag letar efter:

L+R.jpg
L + R
L+R.jpg (34.11 KiB) Visad 1420 gånger


Vad jag inte förstår är om jag måste inkludera några resistorer eller ej. När man summerar två kanaler till en kan jag förstå om man vill dämpa signalen. Men när man summerar två kanaler men behåller två kanaler ut så borde det väl inte påverka signalstyrkan, eller? Jag har läst att vissa föredrar visst motstånd, är det för separation eller något annat? Och hur räknar man i så fall ut lämplig storlek på resistorerna?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Mono-switch

Inläggav darkg » 2018-09-14 13:46

Det är samma krets i allt väsentligt, väl? De två högra motstånden i andra figuren gör inte särskilt mycket nytta, om jag inte missar nåt.

Bonkar du ihop (in)signalerna utan motstånd är det nog upp till vad som sitter innan om det går bra, tänker jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Mono-switch

Inläggav gopnik » 2018-09-14 13:49

Det är ju inte helt säkert att efterföljande steg gillar att få ingångarna kortslutna. Därav motstånden efter sammankopplingen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mono-switch

Inläggav EmuMannen » 2018-09-14 14:07

darkg skrev:Bonkar du ihop (in)signalerna utan motstånd är det nog upp till vad som sitter innan om det går bra, tänker jag.

Så är det nog, det är därför jag försöker fatta det här innan jag bygger ihop något... ;)
gopnik skrev:Det är ju inte helt säkert att efterföljande steg gillar att få ingångarna kortslutna. Därav motstånden efter sammankopplingen.

Det märkte jag i Tina-Ti. När jag kortslöt mellan utgångarna på in-buffern så vägrade Tina-Ti simulera kretsen. När jag flyttade kortslutningen till precis framför balans-kontrollen så gick det bra. Frågan är om det finns något "rätt" sätt att göra detta på?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mono-switch

Inläggav Nattlorden » 2018-09-14 14:21

Nej, det finns inget rätt sätt att monofiera en stereosignal, det kommer gå att göra ljud som summerar konstigt.

Om du gör L+R och ett ljud ligger fasvänt i ena kanalen så kommer det att försvinna helt i summeringen. Man skulle kunna tänka sig (l+r) + (l-r) för att fånga upp de fallen, men det skulle kunna tro de finns tillfälle där detta också skulle kunna bli konstigt.

Men man kanske inte bryr sig om det blir lite fel?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Mono-switch

Inläggav darkg » 2018-09-14 14:29

Ett sätt är att helt fräckt välja ena kanalen. Fast det enda rätta är ju att ha en omkopplare mellan h, v, h+v, h+(-v) och Nattlordens variant :wink:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mono-switch

Inläggav Nattlorden » 2018-09-14 14:59

darkg skrev:Ett sätt är att helt fräckt välja ena kanalen. Fast det enda rätta är ju att ha en omkopplare mellan h, v, h+v, h+(-v) och Nattlordens variant :wink:


Vill bara inflika att den inte är min, vill minnas att det var i samband med Bob Carvers Sunfire-subbar jag stötte på det. Med det vill jag inte påstå att de gör så, så exakt är inte mitt minne på något som är väldigt långt tillbaka i tiden. Och det är högst rimligt att det kommer från något betydligt äldre ytterligare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mono-switch

Inläggav EmuMannen » 2018-09-14 15:03

Jag tror jag börjar förstå problemet. Det man vill undvika är att den ena kanalen försöker driva den andra vilket kan bli fallet om vi bara kortsluter kanalerna. Lösningen är att sätta ett par motstånd i serie före brytaren. Rane har en ganska elegant variant av detta i sitt schema. Jag tror jag kopierar den. Motståndet verkar inte så viktigt, någonstans mellan 1k till 10k brukar nämnas. Jag skall simulera lite...

Rane.jpg
Stereo/Mono från Rane
Rane.jpg (14.01 KiB) Visad 1387 gånger


Ps. Förtydligande citat från DIYAudio:
DF96 skrev:Old-fashioned circuits (whether valve or transistor) worked at fairly high impedances so simply shorting two channels to get mono does no harm. Modern stuff uses opamps (or their equivalent buried inside a larger chip) so once negative feedback is applied they have a very low output impedance. Shorting two opamp outputs together will mean that they will each try very hard to drive the now commoned point to the voltage that their own input signal and feedback loop tells them it should be. Fortunately the channel difference signal will often be small, but it will not always be. In effect each opamp sees a short circuit. In trying to drive this the opamp may protect itself from harm, but the current limiting circuits are quite likely to add significant distortion. At the very least the opamp is trying hard to do something it can't do and this is bound to affect the music.

Most circuits include a resistor to stop this happening, which is why some people don't believe there is a problem. Some cheap circuits might not. It is easy to add your own resistors.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Mono-switch

Inläggav gopnik » 2018-09-14 15:47

Nattlorden skrev:Om du gör L+R och ett ljud ligger fasvänt i ena kanalen så kommer det att försvinna helt i summeringen.

Fast det är ju lite av poängen med monoknappen. På så vis kan man både undertrycka brus (som summerar +3 dB medan nyttoljudet summerar +6 dB) och skivspelaroljud.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mono-switch

Inläggav Nattlorden » 2018-09-14 15:54

gopnik skrev:
Nattlorden skrev:Om du gör L+R och ett ljud ligger fasvänt i ena kanalen så kommer det att försvinna helt i summeringen.

Fast det är ju lite av poängen med monoknappen. På så vis kan man både undertrycka brus (som summerar +3 dB medan nyttoljudet summerar +6 dB) och skivspelaroljud.


Jo, men det finns ju andra former av effektprocessade ljud där sådant förekommer. Kanske kan bli lite knas i Q-soundprocessade låtar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Mono-switch

Inläggav gopnik » 2018-09-14 15:56

Ja, det blir det. Men det är ju inte meningen att man ska ha monoknappen intryckt när man spelar Q-Sound. Den trycker man in när man lyssnar på risiga band, FM-radio, skeva vinylplattor och annat - när man känner att man har lättare att stå ut med monokopplingens egna fel än de fel den mildrar.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mono-switch

Inläggav EmuMannen » 2018-09-14 16:21

gopnik skrev:Fast det är ju lite av poängen med monoknappen. På så vis kan man både undertrycka brus (som summerar +3 dB medan nyttoljudet summerar +6 dB) och skivspelaroljud.

Det är precis det jag skall använda den till...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mono-switch

Inläggav EmuMannen » 2018-09-14 16:31

Här ett litet utsnitt av "mitt" försteg från Tina-Ti. Det ni ser är balanskontrollen före volymkontrollen och ingen mono-switch.

no-switch.jpeg
Ingen switch
no-switch.jpeg (126.73 KiB) Visad 1334 gånger


Om jag lägger switchen mellan 4k7 motstånden och balanskontrollen behöver jag då några extra motstånd? Jag menar, det sitter ju redan ett par motstånd i serie före switchen.

switch.jpeg
Med switch
switch.jpeg (127.02 KiB) Visad 1334 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster