Biasing och ofsett mätning av min Philips 22AH380!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rubbersmoke
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-11-11

Biasing och ofsett mätning av min Philips 22AH380!

Inläggav Rubbersmoke » 2018-09-15 11:14

Hej!
Jag har totalt kört fast i biasing och ofsett mätning av min 22AH380!
Jag har bytt alla transistorer till nya original i den trasiga sidan av förstärkaren, Och bytt alla kondingar på korten till Elna Silmic.
Kan någon vara snäll och hjälpa mig lite? Chemat i servicemanualen har otydlig upplysning av mätpunkterna!
Jag lägger in uppgifterna som jag lade ut på nätet men fick inget svar på!
Kan någon hjälpa mig så är lyckan gjord! :D

I am about to set the quiescent current at my 22AH380. But where are the measurement points 1-2-3-4 on the amplifier card? Can you help me write down how to adjust the quiescent current and the offset? I have changed all transistors to new originals on the right side, And all the capacitors throughout the amplifier!I have to adjust the measuring points 1 and 2 with resp r646a and 646b at 0 volt without load of the output stages and without signal control. maximum deviation up or down of 10 millivolts and points 3 and 4 with r647a and 647b at 20 millivolts with a maximum deviation of 2 millivolts? What about to use the upper end of R643 a and b as measuring point? Is this the best way to do?
I think this service manual is wrong https://www.vintageshifi.com/repertoire ... Manual.pdf! 1 and 2 are not the measurement points for the quiescent current, Or what meant those who did the service manual ? What measuring points had you do used as measuring points? What about using the upper end of R643 a and b if you look at the printed circuit board, On page CS 64 791 of the service manual, As measuring points?
Am I out on the wrong road or? It was many years since I made such a setting and I need some help!Best regards!

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: Biasing och ofsett mätning av min Philips 22AH380!

Inläggav Mannegizen » 2018-09-15 12:48

Om jag har förstått det rätt......

Det finns en service manual för H380 på Hifi engine.

Den är inte helt solklar på hur mätningen ska göras.

Det finns 2 justeringar som kan göras på denna förstärkare, tomgångsspänning (bias) och DC-offset, finns på sidan 12.
Mätpunkterna finns på sidan 5.

För bägge inställningarna:

Förstärkare påslagen
Högtalarväljaren på OFF (enklare att ha den på ON, utan högtalare inkopplade, när man mäter DC-offset.)
Ingen insignal
Volyminställning på lägsta

DC-offset:

Mäts i mV likspänning mellan mätpunkt 1 Vänster kanal (2 höger kanal) och jord. (Motsvaras av + och - på högtalarterminalerna.)
Justera R646a/b tills du har 0mV +/- 10mV.

Bias (tomgångsspänning):

Mäts i mV likspänning mellan mätpunkt 1 och 3 på vänster kanal och 2 och 4 på höger.
Man mäter spänningen över R641a/b, positionen för denna resistor hittar du på sidan 6 och 7 längst ner till höger.
Justera R647a/b tills du har 20mV +/- 2mV.

Användarvisningsbild
Rubbersmoke
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-11-11

Re: Biasing och ofsett mätning av min Philips 22AH380!

Inläggav Rubbersmoke » 2018-09-15 13:55

Tackar! Jag har grubblat vad dom menade på mätpunkterna! Det var ju 4st utmärkta med 1.2.3.4 före reläet.
Dessa sätter myror i huvudet på mig, För man kan ju inte mäta båda sakerna på samma ställe! Tacksam för din hjälp!
Senast redigerad av Rubbersmoke 2018-09-15 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rubbersmoke
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-11-11

Re: Biasing och ofsett mätning av min Philips 22AH380!

Inläggav Rubbersmoke » 2018-09-15 13:59

Ursäkta! Om jag kollar kretschemat, Så ser det ut att man skall mäta över R641 och reläsidan på R643 när man kollar Biasen! Tänker jag fel där?

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: Biasing och ofsett mätning av min Philips 22AH380!

Inläggav Mannegizen » 2018-09-15 17:32

Rubbersmoke skrev:Ursäkta! Om jag kollar kretschemat, Så ser det ut att man skall mäta över R641 och reläsidan på R643 när man kollar Biasen! Tänker jag fel där?


Nja, det gör man ju visserligen, dock så är R643 parallellkopplad med spolen S601 och efter som det är likspänning vi mäter så har spolen så gott som 0 ohm motstånd.

Användarvisningsbild
Rubbersmoke
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-11-11

Re: Biasing och ofsett mätning av min Philips 22AH380!

Inläggav Rubbersmoke » 2018-09-16 14:43

Nu har jag fått till alla spänningar och det ser kanonbra ut!
Nu har förstärkaren gått i protectläge, Och varnar för DC!
Det gjorde den inte förut!
Vad är det med denna förstärkare?
Jag har mätt överallt och allt stämmer mot specen i chemat!
Vad har jag missat, Någon conding någonstans, Men alla är ju
nya!


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster