Kronkan skrev:Personligen bedömer jag inte idéen som fruktsam. Vår hörsel är ju framförallt uppbyggd på att läsa riktningen horisontellt.
Så man får nu en viss liten tidsskillnad melllan olika frekvenser i det viktiga horisontella planet. Samma skillnad för man inte om elementen befinner sig ovanför varandra.
Lodplanet är inte lika viktigt för oss även om vi i viss mån kan avläsa med hjälp av hörseln av sådan information.
Ugglor är duktiga på att avläsa riktning i alla plan. De har rent fysiskt en något annorlunda konstruktion i hörselgångarna samt de rullat ju runt med huvudet. De anfaller ju flackt men svagt nedåt i mörker mot jordytan och måste ju därför ha kontroll både i våg och lodplan. Detta sker med hörseln.
Vi slipper ju detta så .....
Ingen fråga är idiotisk. Det här är bara lite allmänna reflektioner.
Så långt jag förstår så arbetar inte crossfeaden med tidsskillnad. Om man skulle arbeta med tidsskillnad uppstår det dock oönskade tidsskillnader mellan elementen eftersom det väl inte finns oändligt branta filter..
Jag försökte precis anfalla min vänstra högtalare genom att hoppa mot den från sweetspot, jag gled likt en spjutspets i en svagt nedåtlutande vinkel mot högtalaren. Jag kända att jag saknade kontroll i både vågrätt och lodrätt plan.
Vid nästa försök blir det att försöka anfalla högtalaren när den befinner sig i liggande position, med trattar i öronen och med mer rullande rörelser på mitt huvudet så kanske det blir bättre?
Skämt åsido. Jag har sett en hel del bilder från studios där de har sina närfältsmonitorer i liggande läge, antagligen tänker de att alla element ska befinna sig i öronhöjd.
Kanske är de högtalarna byggda för att vara i den positionen eller är det alltid en dålig ide p.g.a. det du sa med tidskillnaderna i det horisontella planet?