Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:jTangband skrev:Frekvensgången med mikrofonerna UMIK 1 och Dayton imm6 (okorrigerad )
Audiotools RTA using UMIK-1 (purple) vs the Dayton iMM-6 (blue)
Jag tycker dock det är lite skumt med dessa mätningar- eftersom båda mikrofonerna uppvisar peakar vid samma frekvenser, 200 och 700 Hz.
Ta därför diagrammet med en nypa salt, eller två.
Är detta mikrofonernas respons/överföringsfunktion som kommer med datafilen? I så fall orimligt, ser ut att ha mätts upp med golv/takreflexer.
Tangband skrev:Jansch, mycket intressant !
Vad drar du för slutsatser av de mätningar jag gjort ? Det är alltså en Dayton imm6 mätmik och en iPhone som använder A/D och D/A:n som är inbyggd. Som du ser så är det högre störnivåer mot basområdet, som kan eller verkar bero på omgivningen. Eller är merparten av detta brus ?
Tangband skrev:goat76 skrev:Med exakt-tekniken och den inbyggda rumskorrigeringen så kanske Akudorik låter bra i alla rum?
Angående rumskorrigeringen space, så har ägaren av högtalarna använt denna efter konstens alla regler. Det har slutat med helt avstängd korrigering. Du får ett bättre resultat vid optimal uppställning av högtalarna i rummet, än via dsp korrektion och högtalarna suboptimalt placerade. Därmed inte sagt att det kanske skulle kunna bli bättre med space i ett helt värdelöst lyssningsrum med högtalarna på helt fel plats- men vem köper ett par sådana dyra högtalare om man inte ställer upp dem optimalt ?
Tangband skrev:Om1 verkar vara väldigt bra, ja. Om man läser tester av den.
Umik 1 ( som brukar användas till minidsp ) och Dayton imm6 är i stort likvärdiga i tester på nätet och båda blir bättre efter kalibrering. Dayton har lite fyr för sig vid 400 hz okalibrerad som det verkar.
Tangband skrev:Läste lite, men såg inte om OM1 kommer med kalibreringsfil. Vet att det fanns något tyskt företag som många här inne köpt kalibrerade mikrofoner men hittar inte adressen dit.
Tangband skrev:Umik1 specificerar +/-1 dB med kalibreringsfil, men med vilken upplösning?
Tangband skrev:Rogerjohansson, jag tror det blev felpost visst ska ditt inlägg till frekvenssvep-tråden ?
Intressant iallafall
Även din citering blev fel. Jag har aldrig skrivit det som du citerade de två sista frågorna- det var ju Thomas A som frågade dessa .
Tangband skrev:Goat 76
Det har provats många gånger att optimera med space, under över ett år. En installatör har varit och ställt in i två dagar. Jag passade på att titta in några timmar då det gjordes. I början lät det ganska bra, men någonting fattades. Varje gång efter långlyssning upplevdes det som en befrielse att slå av rumskorrigeringen- det känns som det blir mindre musik och mer hifi med space om du förstår vad jag menar.
Det låter snyggare vid vissa frekvenser men med mindre energi. Det låter tråkigare.
Det man gör med ett rumskorrigeringsprogram, hur bra det än är, är att man korrigerar genom att sänka vissa frekvenser. Man tar alltså bort energi i musiken. Även om den energin har en topp vid en viss frekvens i ett rum så korrigerar man dessutom för statiska signaler. Riktig musik är aldrig statisk utan korrigeringen i space korrigerar för det som ”redan har hänt” i musiken. Då basisten spelat sina 8-delar i basgången, varav en ton slår an rumsresonansen, så kommer den sänkningen av just den frekvensen i space att höras långt efter tonen spelats. Det är ett grundläggande fel i alla korrigeringsprogram. Korrigeringen kan aldrig bli korrekt med musik. Men fungerar fint med sinustoner
Men vem lyssnar på sånt?
Bättre är nog att dämpa väggarna där det behövs, och stänga av korrigeringen.
Jag ser space som ett salespoint och kanske som en hjälp om man ställt upp högtalarna väldigt fel från början.
Tangband skrev:Tell, har du de rekommenderade dämpplattorna bakom piP ?
Om du inte provat det så går du miste om hur de är tänkt att låta
Thomas_A skrev:Ser ut som de klingar lite ljust.
Thomas_A skrev:Ser ut som de klingar lite ljust.
Tangband skrev:Det som är fantastiskt med Akudorik exakt är att många instrument kan återges samtidigt, utan att det grötar och de behåller kött och blod-känslan individuellt i ljudbilden.
Ett exempel: en ensam flöjt spelar- man kan tydligt höra rummet flöjtisten spelar i och det låter helt rent och klangligt rätt. Plötsligt kommer bassisten in , fortfarande kan de två instrumenten höras helt individuellt med sina individuella rum. Då sedan trummisen brakar loss våldsamt så påverkas inte de andra instrumentens ljudbild alls. Blundar man låter det som om bandet spelar i rummet.
Tangband skrev:[...] Intressant teknik och högtalaren är den bästa jag hört med bred marginal . [...]
mx skrev:Tangband skrev:[...] Intressant teknik och högtalaren är den bästa jag hört med bred marginal . [...]
Inget dåligt betyg det inte.
Har du lyssnat på golvmodellen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster