Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav genstruktur » 2018-09-17 15:42

Ja hur är det?

De sålde ut hyrkopior av blurayfilmer här hemma vid mig i godisaffären. Men så började jag fundera, är det skillnad på dessa och dem man köper i affär som privatperson? Tänker främst avseende bild och ljudkvalité.

Att det kan finnas rester av bubbelgum och popcorn i fodralen förstår jag 8).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav genstruktur » 2018-09-17 15:49

Kanske fel forumdel? Ber om ursäkt i sådana fall :oops:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav UrSv » 2018-09-17 15:50

Det är ingen skillnad.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav Nattlorden » 2018-09-17 15:52

Ökad risk för repor helt klart... man får vara förberedd på att en och annan kanske inte går att se hela.

Vet inte om det fortfarande förekommer pressningar med mer reklam-material på - skulle inte tro det finns pengar till det längre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav genstruktur » 2018-09-17 15:54

UrSv skrev:Det är ingen skillnad.


Ok, tack! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav genstruktur » 2018-09-17 15:56

Nattlorden skrev:Ökad risk för repor helt klart... man får vara förberedd på att en och annan kanske inte går att se hela.

Vet inte om det fortfarande förekommer pressningar med mer reklam-material på - skulle inte tro det finns pengar till det längre.


Ja det är sant iofs, de kostade 10 kr styck och det var väl tre-fyra stycken jag var intressead utav så det kan det vara värt för att chansa! :D
Kanske kan be kassörskan att sälja mig det exemplar med minst repor i 8)


Det blir til att köpa några stycken nästa gång jag går ut!

Tack för hjälp!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav AndersP » 2018-09-17 18:39

Kul tråd!
På "den gamla goda tiden" när dvd var nytt satte jag mig in i hur skivorna kan slipas och poleras (tandkräm, häxans kopparputs, krita) för att återigen göras spelbara. Med lite energi och intresse kunde det mesta fixas. Så mycket har förändrats sedan dess. Nu "finns" inte filmer eller tv-serier längre om dom inte kan streamas on demand. Allt ska va så lättillgängligt nu. Ibland anmäler jag att jag har ett önskat videogram och kommer hem till folk med det, men det visar sig då ofta att man i det hushållet inte längre kan spela av lokala media i någon form eller container.. Man kan bara streama. Allt detta gäller förstås också musik. Befinner vi oss i något sorts formatmässigt bakvatten?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav Tell » 2018-09-17 19:30

AndersP skrev:Kul tråd!
På "den gamla goda tiden" när dvd var nytt satte jag mig in i hur skivorna kan slipas och poleras (tandkräm, häxans kopparputs, krita) för att återigen göras spelbara. Med lite energi och intresse kunde det mesta fixas. Så mycket har förändrats sedan dess. Nu "finns" inte filmer eller tv-serier längre om dom inte kan streamas on demand. Allt ska va så lättillgängligt nu. Ibland anmäler jag att jag har ett önskat videogram och kommer hem till folk med det, men det visar sig då ofta att man i det hushållet inte längre kan spela av lokala media i någon form eller container.. Man kan bara streama. Allt detta gäller förstås också musik. Befinner vi oss i något sorts formatmässigt bakvatten?


Nja det är väl snarare du som hamnat i bakvattnet iom att du fortfarande håller fast vid dina klumpiga plastskivor ;)

Själv blir jag förvånad över att det ens funnits blurayskivor att hyra. Har ju inte hyrt (eller köpt) nåt sen mitten av 00-talet, så kanske missade att bluray säkert fanns att hyras också nångång där.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav Nattlorden » 2018-09-17 19:39

Tell skrev:
AndersP skrev:Kul tråd!
På "den gamla goda tiden" när dvd var nytt satte jag mig in i hur skivorna kan slipas och poleras (tandkräm, häxans kopparputs, krita) för att återigen göras spelbara. Med lite energi och intresse kunde det mesta fixas. Så mycket har förändrats sedan dess. Nu "finns" inte filmer eller tv-serier längre om dom inte kan streamas on demand. Allt ska va så lättillgängligt nu. Ibland anmäler jag att jag har ett önskat videogram och kommer hem till folk med det, men det visar sig då ofta att man i det hushållet inte längre kan spela av lokala media i någon form eller container.. Man kan bara streama. Allt detta gäller förstås också musik. Befinner vi oss i något sorts formatmässigt bakvatten?


Nja det är väl snarare du som hamnat i bakvattnet iom att du fortfarande håller fast vid dina klumpiga plastskivor ;)

Själv blir jag förvånad över att det ens funnits blurayskivor att hyra. Har ju inte hyrt (eller köpt) nåt sen mitten av 00-talet, så kanske missade att bluray säkert fanns att hyras också nångång där.


Du menar att du bara går in på Hemmakväll för att köpa lösgodis då? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav genstruktur » 2018-09-17 20:33

En bild är väl alltid kul :)

Bild


Jag gjorde mig av med alla mina filmer för en 8-9 år sedan. Men jag kan ändå tycka den kan vara kul att ha en del filmer. Riktigt bra filmer och filmer som är roliga att dema anläggningen med. Jag tycker det är en viss skillnad i kvalité gentemot X264 1080p med. Kör man däremot bluray ISO lär väl skillnaden utebli.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav genstruktur » 2018-09-17 21:59

AndersP skrev:Kul tråd!
På "den gamla goda tiden" när dvd var nytt satte jag mig in i hur skivorna kan slipas och poleras (tandkräm, häxans kopparputs, krita) för att återigen göras spelbara. Med lite energi och intresse kunde det mesta fixas. Så mycket har förändrats sedan dess. Nu "finns" inte filmer eller tv-serier längre om dom inte kan streamas on demand. Allt ska va så lättillgängligt nu. Ibland anmäler jag att jag har ett önskat videogram och kommer hem till folk med det, men det visar sig då ofta att man i det hushållet inte längre kan spela av lokala media i någon form eller container.. Man kan bara streama. Allt detta gäller förstås också musik. Befinner vi oss i något sorts formatmässigt bakvatten?


Tror också att det är få människor som köper eller hyr fysisk media idag. Aldrig något som diskuteras på min arbetsplats tex i alla fall eller bland vänner som ej är hifi-intresserade.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav Tell » 2018-09-17 22:07

Nattlorden skrev:Du menar att du bara går in på Hemmakväll för att köpa lösgodis då? :wink:

Nää kastrullpopcorn är min grej ^^

genstruktur skrev:En bild är väl alltid kul :)

[ Bild ]


Jag gjorde mig av med alla mina filmer för en 8-9 år sedan. Men jag kan ändå tycka den kan vara kul att ha en del filmer. Riktigt bra filmer och filmer som är roliga att dema anläggningen med. Jag tycker det är en viss skillnad i kvalité gentemot X264 1080p med. Kör man däremot bluray ISO lär väl skillnaden utebli.


Förr i tiden (alltså efter jag slutade hyra dvder) så tankade jag nästan bara 1080p-rippar, o dom jag tankade var nästan alla helt transparenta "trots" att det var x264. . Runt 10-15gb räckte rätt bra, gick la bara att se skillnad om man pauseade och pixelpeepade. Skulle nog jämföra typ med vad en 320kbps mp3 är mot en flac, man märker bara skillnad om an verkligen letar efter den ;)
Meen nuförtiden bryr iaf jag mig mindre, Netflix 1080p duger bra det!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav AndersP » 2018-09-18 04:32

Tell skrev:
AndersP skrev:Kul tråd!
På "den gamla goda tiden" när dvd var nytt satte jag mig in i hur skivorna kan slipas och poleras (tandkräm, häxans kopparputs, krita) för att återigen göras spelbara. Med lite energi och intresse kunde det mesta fixas. Så mycket har förändrats sedan dess. Nu "finns" inte filmer eller tv-serier längre om dom inte kan streamas on demand. Allt ska va så lättillgängligt nu. Ibland anmäler jag att jag har ett önskat videogram och kommer hem till folk med det, men det visar sig då ofta att man i det hushållet inte längre kan spela av lokala media i någon form eller container.. Man kan bara streama. Allt detta gäller förstås också musik. Befinner vi oss i något sorts formatmässigt bakvatten?


Nja det är väl snarare du som hamnat i bakvattnet iom att du fortfarande håller fast vid dina klumpiga plastskivor ;)

Själv blir jag förvånad över att det ens funnits blurayskivor att hyra. Har ju inte hyrt (eller köpt) nåt sen mitten av 00-talet, så kanske missade att bluray säkert fanns att hyras också nångång där.

Jag uttrycker mig fel som vanligt...

Altså med videogram menar jag inte bara skivor. Jag har ju förstås en del Bluray, men oftast är det frågan om att jag tar med en USB-pinne med musik, filmer eller tv-serier från min server för att glädja någon som hävdar att materialet "inte finns". Några försöker i sin enfald vara kaxiga och kräver "toppkvalle". Då tar jag med videogrammet i form av en BD-iso för att retas eftersom ingen jag känner förutom jag själv kan spela upp en sådan på ett lämpligt sätt. Jag tar förstås också med en dublett i mkv-formatet som vi kan spela när tårarna torkats och skammen har svalts. De sista åren har jag dock märkt att man oftast inte kan göra annat än att streama från tuben och olika betaltjänster så det är sällan jag tar med lokala media till andra nuförtiden. Det är ju så gammaldags...

Klumpiga plastskivor? Well, en filmproduktion med extramaterial på Bluray består av 30 - 40 GB data. Bitraten vid avspelning är så pass hög att det blir svårt att streama från andra platser än sin egen server. Folk jag känner räknar då helt bort den kvalitetsnivån eftersom den inte kan streamas så som dom är vana. Då finns inte den kvalitetsnivån längre eftersom dom inte känner till den eller har glömt bort att den finns. Det är så jag känner. Att gå ner i kvalitet känns liksom inte som utveckling.

Jag har försökt kolla upp möjligheten att skaffa nån slags tunnel till min server så att jag kan nå den där jag befinner mig, men vad jag har förstått blir det återigen problem med bitrate på samma sätt som från betalsajterna. Kanske nån kunnig kan tipsa?

En annan grej som är lite intressant är utbudet och intresset för ultrahighrez musik. Mycket få kan ju höra skillnad mellan en flac och en 320 mp3. En film i 1020p på Netflix skiljer sig däremot rejält till det sämre mot även en svennekomprimerad filmfil i x264 i nån vanligt förekommande storlek typ 20 GB. Men då är inte highrez så viktigt längre. Det viktiga är att man kan streama.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav genstruktur » 2018-09-18 17:30

AndersP skrev:
En annan grej som är lite intressant är utbudet och intresset för ultrahighrez musik. Mycket få kan ju höra skillnad mellan en flac och en 320 mp3. En film i 1020p på Netflix skiljer sig däremot rejält till det sämre mot även en svennekomprimerad filmfil i x264 i nån vanligt förekommande storlek typ 20 GB. Men då är inte highrez så viktigt längre. Det viktiga är att man kan streama.


Netflix är bra och jag använder det nästan dagligen. Känns lite som det ersatt "gammel tv" från när man var liten. SVT play är också fint. Men inget man sätter på för bild och ljudkvalitet direkt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Skillnad på hyrkopia eller köpekopia av blurayfilm

Inläggav Helmut » 2018-09-29 23:36

Ju dyrare desto bättre. Bara att gå in på youtub och kolla. Förstår inte varför folk köper svindyra anläggningar och Bl skivor.
Finns massor med experter på Youtub som köpt svindyra prylar och spelat in både bild och ljud med mobilen för att visa andra människor hur fin bild och hur bra ljud deras prylar har.
Finns tydligen gott om folk som varken ser eller hör skillnad på svindyra anläggningen eller uppspelningen av youtubklippet på en bärbar dator.
Var för en stund inne på hembioforum och läste om en kille som ville vinna tävlingen om Sveriges bästa hembio. För att få till det med akustiken hade han köpt mätinstrument för att kolla akustiken och ljudet i biografen. Sådana knäppgökar kan knappast finnas på detta forum. Jag menar om man inte kan höra akustiska problem och åtgärda problemet utan instrument vad ska man då med instrumentet till och jaga problem som hörseln inte kan upptäcka.
När jag bygger högtalare brukar jag lyssna och använda mig av bandpassfilter för att jaga problem. Tycker att jag fått till det med ljudet både i min kombinerade bio,musikrum, gubpub och gästrum utan instrument. Är också nöjd med mina hembyggda högtalare även om jag inte alltid fått till det med matchningen mellan elementen runt delningsfrekvensen. Själv köper jag filmer i BL och dvd om om filmen inte finns på BL. Misstänker att utbudet är större på plastskiva och så kan det vara trevligt att i vänners sällskap plocka fram en film man gillar och se om den.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster