Moderator: Redaktörer
DanNorman skrev:Tangband: Peaken runt 900Hz beror på nåt annat än högtalarna i hammarn_2:s mätning. Ingen av högtalarna i sig skickar ut den frekvensen kraftigt förhöjd i någon riktning.
jansch skrev:Dewpo - du skriver i ditt första inlägg: "Så här mäter det i mitt system med Brus respektive Svep mätning..."
"Teoretiskt" borde brus- respektive svepkurvan vara identiska.
Skillnaderna som man ser beror på flera "brister" i mätsystemet. Jag skriver "brister" fast det egentligen inte har några större konsekvenser men det kanske är bra att veta.
.
Tangband skrev:jansch skrev:Dewpo - du skriver i ditt första inlägg: "Så här mäter det i mitt system med Brus respektive Svep mätning..."
"Teoretiskt" borde brus- respektive svepkurvan vara identiska.
Skillnaderna som man ser beror på flera "brister" i mätsystemet. Jag skriver "brister" fast det egentligen inte har några större konsekvenser men det kanske är bra att veta.
.
Jag tycker dethär du skriver är väldigt intressant. Kurvorna med sinussvep eller brus bör alltså vara identiska. Det kan man också se på dewpo:s mätningar.
En fråga: kan man se skillnader i modulationseffekter eftersom brussignalen är en betydligt mer elak ( för högtalaren ) testsignal än frekvenssvepet ?
Eftersom brussignalen tvingar högtalaren att återge alla frekvenser samtidigt ?
Blir det en skillnad vid en starkare mätnivå ?
Thomas_A skrev:Tangband, kan du mäta högtalaren utan rummets bidrag?
gopnik skrev:Det går utmärkt att ändå i princip eliminera all rumspåverkan, kanske med undantag av bakomvarande vägg. Men även denna kan reduceras till en fullt beräkningsbar dip med bara en (bra) absorbentskiva. Om nu inte det slack som stativhöjden ger kablarna räcker för att gejta bort bakväggen.
DanNorman skrev:gopnik: Är det en tumregel?
DanNorman skrev:Jag tycker du tänjer lite på sanningen här
gopnik skrev:TB: Jag kliver nog av den här diskussionen här. Den här också.
Thomas_A skrev:Fast poängen är inte huruvida du använder brus eller svep utan att du mäter utan rummets reflexer. Du får en massa maskeringseffekter av att ta med rummet så du kan inte se avvikelser i tonkurvan annat än att se en balans mellan register i grova drag.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Fast poängen är inte huruvida du använder brus eller svep utan att du mäter utan rummets reflexer. Du får en massa maskeringseffekter av att ta med rummet så du kan inte se avvikelser i tonkurvan annat än att se en balans mellan register i grova drag.
Du har rätt i allt detdär- men... i verkligheten kan du ju aldrig räkna bort rummets inverkan. Alltså, den stora inverkan rummet kommer att ha på musikåtergivningen då du sitter och lyssnar. Om du inte bor i en madrasserad cell. Med det gör ju ingen. Så varför skulle jag räkna bort rummet? Det jag skulle få fram vore en kurva som inte har något med den upplevda klangbalansen jag får då jag lyssnar till musik i ett vanligt bostadsrum. Skillnaden med eller utan rum kan ju vara långt över 10 db.
Den enda situation jag skulle finna en sådan mätning relevant, vore om jag sedan skulle lyssna på högtalarna utomhus, helt utan väggar eller tak. Men det gör jag aldrig.
Thomas_A skrev:Jag påstår inte att en rumsmätning inte är bra. Men finlir kring en högtalares tonkurva är inte möjlig utan direktljudsmätningar. Det är sådana korrigeringar som en DSP kan göra. Rumskorrigeringar är en separat historia som kan göras akustiskt och med placeringar och sedan ffa kanske med notch-filter i basen. Något mer bör man knappast göra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster