Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-10-04 21:49

Om jag skulle gjuta stora tunga betongfundament (med samma fotavtryck som högtalaren och samma höjd som hornlådan 32cm), hur ska då SD-foten vara placerad lämpligast? Ska SD-foten vara mellan golv och fundament, eller mellan fundament och högtalaren?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav gopnik » 2018-10-04 22:50

Mellan högtalare och fundamentet. Och sen filt eller något under klumpen så den inte skallrar.
Är det inte risk för golvet? Och vad vill du uppnå?

Om du kan tänka dig någonting stort under högtalaren skulle jag prioritera basreflexlåda framför en betongklump.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav petersteindl » 2018-10-04 23:55

gopnik skrev:Mellan högtalare och fundamentet. Och sen filt eller något under klumpen så den inte skallrar.
Är det inte risk för golvet? Och vad vill du uppnå?

Om du kan tänka dig någonting stort under högtalaren skulle jag prioritera basreflexlåda framför en betongklump.


Du skriver framför. :) Menar du istället för?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav gopnik » 2018-10-05 00:06

Det beror på om man ser prioriteringsordningen som en kö, en lista, en listning eller en helt binär dikotomi. Jag tänkte kö, och att basreflex då skulle stå främst. I kön. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-10-05 07:39

Syftet med fundamentet skulle vara att få upp hornet i öronhöjd om jag skulle placera en woofer ovanför hornlådan och en under (istället för bägge woofers under hornlådan som idag).
Högre wooferlådor (med större volym) hade jag helst velat ha för den topologin, men topologiflexibilitet trumfade över det i designfasen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav paa » 2018-10-05 10:44

Det kan vara en fördel att införa en massa som kan dämpa de akustiskt inducerade vibrationerna i golvet, främst då de stående vågorna mellan golv och tak. Jag kan tänka mig att en sockel som är öppen uppåt och neråt skulle möjliggöra en placering av en rejäl sandsäck som ligger mot golvet och som kan dämpa golvvibrationerna. Det är ju skillnad på vibrationsisolering och vibrationsdämpning. Vibrationsisoleringen placeras då lämpligen ovanpå sockeln.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-10-25 10:25

En amerikansk expedition är på väg mot att bestiga Kebnekaise. De färdas med DHL. I Tyskland just nu.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-10-25 10:30

rajapruk skrev:Om jag skulle gjuta stora tunga betongfundament (med samma fotavtryck som högtalaren och samma höjd som hornlådan 32cm)...


Sådana skulle väga runt 170kg styck. Inte aktuellt!

Sonderar nu möjligheten att bygga sockel med Valchromat Light-grey (ser ut som betong).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Perfector » 2018-10-25 10:44

Granit 20 mm kan fås till högtalare hos en lokal firma i gnesta.
Både tungt och dyrt, men jäkligt snyggt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav EmuMannen » 2018-10-25 10:51

rajapruk skrev:
rajapruk skrev:Om jag skulle gjuta stora tunga betongfundament (med samma fotavtryck som högtalaren och samma höjd som hornlådan 32cm)...

Sådana skulle väga runt 170kg styck. Inte aktuellt!

Du behöver inte gjuta dem som solida block. Du kan gjuta dem som en låda och sedan vända dem upp och ned. Sök på typ "diy concrete planter box" så hittar du många förslag på hur du kan gå tillväga. Jag skulle undvika att göra formen i wellpapp och göra dem i MDF i stället (med något släppmedel så inte betongen suger fast i MDF:en)...

Betonglåda.jpg
Betonglåda
Betonglåda.jpg (46.72 KiB) Visad 8819 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav paa » 2018-10-25 11:40

Gjutform gör man av ytbehandlad formplywood. Eller så klär man in formen av spånskiva eller mdf med oljehärdad masonit, det håller också mot vatten, i alla fall för ett par gjutningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-06 18:52

Sådär. Får vi se hur det här går :)
Bilagor
38D86F80-E683-4714-96FD-36A3DF908640.jpeg
38D86F80-E683-4714-96FD-36A3DF908640.jpeg (1.47 MiB) Visad 8662 gånger
7275866A-BCAD-4D38-A012-E925FC0E7A7F.jpeg
7275866A-BCAD-4D38-A012-E925FC0E7A7F.jpeg (1.61 MiB) Visad 8662 gånger

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Michael » 2018-11-09 00:37

Ja hur går det, kommer det ljud eller rök :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-09 09:34

Ingetdera ännu så länge. Måste fixa signal- och högtalarkablar först.

Terminalblock -> XLR3 (signalkabel BSS BOB2 till THX AAA 789)

TRS -> Speakon2 (högtalarkabel HF)

XLR4 -> Speakon2 (högtalarkabel UHF)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-12 20:53

Nu har det kommit ljud hela dagen. Ingen rök.

Ska testa någon riktigt dynamisk film ikväll på hög volym och se hur det går.

Kör utan UHF, ingen högtalarsladd klar till den.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-13 09:59

Jag såg Star Wars - The Last Jedi (2017) igårkväll. Inga problem!

Med BSS digital volym:
-6dB perfekt volym för mig (på gränsen för högt) i film.
-20dB perfekt volym för mig i normal musik.

(HF kopplad till Massdrop THX AAA 789 hörlursförstärkare på obalanserad TRS-utgång med gain2 och full volym på volymvredet)

GREAT SUCCESS som Borat skulle sagt.

(OBS, detta rekommenderas inte till andra om man inte har FULL koll på impedansgången på sina grejer, och/eller om man vill ha kvar garanti på hörlursförstärkaren)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-11-13 16:37

rajapruk skrev:Jag såg Star Wars - The Last Jedi (2017) igårkväll. Inga problem!

Med BSS digital volym:
-6dB perfekt volym för mig (på gränsen för högt) i film.
-20dB perfekt volym för mig i normal musik.

(HF kopplad till Massdrop THX AAA 789 hörlursförstärkare på obalanserad TRS-utgång med gain2 och full volym på volymvredet)

GREAT SUCCESS som Borat skulle sagt.

(OBS, detta rekommenderas inte till andra om man inte har FULL koll på impedansgången på sina grejer, och/eller om man vill ha kvar garanti på hörlursförstärkaren)

Kul att det låter bra :)
Rajapruk: det vore intressant för mig att se hur du ställt in ljudet och balansen mellan sinus-mätning 1 meter från högtalaren och tonkurvan med LTAS ( eller liknande ) vid lyssningsplats. Har du optimerat så att återgivningen är rak i lyssningsplatsen eller i närfälts-ljudet ?

Har du några kurvor som du mätat och kan visa ?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-13 18:07

Både och. Samt annat. Fast inte LTAS.

Varje element mäts för sig, på för registret lämpligt sätt.

HF:
Först rakt från 1m mitt i rummet, pseudoekofritt med frekvensberoende gating. Lyssningsfönstrets (0-40grafer) medelvärde rakt. Det som Harman mfl kallar ”Listening window” i sina spinorama mätningar.
Sedan ett fåtal valda rumsadapteringar baserat på medelvärde mätt från 5 positioner i öronhöjd runt lyssningspositionen. Detta främst för att väggarna/hörnet bakom högtalarna liksom ingår i högtalarna för mig med nuvarande placering.

LF:
Först närmickat (1cm) mitt i rummet för pseudoekofri kurva. Funkar hyffsat då jag har slutna lådor.
Sedan valda baffel- och rumsadapteringar från ground plane från golvet runt lyssningsposition, och från öronhöjd i lyssningsposition. Bägge med 5 mickpositioners medelvärde.

Men jag ska göra om allt på lite annat sätt, av lite olika anledningar. Återkommer om det.

Men generellt tror jag rumsadapteringar på högtalarens kurva gör sig bäst i låga register, om man ska ha de alls. Man ska nog förstå varför något uppkommer innan man försöker åtgärda det. T.ex om kurvan faller i toppen i lyssningspositionen men inte närmickat, uppstår det pga hur högtalaren är invinklad, hur högtalaren strålar ut ljudet, eller av rummets efterklang, eller något annat.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-14 18:40

Hahahaha.
Bilagor
tolvantummare.png
tolvantummare.png (35.94 KiB) Visad 8254 gånger

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-14 18:42

Driver distance, är det kant till kant, eller CC?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Adhoc » 2018-11-14 19:46

C-C

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-18 01:25

Tidsresa ikväll till Carnegie Hall 1959 med Mr. Belafonte.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-19 13:44

Att driva hornen med state-of-the-art hörlursförstärkare är en stor succé för mig.

Ljudet är klarare och mer separerat (mindre ihopgrötat). Den mycket lägre distorsionen i förstärkarledet är klart hörbar (oblint subjektivt onivåmatchat...).

Sedan går de helt kallt, helt utan hörbart tomgångsbrus (in i horn med 110dB känslighet), och har inga pop alls på påslag eller avstängning.

Under förstärkarbytets gång körde jag utan UHF ett tag. Alltså 2.5 vägs istället för 3.5 vägs, där den stora HF-drivern med 4" membran fick spela hela vägen upp. Det blev även tydligt här vad den mindre UHFs bredare/naturligare spridning i övre register vs den större HF ger i mitt system: större ljudbild (både i sidled och höjdled) men med bibehållen knivskarp fokus i mitten, och minskad känsla av att lyssna på högtalare.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-21 18:14

Någon som testat Horbach-Keele delning av MTM?
http://www.linkwitzlab.com/Horbach-Keel ... 2%20V4.pdf


Det är något jag kanske skulle vilja leka med om jag konfigurerar om min lilla högtalarstack.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav paa » 2018-11-21 18:26

Detta verkar ju vara en lösning för högtalare med betydligt fler register med parvisa element än dina, som bara har ett par, dvs basarna, så en normal MTM-lösning borde väl räcka långt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Nattlorden » 2018-11-21 19:32

rajapruk skrev:Någon som testat Horbach-Keele delning av MTM?
http://www.linkwitzlab.com/Horbach-Keel ... 2%20V4.pdf


Det är något jag kanske skulle vilja leka med om jag konfigurerar om min lilla högtalarstack.


Udda pdf.... all text kommer omvänd.... 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav paa » 2018-11-21 20:22

Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:Någon som testat Horbach-Keele delning av MTM?
http://www.linkwitzlab.com/Horbach-Keel ... 2%20V4.pdf


Det är något jag kanske skulle vilja leka med om jag konfigurerar om min lilla högtalarstack.


Udda pdf.... all text kommer omvänd.... 8O

Samma för mig med räven, men funkade att ladda ner via Chrome, mycket märkligt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-22 12:57

paa skrev:Detta verkar ju vara en lösning för högtalare med betydligt fler register med parvisa element än dina, som bara har ett par, dvs basarna, så en normal MTM-lösning borde väl räcka långt?


Antaler par/delningar spelar ingen roll tror jag. Grejen är att det sägs ge en delning utan loobing. Det intresserar mig.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav i » 2018-11-22 13:32

rajapruk skrev:Att driva hornen med state-of-the-art hörlursförstärkare är en stor succé för mig.

Ljudet är klarare och mer separerat (mindre ihopgrötat). Den mycket lägre distorsionen i förstärkarledet är klart hörbar (oblint subjektivt onivåmatchat...).

Sedan går de helt kallt, helt utan hörbart tomgångsbrus (in i horn med 110dB känslighet), och har inga pop alls på påslag eller avstängning.

Under förstärkarbytets gång körde jag utan UHF ett tag. Alltså 2.5 vägs istället för 3.5 vägs, där den stora HF-drivern med 4" membran fick spela hela vägen upp. Det blev även tydligt här vad den mindre UHFs bredare/naturligare spridning i övre register vs den större HF ger i mitt system: större ljudbild (både i sidled och höjdled) men med bibehållen knivskarp fokus i mitten, och minskad känsla av att lyssna på högtalare.


Vad driver du UHF:en med ? Samma som HF:en?
Mundus Vult Decipi

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-11-22 13:35

i skrev:
rajapruk skrev:Att driva hornen med state-of-the-art hörlursförstärkare är en stor succé för mig.

Ljudet är klarare och mer separerat (mindre ihopgrötat). Den mycket lägre distorsionen i förstärkarledet är klart hörbar (oblint subjektivt onivåmatchat...).

Sedan går de helt kallt, helt utan hörbart tomgångsbrus (in i horn med 110dB känslighet), och har inga pop alls på påslag eller avstängning.

Under förstärkarbytets gång körde jag utan UHF ett tag. Alltså 2.5 vägs istället för 3.5 vägs, där den stora HF-drivern med 4" membran fick spela hela vägen upp. Det blev även tydligt här vad den mindre UHFs bredare/naturligare spridning i övre register vs den större HF ger i mitt system: större ljudbild (både i sidled och höjdled) men med bibehållen knivskarp fokus i mitten, och minskad känsla av att lyssna på högtalare.


Vad driver du UHF:en med ? Samma som HF:en?


Ja, jag har två stycken Massdrop THX AAA 789 hörlursförstärkare. Den ena driver HF. Den andra driver UHF.
HF (16ohm) är kopplad på TRS-utgång (obalanserad). UHF (32ohm m.h.a en spartransformator) är kopplad på XLR4-utgång (balanserad/bryggad). Av elektriska skäl.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster