RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.
Varför skulle filer på hårddisk vara enklare än NAS i nätverk? Eller tänker du att datorn är direkt kopplad till stereon?
/ B
Ju mindre datormeckande desto bättre i min värld. Javisst, kan man ha en 3000-4000 CD-album på en intern eller extern 2TB hårddisk. NAS kostar en del men om någon erbjuder hjälp med en sådan installation kanske det blir en sådan. Fast då ska man sitta och rippa en massa CD. När det gäller förvaring, så tar ju vinylsamlingen långt mera plats än motsvarande mängd CD.
Roger, vad är det som får dig att tycka att en NAS är komplicerad?
En NAS förenklar så mycket i hemmet så jag blir förvånad att inte alla har en.
Att spara all sin musik, alla filmer och alla foton på en och samma plats och att ha tillgång till allt detaa från alla datorer, läsplattor och mobiler i hela hemmet utan att behöva fundera var allt är, förenklar mycket.
När man köper en ny dator/läsplatta/mobil så har man direkt åtkomst till all media bara genom att koppla upp sig till nätverket i hemmet, man slipper att överföra och lagra samma material på flera enheter.
Min NAS från Qnap är helt bekymmerfri och lättanvänd. Den har två hårddiskar varav den ena är inställd att bara spegla den andra, den skapar alltså en backup på allting utan att jag behöver göra någonting alls. Om oturen skulle vara framme att en hårddisk kraschar så är det bara att dra ur den och trycka i en ny. Den nya kommer då automatiskt kopiera allt på egen hand från den fungerande disken.
Jag behöver inte göra någonting alls med denna NAS annat än att lägga till ny musik i musikmappen från vilken dator som helst i hemmet. Den är även inställd att slå igång sig själv kl.07:00 varje morgon och stänger av sig själv kl.03:00 varje natt. Den går självklart i viloläge när den inte används och är energisnål när den används.
I 8 år har vi nu haft den gåendes utan några problem alls.
Lägg till en stabil streamer (t. ex. en Linn DS/DSM

) så har du något med lättare handhavande än en CD-spelare, ungefär som en CD-växlare som rymmer hela din skivsamling, plus mycket mer.